Kruimelpad
Fiberglass bodyshell
RE: Fiberglass bodyshell
Ingediend door Reneend op wo, 26-08-2009 16:02
alleen 'maar' polyester? ik denk dat het een stuk steviger is dan jij denkt.
dit is op zichzelf stevig genoeg, je hebt er niets extra's voor nodig. een midas is hier ook een goed voorbeeld van.
een rolkooi zul je hier alleen maar in kunnen bouten, dus heeft de rolkooi alleen een werking bij een koprol c.q. crash. net zoals een geboute rolkooi het heeft met een stalen body.
alleen een gelaste rolkooi geeft de auto écht extra stevigheid. (of een frame+body ala Z-cars maar dat is een ander verhaal)
ik vind het zelf ook mooi hoor, lekker licht en nooit meer roest! als we ooit nog een andere Mini zullen doen ga ik dit zeker overwegen!!!
- Login of registreer om te reageren
Tja,...
De bodies zijn inderdaad stevig zat. Er zijn zelfs mensen die beweren dat deze bodies sterker zijn, maar daar twijfel ik zelf aan. Heeft te maken met het aantal lagen glasvezel en of de vezels in de opeenvolgende matten steeds met een hoek t.o.v. elkaar zijn gestapeld.
Rolkooi zal, als je onder en boven de bouten waarmee deze vast zitten een plaat (RVS) verlijmt met de body wel voor extra stevigheid zorgen. Je moet altijd alsnog hier en daar 'metalen' delen toevoegen (bijvoorbeeld waar je achterste schokdempers aan de body vast zitten.
Thnx, Mart
- Login of registreer om te reageren
zal morgne een linkje voor je zoeken....
bpm betalen ?
wat is dat ?
freaker
- Login of registreer om te reageren
MartKoning schreef:
Trouwens de Minus pickup bodies worden echt bizar zo te zien... maar ja...dat is even lastig regelen met de RDW niet? En als je zo'n body koopt (nieuw)... moet je dan BPM betalen? (aangezien deze uit de UK komt) Zo'n Pickup wordt dan in elk geval een Kitcar met bouwjaar 2009+ en dat is niet gunstig m.b.t. eisen heb ik begrepen.
Je hoeft alleen BPM te betalen als je een complete auto naar NL haalt, een koets is 'gewoon' een onderdeel voor je auto. (tenzij er een engels kenteken bijzit)
Dus in jouw geval moet je de body hierheen halen de auto ombouwen terug naar engeland voor een IVA en MOT (heb je een engels ingezetene voor nodig) en dan naar Nederland importeren voor het NL-kenteken.
Mij lijkt het handigst om een rijdende Polyester mini met kenteken te halen in de UK en je eigen mini de schop te geven
- Login of registreer om te reageren
Als je van je mini met nl kenteken de body vervangt hoeft de RDW toch alleen het chassisnummer opnieuw in te slaan ...
in het polyester .. dan inbranden ?
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Van een stalen carroserie wel, maar naar GRP niet.
Je mag 1/3 van de auto veranderen (motorisch, carroserie of chassis) dus met een glassfibre body vervang je twee componenten (tenzij de RDW de subframes als chassis ziet).
Het is niet zo als bij een Eend waar je de verrotte body weggooit en er vervolgens een body van Burton opsmekt.
Maar er rijden toch wel polyesther Mini's hier in de NL?
- Login of registreer om te reageren
Je mag 1/3 van de auto veranderen (motorisch, carroserie of chassis) dus met een glassfibre body vervang je twee componenten (tenzij de RDW de subframes als chassis ziet).
'Tenzij de RDW de subframes als chassis ziet'...dat zou even 'te mooi om waar te zijn' zijn. We gaan het meemaken, want ik heb de RDW een mail gestuurd, waarin ik vraag om tekst en uitleg over de opties die ik heb...
Heb inmiddels een toezegging dat mijn vragen zijn doorgestuurd naar iemand van de technische afdeling. Binnen vijf werkdagen krijg ik een reactie.
