Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Daar ik mijn Mini aan het restaureren kom ik iedere keer wat tegen wat ik niet kan verklaren... :?

Ik heb een "blaze orange" clubman GT uit 1975(=zie voorbeeld foto).
Deze heeft een gebroken wit(met geeltint) gespoten binnenzijde dit houd in: de vakken naast de bank en raamstijlen.
Nu heeft hij ook een achterlichtvak links in die kleur gespoten en rechts niet...
Daar het met gemonteerd achterlicht niet te zien is heeft dit totaal geen nut en dus vraag ik mij af wordt dit vaker zo gedaan ? :?
Tevens wordt de binnenzijde toch ook vaak in kleur gespoten ? yep het is wel de orginele lak. :)

Tevens is het trouwens leuk om te zien dat er een qualiteits controle op mijn Mini is uitgevoerd. Daar hij op de hoedenplank onder de lak een krul heeft staan met initialen van de controleur, pas hierna is hij gespoten en heeft de stift een mooie afdruk gemaakt.
Ik denk dat ik deze maar afplak als hij wordt gespoten...je ziet er niks van maar toch is het grappig.

Rich

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Mini's werden bij mijn weten altijd aan de binnenkant dezelfde kleur gespoten als de buitenkant. Misschien is 'ie een keer van wit naar oranje overgespoten ?

Dat van die hoedenplank heb ik vaker gezien. Heb je ook een afdruk van het metalen pookhoes-'kadertje' en de tankdop op de hoedenplank ? Die onderdelen lagen -i.i.g. bij mijn '78-er- op de hoedenplank tijdens het spuiten.

Trouwens, heb je ergens foto's van je Clubman online staan ? Ik ben benieuwd !

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Ik zal eens effe kijken daar er wel wat bij lag ja....

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Ja inderdaad ik heb die er ook in staan...
Ik had er zelf nog niet bij stil gestaan wat dit was geweest...
Het rood/oranje is de orginele kleur van het apparaat.
Ik heb er geen foto's van op internet staan. daar ik mij er ook nog nooit in verdiept heb om een site te bouwen.
Tevens maak ik de foto's met mijn oude toestel ipv de digitaal zodat ik ze gelijk in het restauratieboek kan bij plakken...
Ik heb nog wel 2 foto's van het verhuizen van de Mini (overblijfselen) naar ons huidig huis.
Die kan ik je wel toesturen alleen niet schrikken ?
Ik zie dat die van jou ook een snelle is ?
De mijne is 8 kleps en 110 pk aan de wielen...

Rich

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Ja , het kan best zijn dat hij niet goed gespoten bleek te zijn en dat er idd een controleur naar heeft gekeken!!
Dat hij daarna een andere kleur heeft gekregen kan ik dan ook wel weer bevatten , die is natuurlijk weer de volgende dag pas aan de voorkant van de band gezet en kreeg een andere kleur.
Vroeger (en nu nog) werden idd (bv 538) auto's vaak per kleur gemaakt.
Dan werd de spuitinrichting geflushed en kwam er een andere kleur.
Je hebt dus aan de buitenkant een extra laag maar wel in een andere kleur , kijk maar goed , tussen de twee kleuren zit GEEN toplaag!!
Ik had een rode 1000 :'(
Orgineel geel binnen en orgineel oranje buiten :? , maar bij mij waren de "gaten" wel goed afgeplakt geweest!!
1 of andere idioot had hem buiten toen weer rood gespoten!
Toen had ik een rode buitenkant , gele binnenstijlen en kofferbak en oranje motorruimte!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Ook lekker....
Ik heb nog eens aan een MG-B gewerkt die we het rasta mobiel noemde...je weet genoeg..

Bij het achterlicht is een klein randje te voelen waar het van de cream naar rood gaat aan de binnen zijde kan ik geen naden voelen daar het daar overloopt...even kijken......oh ja wel een paar naadjes...de binnenzijde is trouwens ook oranje geweest daar ik ook een paar oranje afdrukken zie van de montageklemmentjes (mooi woord) om de chrome randen op de zijvakken te zetten.

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Dan begint het idd te stinken naar af fabriek 2 maal door de spuitstraat!!
Het kan zelfs ook nog zo zijn dat hij WEL de goede kleur had maar dat deze 1 van de spares is geweest.
Dat word ook nog wel eens gedaan , helemaal gespoten en goed gekeurd , maar tijdens de afmontage van z'n voorgangers (van dezelfde kleur) zijn er geen problemen geweest en gaat hij van spare naar overspuiten in een andere kleur.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Bij het schuren kom je vanzelf tegen hoeveel lagen er opzitten. Kijk maar eens op onderstaande foto.

