mini's zijn normaal geheel gepuntlast... dan zal proplassen ook prima zijn!
Maar wat een klus! hij word echt heel mooi aangepakt! Ik ben benieuwd of er nog vooruitgang in zit.
- Login of registreer om te reageren
mini's zijn normaal geheel gepuntlast... dan zal proplassen ook prima zijn!
Maar wat een klus! hij word echt heel mooi aangepakt! Ik ben benieuwd of er nog vooruitgang in zit.
easy2 schreef:
mini's zijn normaal geheel gepuntlast... dan zal proplassen ook prima zijn!
Zowat elke auto is geheel gepuntlast, echter dit is fabrieksmatig gedaan op berekende plekken.
Proplassen zijn (indien goed uitgevoerd) ongeveer net zo sterk maar zitten op plekken die je zelf hebt uitgekozen, ik ga er vanuit dat daar geen rekenwerk aan vastzit.
Ik geef alleen een tip i.v.m. de veiligheid Het is beter om geregeld wat door lassen te maken,het staat zo lullig als je ineens op het asfalt staat...
Joh, we kunnen hier een hele discussie starten.
Maar als ik een dorpel onder een auto vandaan haal, welke met 6 puntlassen vast zit, dan heb ik niet het idee dat dit berekent is.
Als ik hem met proplassen terug zet, dan maak ik gaatjes om de 2 cm.
Lijkt mij een stuk beter.
Groet ron
Ik ben best in voor een discussie op lasgebied hoor! Dorpel niet berekend? Vandaar dat Apk regels steeds verder aangescherpt worden en de beste dingen onderdelen van je dragend chassis zijn volgens het Rdw.
Zou bijna vragen of je weleens een dorpel losgehaald en weer vast gelast hebt, maar aan je woonplaats te zien heb je iets met lassen, ik denk hobby matig want laspistool is niet echt een professionele benaming.
Ik zou graag wat van je laswerk zien, linkje?
misschien kunnen we het showcasetopic van deze prachtige woody schoon houden van dit soort discussies...
als het erom gaat zal 'lasklus' zeker de titel laskoning verdienen, maar aangezien er hier vele mensen ook al jaren lang aan minikes lassen weten wij ook wel enigsinds hoe een dorpel in mekaar gelast mag worden, volgens apk regels...
punt is dat in de jaren 50 de lasjes bij een mini echt niet volgens vaste regels ging, ieder minike is op een andere manier aan elkaar gebakken...
owjej, bakken zal ook niet een juiste term zijn...
Bij mij op school noemden we dat gewoon laspistool. In de boeken ook. En op de cursusjes die ik gedaan heb gebruikten ze dezelfde benaming... Tot in de folder van m'n apparaat aan toe.....(nee, apparaat is niet van ali of hassan, maar een Lorch).
Hoe noem jij het dan?
viewtopic.php?f=46&t=15809
En de link staat hier, dit is mijn eigen projekt. Alle klusjes en andere projectjes/reparaties heb ik geen topic van.
We zijn op het moment eigenaar van onze 36e mini, de jongste is van '92. Weten dus aardig waar we over praten
Restaureren hebben we geleerd van een prof, man is nu 72, weet dus ook van de hoed en de rand.
Maar zoals bart zegt; BOT.
Misschien kan e.e.a. dan afgesplitst worden? Zo niet zal ik inderdaad dit topic niet verder vervuilen, excuus daarvoor...
Done... Ga maar lekker verder jongens!
Overigens denk ik niet dat een design uit de jaren '50 nou echt zo goed berekend is. Dat is meer een gevalletje laten we er maar genoeg puntlasjes opleggen, dan is het wel OK. Dus als je het minimaal even sterk maakt als de oude situatie zit je toch goed?
Rotte dorpels is een van de meest voorkomende APK afkeurpunten op een mini als het gaat om roest, dus ik denk echt wel dat de lassende forum-leden weten hoe ze een dorpeltje door de APK krijgen...
Kan dit topic niet in de chat gezien een aantal botte opmerkingen?