De stellingname dat het 't makkelijkst is een 'complete' fibreglass mini te importeren en mijn eigen Mini te 'chucken' is waar. En wie verbiedt mij onderdelen van mijn eigen mini over te zetten op de dan NL geregistreerde Fiberglass Mini?!
Dat is overigens wat me stoort aan het hele verhaal. Als iemand hier een 1.3i Motor in zijn 800 (en een beetje) cc pickup gooit kraait niemand er naar. Als jij al zes motortjes hebt versleten in je 'oldtimer' Mini is het ook geen probleem... Maar als je een Fibreglass mini body importeert (op NL kenteken zet)en het motornummer op de V5 documenten komt niet overeen met de transplantatie motor van de mini die je 'opgeeft' om de fibreglass Mini te bouwen is het inneens moeilijk moeilijk... Het heeft alles te maken met 'bepalen wat de identiteit is van het voertuig'. Ik snap niet dat ze dan niet gewoon het motornummer van de motor die je er in plaatst op het NL kenteken zetten, mits je akkoord gaat met het vernietigen van de identiteit van je donor mini...lijkt mij dat het probleem dan is opgelost.
Anyway,... ik blijf gewoon de RDW lastig vallen tot ik het helemaal begrijp. Het feit dat zoveel miniliefhebbers bij elkaar het nog niet helemaal snappen geeft al aan dat het allemaal een hoop sorres is. Ik zal proberen (als ik eenmaal weet hoe en wat) om een topic te schrijven op het forum waar ik e.e.a. 'for future reference' voor iedereen verduidelijk.
Goed... de zoektocht gaat verder
Groeten, Mart
- Login of registreer om te reageren
Trouwens, dat vergat ik nog...
Als ik een fibreglass mini importeer uit de UK (alleen body met kenteken is genoeg!), die daar bijvoorbeeld in 1986 is geregistreerd als Mini Minus (met als omschrijving Kitcar)... dan zal het voertuig, waanneer het wordt overgezet op een NL kenteken diezelfde omschrijving krijgen. Dan moet je voldoen aan eventuele eisen die aan Kitcars gesteld werden in NL in 1986...
Stel je doet dat... zet alle onderdelen van je eigen, huidige mini over op die body, komt met wat geluk door alle gezeur heen m.b.t. 'het vaststellen van de identiteit van het voertuig'. Dan heb je een fibreglass mini met een gebruikte, oudere fibreglass body...
Nu het alternatief: Je koopt een compleet nieuwe body (betere kwaliteit wegens vernieuwingen in productietechnieken en materialen) en bouwt daar alle onderdelen van je huidige Mini in/op/aan. Dan moet je inneens voldoen aan de eisen die gesteld worden aan in vanaf 2009 gebouwde Kitcars... Dus je hebt precies hetzelfde voertuig, met een wellicht betere body, maar je moet aan veel strengere eisen voldoen...motormanagement, CO2 uitstoot, viergasmetingen (???) en dat soort ellende.
Schiet mij maar lek!
greets, Mart
- Login of registreer om te reageren
Elke moterverandering moet men opgeven aan de rdw..of je een andere 850 of een 1300 eringooid..
>
Alleen een andere 850 moet je laten registreren...
Ga je van 850 naar 1300 neemt je vermogen meer dan 40% toe...zou je moeten omkeuren..
Veel rijden dus "illegaal"in de rondte..
Maar die hebben al een nl kenteken..
Punt is...bij apk maakt het niks uit..alleen bij een rdw controle of bij een algemene verkeerscontrole kijkt men hier naar.. > en dan ben je de sjaak... en das duur..
Auto kwijt,papieren kwijt,alsnog omkeuren,boete...afsleepkosten,stallingskosten..enz enz...
Het verschil tussen een '86 er met kenteken en een '09 zonder kenteken lijkt me logisch...is gelijk aan een nieuwe auto..en moet aan de huidige eisen voldoen..
En die zijn streng ja,...
