ik wil niets aan comfort inboeten. Sterker nog, ik wil het wat verhogen. Ik schat dat er circa 30 kg demping in komt en ook de rolkooi gaat veel gewicht toevoegen.
Wil je er een tank van gaan maken?
- Login of registreer om te reageren
ik wil niets aan comfort inboeten. Sterker nog, ik wil het wat verhogen. Ik schat dat er circa 30 kg demping in komt en ook de rolkooi gaat veel gewicht toevoegen.
Wil je er een tank van gaan maken?
hoeveel kan je een mini minimaal laten wegen dan?
moke = 533 kg
ik denk dat je veel moeite moet doen om dat met een saloon te bereiken :)" title="Evil" />
(ben benieuwd wat zo'n z-cars conversie gaat wegen?!)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Op de site van Z-cars staat dat een mini met een hayabusa blok 600 kilo weegt en er komt dan nog 75 kilo bij omdat het honda blok zwaarder is. Al met al schat ik dat onze mini straks zo'n 700 kilo gaat wegen ofzo. Ik maar me niet zo druk om het gewicht trouwens. Met 220 pk achter je moet dat wel lukken.
Zal hem als ie af is wel latn wegen. ben an ook wel benieuwd.
Nog een idee voor gewichtsbesparing: Cabriotje van maken!
Wacht ff, cabriotje..... Vergeten dat je een rolkooi wilde... Je zou ook nog gewicht kunnen besparen door het voorsubframe te vervangen door een buizenframe...
Je kunt natuurlij kook nog je zijschermen en de motorkap vervangen door polyester. Zal ook wel de nodige kilo's schelen...
700Kg?Dan is ie helemaal kaal en komt er bloed uit je oren boven de 4000 toeren...
De meeste 16v conversies komen uit rond de 760-800 kg (waarbij 760 mijn doel is). Nogmaals, ik doe geen consessies op het gebied van veiligheid en comfort. Ik streef ook niet naar een ultra lichte auto, wil gewoon het een en ander compenseren. Helaas zijn polyflex ruiten zo duur!
Polyester front is geen optie, te veel nadelen..
ps. Ik heb al een buizenframe voor, maar het weegt ongeveer even veel als origineel.
ps2. Wat ga je allemaal aan het blok doen om 220 pk tehalen?
JDM K20A Type R Acura RSX 2.0 I-VTEC heeft schijnbaar standaard 220 pk.......
Verder ben ik nog niet echt met het gewicht bezig geweest. Kunnen we lange discussies over houden denk ik. Heb geén idee waar ik op uit kom straks maar dat zal ik zeker laten weten...
Mini-Weert schreef:
hoeveel kan je een mini minimaal laten wegen dan? met al die tips en bijvoorbeeld fibreglas flipfront, deuren, achterklep en het rijtje dat jij geeft?
Ik dacht zo rond de 550kg moet lukken. De lichtste race mini's (spaceframe) heb ik gehoord tussen de 400 en 450 kg (jaren 60 70). Maar met de huidige eisen voor veiligheid kom je ook al gauw tussen de 500 en 550 kg.
Ik weet niet wat mijn mini momenteel weegt. Maar wel een stuk lichter dan voorheen. En ik ben nog niet klaar.
Ingediend door campr op do, 30-11-2006 00:47
[size=75:59efvfjs][Topics samengevoegd-Demelza][/size:59efvfjs]
Ik probeer de mini op 500 kilo (dan kan ie ook nog op een trailer en onder de 750 kilo blijven) te krijgen. Het zal een track-mini worden met ~100pk, en hij zal niet aan APK eisen te hoeven voldoen. Wat kan je dus doen om je mini lichter te maken? Kan iemand dit lijstje nog aanvullen c.q. afkraken?
1. Achterbankje eruit +-5kilo
2. Hoedenplank eruit +-2kilo
3. Verwarming eruit +-20kilo aan buizen, water, fans etc etc.
4. Dashboard eruit (klokken er wel in laten, maar al die andere meuk er wel uit) +-10kilo?
5. Alle geluidsisolatie (tapijt) eruit, ook het kurk wat op de vloer zit (dat wordt hakken!). Ook het hemeltje eruit, de deur-kaarten, achterpasagiers-kaarten enz enz. +-30kilo
6. Oordopjes kopen, +100Gram ;-)
7. Spruitstuk en uitlaat vervangen door iets lichters. Misschien een LCB, een RC40 en een Aluminium inlaatspruitstuk. (hoeveel kilo? Gokje, 5 kilo)
8. Stoeltjes vervangen door kuip-stoelen (10 kilo?)
9. Zijruiten vervangen door perspex. (moeten de voor(zij)ruiten eigenlijk openkunnen van de APK? (10kilo?)
10. Accu vervangen door een motor-fiets accu. (Minder Ampere-uur, dus niet al te lang stil staan met licht aan. (15kilo?)