Al heeft Bart hier een heel goed punt te pakken:
Red Flame schreef:
...aangezien er hier vele mensen ook al jaren lang aan minikes lassen weten wij ook wel enigsinds hoe een dorpel in mekaar gelast mag worden, volgens apk regels...
punt is dat in de jaren 50 de lasjes bij een mini echt niet volgens vaste regels ging, ieder minike is op een andere manier aan elkaar gebakken...
owjej, bakken zal ook niet een juiste term zijn...
Ik denk zelfs dat er een aantal forumleden zijn die PRECIES weten hoe de mini in elkaar gelast is, dus waar de puntlassen ongeveer zitten. Deze praktijkervaring over laswerk bij mini's is volgens mij veel waardevoller op dit forum dan uitspraken doen over lastechnieken die op deze auto niet gebruikt worden.
Ach een professional is ook maar een mens - misschien met betere spullen en ervaring/opleiding. Zelf denk ik dat een welwillende hobbyist die investeert in de goede gereedschappen ook best een heel eind komt. Als je er gewoon aan begint komt de ervaring vanzelf. Dat is in ieder geval mijn instelling als ik aan het doe-het-zelven ben. (huis/auto)
Vaak kun je het zelf ook nog netter omdat je beter gemotiveerd bent op je eigen auto/huis en er meer tijd in kunt stoppen.
Ik heb mezelf ook het lassen aangeleerd...in het begin flink gevloekt, maar uiteindelijk had ik het te pakken. De Mini is vrij glansrijk ( op wat andere technische dingen na ) door de keuring heen gekomen ( de keurmeester is onze achterbuurman en hij wist hoeveel laswerk eraan heeft gezeten )
Vorig weekend nog aan onze Golf gelast...tis net zoals fietsen..je verleerd het niet.
Ik vind trouwens kettinglassen op die uitstekende naad van de dorpel van een mini erg lelijk.
Mausje75 schreef:
Ik heb mezelf ook het lassen aangeleerd...in het begin flink gevloekt
met mij hetzelfde, ben nu aan het oefenen op oude motorkappen en losse plaatjes.
peter oefent op de aanhanger
Het gaat mij niet om de kwaliteit voor de Apk, dat is niet zo heel lastig als je je aan wat vaste regeltjes houd, mij gaat het om de veiligheid van TS.
Ik zie dat de mini compleet her opgebouwd wordt met alleen maar proplassen.
Mijn tip is om hier en daar wat doorlassen te geven, desnoods alleen ketting lassen.
Dit voor de veiligheid, meer niet...
Het feit is dat een goede proplas nog niet zo makkelijk si als het lijkt.
De aanhechting is vaal, ook al lijkt het niet zo, erg slecht.
Daardoor kan gemakkelijk afschuiving van het metaal optreden.
Mijn opmerkingen tegen ayla komt omdat die nogal kortaf reageert met zoiets van "met een paar proplasjes is het voor elkaar"
Alles is openbaar door iedereen te lezen en Ayla heeft aardig wat berichten.
Wat hij dus zegt wordt dus sneller aangenomen voor waar en dat is gevaarlijk.
Een uitleg van dien korte aard is te weinig als het op kwaliteit en vooral veiligheid aankomt.
Mijn bedoeling is eigenlijk meer om dit aan te vullen als om tegen hem, en de rest van de lassers op dit forum, in te gaan.
Dus laten we vooral niet "bot" doorgaan maar dit topic gebruiken om zo veel mogelijk kennis neer te zetten en te delen...Daar zijn we voor op een forum
Lasklus Nederland schreef:
Alles is openbaar door iedereen te lezen en Ayla heeft aardig wat berichten.Wat hij dus zegt wordt dus sneller aangenomen voor waar en dat is gevaarlijk.
Niks gevaarlijks aan, en het gaat er hier niet om hoeveel berichten iemand heeft, maar veel mensen hier op dit forum kennen elkaar persoonlijk ( door meetings en clubdagen e.d. ) En ieder heeft zo wel z`n specialisme op Mini gebied, en de meesten kennen elkaars specialisme.
Het is niet bedoeld om jou aan te vallen, maar het komt er een beetje op neer dat je het forum "binnenwandelt " en meteen verteld wat we wel en niet goed doen. En dat kan sommigen een beetje verkeerd vallen Terwijl je bedoelingen goed zijn.
