RE: Gat in dorpel
Ingediend door Deathinc. op za, 29-04-2006 19:43
Ja,dat klopt.
Een nieuwe kost rond de 20 euro.
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door Deathinc. op za, 29-04-2006 19:43
Ja,dat klopt.
Een nieuwe kost rond de 20 euro.
Ingediend door barre op za, 29-04-2006 20:19
ja, maar nu zie ik dat er dorpels zijn van 12 cm , en dorpels die breder zijn, kan me iemand vertellen hoe breed een standaard dorpel is van een mini 1991?
de smalle zijn de originele, maar vaak is de aansluiting met de bodumplaat ook aangetast door de roest.
als je de bredere variant pakt heb je meer 'vlees' om mee te lassen
let op dat je geen overzetdorpel koopt, en slijp je oude dorpel er secuur uit...
Ingediend door barre op zo, 30-04-2006 14:47
even samenvatten
een nieuwe dorpel kost me 20 euro
beter een brede nemen zodat je meer plaats hebt om te lassen
geen overzetdorpel nemen( al weet nik niet waarom)
oude dorpel uitslijpen en nieuwe er in lassen
nog 1 vraag, is het een volledige dorpel die 20 euro kost of 20 euro voor een overzetdorpel
kan me iemand hier eens een foto van mailen miss?
groetjes bart
die bredere zijn volgens mij overzetdorpels, ik zou niet weten waarom je die niet kunt gebruiken als niet-overzet dorpels. Wel zitten daar een soort "bultjes" op. Bij de normale dorpels zijn die open, dus hier ook ff openboren zodat vocht en zooi eruit kan
overigens, 1 gaatje hoeft nog geen afkeur te zijn. Tis natuurlijk beter om er wat aan te (laten) doen.
Ingediend door barre op zo, 30-04-2006 19:51
[size=75:ftqi1ft4][Topics samengevoegd-Demelza][/size:ftqi1ft4]
dus ik heb hier 2 uur alles aan het lezen geweest
en nu had ik graag de mening van iedereen.
1 oude dorpels eraf halen en roest wegwerken.
2 nieuwe dorpel er over zette en gewoon vastlassen
3 zeker geen overzetdorpel gebruiken voor verder roest tegen te gaan
de vragen die ik nog heb
ik kan toch de dorpel gewoon er afhalen als de auto gewoon op de grond staat neem ik aan,of is er versteviging nodig??
over het laswerk kan dit gewoon gelast worden met een half automaat ?? waarom niet moest dit zo zijn.
als de dorpel er af is, en alles is op maat gemaakt, kan ik dan gewoon met de auto rijden naar de lasser, of is dit ten zeerste verboden?
je mag me altyd mailen op bart.clissen@telenet.be
of je antwoord hier is ook geweldig
in elk geval bedankt
groetjes bart
Ten eerste:
Rijden met een auto zonder dorpels is een echte no-no.
Nooit doen omdat de zelfdragende carrosserie zijn sterkte en stijfheid voor een groot deel uit de dorpels en de bodem haalt.
Ingediend door linkaard op di, 02-05-2006 13:17
overigens, 1 gaatje hoeft nog geen afkeur te zijn. Tis natuurlijk beter om er wat aan te (laten) doen.
In België wel en is dit een afkeur, en wordt het niet geaccepteerd dat er met stukjes gewerkt wordt.
Jaren geleden was dat geen probleem, maar nu moet dat in zijn geheel vervangen worden.
linkaard schreef:
...wordt het niet geaccepteerd dat er met stukjes gewerkt wordt.
Als je het netjes erin last en afwerkt kan niemand het zien dus ik ben benieuwd hoe dat gecontroleerd wordt
Ingediend door linkaard op di, 02-05-2006 19:52
Als je het netjes erin last en afwerkt kan niemand het zien dus ik ben benieuwd hoe dat gecontroleerd wordt
Ze gaan dat zien als eraan gewerkt is, ze zijn niet dom.
Mocht een auto afgekeurd worden op de keurring en er een plaatje ingezet zijn, dan mag je niets verbergen onder een laag coating dan heb je gelijk een afkeur.
Zelfs wanneer er een nieuwe dorpel op zit mag je die enkel behandelen met een roestwerende verf, geen bitak, geen coating niks.
Toch krijgt men een vermelding op het keurringsbewijs dat er aan de carroserie gewerkt is.
Al jaren ga ik naar de keurring in België en Nederland en weet ik wel hoe het eraan toegaat.
In Nederland zijn ze wat dat betreft coulanter dan België, maar van de 10 keer is het negen keer een afkeur als ze het zien.
Ik meen dat hier zelfs iemand uit België had vermeld dat zijn mini was afgekeurd op bepaalde punten en 1 daarvan was dat het schakelpatroon ontbrak op de schakelpook.