In de uk is er iemand geweest die een heritage body heeft genomen en er GEEN re-shell project van heeft gemaakt,maar als een 2007 mini heeft laten keuren.. en die kwam zelfs in de UK van de koude kermis thuis...Die heeft hem naderhand ook op een kitcar kenteken gezet..en dat werkte wel..
Maar als het zo makkelijk was..hadden er hier wel meer gereden..er zijn er zat die de roest ook zat zijn.. :)" title="Evil" />
- Login of registreer om te reageren
rofl...nah geen parkinson...
Tja... Tuurlijk zit er logica in alle regels. Je hebt duidelijk meer met het RDW bijltje gehakt als de meeste mensen en zeker meer dan ik.
Toch is het ergens wel weer gek, dat ik niet van mijn 1992 mini een kitcar mag maken die moet voldoen aan de eisen die in 1992 werden gesteld aan kitcars. Immers verwijder je je 1992 Mini van de weg... waarom mag er geen 1992 Kitcar voor terug komen? Al met al zal dit wel 'gekleurde' en niet objectieve dromelarij zijn (het mag gewoon niet simpel, live with it ect etc)
ga ff boodschappies doen ... lators
- Login of registreer om te reageren
Of je moet een NL kenteken regelen van voor 1974 of 1977 dan zijn de regels ook veel soepeler.
En wie verbiedt mij onderdelen van mijn eigen mini over te zetten op de dan NL geregistreerde Fiberglass Mini?!
In die volgorde niks, tenzij we over ernstige motorswaps praten. Trouwens de meeste GRP minis zullen wel geen standaard 850 hebben
Je krijgt wel een nieuw kenteken, maar omdat de kit in Engeland ooit is goedgekeurd moet NL hem toelaten.
Aan de andere kant moet het lukken om voor 800 tot 1500 euro een perfect gerestaureerd kale stalen body te komen en dan ben je ook weer 5 tot 10 jaar (mits goed gedaan). Wat mij ook een redelijke kostefficiente methode lijkt.
Mag ik vragen waarom je zo hecht om onderdelen van je huidige mini te gebruiken?
- Login of registreer om te reageren
Ik hoef niet perse mijn eigen onderdelen over te bouwen hoor... zal er wel op neer komen dat ik een fibreglass mini moet importeren, op nl kenteken zetten, BPM betalen (lekker makkelijk om nieuwaarde vast te stellen...lol, wordt nog een fiasco) en dan APK keuren... is veruit de makkelijkste weg.
Met het gevaar te klinken als een kind dat zijn zin niet krijgt (en zo voelt het natuurlijk ook gewoon:P):
[i:3k70ajsh]waarom mag iemand een compleet doorgerotte mini Cooper S shell uit 1964 (good for you if you own one btw!!!) voor 99% met nieuw plaatwerk 'restaureren' (is dus effectief gewoon een nieuwe shell, met alleen het chassisnummer nog origineel) en dan blijft het gewoon een 1964 Mini Cooper S? Zet die persoon dezelfde mini over op een nieuwe heritage shell (helemaal 100% wat het ooit was, maar dan spiksplinternieuw en minstens zo veilig als een met plaatwerkdelen gerestaureerde shell) of een glassfiber shell wordt het ineens een kitkar omdat men het oude nummer niet in de nieuwe body wil slaan (lees: Douane), die op '09 kenteken moet en dus waarschijnlijk nooit door de keuring komt, omdat de techniek uit de 1964 mini niet aan de eisen voldoet.[/i:3k70ajsh]
Waarschijnlijk snap ik er allemaal niks van en moet ik gewoon eens rustig het officiële RDW antwoord afwachten. Hopelijk zetten ze alles overzichtelijk voor me op een rijtje.
Tof dat zoveel mensen reageren trouwens! Geeft wel aan dat het voor veel mensen een interessant vraagstuk is.
