Het staat niet letterlijk als topictitel op het forum, dus ik laat je topic staan.
ET-waarde is hetzelfde als offset:
- Login of registreer om te reageren
Het staat niet letterlijk als topictitel op het forum, dus ik laat je topic staan.
ET-waarde is hetzelfde als offset:
nou weet ik eigenlijk nog niets
bij ET waarde staat soms een getal achter bij een zag ik iets met 5 en een ander 15
moet ik nou een met een klein getal op groot getal
Ff googlen:
De ET-waarde (Einpressstiefe = offset), ook wel wielbolling genoemd, is de afstand tussen de hartlijn van het wiel tot de wielflens.
De ET-waarde geeft het aansluitpunt van het wiel weer en bepaalt of een wiel hol of bol is. Hoe hoger dit getal is, des te verder dit aansluitpunt naar buiten ligt.
Het wiel zal in dat geval verder in de wielkast naar binnen komen. Een lage ET-waarde betekent dat het wiel meer naar buiten komt. Dit wordt in hoge mate beïnvloed door stuurgedrag, zowel rijden als remmen.
(bron: wielengids.nl)
Ik vind dit altijd wel een makkelijk plaatje:
De ET waarde is het verschil tussen de hartlijn van de velg en de flens waarmee het wiel vast zit. De waarde is in milimeters.
Het mooiste is dat de fuseekogels zo staan dat het wiel bij het sturen draait op de hartlijn. Dat stuurt het makkelijkst. Da's dus door een fabrikant eigenlijk al voorgedefineerd. Als je meer dan 10 afwijkt van de originele ET waarde kun je een opmerkelijk (nadelig) stuurgedrag krijgen bij de voorwielen.
Voor de achterwielen: het mooiste is als de wiellagers in lijn liggen van het hart van het wiel, zodat de lagers zo recht mogelijk worden belast. Indien je ook hierafwijkt moet je rekening houden met een (iets) hogere slijtage van de wiellagers.
Marko
[size=75:392aitej][Topics samengevoegd - Demelza][/size:392aitej]
hallo iedereen
is de Et waarde van elke 13" mini wiel het zelfde
en ik meen dan -3
dus zijn ze van 13" 7j stramags het zelfde als de 13" 7j deepdisch
ik weet het niet
Ik heb je vraag aan een bestaand topic geplakt.
Aangezien je aan de ET waarde kan zien hoe hol of bol een velg is gaan die niet voor alle velgen hetzelfde staan.
Ik heb ergens gevonden dat starmags +6 zijn en superlight deep dish -7.
Dus zelfs vrij extreem verschil.
en mag ik ook weten waar je dat gevonden hed
dan kan ik zef eens gaan onderzoeken
grtzz
[size=85:3juzai0l][topics samengevoegd - Crispy][/size:3juzai0l]
Hoi ,
Ik wil graag LM velgen maar ben beetje aan het stoeien met de maat van de velgen.
Kom er niet helemaal uit.
te weinig technische kennis.
Het gaat om standaard Rover MINI sprite van 1995.
In de folder staat 4,5J x 12" . In het handboek wat ik heb staat 4,5B x 12" .
Op het reservewiel staat 12 x 4,5B FH 34
Wat is verschil tussen B en J ?? zal wel de taal zijn of niet. Het is immers beide 4,5.
Volgende vraag: er worden velgen aangeboden 4,5J x 12 ET 35.
Gaan die passen op mijn mooie Sprite?
Ik kan nl nergens iets over ET vinden.
Wel dus die FH 34. Het licht gaat uit bij mij.
Overigens heb ik nog wel 4 LM worstenvelgen uit een miskoop in de aanbieding van
5J x 12" . Dit was dus een miskoop!
Zie forum aanbiedingen.
KJK
Link:
http://www.delsolclub.nl/delsolclub/pag ... tie/ET.htm
Zwiep je et waarde fh
in google krijg je nog meer info.
5J x 12" in de aanbieding? Waarom doe je deze weg dan? Deze zouden moeten passen op een sprite, licht een beetje aan de bandenmaat die erop komt. En de ET waarde dus hoeveel de velg naar binnen staat of naar buiten.
Info over velg aanduiding en banden aanduiding link
Voor uitleg ET-waarde en velgen link
Voor 12x5j velgen link
Mvg,
Minian
Minan,
Bedankt voor je reactie.
