'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

default

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Hoi Folks,

ff voorstellen: Ik ben Tim en heb sinds 2002 een 998 Mayfair uit '86 welke ik nu wil verkopen. Tegelijkertijd ben ik aan het kijken naar een 'nieuwere', te weten een Balmoral uit '95; 1300 SPI met open dak.

Nu is er misschien (of misschien niet) aardig wat veranderd aan de kwaliteit tussen '86 en '95, behalve de roest natuurlijk:

Wat zijn de pijnlijke zaken bij een '95 Mini waar ik op moet letten?

Hartelijk dank alvast! Goed om weer terug te zijn.

Groetjes,

Tim

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Hoi Tim,

Waar je zeker op moet letten is het open vouwdak. de open daken die er vanaf de fabriek in zaten willen nog wel eens last hebben van lekkage, dit komt omdat deze daken in de loop der jaren vaak gekrompen zijn.
Een beter alternatief is een Webasto vouwdak, alleen zijn deze iets kleiner dan een origineel fabrieks-dak.

default

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Tof! Dank voor het antwoord.

Hoe zijn de subframes, motor etc van dat jaar? In de loop der jaren heb ik gehoord dat de Mini's van begin jaren 90 nog slechter waren dan die van de jaren 80. Is die van 1995 'beter'?

Thanks!

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Die van eind jaren 90 zijn ongeveer even slecht als die van eind jaren 80. Maar hangt ook helemaal van de Mini af. 95 is geen bijzonder jaar. Volgens mij wel wat beter dan die van eind 80, maar niet significant.

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Kijk ook naar de toestand van de standaard bekleding
Is moeilijk te vervangen bij schade
Is alleen maar voor de Mini Balmoral gebruikt hier in Nederland

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

En let natuurlijk op dat het een SPi is....veel storings gevoeliger ( electronica )dan een Carb.

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Kun je dat ook onderbouwen? Het komt op mij altijd over als een uitspraak gebaseerd op emotie. Een injectie Mini (SPi/MPi) zal vast vaker problemen in het electronische/electrische circuit hebben dan een carb, maar daar tegenover staat dat je vrijwel geen gedoe meer hebt met ontsteking, brandstofmengsel en uitstoot.

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Pm aan Ivo O:) ( Anders krijg je het SPi vs Carb gedoe weer en daar is de Topic starter niks mee gebaat.)

@ Tim..

Ik hoop dat je een leuke tijd krijgt met je Balmoral ( als je `m besluit te kopen ;) )

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Mausje75 schreef:
En let natuurlijk op dat het een SPi is....veel storings gevoeliger ( electronica )dan een Carb.



Zonder de Carb-Injectie discussie op te laaien, kan ik je zeggen dat ik het niet eens ben met je stelling. Nadeel is dan weliswaar dat de injectie's modellen voor zelf sleutelaars lastiger zijn dan carburateurmodellen als je niet bent voorzien van een uitleesapparaat, maar storingsgevoeliger zou ik ze zeker niet willen noemen.

Zeker voor mensen die weinig op hebben met techniek, niet willen rommelen met een choke, en geen -vaak- koud beroerd lopende motor willen hebben, is een injectie ideaal.

En preventief onderhoud is voor alle Mini's belangrijk, en dus niet minder voor injectiemodellen.

Aangezien Tim uit een 86er Mini komt, zal de overgang naar een SPi bijna een revolutie zijn ;)

En, afgezien van roest en het eerdergenoemde (preventief) onderhoud, zou ik niet weten wat bij een 95er Balmoral specifieke problemen op kan leveren, afgezien van de eerdergenoemde lekkage aan het dak.
Let vooral (zoals bij iedere auto) op vreemde geluiden uit de motor/bak en onder het rijden. Laat je bij een tikkend geluid niet afschepen met de opmerking dat de kleppen gesteld moeten worden. Het kan zomaar zijn dat dit tikkende geluid de voorbode is van een complete motor-revisie omdat de vorige eigenaar niet zo vaak naar de peilstok keek.

default

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Hoi allen,

Hartelijk dank voor alle reacties tot nu toe! A.s. di/wo gaan Ann en ik het mormel bekijken, dus fingers crossed!

Nogmaals dank!

Timmaah

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Succes iig!
:)
En laat iets weten... ;)

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Wij hebben al een paar jaar (en bijna een ton verder) Een Antraciet grijze Balmoral. Leuk ding hoor. Echte vrouwenmini met leuke ruitjes en opendakje. Best wel comfortabel voor een mini en hoe slecht hij is hangt vooral af van het onderhoud wat hij wel of niet heeft gehad. En die interieurtjes heb ik afgelopen jaren wel een paar keer voorbij zien komen. Dus als het daarop zou hangen...