Greets, Mart
- Login of registreer om te reageren
Aan de andere kant moet het lukken om voor 800 tot 1500 euro een perfect gerestaureerd kale stalen body te komen en dan ben je ook weer 5 tot 10 jaar (mits goed gedaan). Wat mij ook een redelijke kostefficiente methode lijkt.
hou ik me voor aanbevolen..!!!! zeker voor die prijs..bel maar zodra je er een vindt voor dat geld..
stel dat: je de auto reshellt met een stalen body..rdw?? wat is dat?? waar zit dat?? wat moet ik daar?
reshellen mag hier niet..klaar
restaureren mag wel..
al vervang je 100% plaatwwerk..moet je van tevoren naar rdw.. kijken hem na..i.d. onderzoek, en "verzegelen dan de body"..
Kun je 1 deel restaureren.. terug naar rdw..
rdw slaat nummer op een andere plek erin..
rdw "verzegelt hem weer"
terug naar huis..en de rest restaureren..
Heel omslachtig en tijdrovend... maar ja..
Als je een 1929 caddilac doet moet je wat..en kijk je niet op paar centen of weken extra..
Ja de nederlandse wet..gedoogbeleid?
- Login of registreer om te reageren
heh,
RDW, wat is dat waar zit dat?? Tuurlijk, ik snap wel dat je illegaal een hoop kunt doen, of in het grijze gebied. Echter, gezien de financiële injectie in een en ander wil ik graag een gewoon legaal voertuig overhouden.
Al niet in de minste plaats omwille van verzekering. Want, en dit is belangrijk voor alle illegale of grijsgebied rijders... als je bijv. onverhoopt iemand aanrijdt en invalide maakt en ze onderzoeken je auto,...komen er achter dat hij illegaal is veranderd... dan ben je helemaal voor niets WA verzekerd, want dan keren ze niks uit. Tuurlijk heb je bij wijze van spreken 'zwaardere emotionele schade' als je iemand invalide maakt, maar toch... als je dan ook nog eens failliet bent voor de rest van je leven.
Bla bla, heel verhaal... gebeurt toch niet. Ayway, ik doe het graag allemaal netjes volgens het boekje. Wou alleen dat het boekje duidelijker was en niet zo streng
greets again
- Login of registreer om te reageren
hou ik me voor aanbevolen..!!!! zeker voor die prijs..bel maar zodra je er een vindt voor dat geld..
Er staat in Belgie voor 700 euro een kale body, roestvrij en in de primer. En ik zie toch vaak gestrande projecten die voor dat bedrag (ok iets hoger dan) weg mogen.
Ik heb nooit reshellen genoemd. Wat is da
Als je je van te voren orienteerd dan kan je de goedkoopste (of minst dure?!) legale weg kiezen, want er zijn er meerdere zoals nu duidelijk is geworden.
- Login of registreer om te reageren
nog een vraag, war we het nog niet over hebben gehad.
Stel, je koopt een complete fiberglass mini in de UK, netjes op kenteken etc etc. Die is natuurlijk rechts gestuurd. Mag je die in NL ombouwen tot linksgestuurd, nadat je die op NL kenteken hebt gezet? Of ga je dan opnieuw alle eerder besproken problemen ervaren?
grt, Mart
- Login of registreer om te reageren
ombouwen voor keuren.is het makkelijkst..
gaspedaal+kabel en stuurhuis..heb je nodig..
middenteller blijft zitten..of..teller achter het stuur..naar de andere kant plaatsen,draadboom omleggen >
koppeling + hoofdrem cilinder naar links zetten...
rembekrachtiger aanwezig...? stangenstelsel kopen/zoeken...
1 dag werk...en omgebouwd..
Durf het niet te zeggen...zelf nooit geprobeerd om rechtsgestuurd op kenteken te krijgen..maar zou kunnen dat hij dan als rechtsgestuurd op kenteken komt..
WEET IK NIET ZEKER!!!
- Login of registreer om te reageren
Hoi,
Dank voor de reactie. Ik weet het niet zeker allemaal, maar als de auto rechtsgestuurd op NL kenteken wordt gezet, komt het volgens mij automatisch op het kenteken omdat het afwijkend is van de norm hier. Als je dan daarna naar linksgestuurd wil, kan ik me voorstellen dat ze dat als een belangrijke wijziging zien die om een bepaalde extra keuring vraagt. Nogmaals... is maar giswerk van mijn kant.
grt, Mart
- Login of registreer om te reageren
Links of rechtsgestuurd komt NIET op je kenteken te staan.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
Thnx @ ron!
