Hoe moet ik dit aanpakken?

RE: Hoe moet ik dit aanpakken?

Ik ben vanmiddag begonnen mijn hoofdremcilinder te vervangen, en nu bleek dat ook mijn koppelingscilinder ook weer lek was nadat deze vorig jaar was gereviseerd.
De lekkage van de remolie heeft nogal wat schade aan de lak toegebracht en ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken.



In het volgende album staan nog wat meer plaatjes: link

Ik had al het idee om volgend winterseizoen de motor eruit te halen en dit goed aan te pakken, maar ik weet niet of dit zolang kan wachten.

Ik ben wel erg technisch maar heb nog nooit iets met plaatwerk/spuiten gedaan. Dus graag antwoorden voor dummy's aub. Mijn idee was om alles in de primer te zetten, maar dan zal toch eerst de roest moeten worden verwijderd?

RE: Hoe moet ik dit aanpakken?

Hallo Jan,

Het ziet er niet zo mooi uit maar is nog goed te redden. Allereerst proberen alle resterende remvloeistof te verwijderen omdat het anders blijft invreten. Dan de roestborstel in de boormachine zetten en het meeste schoon zien te krijgen. De volgende stap zou zijn het met de kwast aanbrengen van een roestomvormer welke je naderhand met veel schoon water kunt verwijderen. Een goed product hiervoor is Fertan. Een andere optie is het product Rustyco wat dezelfde werking heeft en in principe schoon metaal achterlaat.
Hierna kun je de zaak in de primer zetten. Als je bang bent dat primer niet voldoende is, kun je er eerst een laag Zinc Coat van Innotec op zetten. Deze kan met alle primers en laksoorten worden behandeld.

Succes,

Ronald.

RE: Hoe moet ik dit aanpakken?

Ok, bedankt voor je reactie. Wat doet die Zinc Coat precies? Normaal behandel ue blank staal toch direct met een primer?

RE: Hoe moet ik dit aanpakken?

Wat ook altijd wel goed werkt om agressieve stoffen te verwijderen zoals remvloeistof of accuzuur is heet water met soda en een afwasborstel. Daarna gewoon afspoelen met water.
Als je toch komende winter voor volledige demontage gaat is een tijdelijke behandeling met Rustyco en/of een zinkspray naar mijn idee ook voldoende. Of we moeten weer net zo'n fantastische zomer als vorig jaar krijgen natuurlijk 8) , dan is een betere aanpak misschien niet overbodig.

RE: Hoe moet ik dit aanpakken?

Hallo Jan,

Je hebt vast wel eens gehoord van galvaniseren en verzinken. Dit zijn 2 op elkaar lijkende processen om het metaal te conserveren. Zinc Coat oftewel zinkcoating doet eigenlijk precies hetzelfde; het wordt eigenlijk alsvolgt omschreven:

Zinc Coat is een uiterst hoogwaardige corrosiewerende coating op basis van alkydhars voor blanke metalen. Ook uitstekend toe te passen als primer op diverse ondergronden, zoals oude laklagen en non-ferro metalen. Het is een unieke combinatie van zink met een roestomvormer en een beschermende transparante epoxy. Daardoor geeft het product zelfs corrosiebescherming aan metalen die later gelast of gepuntlast zullen gaan worden. Bovendien is Zinc Coat een ideale ondergrond voor plamuur-, schilder- of spuitwerkzaamheden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ronald.

RE: Hoe moet ik dit aanpakken?

Bedankt voor de tips allemaal, ik heb alles volgens jullie tips uitgevoerd (fertan, primer, soda enzo) De klus verdert inmidddels aardig morgen kan ik alles in de lak zetten. Ik heb een aantal foto's in het album van de startpost gezet. Geef gerust commentaar 8) Ik ben niet heel erg netjes geweest met afplakken, de bedoeling is om aankomende winter de motor er u te halen en rubbers, kabels ed te gaan vervangen.

Ik hoef op deze plekken toch geeen blanke lak meer over de lak te doen, bij een volledige spuitbeurt zou ik dit wel willen maar bij reparatiewerk aan de binnen kant hoeft dit toch niet?

Ik heb de juiste kleur in een spuitbus kunnen vinden in een duitse webshop, ik hoop dat deze morgen een beetje matcht.