Gewoon bij een paar mini;s gaan kijken en rijden en dan pas een keuze maken is vaak het verstandigst.

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

eehhm ja sorry een vreemde vraag misschien maar waarom wil he een 86 er weg doen voor een balmoral?

het lijkt mij dat je al wegenbelasting vrij rijd nu

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

die 10 euro in de maand doen het hem ook..

kan me er ook wel wat bij voorstellen hoor, spi open dak...
miss in betere staat dan zijn mini die hij nu heeft.

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Dat tientje per maand heb ik ook nooit zo gesnapt. Het is leuk als je het niet hoeft te betalen, maar als het daar om hangt dan moet je je afvragen of je überhaupt wel alle kosten kunt betalen om een Mini fatsoenlijk op de weg te houden. Een Balmoral is gewoon een leuke uitvoering met een paar goede SPi-stoelen en een schuifdak. Daarbij een lekker eigenwijze bekleding (je vind het mooi of niet) en zeker iets heel anders dan een Mayfair uit 1986. Denk ook nog eens aan de overgang van een 1000-tje naar 1275cc.

Al die aanpassingen kun je natuurlijk ook op je Mayfair doen, maar dan ben je ook een hele hoop geld kwijt.

Voor dagelijks gebruik wil ik niets anders dan een injectiemini. Lekker vlot en relatief comfortabel. Voor 'erbij' is een lekker ouderwetse carb-Mini wel weer heel erg leuk.

default

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Op zich geen vreemde vraag waarom ik hem wegdoe;

Op een gegeven moment zit je niet 'lekker' meer in je Mini, omdat je TE verbonden met het beestje bent. Bij elk geluidje gingen mijn nekharen omhoogstaan; De fun was er voor mij een beetje af. Staat nu 3 jaar 'stil' wegens een E-probleem, voor mij gewoon 'einde oefening'. TOT we deze Balmoral vonden waar m'n vriendin dus helemaal weg van is... (ik vind het ook niet erg om een nieuwere Mini te kopen)

Weet ik wat ik te wachten sta?... Tja, een beetje, maar in mijn ogen is het minder een 'klassieker' vanwege interieur-type (niet de stof, maar soort stoelen), SPI en open dak. Voor het gevoel zijn de '95-'00-Mini's toch wat 'beter' qua techniek en heb je minder kans op een 'maandagochtend-model'.

:-)

De Mayfair is volgend jaar inderdaad wegenbelasting-vrij, maar voor dat tientje in de maand hoef je het idd niet te laten.

Daarnaast kost de verzekering van de Mayfair als de Balmoral niet zoveel als de 'normale' auto (ca 150 euro per jaar bij a.n.w.b) als je er niet meer dan 7500km mee rijdt en ouder is dan 15 jaar.

We gaan volgende week kijken en houden alle opties open;
a) het is een leuk ritje naar de verkoper
b) misschien is het een leuke deal en rijden we minimaal nog een jaar in een Mini!

JEEJ, ik kan weer naar jullie gaan zwaaien... als we hem kopen dan... en als ik er van mn vriendin in mag rijden haha...

Groetjes allen, dank voor de support tot zover!

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

miniactim schreef:
Bij elk geluidje gingen mijn nekharen omhoogstaan



Bijgeluidjes heb nogal gauw in een Mini ;)

miniactim":2xoo63bs] Staat nu 3 jaar 'stil' wegens een E-probleem, [/quote:2xoo63bs]

Wat is een E-probleem? :?

Maar je keuze om het hoe en waarom is heel duidelijk.

Groetjes,

Maurice

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

ik denk een Electra probleem Maus

Jaapio

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Waarom is een Mpi/Spi beter voor dagelijks gebruik?

Dennis

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

jaapio1984 schreef:
ik denk een Electra probleem Maus

Jaapio




Dank je Jaapio ;)

[size=50:3bql1y06]( maar dat had ikzelf eigenlijk ook wel moeten raden |:( )[/size:3bql1y06]

Maus

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Ik rij bijna 11 jaar met een British Open Classic uit 1994, is ook een spi en ik heb eigenlijk nooit problemen gehad wat betreft de electronica.Een spi rijd gewoon erg lekker en loopt gewoon meteen goed.Ook met het open dak heb ik nooit lekkage gehad.Wat wel heel belangrijk is is goed onderhoud,maar dat geld voor iedere Mini.
Kortom ik heb waanzinnig veel plezier van mijn spi.

