Vergis je niet in de hoeveelheid werk die je dan tegenkomt als je de auto kaalmaakt.
Dan rijdt ie zeker dit jaar niet meer.(en waarschijnlijk volgend jaar ook niet )
- Login of registreer om te reageren
Vergis je niet in de hoeveelheid werk die je dan tegenkomt als je de auto kaalmaakt.
Dan rijdt ie zeker dit jaar niet meer.(en waarschijnlijk volgend jaar ook niet )
Hoi!
Je auto kaalmaken is idd een hele klus, maar niet altijd een slecht ID. Een paar dingen:
Een lamellenschijf haalt de verf er goed af, maar ook een stukje metaal. Plaatwerk is al niet zo dik, dus geen goed plan. Je kan hem kaalmaken door te laten stralen, in een zuurbad, in een pyrolyse oven, handmatig te schuren (eventueel met afbijt. Laten stralen heeft de voorkeur, omdat je dan het meest zeker bent dat alle roest verwijderd wordt.
Je moet de auto absoluut direct in de primer zetten! Het roest met deze luchtvochtigheid erg snel! Ik heb mijn auto in 's avonds na het kaalmaken direct gespoten.
Bedenkt echter goed dat dit soort operaties klauwen met geld, en nog meer tijd kost!
@ martijn a: weet of er een bedrijf in leeuwarden zit ( of omgeving ) waar ze zandstralen? t liefst zo goed en goedkoop magelijk
@ daan: het klopt wat je zegt dat t ook een beetje metaal mee schuurt. maar dit is wel een snelle en goedkope manier volgens mij
zeker om een hele hoop schuurpapier te verkomen en kramp
en als alles kaal is tot op het metaal dan weet ik ook waar roest zit zodat ik dit kan vervangen voor nieuw plaatwerk
de buitenkant zet ik dan eerst in de primer of filler en dan die glad schuren met #2000 schuurpapier
om zo een gladde ondergrond te krijgen voor de verf en lak
Een bedrijf (pm voor naam) in Uitwellinga is één van de bekendste.Maar er zijn er nog veel meer in de buurt die het doen. Ik heb alleen slechte verhalen gehoord over stralen van het dak van een Mini. Daar moet je echt mee oppassen. En volgens mij zit in heerenveen een bedrijf die een zuurbad gebruikt. Ik weet alleen niet of ze het ook met auto's doen.(even Googelen)
Met het laswerk zou ik je eventueel wel kunnen helpen als het niet te veel is.
Twijfelachtige plekken kan je doen met een staalborstel op de slijptol of boormachine. Werkt ook perfect om pakkingen van je blok te halen.
Ik moet eerdaags beginnen aan het dak van de pick-up en doe het ook zo.
Groet ron
wat is niet veel?
beide a-stijlen
bijrijderskant de bodem
onder het voorraam 2 plaatsen
onder de voorbumper ( das nog t ergste )
rond de koplampen
verder wat kleine plekjes maar dat is nog wel zelf te doen
maar dan zal ik toch eerst moeten kijken voor plaatwerk
kaalgeschuurd:
beide a-stijlen
bijrijderskant de bodem
onder het voorraam 2 plaatsen
rond de koplampen
ik moet alleen nog de zijkanten en achterkant doen
maar ik wil ook de binnenkant aanpakken, die daarna in de tektiel of grondverf en dan in kleur mee spuiten
Het dak stralen is echt een slecht idee voor een mini
ff zoeken op forum doet wonderen.
ook verhaal van (ben naam vergeten) uit marum frl heeft dak lopen stralen (is mooi golfplaatje geworden)
Dus dat is echt een afrader, overgens daken roesten niet echt snel bij een mini.
ff off-topic: warga??daar waar de wereld ophoud?
sint jacobiparochie dan?
mijn pa is trainer geweest daar in wargea van 2 teams.
beide teams werden kampioen
maar t dak schuur ik lichtjes op, dat alleen de lak eraf is, en dan nog eens in de grondverf en dan de rest
Ingediend door Ridgeback op ma, 03-09-2007 23:51
Wat ook goed werkt om de lak van je mini te verwijderen zijn een soort schijfen die je op de flex kunt zetten.
het ziet er een beetje uit als een soort grijze rijstwafel, maar werkt perfect.
Voordeel is dat alleen de lak wordt verwijderd en het niet je metaal aantast of weg vreet. Ze worden geloof ik ook gebruikt om striping mee te verwijderen.
Je hebt 2 soorten. 1 voor op een flex (als schijf) en 1 voor op de boormachine als lijn stripper (ca 1 cm breed) voor de lastig bereikbare plekken.
Ik weet dat ze bij de gerenomeerde auto onderdelen zaken verkocht worden, maar daar zijn ze onbetaalbaar (30,- + per stuk)Op oldtimerbeurzen staat echter een man met speciaal gereedschap en die verkoopt ze tegen zeer redelijke prijzen (7,50 - 10,- p/st) Voor mijn Nekaf (oldtimer jeep 1957) had ik er in totaal 20 nodig, maar op deze auto zat dan ook op sommige plaatsen meer dan 8 mm verflaag.
Voor telefoon nummer of www even een pm
Ridgeback schreef:
Wat ook goed werkt om de lak van je mini te verwijderen zijn een soort schijfen die je op de flex kunt zetten.
het ziet er een beetje uit als een soort grijze rijstwafel, maar werkt perfect.
Voordeel is dat alleen de lak wordt verwijderd en het niet je metaal aantast of weg vreet. Ze worden geloof ik ook gebruikt om striping mee te verwijderen.
Je hebt 2 soorten. 1 voor op een flex (als schijf) en 1 voor op de boormachine als lijn stripper (ca 1 cm breed) voor de lastig bereikbare plekken.
Ik weet dat ze bij de gerenomeerde auto onderdelen zaken verkocht worden, maar daar zijn ze onbetaalbaar (30,- + per stuk)Op oldtimerbeurzen staat echter een man met speciaal gereedschap en die verkoopt ze tegen zeer redelijke prijzen (7,50 - 10,- p/st) Voor mijn Nekaf (oldtimer jeep 1957) had ik er in totaal 20 nodig, maar op deze auto zat dan ook op sommige plaatsen meer dan 8 mm verflaag.
Voor telefoon nummer of www even een pm
3M heeft deze schijven ook, maar ik betaal nooit meer dan 15 tot 20 euro.
Kijk maar hier eens;
link
Ingediend door Ridgeback op wo, 05-09-2007 00:00
Klopt dat 3m ze heeft, maar was in de veronderstelling dat ik geen reclame mocht maken.javascript:emoticon('O:)')
Het soort waar ik het over had is eigenlijk hetzelfde maar zijn daar (pm voor naam en adres) aanmerkelijk goedkoper. Deze leverancier verzend ook.
Neemt niet weg dat beide soorten (merk of merkloos) perfect werk afleveren
RE: doe ik dit goed?
Ingediend door LegalMiniDriver op ma, 03-09-2007 05:52
ik ben nu 1 middagje bezig geweest om de roest te verwijderen van de mini. eerst heb ik met een schuurpapiertje bezig geweest maar dat duurde me te lang. nu heb ik hiervoor een afbraamschijf ( lamellenschijf ) op de flex gezet en maar gaan "schuren". nu dacht ik bij mezelf, ik kan net zo goed de hele auto tot op het plaatwerk kaal maken om alle roest te kunnen ontdekken. maar is dat wel goed? de auto staat in de garage dus water komt er nie op.
als alles kaal is,...wat kan ik dan het beste gebruiken om de auto spuitklaar te maken? filler of iets degelijks?
alvast bedankt