Kapotte amperemeter sloopt dynamo?

RE: Kapotte amperemeter sloopt dynamo?

Even een theoretisch verhaaltje wat ik vanmiddag in de Autoweek las. Daar ging een ingezonden brief over het inbouwen van een amperemeter. AW raadde dit af, omdat (als je de meter zo aansluit dat de laadstroom vanaf de dynamo er doorheen gaat), de dynamo stuk zou kunnen gaan op het moment dat de meter het begeeft (plotseling wegvallen van de stroom); de gelijkrichtdiodes zouden een te grote optater krijgen en het begeven. Kan iemand zich daar iets bij voorstellen, c.q. kent dat verhaal ook (het gaat hierbij uitsluitend over wisselstroomdynamo's, oftewel alternators, voor onze Belgische vrienden)?

RE: Kapotte amperemeter sloopt dynamo?

Kan het me niet voorstellen eigenlijk...
Een ampere meter heeft nagenoeg geen inwendige weerstand waardoor hij, als hij kapot gaat, de stroom weer volledig door kan geven...
Waarom zou dan de diodes een optater krijgen??

RE: Kapotte amperemeter sloopt dynamo?

De amperemeter heeft inderdaad idealiter geen inwendige weerstand. Net als een draad (waar normaal dus alleen de de laadstroom doorheen loopt). Stel dat de amperemeter stuk gaat, en de stroom valt weg, dan zou ik dat vergelijken met een draadbreuk. Dus even verder redenerend trek ik de conclusie dat bij een draadbreuk ook de dynamo het kan begeven. Lijkt me wel een beetje vreemd ....
Maar misschien is mijn redenatie wel weer helemaal verkeerd omdat het hier wisselstroom is, en geen gelijk.

RE: Kapotte amperemeter sloopt dynamo?

Als het hier om een Volt meter zou gaan kan ik dat wel begrijpen. Maar een Ampere meter die in SERIEEL aansluit kan zoals gezegt alleen voor een kabelbreuk zorgen als deze kapot gaat.

Maar ik vraag me af of dat uberhaubt wel gebeurd (het Serieel aansluiten van een Ampere meter). Wat voor draden heb je dan wel niet door je dash lopen?

Frans