Helaas passen de 5J's echt niet. De gaten voor de bouten liggen verder uit elkaar dan van de huidige wielen.
En uit de reacties begrijp ik dus dat wat ik nu gezien heb 4,5J ET 35 wel moet passen.
Gaarne bevestiging anders ga ik weer de mist in.
Dus vandaar 5J in de aanbieding.
KJK
koert schreef:
Minan,
Bedankt voor je reactie.
Helaas passen de 5J's echt niet. De gaten voor de bouten liggen verder uit elkaar dan van de huidige wielen.
dit zijn dan geen minivelgen maar volgens mij van een oude opel.
toen ik nog bij de beninepomp werkte kwam er ook altijd een man met volgens mij een oude opel en die zocht die velgen.
en volgen mij rijdt er hier ook een oude open met die velgen.
ik zal wel ff opletten voor je
koert, ik heb je vraag even aan een bestaand topic toegevoegd zodat de informatie bijelkaar blijft.
de J geeft de hoogte aan van de velghorn, uiterst rand van je velg.
Als ze van een Opel zijn passen ze dan nooit op een MINI?
MOet ik ze dan aan een Opelrijder slijten?
Ik zal nog eens goed in de velg kijken of ik nog meer info kan vinden.
Hoi,
ik heb eenzelfde setje GBs eronder, 5Jx12 en ik heb nog nooit
problemen ermee gehad! Er zitten 165mm brede banden onder en
die rijden een stuk prettiger dan de standaar 145s die op mijn
standaard Rover 4,5Jx12 zaten. Echter ieder zijn smaak,
ik denk alleen echt niet dat die GBs voor Opel zijn maar echt
onder een Engelsman horen.
Hoe kan het dan dat ze bij mij niet passen??
De steek is dus anders!
Ga vanavond meten.
muesli schreef:
Hoi,
ik denk alleen echt niet dat die GBs voor Opel zijn maar echt
onder een Engelsman horen.
Een Vauxhall wellicht dan?
Heb de steek gemeten.
Deze is 4 x 115.
Ik heb van gat tot gat gemeten en het midden aangehouden en kom op 11,5 cm.
Dus vandaar
Dus mijn velgen zijn 5J x 12" steek 4x115
Da's een heel andere steek dan voor een mini, steek van een Mini is 4 x 4"= 101,6 mm.
Mvg,
Minian
Geldt dat echt voor ALLE Mini's???
Diegene waar ik ze van gekocht heb zei toch echt dat ze van een Mini kwamen!!
Zou er niet een rondrijden met een steek 4x 115mm, dat is 4,52" ??
Waar passen ze dan wel op? Toch een opel, zo ja welk type?
De steek die vermeld wordt geldt voor alle mini's. Mini's die rondrijden met andere velgen hebben adapters of zijn op een andere manier aangepast.
Ik zou niet weten voor welke merken en type auto's ze zijn, maar als je ze op internet zet met de steek erbij komen er vanzelf mensen die intresse hebben.
Misschien de verkoper nogeens bellen en vragen waarom ie zij dat ze voor een mini waren?
Mvg,
Minian
Ga ik maar doen.
Als iemand weet wie op zoek is naar mooie wielen en handig is om ze passend te maken laat het effe weten.
BIj voorbaat dank.
Ik wil ze echt graag kwijt. Moet toch ergens onder passen?
Of .....kan ik ze passend maken? zo ja, hoe moet dat dan ?
Hier kun je uitzoeken waar de velgen bij horen. Je moet wat doorspitten, maar dan weet je het wel zeker.
koert schreef:
steek 4x 115mm, dat is 4,52"
Waar passen ze dan wel op? Toch een opel, zo ja welk type?
Op een Opel past het zoiezo niet... 4 gaats van opel is altijd 4 x 100...
Verkopende partij opzoeken en verhhaal halen.
Is de steek niet 114,3mm? Dan zou het van een Japanse auto kunnen afkomen.
De steek is inderdaad 114,3 en ik heb ze inmiddels kunnen verkopen aan een eigenaar van een Suziki Alto.