11. Geperforeerde koppelings-behuizing (1kilo?)
12. Verlicht vliegwiel (7kg)
13. Geboorde remschijven (?kg)
Tot op de verwarming na is dit nog redelijk APK goedkeur. Je zou de verwarming nog electrisch kunnen maken: http://www.nfauto.co.uk/demist.htm (het is iig lichter)Nu komt het 'echte' werk:
14. Gordels eruit en vervangen door 4-punts gordels. (2kilo?)
15. Rembekrachtiger weghalen. (3 kilo)
16. Achtersubframe vervangen door achteras met schroefvering/dempers (20kg?)
17. geperforeerd voor-subframe (foute boel!, maar wel lichter)
18. Stukken plaatwerk wegsnijden (achterbank) Ik denk alleen niet dat dit zo slim is, aangezien de auto op het circuit gebruikt zal gaan worden, en dus zwaar(der) belast wordt.
Voor mensen met [u:59efvfjs]teveel[/u:59efvfjs] budget:
Aluminium achter-armen (KAD?)
Aluminium 4-pots remmen ipv 4 pots van Metro.
Achteruit en voorruit ook van perspex.
Vergeet niet, deze mini gaat het circuit op, dus teveel verzwakking is ook niet de bedoeling. Er zal ook nog een kooi inkomen, dus dat voegt weer gewicht toe.
Ik ga de ontsteking digitaal maken (megasquirt), dus de distributeur valt ook weg (hiervoor komt een hoop electronica in de plaats) Injectie zal wel weer marginaal zwaarder worden dan carb, maar we zullen zien (ivm de irritante eigenschappen van siamese poort koppen stel ik dit nog even uit).
Rob.
Ik vind een hoop waarden wel nogal positief ingeschat. Hoedenplankje bijvoorbeeld, dat is bij mij standaard niet meer dan een tapijtje van 500 gram ofzo. Dat heb ik met meer dingen in je lijstje.
Verder een polyester/fiberglass flipfront, achterklep en deurpanelen zal denk ik ook een hoop schelen.
Ingediend door campr op do, 30-11-2006 01:27
Ok... Hoedenplank was bij mij ook echt een plank (bedankt, vorige eigenaar) om de speakers te ondersteunen, vandaar..
Maar je hebt gelijk:
Flipfront (10kilo?)
Glasvezel deuren (15kilo?)
Hoewel ik de glasvezel deuren eigenlijk wel in de dure categorie wil plaatsen, daar deze ~500euro/paar kosten.
Rob.
koop een rolkooi, zet die erin en begin gaten de boren van een diameter van ongeveer 5 a 6 cm in kokerbalk van je mini in het midden.
Slijp die bakken naast de achterbank weg ? En zorg er gewoon voor dat je rolkooi voor genoeg stevigheid dient. Ja oke die rolkooi weegt ook weer, maar ja .... als je wat veilig wil zijn zou ik dat toch nemen.
de banaan wegslijpen misschien?
foto's van je project ?
Ben wel erg benieuwd. I love racemini's :d
Grtz wouter
Nog een optie:
Een jongen van 12 jaar mee laten rijden :p die wegen over het algemeen ook minder als een volwassen man.
grtz
Ik vind sommige waarden ook wat te positief...Bijvoorbeeld 7Kg van het vliegwiel (wel heel erg veel). In je subframe zou ik ook absoluut niet gaan boren. Beter dat je niet gaat speculeren en maar ziet waar je op uitkomt. Je rekent jezelf nu rijk
Check de site van popeye eens. http://turbomininetherlands.spaces.live.com/
Polyflex ruitjes: 20 kg. Startmotor, banden, trommelremmen. Je kunt het zo gek en duur maken als je zelf wil
Verwijderen raamslinger mechanismen en vervangen zijruiten (alle 4) en de achterruit door plexiglas of lexaan scheelt ~20kg.