Eerste grijze laag zal wel iets van spuitplamuur zijn ofzo, dat groenige is de primer denk ik, kom je overal tegen ook op het subframe bijvoorbeeld, dan de eerste echte kleur, nog een keer primer, tweede keer in blaze gespoten, nog een keer primer en dan de laatste keer in blaze gespoten.
Bij een auto uit te de jaren zeventig kan je nooit weten hoeveel keer ie nu al opnieuw is gespoten ben ik bang. Al helemaal als er deelrestauraties zijn uitgevoerd.

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Kijk nuttige info...
Ik heb overlaatst je website bekeken Henkmarius kwam erg bekend voor...de roest plaatsen...

De mijne was dus al deels gerestaureerd volgens verkoper...tja ik had 2 back valance 's (plaat onder de achter bumper)dubbele outer sill's en een (echt) 3-dubbele bodemplaat 2 ijzer en 1 polyester er overheen.
De deuren waren deels overgespoten maar hoeveel lagen er onder de carroserie zitten weet ik nog niet.
Daar de bovenzijde de tand des tijds aardig heeft overleeft ga ik liever hier even niet aan zitten krauwen.
Aan de binnenzijde kom ik alleen de eerste blaze tegen.
(behalve dan de raamstijlen de zijvakken dan)
Ik ga straks in de auto onder de bank eens even wat van dat cream er af krauwen om te kijken of hier rood zit...ik denk het wel namenlijk.

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Dat van die paraaf en ruist van de versnellingspook hoes had ik er ook in staan bij mijn 1100 special!

1275 GT's zij altijd mooi! :)\\_

Succes!

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Mini power schreef: 1275 GT's zijn altijd mooi!

Succes!

Dit zal ik nog even nodig hebben.... :(
Bodem zit er in en ik heb nu de kofferbak hoeken en de nieuwe back valance las klaar..
Nu moet ik mij gaan bezighouden met het hoekje van de voorruit (zie plaatje hier boven) en het onderliggende plaatje. :)
Als dit er in gelast zit, gaat hij weer van zijn zijkant af en ga ik de neus er verder afslopen en vernieuwen. :?

Het verf vraagstuk is denk ik een eind opgelost daar ik onder de creamkleur weer gewoon de Blaze orange tegen kwam...dus wordt de binnenzijde ook gewoon die kleur.

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Mini power schreef: 1275 GT's zij altijd mooi!

Rich schreef: Mini power schreef: 1275 GT's zijn altijd mooi!

...kan ik me alleen maar bij aansluiten...

sorry voor deze forumvervuiling, maar moest het even kwijt!

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

...kan ik me alleen maar bij aansluiten...
sorry voor deze forumvervuiling, maar moest het even kwijt!



Dat is in dit soort gevallen toegestaan toch ? :+)
Ik krijg gelijk weer zin om weer verder te gaan werken aan de GT...
Ik kreeg gisteren de Rostyle velgjes weer terug voorzien van poedercoating erg mooi geworden trouwens. :D :D

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Een Clubman 1275 GT is idd MOOI :D zolang ie maar niet helemaal uitgebouwd is zoals je zo vaak ziet. Heb zelf ook een Clubman, al is het geen GT :? Misschien een Clubman-rit organiseren :P ;)

~JvdB~

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Wil je nog zo'n foto?

default

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Clubman :)\\_
Ik hoop nog eens een mooie neus voor onze Clubman tegen te komen.
Ook hoor ik steeds meer geluiden dat het Clubman plaatwerk weer opnieuw wordt gemaakt en de prijzen dalen.

grtzz Martin

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Inimini schreef:
Wil je nog zo'n foto?




Ik hou er niet van om andersmans project af te zeiken (maar nu doe ik het toch).

De eerste foto is het deel er precies uitgeslepen en is het overgebleven deel strak tegen het nieuwe deel gelast. Even vlak slijpen en met een minimaal laagje (spuit)plamuur is het weer helemaal strak.

Op de tweede foto is het nieuwe deel over het oude heengelast met proplassen. Super stevig dat wel, maar op een plaats die zo in het zicht zit niet helemaal fraai. De proplasmethode is eigenlijk meer voor bodem delen etc. Ik ben bang dat er nogal wat plamuur nodig is om het weer strak te maken.

