Gordelspanners bij sportgordels

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Hallo,

ik heb vanaf deze week weer (verstelbare) kuipen in de mini.
Nu wilde ik daar weer 3 (of 4) punts gordels in zetten.
In mijn vorige mini had ik dit ook, ik ergerde me alleen aan het feit dat je totaal niet kunt bewegen als je ze goed aandoet.

Nu heb ik eens een foto gezien, van meerpunts gordels met zelfspanners aan de bovense "stroken" van de gordel, zodat je toch naar voren kunt bewegen zoals bij standaard gordels.

Ik heb gezocht, maar kan dit soort dingen nergens meer vinden!

Weet iemand waar zo'n setje te halen is??

Grtzzz

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Ik begrijp wat je bedoelt, die spanner zit dan op de hoedenplank en daaraan vast zitten je 3- of 4-puntsgordels. Ze lijken (op het plaatje uit een minimagzagine dat ik in mn hoofd heb) redelijk op gewone gordelspanners met een klik-systeem ertussen.
Zouden ze deze niet gewoon bij een (ruimgesorteerde) automaterialenzaak hebben?

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Dat lijkt me ook wel een erg prettige oplossing!

Ik ben benieuwd of en waar ze te krijgen zijn

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Losse gordelspanners zijn wel te koop, echter is het niet toegestaan om zelf iets te fabariceren om de gordels aan deze spanners vast te maken!

Er waren "vroeger" complete sets te koop, welke ook als set een E-keur hadden (wat weer nodig is voor apk)

Ik ga vanmiddag nog even langs bij een autoshop, zal het daar nog eens vragen.

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Heb een tijdje terug in een winkel voor autotuning nog zulke 3-punts gordels met een zelfspanner zien liggen. Waren er zulke die bij een botsing nog eens extra opspannen zoals er bij de mpi de voorste gordels doen. Denk dat ze ook wel zullen werken zonder dat ze aangesloten zijn op de botssensor. Weet wel niet meer van welk merk of zo ze waren. Moet deze middag in Brugge zijn en zal eens passeren in die shop om te kijken of ze dat nog hebben en van welk merk het is.

RE: Gordelspanners bij sportgordels

BadBert schreef:

welke ook als set een E-keur hadden (wat weer nodig is voor apk)
.



Is dat wel zo?
Ik heb 4punts-gordels erin zitten, waarvan ik, in mijn ontwetendheid, de labels afgetrokken heb.
Ze waren ook niet meer leesbaar (vandaar ;) )

Bij navraag bij de APK meester, werd gezegt dat er alleen op de staat van de gordels wordt gelet, niet of er een e-keur in zit :D

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Ik weet niet hoe het in nederland is maar bij ons wordt er gekeken of ze een E-keur hebben. Sowieso moeten we de originele gordels in de wagen laten zitten en mogen we in principe de 3- of 4-punts gordels niet gebruiken op de baan, die worden aanzien als een show-item. (Waarom ze dan eigenlijk een E-keur moeten hebben begrijp ik dan ook niet :? )

RE: Gordelspanners bij sportgordels

mijn apk keurmeester vertelde mij dat ze kijken naar de staat van de gordel, en een E keur, ivm veiligheid.

Dus vandaar dat ik hier ook mar even van uit ga :)

@miniman_78: dat is idd wat ik zoek! laat maar weten :)

mocht ik vanmiddag wat weten laat ik dat natuurlijk ook hier weten...

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Ben vandaag langsgeweest bij tuningshop. Ze hadden er geen meer liggen maar waren er van car point.
Is hetzelfde merk als mijn gewoon 3-puntsgordelsharnas en is idd met E-merk.

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Ik ben gister mijn stoelen wezen halen, maar ze konden helaas niet die gordels leveren...

Carpoint zeg je he? Hmm, eens ff snuffelen...

[EDIT] Op de carpoint website staan ze niet, catalogus ook niet... :(

Mocht iemand ze weten te liggen, meld dat even hier :P

default

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Hey,

Ik heb ook vierpuntsgordels en ik heb zitten denken om de originele rollers van de achtergordels te bevestigen aan de twee schouderbanden van de vierpuntsgordels. Na wat speurwerk in de apk regelgeving kom ik geen regels tegen die dit verbieden. Wat denken jullie?