En ja, je zijruitje moet openkunnen voor de APK(raamsliders zijn voldoende).
Andere ideeen, een nippon denso dynamo (Daihatsu Cuore) & race startmotor & Lm 12"velgen en banden.
Suc6! :)" title="Evil" />
Ingediend door campr op do, 30-11-2006 14:46
Of net zoals in de Mk1 schuifruitjes. Dat zou dan wel weer mogen.. Is ook iets beter voor op het circuit als ie bijvoorbeeld op de zijkant ligt, kan je er iig nog uitklimmen.
Rob
Ingediend door campr op do, 30-11-2006 15:11
fotos, zijn er nog iet zoveel, ben pas begonnen...
http://campr2.demon.nl/gallery2/gallery ... ects/mini/
Ben al flink aan het hakken geweest, zal ook even wegen hoeveel al die kurk troep weegt:
Rob
campr schreef:
Of net zoals in de Mk1 schuifruitjes. Dat zou dan wel weer mogen.. Is ook iets beter voor op het circuit als ie bijvoorbeeld op de zijkant ligt, kan je er iig nog uitklimmen.
Rob
Dan moet je toch heel klein zijn
Ik pas niet door de zijruitjes van mijn Van.
* bumpers verwijderen
* banaan achter verwijderen, scheelt ook luchtweerstand!
* alu achterremtrommels
* raammechanisme eruit halen en kunstof ramen er vast inmaken
* alle lak eraf met verfafbijt en een jaartje ofzo buiten zetten, roest is lichter dan staal
en deseamen scheel niet echt in gewicht maar wel in frontaal oppervlak en dus luchtweerstand
je grill kan je toch ook weglaten ? (weer 2kg?)
je kofferbakbodem geheel wegslijpen en je rolkooi daarin laten voortlopen?
Het binnenste uit je deuren wegslijpen? Zodat je enkel de buitenste steun nog maar hebt dat die in het slot valt. Dan moet je niet voor die fibreglass gaan.
Rolkooi vind ik wel een beetje een must voor een race mini
Aangezien het inmiddels weer een gewichtsbesparing topic is geworden en het niet meer alleen over de lampen gaat, heb ik je topic aan een bestaand topic geplkat.
Haha, ik dacht toen ik de topic titel las ook aan lampen [titel was: verlichting ABC].
Achterste zijpanelen vervangen voor versies in carbon of aluminium. Doen ze ook met Hillclimbmini's.
Kuipstoelen wegen in mijn ervaring, op de carbonversies na, vaak evenveel of zelfs meer dan originele ministoeltjes.
Ingediend door campr op do, 12-07-2007 20:42
Tja, het duurt effe, maar we gaan gewoon weer vrolijk door :-).. Heb nu alle geluidsisolatie weggehakt, dakje eruit gehaald (dat interne dakje), dashboard gestript. Blok ligt er al uit, achtersubframe moet er nog uit (weet nog niet of ik die nog ga vervangen door een beam axle)
Verwarming is er ook al uit (die was idd wel redelijk zwaar)
Alle geluidsisolatie van de voorkant is ook weg. Plaatwerk aan de voorkant gaat wijken voor een flipfront. Aan de achterkant zal ik toch nog een paar dingen weer terug moeten lassen, want de roest is te erg voor de APK.
Deuren zullen gestript worden, er komen wel stalen deuren in, maar wel met sliding-perspex a la mk1.
Achterzijruitjes worden vast, en ook van perspex. Achterruit blijft van glas (want dan kan de verwarming er nog in!) En de achterruit is niet echt recht, dus dit zal wel makkelijker zijn.
Heb ook begrepen dat je bij Carglass tijdelijke ruiten van plastic worden gezet als er geen voorraad van glazen ruiten is. Weet er iemand wat voor materiaal dat is? Ik ga er van uit dat die ter plekke uitgesneden worden?
