Gat in de motorkap

RE: Gat in de motorkap

Oke, niet direct boos worden... ik heb toch behoorlijk wat uurtjes gespendeert aan de zoek-functie. Maar als complete plaatwerk-leek kom ik er niet uit. :(

Ik heb een gat in mijn motorkap van ongeveer 3cm bij 3cm. Omdat ik in de nabije toekomst voor een nieuw motorkapje ga wil ik nu niet gaan lassen en de motorkap compleet overspuiten. Maar dit gat repareren met plamuur. Maar.... Ik lees zoveel verschillende meningen en methodes op het forum dat ik er niet echt mee uitkomt.

Hoe kan ik een gat in de motorkap het beste repareren? Is plamuur een goede tijdelijke oplossing? :? En moet ik daarna nog primer (=grondverf?) gebruiken om het over te spuiten?

Ik hoor graag jullie ideeen en methodes!

RE: Gat in de motorkap

Als er water op plamuur komt zwelt deze op en brokkelt gewoon terug af. Misschien dat je beter ineens een nieuwe of andere kap koopt en monteert ? Anders een stukje ducktape dat je motorruimte niet altijd onder water loopt. :)

RE: Gat in de motorkap

voor je het dichplamuurd zal je zowieso toch eerst het gat moeten dicht maken dmv lassen of dergelijke.

als je het gewoon dichtsmeerd zal het niet lang houden denk ik...

RE: Gat in de motorkap

eerst een glasvezelmatje met wat harserop

dan plamuren(eerst goed laten drogen natuurlijk)

schuren

grondverf

verf

lak

klaar.....


zijn vaak setje te koop bij gamma/formido of halfords misschien ook wel voor dat soort gaatjes hoef je niet meteen eenliterhars te kopen enzo zou een beetje zonde zijn...of je moet nog leuke plannen hebben voor je achterbank....


Ps. voor je het matje aanbrengt vooral nietbang zijn met schuren schuur alles weg tot je alleen nog maar een mooi zilver oppervlak over heb en plak het matje aan de onderkant van je motorkap anders krijg je een bult....maar das lochisch dacht ik zo 8)

veel succes

RE: Gat in de motorkap

Gezien de eisen welke je stelt:
snel en goed:

1 gat rondom schuren, dat ongerechtigheden weg zijn
2 plaatje maken welke het gat een centimeter rondom overlapt
3 plaatje onder het gat plaatsen en vastpoppen met 4 popnagels.
Klaar
Eventueel afwerken door plaatje licht te schuren en dan plamuren.
Verder afwerken,
of wil je het simpel houden:
verf op de plamuur en dan over het geheel een stikker plakken.



8)

RE: Gat in de motorkap

tja, kan ook maar dan houd je altijd oneffenheden in je lak door de popnagels, en glasvezel is echt zoveel werk niet gewoon het gaasje erop leggen en een beetje hars er overheen deppen

het meeste werk gaat hem altijd zitten in het schuren van de plamuur als je het mooi strak wil maken, maar dat moet je toch wel anders kan je het naar mijn mening idd net zo goed met ducktape doen.... |:(

maar ach dat ene vrije zondagje heb je toch wel over voor je mini ;)

default

RE: Gat in de motorkap

Het is maar een ideetje, het houd in elk geval een stuk langer dan ducktape, aan de onderzijde van het gat een plaatje bevestigen met carrosseriekit.
De plaat dikte opvullen met plamuur (nadat kit droog is)
schuren gronden en spuiten.

RE: Gat in de motorkap

Gewoon dichtlassen door een handige hobbyist ipv superlelijke lapmiddeltjes. Of inderdaad ff een plaatje in kitten mocht je geen beschikking hebben over een lasser, dat kost ook bijna nix en als het oog niets wil voldoende voor tijdelijk.

Als je met ducktape aan de gang gaat, plak nog ff 2 strepen langs de randen grezend aan de spatborden en je hebt voor een paar euro een heuze Cooper. ;)

RE: Gat in de motorkap

waarom al die moeite doen, als je eigenlijk, voor een paar euri's al een redelijk goede tweede handse kap kan kopen?

RE: Gat in de motorkap

Volgens mij gaat hij dat ook doen op de langere termijn. Hij zegt wel 'nieuw' maar 2ehands is inderdaad meer wijsheid. :)

RE: Gat in de motorkap

Bedankt voor alle reacties allemaal!

Ik ga de motorkap inderdaad op langere termijn vervangen, maar dat betekend dat ik toch nog zeker een half jaartje hiermee door moet rijden. Ik wil tegen die tijd namelijk mijn complete body onderhanden (laten) nemen.

Ik heb inmiddels het gat redelijk gefixt. Een plaatje erachter gezet en met een paar laspropjes vastgezet. Vervolgens het gat dichtgeplamuurd en geschuurd. Maar ik krijg het toch niet zo vlak als de rest van de motorkap. :| Als ik bij anderen kijk zie je het geplamuurde deel zo goed als niet terug, terwijl ik het toch echt niet zo mooi glad krijg als de rest. Gebruikt schuurpapier: 170. Misschien nog te grof?

En het is dus verstandig om eerst even te gronden en daarna te spuiten? Ik heb een standaard spuitbusje, moet ik het daarna nog aflakken? Zoja, waarmee?

Bedankt!

RE: Gat in de motorkap



]e post verwijderd - quote aub alleen het hoognodige - Crispy][/size:2as577oy]
170 is idd nog wat grof. ga nog eens verder met 400, 600, 800 en later met waterproof 1000 voor een echt mooi glad resultaat. je zou na het lakken een blanke laklaag over kunnen spuiten maar dan moet je wel heel de kap doen, met een spuitbus zo'n oppervlakte strak krijgen zal niet mee vallen. Daar bij...over een half jaar ga je je body toch doen ? niet te veel tijd en geld aan vuil maken.

RE: Gat in de motorkap

Plamuur schuren met waterproof ?? Plamuur begin je te schuren met een p80 tot het goed zit, dan fijner met stappen niet groter dan 100, tot 400 ongeveer, dan grondverf. Deze kan je schuren met een P800 of P1000 waterproof en dan lakken. :)

RE: Gat in de motorkap

stukje plexieglas erop
stukje gaas