Hier even het relevante deel van de regelgeving omtrent gordels:
Artikel 5.2.47 - bescherming inzittenden
6. Autogordels in personenauto’s die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen,
moeten zijn voorzien van een door Onze Minister vastgesteld goedkeuringsmerk.

Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte
van een keuringsrapport.

7. De autogordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn
beschadigd dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht.

Toelichting Daar elke beschadiging de sterkte in gevaar brengt, is een beschadiging niet toegestaan. Het pluizen van een gordel wordt niet gezien als een beschadiging.

Visuele controle waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in
hoofdstuk 2, titel 2 (blz. 5 t/m 11), van de Regeling permanente eisen.

8. De autogordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende
blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het
omdoen ervan.

Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien
van een oprolmechanisme wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd
door te rukken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt wordt tijdens een remproef op de
weg het blokkeren van de gordel gecontroleerd.




ontleent aan link

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Er staan in de handel 3 puntgordels met een rolsysteem die je electronisch kunt vergrendelen en uiteraard ook kunt ontgrendelen.

Deze setjes zijn van schroth.
[size=75:1djv3fbt]
[info mbt een specifieke leverancier verwijderd - bedrijfsinformatie mag nog steeds via PM verstuurd worden. - Crispy][/size:1djv3fbt]

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Is idd ook een optie, maar ik zocht ze niet electronisch (dat electronische zorgt namelijk voor die prijs ;) )

Ook moet je dat allemaal weer aansturen enzo :P

RE: Gordelspanners bij sportgordels

wipneus schreef:
Wat denken jullie?

Artikel 5.2.47 - bescherming inzittenden
6. Autogordels in personenauto’s die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen,
moeten zijn voorzien van een door Onze Minister vastgesteld goedkeuringsmerk.

Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte
van een keuringsrapport.

7. De autogordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn
beschadigd dat de sterkte ervan in gevaar wordt gebracht.





Wat ik ervan denk?
Zeer duidelijke regel, geen e-keur nodig voor (de meeste) mini's.
En anders de apkmeester met artikel Artikel 5.2.47 confronteren ;)

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Jamex levert ze wel!

default

RE: Gordelspanners bij sportgordels

En niet eens zo duur! :D

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Is inderdaad al een stuk betaalbaarder!

RE: Gordelspanners bij sportgordels

[size=85:hrsvuw9u][topics samengevoegd - Crispy][/size:hrsvuw9u]
hey,

ik kon alleen iets vinden over engelse gordels, vandaar nieuwe onderwerp:)


ik ben van plan kuipstoeltjes en dus 3 of 4 puntsgordel te gaan monteren,
heb wel iets gelezen over goedkeuring maar dat had meer betrekking tot het racen? :?



alvast bedankt


rene

RE: Gordelspanners bij sportgordels

en wat is nu precies je vraag???

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Ik gok dat je vraag is:
ik wil 3-4 punt gordels in de mini, is dit apk- afkeur?

Als je vraag zo is, dan is het antwoord nee, mits (volgens mij) er een ECE- keur opzit en deugdelijk bevestigd is!

Hou er wel rekening mee dat 3-4 puntgordels eigenlijk altijd over de achterbank zitten en je dus geen passagiers meer mee kunt nemen.

RE: Gordelspanners bij sportgordels

jep, dat was mijn vraag :)


heeft vrijwel elke gordel dat keurmerk of is dat alleen bij speciale merken het geval?



(klein vraagje tussendoor, waarom zou ik 3 ipv 4 punts kopen of andersom? :9 )


bedankt

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Als de gordels over de achterbank gaan, waar worden ze dan aan bevestigd? Gaatje in hoedenplank?

RE: Gordelspanners bij sportgordels

als de gordels over de achterbank gaan dan worden ze bevestigd aan de bevestigingspunten waar normaal je gordels voor de achterbank aan vast zitten.
tenminste zo heb ik mijn 4 pints gordels toendertijd bevestigd.
door de gordels kan er toch niemand meer achterin zitten dus die gordels van de achterbank heb je dan toch niet meer nodig.

verschil van 3 of 4 puntsgordels weet ik eigenlijk niet.
smaak?

mvg,

arvid blijleven

RE: Gordelspanners bij sportgordels

streetscreamer schreef:
Als de gordels over de achterbank gaan, waar worden ze dan aan bevestigd? Gaatje in hoedenplank?



Dit heb ik wel eens gezien, maar dan moet je wel een grote metalen plaat erachter maken, zodat het wat verdeeld wordt, anders trek je ze er zo uit met een aanrijding.

