electrische waterpomp

RE: electrische waterpomp

Iemand ervaring met het vervangen van de standaard waterpomp voor een electrisch model?
Scheelt een aantal pk's vermogen en de koeling is een stuk beter geregeld. Keith Calver gebruikt ze bijv. al jaren van Corley conversions. Maar ook die van Davies Graig worden veel gebruikt voor de mini.

default

RE: electrische waterpomp

ik denk dat het heus wel in het vermogen scheelt maar het zal heus niet drastisch zijn dat je het heel erg merkt want zulk soort dingen merk je pas als je echt heel sirrieus gaat tunen

RE: electrische waterpomp

Voor die enkele PK zou ik het inderdaad niet doen, maar het voordeel van een elektrieke waterpomp is natuurlijk wel dat je 'm een tijdje kunt laten doorlopen nadat de motor is afgezet. Zeker als je een stevig getunede motor hebt, zou dat de levensduur van bijvoorbeeld de koppakking wel kunnen verlengen.

Een elektrische oliepomp zou in dat opzicht ook niet verkeerd kunnen zijn. Dan heb je al oliedruk voordat de motor start.

RE: electrische waterpomp

Het grootste voordeel is dat een electrische waterpomp met een constante snelheid draait en dus totaal onafhankelijk van het toerental van je motor is. Een normale waterpomp bij de mini werkt geloof ik optimaal bij 2000 toeren. Draait je motor stationair, dan werkt je waterpomp niet goed. Maar nog erger wordt het als je in de hoge toerentallen rijdt.

RE: electrische waterpomp

Bernd Laus heeft in zijn race-Mini ook een electrische waterpomp. Die staat in een van de laatste Miniworlds (december of januari geloof ik).

RE: electrische waterpomp

marc26 schreef:
Het grootste voordeel is dat een electrische waterpomp met een constante snelheid draait en dus totaal onafhankelijk van het toerental van je motor is. Een normale waterpomp bij de mini werkt geloof ik optimaal bij 2000 toeren. Draait je motor stationair, dan werkt je waterpomp niet goed. Maar nog erger wordt het als je in de hoge toerentallen rijdt.



Klinkt heel aannemelijk hoor. Geen speld tussen te krijgen. Maar [i:ax3464an]waarom[/i:ax3464an] zou je het doen? Wat wil je optimaliseren. Of anders gezegt: wat is het probleem (beperktheid) van de standaard situatie wat je hiermee denkt op te lossen??

RE: electrische waterpomp

Waarom? Betere koeling, hotspots voorkomen, meer vermogen, kortweg het maximale eruit halen wat erin zit. Gewoon een beetje filosoferen wat er allemaal mogelijk is. Betekent niet dat ik er ook meteen een ga plaatsen, maar ik lees er de laatste tijd veel over.

RE: electrische waterpomp

Op zich ben ik er wel enthousiast over. De koeling van mijn mini's is altijd prima geweest, ik heb er nog nooit 1 overhit, ligt ook aan de staat van onderhoud denk ik. Alleen ben ik nooit erg te spreken over de thermostaatwerking. Bij warm weer is de temperatuur hoger dan bij koud weer, in de file loopt de temp enorm op etc. Met een goed werkende thermostaat zou dit niet zo hoeven zijn. Een electrische waterpomp zou hier goed bij kunnen helpen.

Ik denk wel dat je alle statements die over die electrische pomp worden gedaan met een korreltje zout moet nemen. Ik vind het bedrag wat ze er voor vragen gewoon veel te hoog.

Als het niet zo duur was zou ik het zeker proberen. Eigenlijk wil ik op mijn clubman een grote radiator voor het blok plaatsen zonder mechanische ventilator. Icm electrische fan en electrische waterpomp zou dat erg goed kunnen werken. Ik vind het alleen veel te duur.