Wat mij betreft einde story. Ik heb een hoop geleerd over banden en velgen
[size=85:2if8wazr][topics samengevoegd - Crispy][/size:2if8wazr]
Kan ik minivelgen met een et-waarde 35 plaatsen op een mini met originele et-waarde 28 ?
Dat lijkt mij niet zo'n probleem, maar vaak zijn velgen nog wat breder waardoor het niet zo lekker past (wielkasten uitsnijden)
Dus wat is de breedte van de velg en wat voor maat banden komen erop?
De breedte en bandmaat zijn dezelfde, alleen door de hogere et-waarde komt het wiel meer naar binnen, 7 mm. Is dit een probleem ?
Ik heb de vraag even toegevoegd aan een topic over hetzelfde onderwerp zodat de informatie bijelkaar blijft.
De vraag om welke velgmaat het gaat is wel relevant, omdat een 13" velg al krap zit dus daar zou het evt niet kunnen, bij een 12" wat makkelijker.
Waarom zou je trouwens de wielen verder naar binnen willen hebben? iets breder ziet er meestal wel wat stoerder uit...
Je kan er natuurlijk altijd een spacer van 5 of 10mm tussen plaatsen.
Beste moderators, het blijkt echter dat de naafdiameter ook afwijkt:
naafdiameter origineel wiel 65 mm, nieuw wiel 55 mm.
Is dit met een spoorverbreder op te lossen?
Je kan een wiel ook uit laten draaien bij een metaal bewerkingsbedrijf.
Met een spacer kan maar of je daar zo blij van moet worden... de spacer moet dan dik genoeg zijn om de afstand van de naaf te overbruggen... en dan heb je nog langere draadeinden nodig...
Beste Rene,
zijn deze spacers in de handel ?
Ik begin na 30 jaar weer met minirijden dus moet even updaten.
Groet.
Dan zal je een spacer nodig hebben van ca 3 cm dikte(zo niet langer).
Daarnaast heb je langere tapeinden nodig anders blijft je wiel niet vast zitten (rijd zo lastig)
Als je de wielen nog niet gekocht heb zo ik ze laten staan.
Als je ze al wel gekocht hebt... dan zou ik ze uit laten draaien.
Bij mijn zwartwerkbaan werd dat ook gedaan met zelfs nieuwe velgen om ze passend te maken voor een bepaald type auto.
Weet niet of je in de buurt van Dordrecht (ZH) woont anders kan ik je een adres via de PM doen (mag niet publiekelijk vermeld worden nl...)
Als die naafdiameter niet klopt zou ik ook even de steek van de boutgaten controleren! Lijkt er op dat die velgen niet voor de mini bedoeld zijn, en de steek is specifiek engels!
Crispy schreef:
Als die naafdiameter niet klopt zou ik ook even de steek van de boutgaten controleren! Lijkt er op dat die velgen niet voor de mini bedoeld zijn, en de steek is specifiek engels!
Tja daar ga je wel van uit als iemand het over Minivelgen heeft, dat de steek de juiste is...
Naafdiameter is toch niet belangrijk bij een Mini, want de centering komt toch door de bouten/ draadeinden?
De naaf steekt toch niet uit bij een Mini?
@Willy1: Hoeveel is de diameter van de naaf eigenlijk...?
Als deze kleiner is als van het wiel (nieuwe wiel heeft een naafgat van 55mm) is er niks aan de hand...
als hij maar niet aanloopt aan de binnenzijde...
ik rij met Metro wielen die ook een afwijkende ET waarde hebben ( weet niet hoeveel? ) voor heb ik een spacertje van een paar mm en achter van 1 inch, omdat ze anders tegen de draagarm aanlopen.
met trommels kan je ook nog naafdoppen hebben .. en afhankelijk van de trommels (wel of geen ingebouwde spacer) kan je daar wel last mee hebben ..
nr 2 = dust cap
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/re ... ubsect.gif
@willy1: ben wel benieuw naar die wielen, heb je een fotootje?
groetjes,
Theo van den Bogaard
Mijn Mini is van '92, de onlangs aangeschafte velgen lijken uit '95, weet iemand of ze bij deze auto's ook zo hebben lopen donderen met Et-waardes en naafgat-diameters ?
Vriendelijke groet.
RE: et waarde
Ingediend door jvtuning op ma, 08-01-2007 11:54
wat is ET waarde van een velg