Ingediend door Mini Martin op wo, 03-03-2004 13:59
Om het in de wintermaanden wat aangenamer te krijgen in de Estate ben ik van plan om een extra kachel in te bouwen.
Het plan is om de bestaande waterslangen te spiltsen en deze tot achter de achterbank te brengen.
Misschien de slangen (geisoleerd) door een extra koker (passagierszijde) naar achteren leggen.
Vervolgens ter hoogte van de wielkast (links of rechts) een extra kachel plaatsen die voorin aan en uit gezet kan worden. Eventueel een elektronische klep er tussen.
Heeft iemand hier wel eens over nagedacht?
En zou dit ook rendabel zijn?
lijkt me een moeilijk verhaal, martin, ik weet niet of je systeem zoveel extra vloeistof rondgepompt krijgt. en of je niet teveel warmte verliest door de hele afstand die je moet afleggen.
het zal ook langer duren voordat je motortje op temperatuur is.
Ik weet niet of het wel rendabel is Martin misschien is het beter een nieuwe kachel te kopen, Ik had een ouwe uit 91 er in zitten die zo'n beetje op was, daarna heb ik een nieuwere van een jaar oud er in gezet maar als ik mijn kachel op de hoogste stand zet dan kan je door de hitte niet meer ademen in de auto, zoveel extra volume heeft een estate ook weer niet dus dat zal deze ook gewoon warm (heet)krijgen.
Een leuk idee maar het lijkt mij meer werk dan resultaat.
Ingediend door mini-philip op wo, 03-03-2004 19:03
Mijn motortje wordt normaal gesproken al niet warm met de kachel aan, laat staan met 2. Electrsiche kachel lijkt me makkelijker, ook in aanleg alleen moet je dan gaan oppasen dat je dynamo de boel wel kan bijbenen. Of een ouderwetse kruik
Ingediend door mini-philip op wo, 03-03-2004 19:27
Mini Martin schreef: Had ook al een tip gekregen om een klein elektrisch pompje er tussen te zetten die regelbaar is.
Ga binnekort toch maar eens een proef doen.
Als het niet werkt kan ik het er gewoon weer weghalen.
Yep gewoon uitproberen dat is jusit het leuke en dan zie je wel of het werkt. Misschien wel je gewone radiator (deels) afdekken? Daar zit ik aan te denken na een paar half bevroren voeten na de midden limburgrit. Maar de winter is toch weer grotendeels voorbij hoop ik...
Ingediend door Mini Martin op wo, 03-03-2004 19:46
De kachel zelf werk opzich prima. Ik heb alleen het iedee dat er meer kou binnenkomt omdat er een polyester flipfront zonder binnenschermen zit. Alle koude lucht slaat direkt tegen het schutbord aan.
Nu heb ik al een binnenscherm kunnen regelen (Henkmarius bedankt) en wanneer ik de andere heb zal dit ook wel een ietsiepietsie schelen.
Voordeel van het binnenscherm is deels de stevigheid er weer in krijgen en enige windbescherming. (denk ik)
Maar goed. Ik heb nog een kachel en slang liggen. Eventueel wat cv-pijp. Zal het isoleren en kijken of ik ook nog warmte achterin kan krijgen.
Om te voorkomen dat de motor te langzaam opwarmt er ook maar even een klepje er tussen doen zodat het een en ander te regelen is.
En gewoon uitproberen dus.
Ingediend door Mini Martin op wo, 03-03-2004 22:49
Als er iemand een oud warmtewissellaartje van een geiser heeft, kan er misschien een cv-tje gemaakt worden. Misschien een gat in de markt.
(kan ik meteen de andere gaten in de Estate mee vullen)
Heb al een aantal variaties gehoord.
Bv een uitgegloeide koperenbuis om je uitlaadspruitstuk en hier water doorheen laten stromen. Dit met een pompje naar een radiateurtje in het interieur. Enz.
Je moet er maar opkomen. Of het werkt? Geen flauw iedee.
Waarom splits je de lucht niet in tweeen? ik bedoel van de twee slangen er 1 splitsen voor de voorruit en de ander via buisjes door bv de A stijl naar achteren werken en zo ook daar wat warme lucht laten circuleren?
Of gewoon achterbankverwarming nemen. Je haalt de bekleding van de zitting en de rugleuning af, spant kriskras draden (ik geloof NiChr) in de juiste lengte (vast wel ergens op internet te vinden) en sluit het aan op 12V contactstroom. Heb je hele snelle en efficiente verwarming, je verwarmt dan niet de lucht om de inzittenden heen maar direct de inzittenden zelf, en bovendien heb je minder last van beslagen ramen dan met een extra kachel. Ben je waarschijnlijk ook de eerste estate met achterbankverwarming
RE: Kachel achterin Estate
Ingediend door Mini Martin op wo, 03-03-2004 13:59
Om het in de wintermaanden wat aangenamer te krijgen in de Estate ben ik van plan om een extra kachel in te bouwen.
Het plan is om de bestaande waterslangen te spiltsen en deze tot achter de achterbank te brengen.
Misschien de slangen (geisoleerd) door een extra koker (passagierszijde) naar achteren leggen.
Vervolgens ter hoogte van de wielkast (links of rechts) een extra kachel plaatsen die voorin aan en uit gezet kan worden. Eventueel een elektronische klep er tussen.
Heeft iemand hier wel eens over nagedacht?
