slim! alleen ik zal het niet zo gauw doen want dat motorgeluid is nou juist waarom ik de mini heb gekocht
naja 1 van de redenen
- Login of registreer om te reageren
slim! alleen ik zal het niet zo gauw doen want dat motorgeluid is nou juist waarom ik de mini heb gekocht
naja 1 van de redenen
Het ontwerp van de mini leent zich niet echt voor goede geluiddemping. We praten over een ontwerp van 50 jaar terug, bovendien in een klasse, waar het om goedkoop en wellicht minder comfortabel rijden gaat.
Een mat kan wat schelen, maar kijk nou alleen eens naar de motorophanging: die is met zulke zielige rubbertjes, dat alle trillingen (=geluid) vrolijk worden doorgegeven. Zomaar een dempingsmat erin duwen heeft misschien alleen zin om de galm weg te halen en daardoor krijg je het gevoel dat er minder herrie is. Maar wereklijke geluidsreductie begint bij de bron: de motor en wielophanging. Alles daarna is het symptoom verdrijven ipv probleem oplossen. En ach, ik denk dat we daar wel toe veroordeeld zijn.
Ooit voor mijn werk boij een auto fabrikant (Mitsubishi) bezig geweest met een engineer voor dit soort klachten. Als benchmark huurde de engineer bij een delaer om de hoek een splinternieuwe Clio voor een maad. Deze ging regelrecht de garage in en werd helemaal gestript. Hardheden van rubbers, soortelijk gewicht van rubber dempingsmatten, soorten motorophanging etc: alles werd gedocumenteerd. Want op het gebied van geluiddempen is er een substantieel verschil tussen jappen en europeanen: jappen proberen de bron aan te pakken, europeanen het symptoom. Beiden kunne leiden tot hetzelfde resultaat, maar het gaat er ook om welke meest economisch is. 1 van de oplossingen om bij de auto het geluid te dempen was de voorruit een halve milimeter dikker te maken. Dat scheelde het meest. Matten dikker etc tegen schutbord scheelde vrijwel niets.
Bij duurdere auto's zie je dat vaak meer aandacht is geschonken aan zg. a
akoestische ontkoppeling. Bijvoorbeeld: via een strakke gaskabel worden motor trillingen doorgegeven aan het interieur. Met dempers ertussen kan dat gereduceerd worden. Zelfs vloeistoffen zijn wat dat betreft boosdoeners: een brandstof filter tegen het schutbord moest voorzien worden van een bevestigingsbeugel met andere ribben om zijn trillingsgetal te beinvloeden. Want wat bleek: de bouten door het schutbord voor de bevstiging hielden aan de andere zijde het gaspedaal vast ... en dan voelde je de trillingen maar ook geluid van de motor via de vloeistofdruk in het filter door het schutbord in het gaspedaal.
Kortom: complexe materie voor goed resultaat.
Lol, kom jij dan ma af naar Turnhout om mijn motor te isoleren :-)
@ streetscreamer.
interessant verhaal over isolatie.
alleen ging ie na 1 maand weer uit elkaar retour naar het verhuurbedrijf
wel je borg kwijt dan
@ Hanz:
Haha ja.. zou wat zijn.. beetje Jackass achtig, maar nee: na een maand weer netjes in elkaar inleveren met slechts 20 km op de teller erbij...
RE: Dashboard isoleren
Ingediend door Zooba op vr, 29-05-2009 13:21
Allen, aangezien je in je Mini nogal last hebt van je motorgeluid heb ik gisteren gans mijn dash geisoleerd.
Ik wou effe weten wat jullie ervan vonden. Heb wel geen fotos gemaakt.
Heb mijn dash eruit gehaald, heb zwarte isolatiemat gaan halen en heb die zo op maat gesneden en daarna aan de achterkant van mijn dash gekleefd. Daarna dash terug gemonteerd en je hoort al veeeel minder van je motorgeluid!
Nice toch :-)