Dragende gedeeltes

RE: Dragende gedeeltes

Wie kan mij vertellen of de volgende gedeeltes dragend zijn?

-Kofferbakvloer
-Achterbank zitting
-Achterbank leuning
-Kaartbakken
-Hoedenplankmetaal

RE: Dragende gedeeltes

Ik durf niet te zeggen of ze echt dragend zijn, wel zorgen ze voor de stijfheid van de mini

RE: Dragende gedeeltes

ze zorgen idd voor de stijfheid, ik heb de kofferbak vloer en achterbank leuning eruit. Echter heb ik wel de kofferbak vloer met een soort van bak van L-profielen langs de randen verstevigd.

mvg robert

RE: Dragende gedeeltes

Zoiets ben ik dus ook van plan. Ik maak er alleen braces voor. Bekleding is er zowiezo al uit, maar in feite moet dat dus gewoon mogelijk zijn. Thanx voor het antwoorden....

RE: Dragende gedeeltes

Kofferbak hoef je niet te verstijven. Dit doet het subframe al. Kaartenbakken zijn iig niet dragend.

In principe zijn alle verticale vlakken in de grootste mate dragend. Bankleuning hoort daar dus bij...

Delen kunnen dragend worden als je materiaal gaat weghalen. Andersom kan ook, rolkooi kan dragende delen vervangen...

RE: Dragende gedeeltes

Als je de komplete achterbank verwijderd wordt de stijfheid van de body natuurlijk wel ernstig aangetast. Wellicht is een space-frame een oplossing... ;)

RE: Dragende gedeeltes

ik heb volgens mij nog wel wat fotos van mijn ombouw op een andere pc staan, mischien handig voor de mensen die dit nog van plan zijn?

robert

RE: Dragende gedeeltes

Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden naar de plannen van kevski :9

RE: Dragende gedeeltes

Kaartenbakken zijn iig niet dragend.

In principe zijn alle verticale vlakken in de grootste mate dragend.



.. je spreekt jezelf tegen ?! :P

(volgens mij zorgen de kaartenbakken (achter) voor veel torsiestijfheid tussen de B-stijl en de vloer .. en het zijn niet voor niets de ankerpunten van de gordels)

plannen van kevski



motor achterin ? (a la z-cars - http://www.zcars.org.uk/mini/index.htm - die daar dus een soort subframe-rolkooi inbouwen .. )

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Dragende gedeeltes

IK zal het in het kort proberen uit te leggen: -Achterbank wil ik weghebben, want ik gebruik hem nooit, en het is alelen maar gewicht. daarvoor in de plaats komen dan braces, die maar een 5 de van het gewicht hebben van de panelen, maar wel 2 x zo stijf zijn. verder worden die ook instelbaar, zeg maar as een soort veerpootbrug. Kwa stijfheid ga ik er dus alleen maar op vooruit, en het gewichtspunt gaat omlaag. Kofferbak ga ik een tank in laten verzinken, dus die komt ook lager te hangen, dus ook een lager zwaartepunt. Spaceframe durf ik nog niet, want ik ben nog te slecht met een lasapparaat, en op zich is de constructie van de mini zo slecht nog niet....

RE: Dragende gedeeltes

Ja klopt had me beter moeten nuanceren. Kaartenbakken zorgen wel voor stijfheid maar niet in een kritische richting (en over een heel klein oppervlak). Daarom ben ik van mening dat ze eruit kunnen.

Als een gordel belast wordt introduceert hij trouwens een schuifspanning het ophangpunt. Dit heeft niets met torsiestijfheid te maken. Kortom, die kaartenbakken doen dan niks….

Heeft iemand een cadtekening van een mini (liefst in UG of Igis formaat), dan kan ik hem een keer voor de lol simuleren

RE: Dragende gedeeltes

Kevski schreef:
een 5 de van het gewicht



blijkbaar heb je de weegschaal er bij gehad ? hoeveel bespaar je ? en wat weegt wat ?
( http://www.geocities.com/tb13cp/weights.html )

De vloer uit de kofferbak en de tank verzinken is een bekende truuk in de racerij (vaak in combinatie met een beam-axle) .. ikzelf zou de bank als vuurschotje toch laten zitten :)" title="Evil" />

Daan":8bf07moy]Daarom ben ik van mening dat ze eruit kunnen[/quote:8bf07moy]

ik zou er alleen zoveel af halen als je ruimte nodig hebt (voor bijvoorbeeld stoelen) tenzij je een rolkooi monteert.

panelen wegzagen voor gewichtsbesparing zie ik niet zo zitten (behalve misschien voor een racer) dan kun je meer(of net zo veel) winst halen uit vervangen van je kofferklep en deuren e.d. door carbon-versies.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Dragende gedeeltes

Ik denk eerder dat die panelen 1/5e wegen van die braces...

RE: Dragende gedeeltes

als je er al een rolkooi in hebt zitten (ik neem aan van wel, je bent een slimme jongen en circuits zijn heeel gevaarlijk) en deze heeft ook een bar tussen de twee bevestigingspunten van de schobrekers, dan kan kofferbak bodem eruit slijpen als je dan maar ook nog de vloer rondom versterkt

Kwestie van prioriteiten:
1 veiligheid
2 stijfheid
3 gewicht

als 1 al voormekaar is en dat 2 ten voordelen komt dan mag 3 wel een beetje verwaarloost worden :)

en wat voor tank ga je monteren?

mvg robert

RE: Dragende gedeeltes