Uhmm...mijn hoop op een nuttig antwoord van de RDW officials is vandaag in de kiem gesmoord. Het is alsof ze mijn vragen niet eens hebben gelezen. Alsof een medewerker ergens in de tekst het woord chassis zag en direkt een 'gestandaardiseerd' antwoord heeft ge-copy-paste en teruggestuurd. Dus...
Er staat geen enkel antwoord in over wat ik wilde weten t.a.v. Fibreglass body reshellen.
Wat ze wel vertelden is het volgende:
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Vervangen chassis
Als u een versleten chassis vervangt door een nieuw en ongebruikt chassis, wordt dit aangemerkt als reparatie, als dit onderdeel volledig overeenkomt met het chassis waarvoor het in de plaats komt.
Er moet een verklaring van de fabrikant of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland aanwezig zijn, dat het een origineel fabriekschassis betreft. Ook is het mogelijk dat er een verklaring aanwezig is van een door de RDW erkende fabrikant van het vervangingschassis. In deze verklaring is aangegeven dat de fabrikant een overeenkomst heeft met de RDW om een vervangingschassis van een bepaald merk en type te vervaardigen. Een aankoopnota van het Mini Cooper chassis wordt niet aangemerkt als een verklaring van de fabrikant.
Vervangingschassis
Het vervangingschassis moet zijn voorzien van een uniek kenmerk (productienummer), waarmee de medewerker van de RDW kan controleren dat de overlegde verklaring bij het toegepaste chassis hoort.
Vooronderzoek
Voordat het chassis wordt vervangen moet er een vooronderzoek plaatsvinden om vast te stellen wat de identiteit van het voertuig is. Een afspraak voor een vooronderzoek kun u maken met een van de RDW keuringsstations.
Opnieuw inslaan van het voertuigidentificatienummer (VIN)
Na reparatie van het voertuig moet de RDW het VIN in het nieuwe chassis inslaan. De inslag gebeurt bij het RDW-keuringsstation. Bij de inslag moet u het volgende overleggen:
Het volledige Nederlandse kentekenbewijs;
De bij het vervangingschassis behorende verklaring (zie tekst hierboven);
Het deel van het vervangen chassis, waar het VIN is ingeslagen.
Telefonisch een keuringsafspraak maken
Het telefoonnummer is: 0900 07 39 ( 0,10 euro p/m). Medewerkers van de RDW-keuringsstations zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur.
Bij het maken van de telefonische afspraak moet u het Voertuig Identificatie Nummer (VIN = chassis- of framenummer), het merk van het voertuig en uw persoonsgegevens bij de hand hebben.
Keuringsafspraak maken via internet
U kunt ook via internet een keuringsafspraak maken. Het internetadres is: http://www.rdw.nl, vervolgens kiest u: particulier, het kentekenbewijs, kentekenkeuring bij de rdw en tot slot afspraken maken/annuleren. Via deze link komt u direct op de juiste pagina terecht. Hier vindt u ook een overzicht van de gemiddelde wachttijden per keuringsstation. Let op! Voor aanhangwagens, opleggers en bromfietsen gelden andere wachttijden dan in het overzicht staan vermeld.
Door te klikken op de kalender achter het betreffende keuringsstation, krijgt u een formulier te zien voor het aanvragen van een keuring. Deze moet u invullen en verzenden. Binnen 1 werkdag stelt de RDW u per e-mail op de hoogte van de datum en de tijd van de afspraak.
Als u een keuringsaanvraag doet is deze pas definitief wanneer per reguliere post een schriftelijke bevestiging van de RDW is ontvangen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
- Login of registreer om te reageren
Terug reageren dat je niet voldoende geinformeerd bent met een reden erachteraan...
- Login of registreer om te reageren
Misschien een domme vraag, maar zijn er nog nieuwe Marcos shells verkrijgbaar...?
Ben gewoon benieuwd...
