MINI Cabrio als in Beierische Motoren Werke Cabrio?
Of de austin/morris/rover mini? origineel model?
- Login of registreer om te reageren
MINI Cabrio als in Beierische Motoren Werke Cabrio?
Of de austin/morris/rover mini? origineel model?
een ombouwpakket kost inclusief kap al snel 1500 a 2000 eurootjes
waarom moeilijk doen als je voor het geld van een kit een cabrio kan kopen
men neme een mini, en gooit daarna alles weg waar een mini voor staat:
geweldig rijgedrag
Bij een cabrio moeten allerlij zware balken worden geplaatst om de zelfde stijfheid te krijgen als bij een dak. En uiteindelijk kom je nog niet eens in buurt van de stijfheid van een originele mini.
Mijn mening maar hoor, je moet het uiteraard zelf weten.
waarom je toch gaat ombouwen en geen 2e hands cabrio koopt lijkt me dezelfde vraag waarom je een saloon gaat restaureren ipv een goede op marktplaats te kopen. voor mij simpel, je weet wat je zelf gebouwd hebt en dus wat je hebt. Ikzelf ben ook bezig met mijn cabrio, maar vervang elk plaatdeel waar ik ook maar de geringste twijfel bij heb, ook al is het maar een klein stukje roest, het hele paneel gaat eruit...
juist omdat ik nog jaren plezier van het ding wil hebben. daarbij komt dat als je zelf bouwt je alles zelf kan kiezen van bekleding tot lak om nog maar te zwijgen over de techniek...
Ingediend door linkaard op za, 30-04-2005 15:42
Booster schreef:
Bij een cabrio moeten allerlij zware balken worden geplaatst om de zelfde stijfheid te krijgen als bij een dak. En uiteindelijk kom je nog niet eens in buurt van de stijfheid van een originele mini.
Deze ga ik toch stellig in twijfel trekken, als die niet in stijfheid sterker is zal er geen goed keurring afgegeven worden. Ik denk dat een cabrio zelfs steviger is. De versterking zit al links en rechts van binnen, van voor tot achter langs de deurdorpel tot aan de wielkast, dan een verstevigings plaat onder de achter bank tot op de bodem (vloerbedekking over) en dan is er nog een verstevigings balk links en rechts die meteen langs de buiten dorpel loopt, vanaf de helft binnen de wiel kasten tot aan de achterzijde van de bodem, bij mij althans.
Er zijn al verschillende bedragen genoemd, maar een aanvulling hierop? wat je zelf kunt doen is besparen maar veel uitgeven en laten doen maakt het duurder. Daar moet je ook een keuze in maken en overwegen.
Ingediend door Bustuh op za, 30-04-2005 16:40
Goed dus voor 1500 tot 2000 euro kun je een gewone mini laten ombouwen tot cabrio.
Waarom ik hier voor kies is eigenlijk heel duidelijk alle cabrio`s die te koop zijn zijn al zowat in nieuwstaat omdat dat echte liefhebbers zijn die er veel geld voor over hebben.
ik wil dus een cabrio naar mijn eigen smaak.
gewone mini`s koop je al voor 100 eurie
een cabrio begint bij 2500 a 3000 euro
verbeter me als ik geen gelijk heb
bij allebij zitten voor en nadelen aan!
groeten Stefan
Ik heb ook eens navraag gedaan (is alweer een tijdje terug) maar: is de prijs (1500-2000) niet voor de ombouw kit? dan moet je dus al het werk zelf doen. Laten doen kan ook dan moet je dat bedrag ff verdubbelen. In overleg met het bedrijf kan je ook een gedeelte laten doen en bv afmonteren zelf.
@ linkaard:
Die cabrio ombouw is zeker niet sterker dan een auto met een dak. De stijfheid die uit de dakconstructie komt kun je niet zomaar opvangen door een paar balkjes. Wel is het zo dat die kit die je bij die bedrijven koopt komt met een rdw goedkeuring. dwz de auto moet wel opnieuw gekeurd worden bij de rdw maar omdat ze de kit op zich goedkeuren kijken ze dan alleen of 'ie goed gemonteerd zit. (goedkeuring geldt trouwens niet voor auto's boven een bepaald bouwjaar - ik dacht 1996) Dus is de auto sterker: nee, maar wel sterk genoeg.
Ingediend door linkaard op do, 05-05-2005 14:51
Vereiste zijn dat er versteviging geplaatst moet worden op welke wijze dan ook, en dient te gebeuren volgens de richtlijnen gesteld door de RDW. Mijn cabrio is volledig cabrio zonder rol beugels of wel het aardbeien effekt mandje.
Mijn huidig type cabrio vermeld op kenteken een gewicht van 660 KG, bjr '77 type 850, terwijl een standaard saloon van '87 '89 een gewicht vermeld van 620 KG massa ledig gewicht.
