Apart..
Er zijn mensen die VW golf mk1 grille en koplampen gebruiken.
Ik dacht dat de GTI ooit geleverd was met 4 koplampen in de grill.
Schijnt redelijk goed te passen,met weinig aanpassingen..
Echter ben je al wel ver gevorderd om nu nog over te stappen.
Wood & Picket gebruikt voor hun Margrave een Vauxhall grille en koplampen,echter ik weet ff niet meer van welk model vauxhall..
- Login of registreer om te reageren
RE: Dubbele koplampen op een Clubman of 1275gt
Ingediend door Erik op vr, 23-09-2011 00:16
Hier een poging tot een how-to voor het maken van dubbele koplampen op een Clubman. Al heel lang leek het me mooi om dubbele koplampen voor mijn Clubman te maken. Ik heb het idee dat de voorkant van een Clubman net zo stoer en bruut is als die van een oude Dodge Charger of Challenger maar nog niet helemaal af is. Het heeft de potentie, maar moet nog worden afgemaakt zeg maar. Volgens mij is het toevoegen van dubbele koplampen DE oplossing, en hoe beter dit te testen dan het echt te maken. Ik vond geen gelijk topic en ben dus maar een nieuwe begonnen.
Ik ben niet de eerste dit idee had en heb het deels afgekeken van:
link
In plaats van de lampen van een BMW E30 3-serie te gebruiken, heb ik de lampen van de latere 5 en 7-serie gebruikt, de E34 en E32. Dit is dezelfde maat lampen maar met andere bevestiging en de afstelling van de koplampen zit hiervan aan de voorzijde in plaats van de achterzijde. Dit leek me veel handiger dan van achteraf, omdat dat vanuit de wielkast onhandig pielen is. De lampen zijn van goede kwaliteit, zijn alle vier H1 en hebben degelijke chromen randen. Ze zijn nieuw en tweedehands goed verkrijgbaar en een leuke extra: er zijn voor weinig geld nieuwe koplampen met angel eyes te koop. Ieder naar zijn eigen smaak, ik vind het wel mooi en niet te opvallend:
Ik had nog even in de mini gemeten hoe het uit zou komen en uiteindelijk een setje koplampen 2e hands aangeschaft.
Aan het bovenaanzicht kan je duidelijk zien dat de lampen in het midden veel verder naar voren staan dan die hierachter. Bij een clubman is het wel mooi als de middelste iets verder uitsteken, maar dit is te gek. Doordat de lampen zulke lange stelschroeven hebben besloot ik dat ik wilde proberen beide lampen met de originele stelmogelijkheid op een vlakke plaat te monteren. Dan aan de plaat moeren lassen voor de stelschroeven en dit in zijn geheel op het front schroeven. Hiervoor heb ik van de ruimte in het front waar de plaat moet komen een mal gemaakt en datzelfde gedaan voor de koplampen, zowel het dim- als grootlicht:
De mallen voor het front en de lampen heb ik samengevoegd in een tekening en uiteindelijk laten lasersnijden uit een plaat van 3mm staal. Ik wilde de lampen zo dicht mogelijk bij elkaar en heb daarom voor de montage van de middelste lampen twee sets gaten meegenomen. Als de middelste lampen namelijk voor de buitenste geplaatst kunnen worden (qua diepte), kunnen ze ook iets verder naar de buitenste toe geplaatst worden zonder dat de bevestigingsvoetjes van de lampen elkaar in de weg zitten. Allemaal misschien niet helemaal duidelijk, maar ik wil het zo strak mogelijk hebben zonder dat de originele bevestigingsvoetjes aangepast moeten worden. Als er ooit een lamp kapot is wil ik gewoon een zelfde kunnen kopen die er zonder aanpassingen direct in past. Voor de montage in het front heb ik een hoop gaten meegenomen, dan kan tijdens de montage altijd nog gekeken worden welke ik gebruik. Zo zien ze er gesneden uit:
Nu aan de achterzijde moertjes lassen voor de stelschroeven:
En de eerste proefpassing ziet er even snel zo uit:
De schroefdraad van de moeren is door het lassen en spuiten nier meer zo lekker toegankelijk, nog even met de tap er doorheen en dan moet het volgens mij gaan passen. Wordt vervolgd!
Erik