En zou dit ook rendabel zijn?
grtzz Martin
RE: Kachel achterin Estate
Ingediend door Red Flame op wo, 03-03-2004 15:22
lijkt me een moeilijk verhaal, martin, ik weet niet of je systeem zoveel extra vloeistof rondgepompt krijgt. en of je niet teveel warmte verliest door de hele afstand die je moet afleggen.
het zal ook langer duren voordat je motortje op temperatuur is.
RE: Kachel achterin Estate
Ingediend door Remco op wo, 03-03-2004 17:36
Ik weet niet of het wel rendabel is Martin misschien is het beter een nieuwe kachel te kopen, Ik had een ouwe uit 91 er in zitten die zo'n beetje op was, daarna heb ik een nieuwere van een jaar oud er in gezet maar als ik mijn kachel op de hoogste stand zet dan kan je door de hitte niet meer ademen in de auto, zoveel extra volume heeft een estate ook weer niet dus dat zal deze ook gewoon warm (heet)krijgen.
Een leuk idee maar het lijkt mij meer werk dan resultaat.
RE: Kachel achterin Estate
Ingediend door dieseltje op wo, 03-03-2004 17:47
wa je ook kan doen is gewoon zon kachel op 12v achterin leggen die zijn kei snel warm allen verbruiken ze wel veel stroom
RE: Kachel achterin Estate
Ingediend door mini-philip op wo, 03-03-2004 19:03
Mijn motortje wordt normaal gesproken al niet warm met de kachel aan, laat staan met 2. Electrsiche kachel lijkt me makkelijker, ook in aanleg alleen moet je dan gaan oppasen dat je dynamo de boel wel kan bijbenen. Of een ouderwetse kruik
RE: Kachel achterin Estate
Ingediend door Mini Martin op wo, 03-03-2004 19:17
Had ook al een tip gekregen om een klein elektrisch pompje er tussen te zetten die regelbaar is.
Ga binnekort toch maar eens een proef doen.
Als het niet werkt kan ik het er gewoon weer weghalen.
grtzz Martin
RE: Kachel achterin Estate
Ingediend door mini-philip op wo, 03-03-2004 19:27
Yep gewoon uitproberen dat is jusit het leuke en dan zie je wel of het werkt. Misschien wel je gewone radiator (deels) afdekken? Daar zit ik aan te denken na een paar half bevroren voeten na de midden limburgrit. Maar de winter is toch weer grotendeels voorbij hoop ik...
RE: Kachel achterin Estate
Ingediend door Mini Martin op wo, 03-03-2004 19:46
De kachel zelf werk opzich prima. Ik heb alleen het iedee dat er meer kou binnenkomt omdat er een polyester flipfront zonder binnenschermen zit. Alle koude lucht slaat direkt tegen het schutbord aan.
Nu heb ik al een binnenscherm kunnen regelen (Henkmarius bedankt) en wanneer ik de andere heb zal dit ook wel een ietsiepietsie schelen.
Voordeel van het binnenscherm is deels de stevigheid er weer in krijgen en enige windbescherming. (denk ik)
Maar goed. Ik heb nog een kachel en slang liggen. Eventueel wat cv-pijp. Zal het isoleren en kijken of ik ook nog warmte achterin kan krijgen.
Om te voorkomen dat de motor te langzaam opwarmt er ook maar even een klepje er tussen doen zodat het een en ander te regelen is.
En gewoon uitproberen dus.
grtzz Martin
RE: Kachel achterin Estate
Ingediend door Ben M op wo, 03-03-2004 22:37
Jammer dat er geen CV ketel in de achterbak past.
Ehmmm, vloerverwarming dan maar ?
Melig joh.
RE: Kachel achterin Estate
Ingediend door Mini Martin op wo, 03-03-2004 22:49
Als er iemand een oud warmtewissellaartje van een geiser heeft, kan er misschien een cv-tje gemaakt worden. Misschien een gat in de markt.
(kan ik meteen de andere gaten in de Estate mee vullen)
Heb al een aantal variaties gehoord.
Bv een uitgegloeide koperenbuis om je uitlaadspruitstuk en hier water doorheen laten stromen. Dit met een pompje naar een radiateurtje in het interieur. Enz.
Je moet er maar opkomen. Of het werkt? Geen flauw iedee.
grtzz Martin
RE: Kachel achterin Estate
Ingediend door cyril op do, 11-03-2004 09:39
Hoi MArtin.
HOe staat het met het project kachel achterin estate? Al goede ideen?
GRTNX cyril
RE: Kachel achterin Estate
Ingediend door Ventje op wo, 17-03-2004 21:45
Waarom splits je de lucht niet in tweeen? ik bedoel van de twee slangen er 1 splitsen voor de voorruit en de ander via buisjes door bv de A stijl naar achteren werken en zo ook daar wat warme lucht laten circuleren?
RE: Kachel achterin Estate
Ingediend door Erik op do, 18-03-2004 08:21
Of gewoon achterbankverwarming nemen. Je haalt de bekleding van de zitting en de rugleuning af, spant kriskras draden (ik geloof NiChr) in de juiste lengte (vast wel ergens op internet te vinden) en sluit het aan op 12V contactstroom. Heb je hele snelle en efficiente verwarming, je verwarmt dan niet de lucht om de inzittenden heen maar direct de inzittenden zelf, en bovendien heb je minder last van beslagen ramen dan met een extra kachel. Ben je waarschijnlijk ook de eerste estate met achterbankverwarming