Ingediend door Bustuh op vr, 06-05-2005 11:42
Ahaa dus kwa gewicht moet je nog aardig wat metalen platen plaatsen als ik het goed begrijp!
Crispy
Dat van die prijs is inderdaad om zelf al het werk te doen, ik ben dit dan ook zelf van plan.
Maar ik ga zoals ik al eens eerder vermelde vanmiddag naar [een minicenter] om eens beter te informeren wat er allemaal bij komt kijken!
Ik zet mijn reactie wel hier neer.
Groeten Stefan
Ingediend door Bustuh op vr, 06-05-2005 15:59
Hallo iedereen,
Ik kom net van [een Minicentre], Daar kreeg ik te horen dat een Cabrio ombouw sinds 1Januarie niet meer zo makkelijk is. Normaal gesproken kon je aan de hand van je goedkeurings nummer bij je cabrio pakket je mini laten keuren bij een rdwkeurings station, en dat je er dan zonder problemen een nieuw kenteken bij kreeg.
Nu zou je een individuele keuring moeten doen in Lelystad wat +/- 2000 euro gaat kosten(niet meer leuk dus)
Ik heb daarna de RDW gebelt die zegt dat als je een "Goedkeuring wijziging constructie" hebt(wat dat ook mag zijn) dat je alsnog gewoon door de keuring kan komen alleen vertelde die meneer dat je dat eigenlijk niet zelf meer kan doen omdat de "ombouwer" zijn krabbel onder jouw certificaat moet zetten. wat dus niet echt de bedoeling is.
Ook vertelde hij dat voor 1 januari je gewoon met een Cabrio ombouw certificaat kon keuren!
Dus nu toch maar effe met [een ander Mini Center] bellen!
Groeten stefan
[size=75:2lfdfxkd][Edit: bedrijfsnamen verwijderd - Tincu][/size:2lfdfxkd]
Ingediend door Bustuh op vr, 06-05-2005 16:06
[Het andere Mini Center] bevestigt het verhaal,
Zij bouwen geen Auto meer om tot cabrio, omdat dit waarschijnlijk niet meer haalbaar is sinds Januarie 2005!!
Groeten Stefan
[size=75:1bbh19ve][Edit: bedrijfsnaam verwijderd - Tincu][/size:1bbh19ve]
Ingediend door linkaard op vr, 06-05-2005 19:00
Dan zijn die mensen wat nu een cabrio gebouwd hebben of nog mee bezig zijn goed gekl..t.
Een goed keurring wijziging constructie is en geld voor die mensen die al een wijziging vermeld hebben op kentekenbewijs deel 1, en kunnen gewoon naar een plaatselijk keurringsstation gaan.
Dus iemand die een cabrio heeft gebouwd en nog niet gekeurd is ofwel niet is aangepast op kenteken deel 1 kan niet meer naar de plaatselijke keurringstations en zal naar Lelystad moeten zoals het vroeger ook van toepassing was.
dat zijn de minder leuke nieuwtjes deze vrijdagavond...
daar gaat mijn projectje....
down the drain, G(*&^*&%&%((
[size=75:29owm2eu]Zie hier het verdere verhaal[/size:29owm2eu]
[size=75:fnuld8zn][Topics samengevoegd-Demelza][/size:fnuld8zn]
goede dag!
ik heb een mini 100 hle van 1982 bijna oldtimer.
deze ben ik aan sinds kort aan het restaureren, maar mijn vraag is wat is er nodig en hoe moet je van een mini ''met dak'' een cabrio maken?
alle reacties zijn welkom
[size=75:fnuld8zn][Edit: Bold tags verwijderd-Demelza][/size:fnuld8zn]
Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd en de reacties er op verwijderd. Alles wat in de reacties stond kan je ook hier en in dit topic vinden.
Mocht je het ondanks de RDW problemen nog willen proberen: Het is het beste om de auto eerst goed in orde te maken. Met name de dorpels, bodem, subframe bevestiging etc moeten in 100% conditie zijn voordat je aan de ombouw begint. Deze nemen namelijk meer kracht op dan wanneer het dak er nog op zit.
Dorpels zowiezo vervangen (als dat nodig is) voordat je het dak eraf zaagt!
Oke voor de duidelijkheid het volgende:
Er zijn meerdere wegen die leiden naar je cabrio.
-Of je exporteert de auto naar Engeland, en importeert hem weer naar Nederland.
-Of je laat de auto als voertuigkeuring door de rdw gaan.
Voor mijn eigen cabrioproject heb ik voor het laatste gekozen. Dit kost tegen de 1200 tot 1500 euro.