Ramses

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Mijn ervaig is daarmee bar en bar slecht,ook kwa plaatwerk ermee, maar oke voor ieder voor zicht,mijn ervaring ermee leve de carb d:)b electrische problemen met een carb wagen is zoo opgelost rijden doet ie altijd das geen ramp maargoed nogmaals ieder voorzich

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

markje schreef:
ook kwa plaatwerk ermee



Heb niet het idee dat de spi van peter harder rot dan een andere mini.
heeft wel zijn plekjes maar heeft natuurlijk ook met onderhoud te maken.
Hetzelfde voor de elektrishe problemen..
laat je een half gare kabelboom met glaszekeringen zitten of maak je alles netjes en hou je het bij.

Het maakt hier kwa onderhoud,storingen, en problemen niet uit, spi of carb.

default

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

Oooh-lalaaaa!

Gisteren dus lekker op mn rug, onder de Mini gekeken, geklopt en gepeuterd...
Nu ken ik de 'zachte' critieke plekjes (subframe+ophanging achter, dorpels binnen+buiten, subframeophanging binnen/voor, banaan bi+bu, reservewiel paravaan etc) natuurlijk van de Mini, maar deze was to redelijk hard! Met zo'n 195000km op de teller startte, schakelde en reed hij/zij als een zonnetje! Toen hij koud was, was er wel een 'hikje' qua inspuiting denk ik, maar dat verdween zodra hij warm werd. Boven de 100 geen trillingen en remproef perfect & rechtuit!

Bekleding was okee, bijna perfekt, vloerbedekking 100% inclusief alle originele dempingsmaterialen. Beetje nat aan de bestuurderskant, ik zie dat als standaardlekkage.

Carrosserie: Rechterdeur rot, linker nog perfect. Achterklepje rot, motorkap goed. Verder her en der een blaasje. Heeft zo zijn charmes :D

Het dak ... Hmmm das toch een ander verhaal.
Metalen delen incl dakgoot prima staat, maar het doek/ open dakje: Het tocht als je hard rijdt! Is dat normaal? Als je een beetje duwt, zie je de buitenlucht... euh.. Ook wat scheurtjes (ca 3cm, 1x binnenkant R, 2x buitenkant L) op de vouwplekken Gevraagd of het lekte, maar antwoord was nee. Zag ook geen sporen van lekkage aan het hemeltje. Ductapie-poweerrr?
Motortje van het dak had moeite met de laatste 30-40cm; ligt dat aan de koolborsteltjes van het motortje, of iets anders?


Welnu folks, wat zijn jullie comments? Ik denk dat qua techniek, ook al staat de teller bijna op 2ton, de Mini 'goed' is (incl ophanging en subframes, dorpels), plaatwerk minder, maar goed aan te pakken. Alleen het dakje; kan iemand hierover zijn mening kwijt?

Groetjes,

Timmehhhh!

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

195000 km? die tellers hebben toch maar 5 cijfers voor de komma? (of is dat anders met tellers achter het stuur?)

Dakje krimpt altijd in het midden, en na zoveel tijd zijn de metaaldraden links en/of rechts ook wel eens kapot... Lekken valt meestal nog wel mee. Voor zo'n 400 euro heb je nieuw doek in je dakje, zie bv dit topic:
viewtopic.php?p=354499#p354499
voor het openen en sluiten is waarschijnlijk het schoonmaken van de rails en opnieuw invetten voldoende. Maar hoe verder 'ie naar achteren gaat, hoe meer doek 'ie moet opduwen. Dus hoe verder het dakje open gaat, hoe zwaarder de motor het heeft. Is bij die van mij ook zo. Zie ook de zoekfunctie, er zijn wel een aantal topics over het dakje

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

goed nu je je het weet van de balmoral nu kan je vergelijk met je eigen mini wat de status darvan was en daar kan je ook je keus baseren,die paar rot draadjes peanuts

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

miniactim schreef:
Beetje nat aan de bestuurderskant, ik zie dat als standaardlekkage.



Deze lekkage kan veroorzaakt zijn door de Mini verkeert op te krikken.
Bij de aankoop van mijn vorige Mini was dit ook het geval.
(zat een klein gat in de vloer, door de krik er verkeert onder te zetten)

RE: 'Kwaliteit" van een Balmoral uit 1995?

als ie idd 195k heeft gelopen klinkt het allemaal zeker niet slecht, mits de prijs in verhouding is. Heb je er een beetje onderhoudshistorie bij? Bij een dergelijke stand verwacht ik iig dat (nagenoeg) alle lagers zijn vervangen en de motor en bak ook al eens uit elkaar zijn geweest: bonnetjes daarvan zijn altijd leuk. Een beetje cabrio specialist zet er voor een paar honderd een vers dakje op, dus dat hoeft het probleem niet te zijn...