epoxy

RE: epoxy

Na veel gelezen te hebben over restauratie's van een mini heb ik nog steeds een paar vragen over epoxy.

Moet je dit laten doen, zo ja waar kun je dit laten doen, heeft iemand een adres met goede ervaringen? Of kun je het ook zelf doen, zo ja waar kun je het kopen?

Wanneer een epoxy behandeling is toegepast is het daarna gewoon in de grondlak te zetten?

Is de werking hetzelfde als laten verzinken, werkt het langdurig tegen roest (mits alle roest is weggewerkt natuurlijk)

heeft niemand misschien een foto van een auto die in de epoxy gezet is, zonder de lak erop dan :?

Ik hoop dat jullie met verder kunnen helpen

RE: epoxy

epoxyprimer?

dat ziet er zo uit:



Het heeft natuurlijk niet dezelfde werking als verzinken, omdat dat gebeurt in een verwarmd bad waarin de zink een verbinding met het metaal aangaat. Dit laatste is vele malen sterker, maar je brengt ook veel hitte in het metaal waardoor het kan gaan vervormen.

na epoxyprimer een laag spuitplamuur en maar schuren .....

RE: epoxy

Epoxy is goed zelf te doen hoor, je moet ff kijken bij de grotere boeren (doe het zelf zaken hebben het denk ik ook wel). Na de epoxy is het wel een paar uur schuren voordat het mooi word he ;)

RE: epoxy

Het lijkt me vrij vervelend dit zelf te moeten doen, aangezien bij teveel harder de epoxyprimer snel uithardt, en je je spuit e.d. niet meer schoon kunt krijgen, maar ik heb het dan ook nog nooit gedaan.

De bescherming tegen roest is in zoverre dat je het metalen oppervlak luchtdicht afsluit. Het biedt geen kathodische bescherming die je bij verzinken hebt (zink offert zich op t.b.v. het staal).

@Sjoerd: die Mini is nog niet volledig gelast. Geeft dat geen problemen met die epoxyprimer laag?

RE: epoxy

Of komt er een bodykit onder??

RE: epoxy

Nee, de mini is na het stralen meteen in de epoxy gezet want je kan na het stralen niet de carrosserie laten staan zonder er iets overheen te doen: vers gestraald metaal gaat direct weer roesten door de vochtigheid in de lucht en zelfs vochtigheid van je handen.

Zodoende heb ik de stralen er epoxy overheen laten spuiten. Waar gelast moet worden schuur ik de epoxy weg met een lamellenschijf op de slijptol. Werkt echt perfect want je schuurt alleen maar de verf eraf als je voorzichtig bent.

Nu ben ik met het carrosseriewerk bezig en dan komt ie in een keer in de spuitplamuur als dat klaar is.

RE: epoxy

Dus epoxy primer moet meteen na het stralen? Vroeg me dit ook al af.

Nu het er toch over gaat :P :

Kun je na het lassen van de nieuwe delen dan zelf die delen ook nog in de epoxy zetten, dus plaatselijk? Of heeft dit geen nut?

En in hoeverre moet je de epoxy wegschuren als je aan het lassen gaat, alleen op de naad van het lassen, of een stuk verder vanwege de hitte?

En laatste vraag, moet over de epoxy primer ook nog een grondlaag, of is dit al voldoende als grondlaag voor het spuiten?

RE: epoxy

Lambormini schreef:
Kun je na het lassen van de nieuwe delen dan zelf die delen ook nog in de epoxy zetten, dus plaatselijk? Of heeft dit geen nut?

En in hoeverre moet je de epoxy wegschuren als je aan het lassen gaat, alleen op de naad van het lassen, of een stuk verder vanwege de hitte?

En laatste vraag, moet over de epoxy primer ook nog een grondlaag, of is dit al voldoende als grondlaag voor het spuiten?



- gelaste delen kan je vast zelf in epoxy spuiten, ik ga dat niet doen. De nieuwe delen zijn toch absoluut roestvrij en ik vind spuitplamuur en een goede laklaag voldoende. Alleen bij de dorpels en bodem ben ik druk in de weer met (oranje) loodmenie. [size=75:14z3sh8u](wil je daar foto's van zien: check mn site ff: wel op '[i:14z3sh8u]foto's laten zien[/i:14z3sh8u]' drukken want het staat niet in een msnalbum)[/size:14z3sh8u]

- afschuren moet je een cm of 3 van de plek waar je aan het lassen bent doen. anders fikt het toch weg en krijg je alleen maar dampen enzo. Ruikt ook vies btw :P

- na de epoxy zal je toch echt een spuitplamuurlaag moeten doen om het strak te krijgen. deze epoxylaag is leuk voor roestbescherming, maar wel poreus en niet strak. Over poreusheid gesproken: vocht kan er wél doorheen. Dus je mini niet in de sloot zetten en dan verbaast staan dat de epoxyprimer de roest niet tegenhoudt.. ;)

RE: epoxy

Dan is ie ook vast niet luchtdicht, wat ik eerder meldde :o . Jammer.