Wat te doen:
Informeer eerst voordat je begint jezelf bij een Minidealer en bij de rdw.
Koop een ombouwkit en verbouw je mini zoals het moet.
Maak een afspraak bij een keuringscenter om een wijziging op je kenteken aan te laten brengen, namelijk dat het cabrio is. Hierbij voert de rdw een voertuigkeuring uit.
1 stevigheid(ze gooien hem vol met gewicht, krikken 1 wiel op en kijken of de deuren nog goed open en dicht gaan)
2 rijvaardigheid( spreekt vanzelf)
3 bouwtekeningen( hierbij is het verstandig om een pakket te kopen aangezien de tekeningen daarbij zitten. Ga je zelf aan de slag vergeet dan niet nauwkeurig te noteren/tekenen wat je bouwt)
Is alles in orde dan krijg je de papieren mee en staat de cabrio officieel op je oude kenteken.
Dan moet je je auto nog apk laten keuren en kan je genieten van een open dak.
succes
gr Joost
Succes!
Heel veel mini cabrio nieuws hier, geweldig.
En ja, ik ben de gelukkige bezitter van zo'n auto zonder dak.
Mijn kenteken gewicht is (schijnbaar) niet gewijzigd, en dus staat er 620 Kg op mijn deel 1.
En ja er zit "veel" extra ijzer aan en in.
Maar nu komt het, ik denk er over om een nieuwe shell te nemen, en deze dan om te bouwen tot Cabrio.
Heb ik een roestvrije Mini Cabrio.
Alleen ik heb geen (techynische) tekeningen van deze of een andere Mini Cabrio.
En op internet heb ik het helaas ook nog niet gevonden.
Wie o wie weet waar zoiets te vinden is??
Ik weet ondertussen dat er een aantal "type's" zijn, zoals o.a. de:
De Cabrioni Cabrio,
De Huissen Cabrio,
en als ik het goed begrepen heb, de B.v.Leeuwen Cabrio, en nog een aantal van kleinere bedrijfjes.
En er zijn verschillen, onderanderen zichtbaar in de Extra balken onder de auto.
Ik heb gehoord dat er ook wel balken in de bestaande dorpels werden/worden gelast, waardoor er minder onder de auto hoeft.
Natuurlijk, in de dorpel heeft ook nadelen, het kost je 2 extra nieuwe dorpels.
Maar ja, eigenlijk wil ik een Mini Cabrio voor in de eeuwigheid.
Grtz.
R.S.D.
volgens mij is wat huissen en van leeuwen leverden/ombouwden dezelfde kit die van een of andere engelse zaak vandaan kwam
HOERA HOERA HOERA
Ik heb *eindelijk* de keuringen van mijn cabrio rond.
Binnen twee weken krijg ik mijn kenteken thuis opgestuurd, kan ik platen halen, de apk door en dan eindelijk rijden.
Hopenlijk red ik het om de volgende clubdag er mee langs te komen.
(naja eerst nog interieur, frontbumper polysteren, voorkant opnieuw spuiten, motor afstellen, etcetera)
Ingediend door nauthilus op ma, 23-03-2009 18:06
[size=85:1mdm78t6][topics samengevoegd - Crispy][/size:1mdm78t6]
al een tijdje ben ik opzoek naar een mini cabrioni/LAMM maar tot dus
ver onmogelijk er een te bemachtigen. Daarom ben ik nu research aan
het doen om zelf een trad. om te bouwen naar carbio. Maar daar heb ik
gemengde meningen over gehoort. De een zegt dat het sinds 2005 verboden
is, de ander zegt dat het alleen voor particulieren doe het zelfers
verboden is...terwijl andere zeggen dat het gewoon mogelijk is. Zelf heb
ik voldoende kennis en praktijk ervaring om het te verwezelijken. Alleen
ben ik nog opzoek naar een stukje kloppende! wetgeving en leveranciers
voor frame en scharnieren.
grtz Reinoud
tis vanalles een beetje
nieuwe cabrios worden idd in nederland niet meer gekeurd..maar je zou hem in engeland kunnen laten keuren en daarna invoeren in nederland
het is dus wel mogelijk maar best wel prijzig
ook kan je niet zomaar het dak eraf zagen maar zul je het chassis moeten versterken(maar dat was je vast wel tegen gekomen in je research )
maar met een beetje zoeken zijn ze nog wel te krijgen hoor
kom er regelmatig eentje tegen op mp zal er wel ff op letten
Bij een van de sponsoren staat een zeeeer mooi en luxe exemplaar te koop hoor...