Rob
[size=85:341emet3][topics samengevoegd - Crispy][/size:341emet3]
Hallo, (dit maal op de juiste plaats)
Ik ben bezig een mini om te bouwen voor op een circuit. Ik ga geen klassement rijden maar met een vriend van mij op clubdagen, tijdens vrijrijden op Zandvoort tegen elkaar racen, slalomwedstrijdjes etc. Nu ben ik in de fase dat de body bij de plaatwerker/autospuiterij staat en we bomen over wat er allemaal uitgeslepen kan worden zonder dat de auto dubbelvouwt in de eerste bocht. Er komt vanzelfsprekend een goeie rolkooi in voor extra stijfheid. Nu was ik van plan om de gehele rugleuning van de achterbank, de hoedenplank, de opbergvakken achterin en het voorste randje van de achterbank eruit te slijpen. Waar nodig komen er wel dwarspijpen ingelast (tussen de c-stijlen bijvoorbeeld) en ik zat te denken aan een extra torsiestang tussen de schokbrekers. Op deze manier kan ik toch weer een kilo of wat afschrijven. De ramen worden vervangen door perspex en motorkap en achterklep zijn van glasfiber. Heeft iemand hier verder uitgebreid ervaring mee en kan ik zo rigureus aan de slag gaan. Ik hoor het graag. Watvoor effect heeft zo'n lichte achterkant op aanremmen met hoge snelheid?
Groet Jelle
http://dokkie1.hyves.nl/album/36509355/ ... r/_iipgQm9
Jellevandok schreef:
(dit maal op de juiste plaats)
Klopt, alleen nog vergeten te zoeken of er al een topic over dit onderwerp bestond...
Ik heb m er even voor je aangehangen, en het originele topic verplaatst uit CM: Technische Modificaties & Tuning
Verder hebben we nog dit topic specifiek over kunststof plaatwerk:
viewtopic.php?p=25730#p25730
Over het wegslijpen van de achterste deurbakken hebben we dit topic:
viewtopic.php?p=300757#p300757
Een discussie over de bijdrage aan de stijfheid van de verschillende plaatwerkdelen kun je hier ook nog vinden:http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?p=254004#p254004
Ingediend door wipneus op za, 21-03-2009 19:33
Als er inderdaad een goede rolkooi in komt (dus een gelaste met minimaal 6 bevestigingspunten) En die twee dwarsbalken die je noemt dan lijkt de stijfheid me niet zo'n probleem.
Zorg wel dat je voordat je gaat slijpen even een paar tijdelijke diagonalen vast last, zodat de auto wel recht blijft.
Over dat gewicht achterin, daar heb je inderdaad een punt.
Een normale mini die geen gewichtsbesparingen heeft is eigenlijk al veel te licht aan de achterkant.
Als je op nat wegdek flink op de motor remt en dan instuurt sta je geheid achterstevoren (ervaringsdeskundige )
Daarom is het mischien te overwegen om gewicht te besparen aan de voorkant in plaats van aan de achterkant, of dingen die voorin zitten naar achter te verplaatsen. Al zou ik niet weten wat...
Veel succes iig
Jellevandok schreef:
[size=85:1w731r7g][topics samengevoegd - Crispy][/size:1w731r7g]
Hallo, (dit maal op de juiste plaats)
Ik ben bezig een mini om te bouwen voor op een circuit. Ik ga geen klassement rijden maar met een vriend van mij op clubdagen, tijdens vrijrijden op Zandvoort tegen elkaar racen, slalomwedstrijdjes etc. Nu ben ik in de fase dat de body bij de plaatwerker/autospuiterij staat en we bomen over wat er allemaal uitgeslepen kan worden zonder dat de auto dubbelvouwt in de eerste bocht. Er komt vanzelfsprekend een goeie rolkooi in voor extra stijfheid. Nu was ik van plan om de gehele rugleuning van de achterbank, de hoedenplank, de opbergvakken achterin en het voorste randje van de achterbank eruit te slijpen. Waar nodig komen er wel dwarspijpen ingelast (tussen de c-stijlen bijvoorbeeld) en ik zat te denken aan een extra torsiestang tussen de schokbrekers. Op deze manier kan ik toch weer een kilo of wat afschrijven. De ramen worden vervangen door perspex en motorkap en achterklep zijn van glasfiber. Heeft iemand hier verder uitgebreid ervaring mee en kan ik zo rigureus aan de slag gaan. Ik hoor het graag. Watvoor effect heeft zo'n lichte achterkant op aanremmen met hoge snelheid?
Groet Jelle
http://dokkie1.hyves.nl/album/36509355/ ... r/_iipgQm9
Goed bezig Jelle! Lees anders voor de grap het reglementboekje van de minise7en series eens door: http://www.mini7.co.uk/downloads/se7en% ... 0net_1.pdf
Daar staat een hoop zinnige info.