Ik heb ze net zoals Arvid zegt, aan het bevestigingspunt van de achtergordels gemonteerd en is nog nooit daarvoor afgekeurd, deugdelijke bevestiging dus :).

Ik heb ook gevallen gezien dat de gordels "verdwenen" tussen rugleuning en zitgedeelte in.
Wat ik dus ook een keer heb gezien (was niet bij een mini) dat de gordel achter de stoelen loodrecht naar beneden liepen en aan de bodemplaat bevestigd waren |:( !! volgens mij is het op die manier wel apk-afkeur! igg niet echt veilig, niet aan beginnen dus!

Rene-mini":2zr5mgfd]
heeft vrijwel elke gordel dat keurmerk of is dat alleen bij speciale merken het geval?[/quote:2zr5mgfd]
geen idee, maar ik zou het toch even nakijken voordat je ze koopt, maar merken zoals sparco, omp enz. zitten ze zeker op.

Rene-mini":2zr5mgfd]
(klein vraagje tussendoor, waarom zou ik 3 ipv 4 punts kopen of andersom? :9 )
[/quote:2zr5mgfd]

als ik jou was, zou ik 3-puntsgordels kopen, heb je 1 bevestigingspunt nodig en bij 4-punts 2 bevestigingen. (ik heb ook een 3punts en een 4punts, maar de 4 punts zit ook vast op 1 bevestigingspunt, dus eigenlijk geen toegevoegde waarde, mits je ze anders monteert natuurlijk

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Je hoeft geen grote metalen plaat erachter te hebben hoor. Zo een is genoeg.


Mijn 3puntsgordel moest onder een hoek van 45 graden bevestigd worden, zal eens kijken of ik er morgen een foto van kan maken.

RE: Gordelspanners bij sportgordels

soort van grote metalen plaat :)

maar ik zou toch de hoedenplank willen zien na een flinke aanrijding met dat plaatje.

RE: Gordelspanners bij sportgordels

ik denk dat ik dan maar een stuk stripstaal neem van 50mm breed, die onder de hele hoedenplank doorloopt en dan zowel de linker als rechter gordel borgt.

RE: Gordelspanners bij sportgordels

bedankt voor de info!

streetscreamer schreef:
ik denk dat ik dan maar een stuk stripstaal neem van 50mm breed, die onder de hele hoedenplank doorloopt en dan zowel de linker als rechter gordel borgt.


zou ook een goede optie kunnen zijn, maar dan haal je niet de ''gewenste'' 45graden ;)

zou hem ook aan (indien aanwezig) aan je rolkooi kunnen maken, ik denk dat ik dit ga doen... O:)

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Rene-mini schreef:
bedankt voor de info!
zou ook een goede optie kunnen zijn, maar dan haal je niet de ''gewenste'' 45graden ;)



die 45 graden is geen heilige graal, kijk maar naar interieurs van racewagens, veel hebben zal maar zeggen 90 graden.
klik maar eens op deze linklink

Rene-mini":1iit5wgu]
zou hem ook aan (indien aanwezig) aan je rolkooi kunnen maken, ik denk dat ik dit ga doen... O:)[/quote:1iit5wgu]

wat voor een rolkooi heb je dan? een safety device lopen geen buizen horizontaal door de mini? ben benieuwd hoe je aan een mini rolkooi je gordels wilt bevestigen! Foto's?? :D

RE: Gordelspanners bij sportgordels

45 graden, 90 graden.. Laten we ervan uit gaan dat degrodels een voorwaardse kracht moeten opvanegn. Als de "schouder bandjes", die door de ogen van de hoofdsteun van de stoel gaan, gelijk na de stoel omlaag doen en aan de vloer vastmaken, heeft dat weinig effect. In die context kan ik een hoek van 45 graden als minimum begrijpen waarbij 90 graden horizontaal is (vb aan rolkooi of hoedenplank) :)

RE: Gordelspanners bij sportgordels

tuftufpug schreef:


wat voor een rolkooi heb je dan? een safety device lopen geen buizen horizontaal door de mini? ben benieuwd hoe je aan een mini rolkooi je gordels wilt bevestigen! Foto's?? :D



op die (zeer interessante) site die je hebt gepost staat ook een blauwe auto die zijn gordels heeft bevestigd aan zijn frame :) (horizontaal/90graden)

ik heb nog geen gordels/stoelen/rolkooi, ben me aan het orienteren op wat er te halen is en wat toegestaan is volgens de apk.


gordels weet ik nu, kan ik met kuipstoelen/rolkooi problemen verwachten bij de apk?