Kost wat, maar dan heb je ook wat!
weet niet wat je uit wil en kan geven maar volgens mij kun je beter een complete cabrio kopen. ( zie maar bij een van de advertenties hiernaast)
Zelf een mini ombouwen tot cabrio die RWD goedgekeurd gaat worden kost het nodige.
even een voorbeeld Ik ben op zoek naar een nieuwe de kap ( zonder frame) gaat al snel een kleine 2000 eurie koste. Dan heb je nog het nodige laswerk spuitwerk enz,
Op MP staat er ook een (misschien de zelfe als een sponsor, dat weer ik zo even niet meer).
ik kan alleen maar zeggen dat bij een van de sponsoren hier rechts een rood exemplaar te koop staat (niet die Lamm, maar die cabrioni). en die cabrio ben ik weze kijken voordat hun m kochten en die begon op veel plekken al te roesten en was 2 jaar terug "gerestaureerd". verder stond er op de bodemplaat bij je voeten aan beide kanten ongv 1cm water in!!.
koop een cabrio opknappertje en maak 'm naar je eigen smaak. ik heb eventueel wel iemand die een orginele cabrio set tekoop heeft helemaal compleet nieuw !!
Hihi, je hebt gelijk, ik bedoelde een lamm. Reden waarom deze cabrio's niet voldoen?
Maargoed, dit gaat off topic!
Onderwerp: Wel of niet zelf ombouwen?
Reinoud,
Neem eens contact op met Joost Gijzel. Zijn cabrio is ook pas na 2005 goedgekeurd ondanks vele verhalen dat dat niet meer mogelijk zou zijn, gewoon door de RDW. Kosten waren wel vrij hoog. Wat ik er van gehoord heb inspecteren ze de deugdelijkheid van het werk, testen ze dan hoofdzakelijk of de carrosserie na ombouw nog stijf genoeg is (volgeladen tot maximum kentekengewicht 1 wiel optillen en dan meten hoeveel kracht daarvoor nodig is ) en of de auto nog een veilig weggedrag vertoont, op hoge snelheid en in bochten.
Geheel verboden is het in elk geval niet om iets aan je carrosserie te verbouwen. Je moet alleen een kostbare en strenge RDW keuring ondergaan.
Voorheen was de keuring minder zwaar als je een 'goedgekeurde' ombouwset kocht, verkrijgbaar bij sommige Mini-garages. Toen deden ze alleen de visuele controle of de ombouwset op de juiste manier was aangebracht. Die 'typegoedkeuringen' voor de ombouwsets zijn in 2005 vervallen, en nu moet dus elke auto een volledige keuring ondergaan na ombouw.
Reinoud, ik heb de vraag toegevoegd aan het discussie-topic over de cabrio ombouw. Lees het eens door.
Ingediend door nauthilus op di, 24-03-2009 12:06
Hoihoi,
In ieder geval badankt voor de informatie en reacties. Na
me eerste contract op zee heb ik eindelijk eens wat geld
op zak om aan m'n droom auto te beginnen. En als ik dit zo
lees zal ik toch moeten proberen een cabrio(ni) opknappertje
te zoeken....dat wordt dus geduldig afwachten.
thnx en jullie horen er nog over,
gtjes Reinoud.
Ingediend door Guevarra op di, 29-01-2013 15:34
Hallo Mini Freaks,
Ik heb een omgebouwde Mini die na de aankoop een verkeerd kenteken had.
Nu na 10 jaar in bezit te zijn wil ik deze op Cabrio kenteken zetten, en inderdaad keuring noodzakelijk bij RDW Lelystad.
Wie o wie kan mij een kopie van een orginele Carbrio Cabrioni ombouwtekening doen toekomen, waar kan ik tegen redelijke kosten een nieuwe kap aanschaffen?
Ik hoor graag van jullie, mijn emailadres tpotijk@hotmail.com.
De Mini is 36 jaar oud en heb deze als cadeau aan mijn vrouw gegeven toen wij 25 jaar getrouwd waren, wil hem dus de weg op hebben.
Met vriendelijke groet,
Teake Potijk
Misschien vind je hier wat je zoekt, ik heb het zelf niet nagekeken:
viewtopic.php?f=38&t=45152
Of via: http://cabrioniregister.jouwweb.nl/
Succes !
RE: Kosten van MINI Cabrio!?
Ingediend door Bustuh op wo, 27-04-2005 22:22
Hallo iedereen,
Momenteel heb ik geen mini meer, maar ik wil er graag weer 1 rijden alleen nou wil ik graag een MINI Cabrio. alleen zou ik graag willen weten wat het ongeveer kost om een "gewone" mini te laten ombouwen naar cabrio, en is dit zelf te doen? waar moet ik rekening mee houden bijvoorbeeld verstevigen van chassis en de rdw keuring.
Of is het voordeliger een kant en klare mini cabrio te kopen(het gaat trouwens beide om een restauratie project).
Alvast bedankt!
Groeten Stefan