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Hoi,
Ik ben ze nog niet tegengekomen. Minus bodies worden wel nog nieuw gemaakt, zowel saloon als pickup (pickup is inmiddels uit de conceptfase en wordt verkocht)
Ook de FRA shells worden nieuw gemaakt. Marcos niet denk ik, maar kan ook komen omdat ik niet gezocht heb naar marcos bodies.
Als ik ze tegenkom laat ik het horen.
Mvg, Mart
- Login of registreer om te reageren
hmm interessant topic...
loop zelf ook al een hele tijd met de gedachte...
wat dacht je van een polyester minishell verbouwen tot riley elf of wolseley hornet...
Maar in nederland gaat het je niet lukken, de rdw wil zeker zijn dat de shell die je gebruikt dezelfde sterkte etc heeft als het origineel, dus daarom moet je een certificaat van de fabrikant overleggen... Bij een nieuwe heritage shell krijg je die er volgens mij gewoon standaard bij, maar een polyester shell is compleet anders en dat accepteerd de rdw niet...
De makkelijkste optie is om een complete polyester mini of shell met kenteken uit engeland te halen.
Ik weet trouwens niet hoe het precies zit met het reshellen van een mini in engeland met een polyester shell, of dat je dan nog gewoon een age-related plate krijgt, dan kun je het alsnog zelf doen, maar dan via de engelse route...
- Login of registreer om te reageren
Pff een heel gedoe alles tesamen. Zeker als je niet echt thuis bent in die wereld. Dan maar sparen en zoeken naar een goede Marcos op NL kenteken om verder af te bouwen...
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Voorlopig heb ik mijn hoop gevestigd op het vinden en kopen van een reeds correct geregistreerde Mini Minus in Engeland. Ze zijn te vinden, maar sporadisch... en ze verkopen vrij snel. Sommige zitten nog helemaal in elkaar en zijn gewoon 'runners'... anderen zijn alleen een 'rolling chassis'. Dan moet ik wel goed kijken naar de motor (als die er nog in zit met het juiste nummer wordt vaststellen van de identiteit van de auto in NL veel makkelijker)
Ik blijf gewoon zoeken, op alle kanalen die ik ken. Heb al contacten links en rechts. Nu maar wachten tot het wat opleverd.
mvg, Mart
- Login of registreer om te reageren
RE: Fiberglass bodyshell
Ingediend door jorgensinck op wo, 13-10-2010 13:20
[size=85:h7y0yx2g][topics samengevoegd - Crispy][/size:h7y0yx2g]
Ooit in een vaag verleden heb ik eens een volledig fiber chassis gezien voor een mini.
Weet iemand waar deze te krijgen zijn.
Mijn mini is nu perfect maar wil gaan sparen voor zo`n chassis.
alvast bedankt
Jorg
- Login of registreer om te reageren
Zelfs hier bestaat al een topic over
Ik heb je vraag er even aangehangen, lees het eens door...
Zelfs in dit geval is het dus raadzaam eerst de zoekfunctie te proberen...
- Login of registreer om te reageren
Even voor de goede orde, ik neem aan dat je op zoek bent naar een body gezien de mini geen feitelijk chassis heeft ?
- Login of registreer om te reageren
Ik ging er ook vanuit dat hij geen fiberglass subframes onder z'n stalen carosserie wilde zetten
- Login of registreer om te reageren
RE: Fiberglass bodyshell
Ingediend door jorgensinck op wo, 13-10-2010 14:33
ja een body bedoel ik zal de zoek functie vanaf nu altijd eerst raadplegen
thx voor de snelle reply`s
- Login of registreer om te reageren
RE: Fiberglass bodyshell
Ingediend door Rene op wo, 26-08-2009 13:34
[i:3um7upox][Gesplit uit Fiberglass bodyshell gezocht][/i:3um7upox]
jaapio1984 schreef:
http://www.absmotorsport.net/mini-bodys ... f7ebcb2c70
Dit is alleen maar polyester... waar haal je dan de stevigheid vandaan?
Met een rolkooi of iets dergelijks?