Hij is enkel ermee gebaad en gewaarschuwd.
een nieuwe dorpel kost me 20 euro
beter een brede nemen zodat je meer plaats hebt om te lassen
geen overzetdorpel nemen( al weet ik niet waarom)
eerst eens kijken hoe je bodem eruit ziet op de plaats waar de oude vast zit, wil je je mini origineel houden dan ook originele dorpels gebruiken, als het je niet uitmaakt kun je wel die bredere pakken, al moet je daar weer gaten in gaan maken om het water eruit te laten. gewoon netjes uitslijpen en nieuwe originele erin lassen.
sorry dat ik het zeg, maar met stukjes gaan werken in je dorpel? dan ben je niet echt goed bezig, dat is lapwerk.
coopie1100hle schreef:
sorry dat ik het zeg, maar met stukjes gaan werken in je dorpel? dan ben je niet echt goed bezig, dat is lapwerk.
Als je 1 gaatje hebt in je dorpel, je slijpt dat uit en zet er een netjes een nieuw stukje in, is dat toch goed? Waarom zou je gelijk een nieuwe dorpel steken?
ik zeg dat omdat het zonde is om een mini met stukjes op te lappen, bij een paravan of neus ofzo vind ik dat anders, maar bij een dorpeltje vind ik dat wat overdreven. zoveel werk is het niet om hem er helemaal vanaf te trekken en een nieuwe erin lassen. kun je hem ook beter behandelen van binnen. heb je er veel langer plezier van. maar ja das mijn mening
Hmm, ben op zoek naar originele dorpels. Belde of ze op voorraad waren en helaas bleek het niet zo te zijn. Tot mijn grote schrik kosten ze ook 47 Euro p/s! Is dit niet wat duur?
Hallo,
Ook mijn dorpels zijn gaar. Heb al nieuwe besteld.
MAAR..Kan ik mijn mini aan 1 kant op assteuntjes schuin zetten en die dorpel vervangen?
Of moet ik de mini op zn kant leggen (out of question eigenlijk). Of moet ie vlak op de grond blijven staan.
Ervaringen?
Joey
MiniJoey schreef:
Kan ik mijn mini aan 1 kant op assteuntjes schuin zetten en die dorpel vervangen?
Je kunt hem wel op twee assteuntjes zetten. Zorg er wel voor dat alles goed vast staat. Zodat, als je aan je mini gaat slijpen en trekken, niet de hele boel naar beneden dondert.
tof, ik bedoel dan ook links of rechts niet voor of achter....Moet ik ook rekening houden met de verslaping tijdens het demonteren van de dorpel. Bedoel dat de dorpel niet korter of langer moet zijn. (het s toch een dragend deel?)
Is niet super belangrijk, maar hou het wel in de gaten met de bovenste dorpel, want er zijn meer delen die je mini daar draagt. Maar handig is om de assteunen op dezelfde hoogte te zetten zodat je mini recht (scheef) staat.
Verder met veel geduld.
Ik ben nu mijn dorpels aan het prop lassen en de zijkant lukte goed. Nu echter ik de onderkant wil doen vallen mn lassen naar beneden en blijft ie steeds niet zitten.
Ik las zeg maar op de kop. Als ik de toorts schuin houd lukt het ook niet
Hoe moet ik dit doen??
Joey
Instellingen van je lasapparaat iets lager zetten.
Begin maar eens met de draadsnelheid.
Groet ron
IK heb al zitten rommelen met de instellingen maar mn las kom niet door en er vallen klodders naar beneden!
Er vervelend, heb al veel proplassen nu vol zitten maar die hechten allemaal niet.
Moet ik nu de spanning hoger of lager zetten?
Ingediend door Mini Mart op vr, 18-08-2006 14:17
En als je het in de zinkspray wil laten gebruik er dan een waar je overheen kan lassen (niet die van MOTIP, weet ik uit ervaring)
Ik denk dat jullie heel veel van mijn slechte lassen hebben opgelost.
Maar ik dat altijd dat je hem wel ingespoten moest houden anders krijg je toch weer roest?
Ik heb zinspray van de fixet...zon zoldeermerk FCA ofzo??
En als je het in de zinkspray wil laten gebruik er dan een waar je overheen kan lassen
Ik had er een gekocht van een degelijk merk waar er letterlijk opstaat; weerstaat puntlassen.
Lukte toch niet om erop te lassen... Al de warmte van je las gaat in het reparatiedeel en brand gewoon gaten, zonder echt te hechten aan het onderliggende ijzer
Puntlassen is heel wat anders en wordt volgens mij wel eens door elkaar gehaald.
Puntlassen is met zo`n speciale tang die men bv. in autofabrieken gebruikt om plaatdelen aan elkaar te lassen.
Proplassen is wat de meeste van ons doen; gaatje boren in plaatwerk en vullen met een las.