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Rene-mini schreef:

op die (zeer interessante) site die je hebt gepost staat ook een blauwe auto die zijn gordels heeft bevestigd aan zijn frame :) (horizontaal/90graden)


Ik weet dat sommige auto's dit hebben, maar in een mini nog nooit een rolkooi gezien met dwarsbalken, of je moet zelf een rolkooi in elkaar lassen. (niet aan te raden, behalve als je weet wat je doet)

Rene-mini":2jurdap7]
ik heb nog geen gordels/stoelen/rolkooi, ben me aan het orienteren op wat er te halen is en wat toegestaan is volgens de apk.


gordels weet ik nu, kan ik met kuipstoelen/rolkooi problemen verwachten bij de apk?[/quote:2jurdap7]
nee, mijn mini is met rolkooi, cobra kuipen en 3/4 puntsgordels altijd goedgekeurd.
wat wel een goed puntje is om rekening mee te houden, zijn de stoelen,
passen ze in de mini,
slijtvastheid van de stoelen, daarom heb ik voor de cobra monaco's gekozen, omdat ze bij de 'instap' en 'oren' verstevigings stukken hebben. Veel slijtage is met in en uitstappen dat je over de wang schuift. (puntje als je ze 2e hands koopt, kijk hoe dik de stof daar nog is.)
en uiteraard de kosten van de frames die je er los bij moet kopen.

laatste tip:
staar je niet blind op nieuwe spulletjes, veel mensen worden 3-4 puntsgordels snel zat en bijna nieuwe stoeltjes zijn ook zat te vinden.

RE: Gordelspanners bij sportgordels

bedankt!, zal de tips zeker meenemen in mijn besluit ;)


ik was eigenlijk van plan om er zelf een te maken, ben redelijk handig in het bewerken van metaal, want een (beetje) rolkooi kost toch al snel 800 euro heb ik me laten vertellen... :(

al hoop ik natuurlijk dat je me kunt zeggen dat het niet zo is O:)

gr rene

RE: Gordelspanners bij sportgordels

C-STR237SD - SAFETY DEVICES FRONT ROLL CAGE
£161.66

C-STR48SD - SAFETY DEVICES REAR ROLL CAGE FIXED DIAGONAl
£220.38
bij een
bij elkaar ongeveer 382 pond= 429 euro + verzendkosten bij een bekend mini bedrijf in Engeland.

Als je zelf een kooi gaat maken, weet wat je doet, zodat de kooi niet averechts werkt.
Een kooi voor de looks is leuk, maar het moet wel veilig zijn!

lees ook eens dit topic door:link

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Ik heb in mijn mini een rolkooi voor en achter (met dwarsbalk) + deurbars. en kuipstoelen en 4 puntsgordel.
Misschien niet leuk voor mijn garagehouder, maar voor de APK helemaal geen probleem.
Waar je wel op moet lekker is dat je kuipstoelen vast zitten (zoals je standaard stoelen ook vast zitten)aan de stang in de vloer.

Succes.

RE: Gordelspanners bij sportgordels

tuftufpug schreef:
C-STR237SD - SAFETY DEVICES FRONT ROLL CAGE
£161.66

C-STR48SD - SAFETY DEVICES REAR ROLL CAGE FIXED DIAGONAl
£220.38
bij een
bij elkaar ongeveer 382 pond= 429 euro + verzendkosten bij een bekend mini bedrijf in Engeland.

Als je zelf een kooi gaat maken, weet wat je doet, zodat de kooi niet averechts werkt.
Een kooi voor de looks is leuk, maar het moet wel veilig zijn!

lees ook eens dit topic door:link



Die UK gozer met Italiaanse achternaam die ook op Ebay adverteert heeft ook 6 point "flatpacks", onder de 200 GBP. Moet je wel zelf in elkaar lassen. Maar ook zeer uitgebreide dus duurdere kooien

RE: Gordelspanners bij sportgordels

Rene-mini schreef:
ik kon alleen iets vinden over engelse gordels, vandaar nieuwe onderwerp:)



Ik heb toch een bestaand topic gevonden waar het een en ander in staat, dus ik heb m samengevoegd. Lees het eens door.