hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

Mischien is dit al enkele keren verschenen. en heb er ook naar gezocht.maar het is allemaal in stukken of niet erg duidleijk. ik wil graag de weg weten die je moet bewandelen om de auto klaar te maken voor de spuiter.

Mijn mini is nu gelast.
en ik wil het beste van het beste dus geen halve werk. wat kan ik dan het beste doen

de orginele lak zit er nog op
welke schuurpapieren kan ik het beste gebruiken 2/4/6/8/10/12
wat voor plamuur
moeten de wielkasten dan ook gespoten worden. tevens de motor ruimte en de binnen kant. of is dan onbegonne werk.

wat te doen bij deuren, motorkap en achterklep.

kunnen jullie dit beschrijven in de goede volgorde dan hou ik dat aan als leidraad

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

Als je echt. zoals je zelf al zegt
het beste van het beste wil, dan laat je dat de spuiter mooi doen, het is zijn werk en kan daar sneller en beter werk van maken dan een gemiddelde hobbyist.
je moet gewoon even kijken hoeveel je uit wil geven als je ook de motorruimte en binnenkant wil laten spuiten. het kan aardig oplopen :P

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

de lassen goed behandelen. de delen die je wilt met steenslag beschermer behandelen (dorpels,bodem, moterruimte enz., alles in de spuitplamuur. en het schuren enzo zou ik met je spuiter overleggen. hij moet het spuiten. dus weet waar hij het beste resultaat uit kan halen.

de binnenkant en kofferbak en motor ruimte en wielkasten heeft zeker nut om te spuiten, ik heb ook alles in kleur. je zou deze delen ook goed zelf kunnen spuiten, het komt niet zo heel nauw, en scheelt veel in kosten

ik ga hier niet vermelden met wat voor spul je alles moet behandelen of welk merk, want daar heeft iedereen zijn eigen ideen over.

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

Ik stel voor om hier niet een groot verzameltopic van te maken. Het probleem met het strak maken is dat het heel veel stappen zijn waar allemaal heel veel over te vertellen is. Dat is ook de reden dat het in zoveel topics verdeelt op het forum staat.

Dus mocht je vragen hebben over een van onderstaande dingen, stel die dan AUB in de topics die ik hier beneden gelinkt heb.

Als er iemand is die een mooie stappenplan (waar dit wel een mooi topic voor is) kan maken voor het strakmaken dan kan ik er een mooi lijstje van maken.

Maar voorlopig dus niet op volgorde:
Stralen&Spuiten
Schuren & Schuurpapier
Strak maken Mini met bodykit (ook lezen als je geen bodykit hebt)
Hoe schuren?
Zandstralen of schuren?
Epoxy primer of menie
Epoxyprimer
Owatrol
Afbijtmiddel
RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

Het is misschien makkelijk om foto verslagen van andere restauraties te bekijken. Ik weet zo ook niet meteen wie dat allemaal op internet heeft staan, maar een beetje zoeken doet je al veel resultaten opleveren. Door op mijn signature te klikken kun je al mijn foto's bekijken. Verder weet ik dat ook lowrida een erg mooi verslag op internet heeft staan. Zoiets is misschien nog wel duidelijker dan een getypt bericht.

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

het heeft ook weinig zin om een getypt bericht te plaatsen met de stappen en materialen, want daar komen dan weer zoveel variatie's op van mensen die het weer anders doen, misschien allemaal goed, maar alles behalve overzichtelijk.

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

Maar er moet toch wel een standaard procedure zijn?
Gewoon dingen die je moet doen? En dat daar verschillende opties voor zijn, dat blijkt dan wel uit de topics die we op het forum hebben staan.

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

Toen wij onze mini hebben gerestaureerd, zijn we eerst even langs de spuiter gegaan. Als zij hem zouden schuren en grondlakken, dan zou het 1000 euro zijn totaal. Als we hem zelf in de grondlak zouden zetten en hem spuitklaar af zouden leveren kostte het 400 euro.

Eerst hebben we de auto helemaal met 400 droog geschuurd, zelf in de grondlak gespoten met de compressor en hem daarna weer met 400 droog geschuurd. En nog een keer de hele auto met 1000 nat.

Foto's van de restauratie:
http://lemmen.mine.nu/~fotoboek/?mode=a ... spsize=640

Zoals je ziet hebben wij de binnenkant motorkap en klep niet gedaan, dit zou je wel kunnen doen. Deuren hebben we de binnenkant wel van gedaan.

P.S.
Met het schuren en grondlakken zijn we iets meer dan 2 weken mee bezig geweest.

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

tuurlijk is die er

1. ontroesten - blank maken (stralen)
2. (las)naden behandelen- kitten
3. in de primer zetten
4. steenslag beschermer
5. spuitplamuur (daarna nevelen met donkere lak
5. schuren
6. plamuren
7. schuren, schuren,schuren
8. spuiten


zoiets? is vrij simpel opgezet, zonder namen van materialen of wat dan ook, om verder discussie's tegen te gaan, ieder kiest zijn eigen product, en daar zijn topics genoeg over. en over elk punt is er ook veel informatie

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

Zoiets zoek ik nog idd.

Iemand anders nog een aanvulling of aanpassing op het lijstje van Coopie?

Ik las bijvoorbeeld ergens dat stap 5 ook nog stralen kan zijn, maar dat ging over een Volvo Amazon, dus of dat bij een Mini ook kan.