Zelf heb ik slechte ervaringen met INOX sprayen en zinksprayen in combinatie met proplassen.
Als ik proplas, dan maak ik de te lassen delen kaal tot op het metaal, reinig het een keer om eventueel vet te laten verdwijnen en ga dan pas aan de slag met lassen.
Ook heb ik gemerkt dat je het metaal echt vlak op elkaar moet laten aansluiten; een kleine opening tussen de plaatdelen zorgt er al voor dat het proplasje zich niet goed hecht op het onderste plaatdeel.
Als alles vastzit, behandel ik de lassen en eventueel blootliggende delen met zinkspray.
Nog een vraagje over dorpels:
Er zijn twee maten imitatiedorpels (12cm en 21cm breed). AFAIK beide geen overzetdorpels. What do you reckon? Ik zou me voor kunnen stellen dat je zo min mogelijk holle ruimte wil tegen roest. Een grote holle ruimte vergroot de theoretische stijfheid. Welke is aan te raden?
Daan
[size=75:29v29mds][Topics samengevoegd-Demelza][/size:29v29mds]
Ik heb aan de linker voorzijde in de dorpel een gat zitten. Wat gaat me dit kosten om een nieuwe dorpel te laten lassen ?
erve156 schreef:
Wat gaat me dit kosten om een nieuwe dorpel te laten lassen ?
Fotootje doet wonderen.
Had ook een klein gat net boven de bocht van de dorpel zitten, die is met een inzetstuk gerepareerd.
Dan is het niet zo heel duur.
Ik heb je vraag aan een bestaand topic gehangen, lees het even door.
Carlien, bedankt voor de link.
Ingediend door _mini_cooper_ op vr, 15-01-2010 18:10
vanmiddag zag ik toevallig een heel klein gaatje in de buitendorpel ter grootte van 10 cent (bijrijderskant)
Het zit op dat smalle strookje waar je tegenaan kijkt.
Ik zou er wel wat aan willen doen, voordat het erger word
Zou ik dit doorgerotte stukje ruim kunnen uitslijpen, en er een plaatje inlassen?
Of de hele dorpel vervangen?
Voor de rest zit er geen roest en is er verder niks doorgerot, ook niet bij de andere dorpel.
Je zou er een ander plaatje in kunnen lassen, dat scheelt erg veel werk.
Misschien is het dan wel handig om het meteen goed te behandelen met ML van valvoline of gewoon motorolie.
Als je dat in de dorpel spuit zal de roest die er wel zit alleen die je niet ziet niet snel door roesten.
Wat ik zelf heb gedaan is met een ML spuit een mengsel van ML en Aldi motorolie in de dorpel gespoten. Doe niet te zuinig hiermee, ik had een hele pindakaas pot nodig voor bijde dorpels.
Ingediend door _mini_cooper_ op vr, 15-01-2010 18:38
oke dan Denk dat ik dan gewoon een nieuw plaatje inlas op de rotte plek.
Voldoet normale tektyl ook, uit een spuitbus, of zinkspray?
Motorolie..eigenlijk niet aan gedacht als roestwerend middel , zou je misschien ook nog in een plantenspuit kunnen doen.
Ik begin wel met het klusje als het wat knapper weer is, nu gaat dat niet echt lukken in de sneeuw
Oohja, ik heb een elektroden lasaparaat, dat zou toch gewoon kunnen?
Ingediend door _mini_cooper_ op vr, 15-01-2010 19:31
..misschien wat dunnere dan, weet niet of het kan. Zou ik een keer moeten proberen
moet je het verdunnen met benzine, wel eerst je sjack uitmaken
wat je met ML hebt is dat het een waslaag vormd. Het zal dus tussen naden en in de roest trekken en dan drogen. De olie zal ook in nieuw roest trekken.
Ik zag laatst wel bij een bekende auto-onderdelen-zaak nog van die ML patronen voor aan een spuit, misschien hebben ze ook wel een spuit daar.
een ML spuit is zo iets:
Ingediend door _mini_cooper_ op vr, 15-01-2010 20:13
oke
haha gelukkig rook ik niet, dus dat scheeld.
Als ik over een aantal weken/maanden?? aan het klusje begin, dan ga ik zeker deze dingen toepassen
thnx voor de tips
grt
RE: Gat in dorpel
Ingediend door barre op za, 29-04-2006 18:49
hallo
juist gemerkt dat er een gat zit helemaal aan de onderkant van de auto( dus naast de bodem) maar denk dat dit ds dorpel noemt
hoe moet dit vervangen worden? of kan iemand me zeggen wat dit ongeveer kost?
heb al gehoord dat ze er gewoon stuk uitslijpen en nieuw stuk inlassen klopt dit?
[size=75:34rdbb4s][Titel aangepast, was voorheen "dorpels help" - Demelza][/size:34rdbb4s]