BMHC plaatwerk voor de clubmanneus is nog steeds belachelijk duur. Op de site van BvL kan je een prijslijst downloaden, complete neus zit je al gauw aan 700 EUR (zonder A panelen en motorkap) ben ik bang. Imitatie is wel beschikbaar maar binnenschermen vind je bijvoorbeeld bijna nergens.

default

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Die discussie is gelukkig al gevoerd.
Ik wilde deze opmerking ook al maken, maar bedacht me :+)
Ik heb er nl al genoeg over gezegd.
[size=75:1eueic8r](bovendien is het ook geen Clubman :x )[/size:1eueic8r]

grtzz Martin

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Superbuur schreef:
Een Clubman 1275 GT is idd MOOI :D zolang ie maar niet helemaal uitgebouwd is zoals je zo vaak ziet. Heb zelf ook een Clubman, al is het geen GT :? Misschien een Clubman-rit organiseren :P ;)

~JvdB~




Onze GT wordt qa uiterlijk orgineel dus met de Rostyle 10"velgjes zonder spatbordverbreders.
Alleen het blok wat nog van onze Metro is geweest gaat er in deze 1380 levert 110 pk aan de wielen.
Om dit te stoppen heb ik (aluminium)4 zuigerklauwen gekocht.
Een Clubman-rit lijkt mij wel leuk alleen zit het er voor mij nog niet in. :?

Mini Martin schreef over de beschikbaarheid van Clubman neusmateriaal......gelukkig heb ik alles nieuw liggen tot de koplamp suroundings van de gril aan toe. :) :)
Het enigste wat ik nog nodig heb is eigenlijk een nieuw bekledigsset voor de stoelen, bank en deurpanelen..en wat klein spul=> vooral dit zal stiekem nog wel oplopen.

Inimini : wat Henkmarius schrijft heeft hij denk ik gelijk in je zal veel plamuur nodig hebben...

Ik zelf heb eigenlijk nog mazzel het closing panel wat hier nog onder huist is verot...Het gefotografeerde stuk heeft het bij mij overleeft tot aan het knikje naar beneden (als je begrijpt wat ik bedoel) dus ik hoef alleen het verticale stukje er opnieuw aan te lassen...
Zo dacht ik te zien bij de foto's van onze "Superbuur" dat deze dit onderliggende paneltje heeft laten zitten..dikke kans dat dit ook al weg is en de roest welke door vuil van het voorwiel zit opgesloten langzaam weer verder vreet. :'(

Afijn genoeg getikt..

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Nee hoor Rich... Bij mij mist het er niet uit. Heb er een nieuw stuk ingelast (had hetzelfde als jou), en toen glad geplamuurd. Weet wel wat ik doe hoor ;) Maar ik denk dat je dit denkt omdat ik het helemaal met epoxyplamuur heb afgeplamuurd, het voordeel van deze plamuur is dat het waterdicht is(komt uit de jachtbouw) Succes met de restauratie

~JvdB~

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Superbuur schreef:
Misschien een Clubman-rit organiseren :P ;)




d:)b

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Superbuur schreef:
Nee hoor Rich... Bij mij mist het er niet uit. Heb er een nieuw stuk ingelast (had hetzelfde als jou), en toen glad geplamuurd.



Mooi want niets is zo #@!&* als je het weer opnieuw moet doen.
Het is wel grappig daar we overlaatst bij de stuurmansproeven naar de clubman hebben gekeken...
Onder het mom het lonkt toch hè andere clubman's.

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Heb je m'n Clubman bekenen op de laatste clubdag??? Zag er toen niet echt mooi uit, had hem net een week. Hij heeft toch een heel lang bij Bossclassics te koop gestaan. Ik ben er in ieder gevaal HEEEL eerrug wijs mee. En ik blijf die rit een goed idee vinden...

~JvdB~

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Superbuur: Ach die van ons zag er slechter uit al zaten de gaten dichtgeplamuurd...
En jij kon er nog mee rijden...Ik heb er zelfs nog een foto van gemaakt
Voor ons hoe gek ook klinkt is dit onze eerste Mini en hebben wij er op de motor precies.......15 meter mee gereden juist ja recht de garage in om te strippen....tijdens het slopen liep ik wel eens :( rond want wat had ik nu weer gekocht...maar nu ik na een pauze van 4 jaar weer ben begonnen en het begint wat te lijken :)

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Dat is minder dat je er niet eerst in hebt kunnen rijden. Ik rij er nu lekker vrolijk in rond met een grote glimlach op m'n gezicht :D Heb al een bult kilometers gemaakt O+ O+ O+ En strx zie ik wel wat voor plannen ik heb om hem zo orgineel mogelijk te maken. En dat van die lak heb ik ook verschillende tinten en toch uiteindelijk dezelfde kleur :?

~JvdB~

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

hoe gaat het intussen met je clubman?
is die al bij de spuiter geweest??

ben benieuwd naar wat foto's :)

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

denk ik wel.
is nu 3 jaar geleden.

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

daarom juist,
leek me ook wel tijd worden voor foto's :D :D :D

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

Je bedoeld die Clubman van Rich?

Die is nog steeds niet af. Wat ik hoorde is dat ze verhuisd zijn e.d. dus te weinig tijd hebben gehad voor de Mini. Ik weet zelfs niet of hij al gespoten is...

RE: Een moeilijke vraag aan de andere knutselaars...

aan zijn ondertekst te zien zal die nog niet veel zijn opgeschoten :(