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

Stralen van een mini kan zeker. Je moet er alleen wel zeker van zijn dat je een goed straalbedrijf hebt.

Wij hebben dat in het verleden ook laten doen. Eerst over de stijlen en naden laten "aaien", waarna een deel van het plaatwerk is vervangen. Later is de hele body nog eens lichtjes overgedaan.

Het hoe en wat met stralen is een beetje persoonsafhankelijk en miniafhankelijk.

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

stralen staat al bij punt 1. op punt 5 zou ik niet meer gaan stralen, lijkt me niet zo goed voor de plamuur :D

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

Hi,

bij mijn mini was de volgorde.

stralen
dorpels e.d. verweideren
nog een keer stralen in de dorpels en andere delen die je normaal niet ziet.
daarna is ie gescoopeerd (vlamverzonken)
op dit moment staat ie bij spuiter.
1 laag epoxy
2 strakmaken
3 2lagen vullende grondlak
en dan als laatste nog de uiteindelijke lak

een paar pics staan op

link

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

bij mijn mini was de volgorde.

stralen
dorpels e.d. verwijderen
nog een keer stralen in de dorpels en andere delen die je normaal niet ziet.
daarna is ie gescoopeerd (vlamverzonken)
op dit moment staat ie bij spuiter.
1 laag epoxy
2 strakmaken
3 2lagen vullende grondlak
en dan als laatste nog de uiteindelijke lak



dan mag ik er toch vanuit gaan dat ja na de dorpels verwijderen er eerst nieuwe op heb gezet of niet?

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

na het verwijderen is meteen de binnenkant schoongestraald en daarna pas nieuw ingelast (alleen de buitendorpel)

auto was wel gestut met ijzeren balkjes zodat ie niet door kan zakken

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

het is me al een heel stuk duidelijk.
het as eigelijk niet de bedoeling met welke matrialen (merk en zo) maar gwoon schuur papier grofheid.
maar zo'n lijst is wel makkelijk. ant wanneer moetje schuren en wanneer niet enzo. en moet de lak dan ook helemaal eraf geschuurd geworden enz.

maar ik ga nu een werkschema maken om ales af te maken.

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

Als je het goed wilt doen dan moet je hem even laten stralen. Hier op het dorp was stralen met glas parels en in de epoxy primer zetten 500€ Als je dat hebt gedaan dan weet je pas echt waar je aantoe bent.
Ik heb hem zelf door de spuiter strak laten maken deze mensen doen de hele dag bijna niks anders en krijgen het over het algemeen beter gedaan dan de amateur. De echte foutjes in het plamuurwerk zie eigenlijk pas na het spuiten

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

joerimini78 schreef:
en moet de lak dan ook helemaal eraf geschuurd geworden enz.



Hoeft niet per se.
Daar waar geen roest zit hoef je ook niet te doen,daar zit het nog goed.
Maar er schuilt gevaar.
als je nu een roeststukje gaat schuren ergens op je wagen laten we zeggen ergens op de motorkap,dan schuur je als het ware een kuiltje in de lak.
Dus schuur dit (als het een kwartje zo groot is,zeker 10x zo groot) groot,schuur met verschillende soorten schuurpapier,ik bedoel hiermee de korrel.
Dus schuren van 100 naar 300 naar 600 naar 800 naar 1000.
Mag allemaal nat,maar ook droog.
Ikzelf ben van de natte,maar anderen zweren weer bij droog.
Ga niet van 400 ineens naar 1000,dat is gekkenwerk,je moet nu met zo`n fijne korrel tegen zo`n enorm berglandschap opschuren,schuur het dan ff na met opvolgende korrels.

Kuiltjes/deukjes/putjes kunnen weggewerkt worden met "filler".

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

Euh...

Ik zet niet voor niets de links neer... O:)
In minstens 1 van de topics staat welk schuurpapier geschikt is om je Mini te schuren.

Nogmaals, het is niet de bedoeling dat dit nu weer een algemeen Mini strakmaken topic wordt.
We hebben zat topics over de verschillende onderwerpen, dus stel AUB je specifieke vragen (zoals over schuurpapier) in het bestaande topic. Anders wordt de informatie zo verspreid dat er straks over dit onderwerp niets meer makkelijk te vinden is. Terwijl het nu nog redelijk overzichtelijk is.

Dus houdt het hier op het stappenplan, verdere specifieke dingen kun je als het goed is vinden (of vragen) in de gelinkte topics.

In de toekomst (geen idee wanneer) ben ik van plan om een overzicht hiervan te maken die dan ergens op de site komt te staan. Zodat je dus een mooi stappenplan hebt, met links naar de topics die bij de desbetreffende stappen horen.

Maar tot die tijd dus het verzoek om de informatie zoveel mogelijk bij elkaar te houden, anders wordt het voor mij een helskarwei om het weer overzichtelijk te maken. Thanx :)

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

wanneer ga je de echt rotte plekken vervangen/ nieuw inlassen. Is dat pas na het stralen?

RE: hoe begin ik met het klaar maken voor de spuiter.

dat ligt eraan, de plekken waarvan je weet dat ze rot zijn doe je eerst verwijderen. anders straal je hem, en verwijder je rot plaatwerk en heb je daaronder weer roest zitten. dus eerst rotte delen verwijderen, dan stralen. maak er is een kans dat je met stralen weer slechte plekken ontdekt, die doe je dan weghalen