holle ruimtes in mini

RE: holle ruimtes in mini

Mijn mini mk3 uit 1974 gaat een zinkbad in, thermisch (vloeibaar zink dus!).

Dus ik ben alle holle ruimtes aan het inventariseren, want die moet ik allemaal openboren.
Anders kan het vloeibare zink er niet in, en weer eruit.
Ook loop ik anders het risico op ontploffing bij het dompelen in het hete zinkbad.
(ik heb een voorbeeldje gezien van 5mm dik staal dat volledig opengescheurd was!)

Help mij deze inventarisatie aan te vullen:
het gaat ten eerste om echt afgesloten ruimtes (ontploffingsgevaar),
en ten tweede om moeilijk toegankelijke ruimtes (daar komt de vloeibare zink niet in en gaat dus roesten, of het komt er niet goed uit, en daar wordt de mini zwaar van!)

dorpels:
geen afgesloten gedeeltes?
wel U-vormige beugeltjes in voorkant en in achterkant?

bodem:
in de lage gootjes wat extra gaten geboord (die grote gaten zitten om de een of andere reden in het hoge gedeelte!).

achterbanaan:
holle ruimtes links en rechts; extra gat geboord

deurstijlen:
bovenkant is open
onderkant a-stijl: komt uit in dorpel (op die plek gat in dorpel geboord)
onderkant b-stijl: komt uit in kaartenbak? (is dus al open)
onderkant c-stijl: komt in kofferruimte? (is dus al open)

dak:
opengezaagd voor stoffen schuifdakje, dus geen probleem
dakgootje misschien een probleem?

voorsubframe:
geen probleem?

achtersubframe:
?bijvoorbeeld de uitstekende asjes voor de achterste subframeophanging: zijn deze hol?
andere holle ruimtes of lastige plekken?
(ik zag al een foto van luchtbellen bij de veerbolschotels..)

deuren:
lijkt mij geen probleem, gaten genoeg

achterklep:
heeft al gaatjes rondom voor de klemmetjes

motorkap:
voor de zekerheid wat extra gaten in het X-frame geboord

andere vraag:
welke kant kan ik het beste boven houden bij het dompelen? (zowel carrosserie, subframes, etc?)

job
(eindelijk het grote miniproject aan het doen!)

RE: holle ruimtes in mini

je durft het wel aan om een complete auto in het thermisch zink bad te doen

je moet het zelf weten maar ik deed het persoonlijk nooit!!

en waarom zul je zeggen
nou laten wij op de zaak best heel veel materiaal thermisch verzinken en de ervaring met dunere grotere stukken plaat is dat het er bijna altijd als een wokel weer uit het bad komt omdat het veel te warm wordt

en ten tweede waar de verf/lasnaadkit niet weg is dus ook de hole ruimtes daar komt geen zink want dat hecht niet op verf/kit dus carroserie moet compleet verf vrij zijn

maarja je moet het helaal zelf weten maar ik liet eerst ze daar als je het wel wilt eerst een een deur en en motor kap doen ziet dat er nadien nog redelijk uit dan kun je altijd nog beslissen of je hem helemaal laat doen, en ziet het er niet uit dan heb je alleen maar een deur weggegooid

losse voor en achter subframes dat gaat prima dat heb ik al wel een paar keer laten doen

groet hilbert

RE: holle ruimtes in mini

Ik heb er wel een beetje vertrouwen in, ondanks het heftige proces.
Deze verzinkerij doet ook onderdelen van eendjes, en dat schijnt goed te gaan als het maar snel genoeg ondergedompeld wordt.

Om de boel echt kit- en verfvrij te krijgen gaat hij eerst de pyrolyse-oven in. Dan wordt alles er afgebakken / verbrand.
Ook hoop ik dat deze thermische voorbehandeling het geheel wat ongevoeliger maakt voor vervorming..

Maar even terug naar mijn vragen:
je hebt ervaring met het thermisch verzinken van voor- en achtersubframe, mooi!
boor je nog speciale gaten?
en aan welke hoek hang je de frames op?

job

RE: holle ruimtes in mini

Ben benieuwd hoe het resultaat wordt.
Heb je hier ook al aan gedacht?

crossmember, heeft wel gaten maar niet in de bodem, maak deze alsnog. Ik zou wel een formaat nemen zodat je het kan afdichten met een rubber.