Lasklus Nederland":36metnb7]
Dus laten we vooral niet "bot" doorgaan maar dit topic gebruiken om zo veel mogelijk kennis neer te zetten en te delen...Daar zijn we voor op een forum [/quote:36metnb7]
Daar heb je ook gelijk in. Dus vanaf hier op goede voet verder?
( alhoewel we hier niet vies zijn van een goede discussie )
ayla schreef:
Als ik hem met proplassen terug zet, dan maak ik gaatjes om de 2 cm.
Lijkt mij een stuk beter.
Zeg lasklussie, waar zie jij staan dat het met 'een paar proplasjes' wel in orde is????
Volgens mij zit je hier alleen om je toko te promoten en ben je daar een beetje mee bezig over andermans posts.
Als jij vindt dat ik kortaf reageer ipv een heel verhaal af te steken, dan moet je eerst maar eens leren om begrijpend te lezen.
Groet ron
Mausje75 schreef:
[
Daar heb je ook gelijk in. Dus vanaf hier op goede voet verder?
( alhoewel we hier niet vies zijn van een goede discussie )
Dat is ook prima, maar wel met respect voor elkaar.
ayla":3b5g7prt]ayla":3b5g7prt]
Als ik hem met proplassen terug zet, dan maak ik gaatjes om de 2 cm.
Lijkt mij een stuk beter.
[/quote:3b5g7prt]
Zeg lasklussie, waar zie jij staan dat het met 'een paar proplasjes' wel in orde is????
Volgens mij zit je hier alleen om je toko te promoten en ben je daar een beetje mee bezig over andermans posts.
Als jij vindt dat ik kortaf reageer ipv een heel verhaal af te steken, dan moet je eerst maar eens leren om begrijpend te lezen.
Groet ron[/quote:3b5g7prt]
Laat ik hier dan ook maar niet op ingaan
Dat is heel wijselijk, want het enige wat je doet is andermans woorden verdraaien of een verhaal/reaktie uit z'n verband rukken.
Groet ron
Discreet gebracht
Waar het mij dus om ging (@Ayla) is niet iemand te vertellen dat die iets fout doet maar slechts advies geven.
Als jij dan meteen begint met "joh we kunnen hier een hele discussie starten" is dat niet echt respectvol vind je niet?
Een dorpel vastlassen met proplassen om de 2 cm, prima.
Het zou kwaad kunnen als je het niet goed doet maar in de meeste gevallen zal het goed gaan.
Of dit nou fabrieksmatig en berekend is is eigenlijk niet aan de orde, excuus voor de afdwaling daarin maar dat heeft denk ik met het woord "vakidioot" te maken
Waar het om ging is de mini van de vorige TS, die word geheel, dus ook vloerpanelen, versteviging, belastplaten e.d., geproplast.
Uit ervaring weet ik dat je voor de zekerheid daar dus beter wat doorlassen bij kunt zetten in hoeken e.d.
Dit om afschuiving te voorkomen, dat is alles!
Een discussie over dat hobbyisten ook best kunnen lassen en dat forumleden elkaar kennen vind ik in dat context eigenlijk helemaal niet zo interresant.
Doe met de tip wat je wilt, neem het voor lief en doe er je voordeel mee of denk laat die nieuwe gast maar kletsen, hij wil slechts zijn bedrijf promoten.
Als je persee technische kennis m.b.t. lassen wilt verwerpen meld je dan aan op http://www.hetlasforum.nl dan kunnen we er daar wel wat verder op ingaan met mensen die er ook allemaal verstand van hebben en dit (net als mij) dagelijks doen.
Als deze discussie dan gewoon met respect voor elkaar gevoerd word en onderbouwd wordt met feiten kunnen we wellicht ook nog wel dingen van elkaar leren.
@ Lasklus, mijn ouwe minitje hadden ze de bodemplaat ook doorgelastdoor de vorige eigenaar en dit was dus afkeur op de APK want dat mocht niet voor APK. Bij de garage hebben ze toen nieuwe bodemplaat erin gelast en dat was ook op de paar cm gelast.