RE: epoxy

Als epoxy niet lucht dicht is dan kan het metaal toch gewoon verder gaan roesten. Of zie ik dit nu verkeerd, het lijkt mij dan dat die epoxy hetzelfde doet als gewone grondlak??

RE: epoxy

Wat ik zeker weet is dat het een anticorrosie laag is voor auto's na het stralen. Of ie luchtdicht is zou ik niet weten. Misschien eens vragen aan een willekeurige spuiter?

RE: epoxy

het heeft dus wel een anti corrosie werking.

Heeft iemand nog ervaringen met andere middelen tegen roest??

RE: epoxy

zinkspray ;)
en loodmenie werkt ook goed

- tektiel (maar dan wel een goede soort die niet compleet hard wordt en dan gaat scheuren en water doorlaat)
- dinitrol (is wel rotspul, maar het blijft plakkerig en beschermt goed)

RE: epoxy

waarom lees ik hier altijd over loodmenie? Is menie zonder lood niet even goed? Volgens mij heeft dat dezelfde werking, alleen is het beter voor je gezondheid bij het opbrengen? Het kost wel wat meer.

RE: epoxy

Geen id, mn pa had nog loodmenie staan en die troep smeren ze hier ook over boten heen. D
dus roest weren doet het wel.

Ik heb het gebruikt voor in de dorpels (dus voordat ik ze er op heb gelast) en in die deuren (voordat ik de skin eromheen gevouwen heb)

RE: epoxy

Het hangt van de soort epoxy af of het waterdicht is... Er zijn zoveel verschillende soorten epoxy-primeren systemen. Je moet het echt aan ee expert vragen. Ik ben begonnen met een sealer die in de roestputjes opvreet zodat je (hopelijk) minder last hebt van terugkerende roest en daarover weer een andere laag en toen nog een andere laag en toen naar de spuiter voor de laatste grondlaag/hechtlaag en natuurlijk de aflak.

Groeten en succes, Johan

RE: epoxy

Epoxy primer wordt ook vaak gebruikt na het blank schuren (en of stralen) van de karosserie, voordat deze in de spuitplamuur wordt gespoten, dit versterkt de hechting van de spuitplamur. Ook wanneer men de auto nog geheel met plamuur strak moet maken wordt vaak epoxy voorgespoten (op blank plaatwerk). Na het strakschuren een paar laagjes spuitplamuur, en als het geheel goed strak is wordt de karosserie in de grondverf gespoten. Epoxy primer bij verwerking op je mini altijd spuiten, en niet bv schilderen of rollen. Omdat het vrij stug spul is ga je dat later altijd terug zien, zelfs wanner er een dikke grondlaag overheen gespoten is.

RE: epoxy

Dr.Who schreef:
Dan is ie ook vast niet luchtdicht, wat ik eerder meldde :o . Jammer.


Tis ondertussen wat jaren later, maar ik heb onlangs een straler gesproken, omdat ik mijn carrosserie goed weg wil kunnen zetten in de schuur in de (vochtige) winter.
Hij zei dat epoxy idd NIET vochtdicht is, en dat nagenoeg geen enkele primer dat is. Er moet dus nog altijd wat overheen om de boel goed af te sluiten, anders roest hij naar verloop van tijd toch weer.
hansvdb":255fzm2z]Als epoxy niet lucht dicht is dan kan het metaal toch gewoon verder gaan roesten. Of zie ik dit nu verkeerd, het lijkt mij dan dat die epoxy hetzelfde doet als gewone grondlak??[/quote:255fzm2z]
Het lijkt me daarmee idd geen betere [i:255fzm2z]bescherming [/i:255fzm2z]te bieden dan andere primers, maar waarschijnlijk wel een betere hechting. Er schijnt ook nog iets als etsprimer te bestaan, maar ik weet niet of dat goed of verstandig is om te gebruiken.
Ik denk dat ik hem dan maar beter in de overgebleven lak en zinkspray kan laten staan dan in de epoxy weg te zetten.