Ik vraag me alleen af waarom je er meteen zo'n klus van maakt? Met minder kosten/inspanningen kun je ook prima je rondjes draaien. Zie in dit kader: http://greenbastard.rjkolvoort.nl/ Er is een hoop te lezen over gewichtsverdeling en miniracers en ik denk dat je zo ongeveer alle kanten op kunt die je zou willen met een mini. Alleen is het lastig om meteen zo extreem te gaan. Wanneer je meer standaard zou beginnen en steeds dingen gaat aanpassen merk je beter wat je aan het doen bent en of het zin heeft.
Heb je al wat ervaring op het gebied van circuitrijden?
Zeer interessant dat regelement, maar terugkomend op de vraag: Ik denk dat wanneer je toch bezig bent het direct maar goed moet doen. Bij mij gaat ook de slijptol in de achterbank, de kaartenbakken en de banaan.
Zo rigoreus als jij het wilt aanpakken zou ik niet doen. Die rugleuning eruit slijpen levert per saldo weinig op en verzwakt de achterzijde zodanig dat je de boel weer moet gaan verstevigen, wat wellicht zwaarder uitvalt dan het gewoon te laten zitten.
DE ruiten wil ik ook vervangen (behalve de voorruit), maar ik ga voor lexan en niet voor perspex.
Dennis
Erno reed gisteren 2:10:16 op de laptimer tijdens de Harcdag. Dus die gewichtsbesparing en wind mee/quaife diff schelen 2 seconden!
of ging hij sneller door wind mee?
en tegen wind in meer koele lucht in de moterruimte??=meer zuurstof..rest ken je..
zomaar een gedachtenspinsel..
banden opgepompt,minder rolweerstand..?
meerder keren proberen onder verschillende omstandigheden brengt echt uitkomst..lijkt mij.
>
terwijl iedereen zegt dat je s'zomers harder door de bochten kan..
Tuurlijk, maar door de airbox/inlaat traject maakt het minder uit omdat de aanzuiglucht van buiten de auto komt. (minder dan wanneer je met een open filter zou rijden zonder airbox)
Ik denk ook dat je met de mini meer last hebt van harde wind tegen dan dat het je gaat helpen. De aerodynamica is niet zo bijzonder . En zeker met hogere snelheden neemt die weerstand echt wel toe. Om 2:10 te rijden moet je wel flink je best doen kan ik je vertellen.
Dennis schreef:
DE ruiten wil ik ook vervangen (behalve de voorruit), maar ik ga voor lexan en niet voor perspex.
Dennis
Lexan is een merknaam van GE voor polycarbonaat. Dit spul heb ik in de rallycross ook gebruikt ivm gewichtsbesparing. Echter: het is niet krasvast en tevens erg gevoelig voor brandstof. Dus bij tanken morsen betekent een witte vlek op de ruit.
Veelal wordt om deze redenen de (zware) voorruit origineel gelaten.
Mooiste is in dergelijk geval een (duurdere) variant op lexan te nemen.... het zogenaamde lexan marquant (oempf ik weet even niet precies hoe te schrijven). Dit spulletje is wel krasvast en heeft in de rallycross een paar seizoenen prima gefunctioneerd. Bij interesse in dergelijk materiaal wil ik mijn contacten wel even navragen hoe en waar leverbaar.
gr Bart
RE: Gewichtbesparing
Ingediend door Mini-Weert op di, 24-10-2006 18:48
[size=75:3mym8ogg][ Gesplitst - Demelza][/size:3mym8ogg]
ladykiller schreef:
Nog meer gewichten bespaar tips:
Zijruiten+windupwindow 15kg
mechanisme ruiten per stuk 2 kilo
deuren ongeveer 10 kilo weg te halen.
isolatie van bodem ongeveer 15 a 20 kilo
bekledingset verwijderen ongeveer een kilo of 5
hier en daar zijn er nog meer besparingen te verkrijgen. Alleen comfore moet je wel inboeten. veel meer lawaai overdracht enzo.
hoeveel kan je een mini minimaal laten wegen dan? met al die tips en bijvoorbeeld fibreglas flipfront, deuren, achterklep en het rijtje dat jij geeft?