RE: electrische waterpomp

Bij mij loopt de temperatuur in de file ook flink op. Wat er dan gebeurt is dat mijn toerental steeds verder zakt totdat ik mijn voet bij het gaspedaal moet houden om te voorkomen dat mijn motor afslaat. Ik ben het met je eens dat de prijzen wel erg duur zijn voor zo'n electrische waterpomp.

default

RE: electrische waterpomp

is het dan geen idee om met file gewoon je motor op 2000 toeren te houden want dan werkt je waterpomp optimaal
het ziet er alleeen niet uit maar jah da overleven de meeste op het forum ook wel :P

RE: electrische waterpomp

marc26 schreef:

Scheelt een aantal pk's vermogen



Zal misschien wel wat schelen maar het zal denk ik geen schokkende resultaten opleveren. Tenslotte moet de electriciteit voor de waterpomp ook ergens vandaan komen. Dynamo levert meer weerstand naarmate hij meer stroom moet leveren

RE: electrische waterpomp

en wanneer je er een elektrische storing er in krijgt heb je helemaal een probleem

ik ben er eigelijk niet zo van om dat soort dingen elektronisch te maken

heb wel eens een verhaal gehoord van een elektrische oliepomp waarvan onder het rijden dat ding uitviel
mooi blok naar de klote

nee mij zie je zoiets niet doen

RE: electrische waterpomp

Waarom zou je een electrische storing krijgen? Zo kan ik er ook nog wel een paar bedenken.

RE: electrische waterpomp

marc26 schreef:
Waarom zou je een electrische storing krijgen? Zo kan ik er ook nog wel een paar bedenken.



Inderdaad. Die mening deel ik wel met je..

Maar zoals Henk Marinus ook al schreef is de koeling van een mini wat betreft waterpomp nooit een probleem. Dat was ook waarom ik de eerdere vraag stelde.

Het probleem rijst zoals je zelf al aangeeft op een warme dag in de file. Dan moet je ineens gas gaan geven om oververhitting te voorkomen. Maar dat komt niet door het beperkte toerental van de waterpomp, maar door het beperkte toerental van de Fan. Oftewel, er stroomt niet genoeg lucht door de radiator heen. Die themostaat werkt ook wel goed hoor. Die kan net zo weid open gaan staan als ie wil, maar als er geen luchtstroom is, is er geen koeling...

Daarom stelde ik in een ander topic al voor om de mechanische fan welke standaard gemonteerd is, te vervangen door een electrische, welke aangestuurd word door een thermoswitch, in het koelwater van de radiator. Want de mechanische fan werkt precies verkeerd om. Rijdt je op de snelweg, heb je voldoende natuurlijke flow van lucht door de motorruimte, en draait die fan ook nog eens volle toeren. Maar sta je stil in de file, heb je en geen rijwind, en geen op toeren draaiende fan....

Zie het andere topic, daar worden ook de ervaring geschreven van een maat van me, die inderdaad zonder mechanische fan rijdt, en slechts de electrische heeft.

RE: electrische waterpomp

Ik heb een mpi en die heeft een aan de voorkant gemonteerde electrische ventilator, maar omdat de koelvloeistof niet snel genoeg rond gepompt wordt bij een statinair toerental raakt de boel evengoed oververhit. Daar komt verder bij dat de motor niet meer standaard is, wat ook niet echt helpt om de boel koel te houden.

RE: electrische waterpomp

marc26 schreef:
Ik heb een MPI



Hmm ja. Da wis ik nie. Dan heb je niks aan bovenstaande info...

Oliekoeler??

Als je motor verre van standaard is (wat inderdaad wel de basis is tot eerder oververhitten), dan ben je ook wel handig genoeg om zelf wat te gaan klussen. Ikzelf zie het niet als onmogelijkheid om de waterpomp van de v-snaar af te halen. Zodanig dat deze dus puur maar de dynamo aandrijft (wellicht met spanrol om ruimte te creeeren). Dan kun je een electromotortje monteren met pouli, en deze met vsnaar de waterpomp laten aandrijven.

't is ff klussen, en creatief zijn, maar dan spaar je wel wat geld uit...