Hoe ga je de gaten in de stijlen weer dichten? Over zink kan je niet lassen...

RE: holle ruimtes in mini

Ik ben ook benieuwd naar het resultaat, daarom ga ik het ook doen!

Onder de crossmember heb ik inderdaad ook al extra gaten geboord.

En ik heb voordat ik ging boren eerst gespeurd naar de verkrijgbare maten rubber dopjes.
ik heb gekozen voor 8mm, 12mm, en 20mm.
Daarmee kan ik de gatgrootte varieren en toch met een beperkt arsenaal aan dopjes alles weer afdichten.

Ik hoop trouwens de eerste 20 jaar niet te hoeven lassen aan deze mini!
Welke gaten in de stijlen bedoel je precies? Ik was niet van plan om daar extra gaten in te boren.

Maar goede tips, beumert. dank je!

job

RE: holle ruimtes in mini

Links en rechts in de banaan zijn toch ook afgesloten ruimtes?
Vergeet ook niet even tijdelijke boutjes te draaien in de lasmoeren (oa achterkant van de dorpels waar het subframe vast zit) of ga je die naderhand opzuiveren met een tapje?

default

RE: holle ruimtes in mini

is dit niet heel kostelijk?

een hele auto verzinken

over welk bedrag praten we dan?

mvg dennis

RE: holle ruimtes in mini

@crispy:
Als je de holle ruimtes in de achterbanaan bedoelt, daar heb ik al extra gaten in geboord.
Of bedoel je in de voorbanaan? Waar zitten die afgesloten ruimtes dan ongeveer?

Ik wil het liefst de schroefdraad met een tapje opschonen, maar ik heb nog geen engelse maten tappenset..

@mini73:
Kosten zijn nu nog niet geheel duidelijk, maar dat zou te overzien moeten zijn.
Het is afhankelijk van hoeveel zink eraan komt te zitten, en dat is lastig te voorspellen.
Als ik afgerekend heb weet ik meer!

@riley elf / hilbert:
Kun je me tips geven over het achtersubframe?
Moeten daar nog gaten in geboord worden?
Wat is het slimste ophangpunt (voorkomen van luchtbellen)?


(vraag over pyrolyse verwijderd, in ander onderwerp gesteld)
(zit nog steeds in de minilist mode, schakel om naar forum mode!)

job

RE: holle ruimtes in mini

Er zijn over verzinken al een paar topics:
viewtopic.php?p=46272#p46272
viewtopic.php?p=368568#p368568
viewtopic.php?p=353763#p353763

En ook over pyrolyse is al een topic:
viewtopic.php?p=90552#p90552

Ik stel voor dat we het in dit topic houden bij de holle ruimtes.

RE: holle ruimtes in mini

Ik zou even goed naar het schutbord lijken daar kunnen ook nog wel wat afgesloten stukken zitten.
En heb je al gekeken naar de dashboard rail (waar de verwariming en choke knoppen zitten)?

Ben wel benieuwd naar dit project.

RE: holle ruimtes in mini

Ik heb het idee dat het schutbord wel meevalt.
Die rechthoekige verstevigingsbalk is aan de binnenkant op twee plekken open (rechthoekige openingen).
En er zitten links en rechts gaten voor het koppelings en het rem mechanisme, boven en onderin.

De dashboardrail is aan de achterkant helemaal open, dus als de mini een beetje schuin naar voren in het bad gaat moet het goed gaan!
Als ie erg schuin naar voren erin gaat zullen hier wel luchtbellen vormen..

Ik ben zelf ook erg benieuwd naar het resultaat. Er zal wel wat vervorming optreden, dat vind ik niet erg.
Als ik de deuren en ramen er maar weer goed inkrijg!

job

RE: holle ruimtes in mini

is deze mini nou al in het zink bad geweest en heb je er foto's van?

ollie

RE: holle ruimtes in mini

Ja dat is gemeld in het algemene(re) topic over verzinken van de body: viewtopic.php?p=468760#p468760