Nu jij weer
ukkie schreef:
@ Lasklus, mijn ouwe minitje hadden ze de bodemplaat ook doorgelastdoor de vorige eigenaar en dit was dus afkeur op de APK want dat mocht niet voor APK. Bij de garage hebben ze toen nieuwe bodemplaat erin gelast en dat was ook op de paar cm gelast.
Lasklus Nederland":pplqwbuc]
Waar het om ging is de mini van de vorige TS, die word geheel, dus ook vloerpanelen, versteviging, belastplaten e.d., geproplast.
Uit ervaring weet ik dat je voor de zekerheid daar dus beter wat [i:pplqwbuc]doorlassen bij kunt zetten in hoeken e.d. [/i:pplqwbuc]
Dit om afschuiving te voorkomen, dat is alles!
[/quote:pplqwbuc]
APK afkeur op een doorgelast stuk plaatwerk? Die keurmeester moet zich na laten kijken. Dan is het dus zo dat bijvoorbeeld vrijwel alle rallyauto's in Nederland APK moeten worden afgekeurd omdat ze doorgelast zijn.
Dennis
@dennis: Volgens mij mag een auto idd niet doorgelast zijn voor de APK.
Ok, zal iets verder op die post doorgaan...
Het is inderdaad niet goed dat die afgekeurd is, waarschijnlijk wilde die garage zelf geld aan het project verdienen door het overnieuw te kunnen doen of ze kende de volledige voorschriften op gebied van laswerk niet (dit komt veel voor! Het zijn ook zoveel regeltjes en een keurmeester moet bijna Dokterandus zijn tegenwoordig)
De Apk voorschriften schrijven namelijk proplassen, lassen of onderbroken lassen voor en doorlassing moet in bijna alle gevallen (zeker aan niet dragend gedeelte) goedgekeurd worden.
Citaat Apk voorschrijft "rechten en Plichten artikel 2.2.21 apk lassen 2010" welke ik er even bijgepakt heb.
Een roestschadereparatie moet zodaning zijn uitgevoerd dat het onderdeel, de bevestiging van het onderdeel of de sectie van de bodemplaat zijn oorspronkelijke functie weer kan vervullen.
1a. reparaties met pasklare gedeelte waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is gelast.
2 onder deugdelijk gelast zoals bedoeld in het eerste lid wordt verstaan;
a Lassen of kettinglassen welke TEN MINSTE50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en bij onderbroken lassen goed zijn verdeeld over die omtrek.
Er staat "tenminste" wat betekent dat het dus meer mag zijn en ook volledig.
Ik geef altijd garantie op Apk en Rdw goedkeur van mijn werk en met dit citaat heb ik al eens bij het Apk station gestaan waar een project van een klant werd afgekeurd na keuring, na het bijroepen van de afdeling chef, een korte discussie en bellen met het Rdw in Zoetermeer werd deze alsnog goedgekeurd..
Keurmeesters zijn ook maar mens, en er zijn tegenwoordig zoveel regels....maar als je afkeurd moet je het wel op goede onderbouwing doen ....
Dan kon die keurmeester dus ook niet lezen, maar Ukkie werd daardoor wel op onnodige kosten gejaagd.
Dennis
Moest er toch uit die bodemplaat want op de lasnaad was hij gaan scheuren en roesten. De garage waar ik na toe ga belazerd mij niet en jaagt mij ook niet onnodig op kosten.
[size=50:26vm7cu9][i:26vm7cu9]oja dat was niet t enigste punt waar die op afgekeurd werd [/i:26vm7cu9][/size:26vm7cu9]
RE: Dorpel lassen (punt/prop/kettinglassen)
Ingediend door Lasklusser op do, 21-10-2010 22:52
[size=85:2dzdzeig][gesplit uit dit topic - Crispy][/size:2dzdzeig]
Mooi project.
Wat laswerk betreft zie ik eigenlijk alleen maar proplassen, dit is zonde, er zit veel goed metaal en dus goede basis om door te lassen.
Als ik jou was zou ik hoeken en overspanningen minimaal nog met een paar kettinglassen (= om en om een paar centimeter lassen) vast zetten, beter is nog helemaal doorlassen waar mogelijk.
Dit verhoogd de sterkte, proplassen kunnen makkelijk losscheuren.
Mvg Patrick