Van het weekend mijn spatbord rechtsvoor losgehaald. Het spatbord zat maar op vier plekken affabriek, in de richel waar de motorkap overheen valt, gepuntlast. Nu ik er een nieuwe op ga zetten vraag ik me af of vier plekken wel voldoende is. Normaal proplas ik om de 2 cm een gaatje van 6mm dicht. Iemand een idee?
Je spatbord zorgt voor sterkte in de constructie van de mini-neus.
Dus hij moet wel goed gelast zijn,dus op een viertal
puntjes is niet voldoende.
Als ik jou was dan zou ik inderdaad om de 2 cm een proplas maken.( dit heb ik bij mijn eigen mini ook gedaan).
zit een spatbord ook niet tussen het vastgelast tussen het paneeltje onder de voorruit(ik ben niet zo goed in al die specifieke termen) en het het spatbord zelf?
ik dacht van wel toen ik die bij mij heb vervangen. ik heb het dan daar ook gelast en ik kan zeggen dat het een zeer vervelende plaats was
Het spatbord moet je lassen om de 2 cm (ongeveer).
En waar de kromming zit (bij de koplamp) moet je ongeveer om de 1 a 1,5cm een lasje zetten.
Anders loop je de kans dat de lasjes op den duur los-springen door het sluiten van je motorkap.
In een bocht zitten altijd meer laspunten.
Ik ben net klaar met het lassen van het linker spatbord.
De foto's staan in mijn album; zie onderstaande link!
(foto 201-Mini)
Meester, even een vraagje; je hebt een spatbord gekocht, je spuit de binnenkant in met ijzermenie (denk ik), last h`m erop en en spuit daarna de buitenkant in met dezelfde ijzermenie.
Heb ik het goed zo?
Waarom heb je geen zinkspray gebruikt?
Zinkspray kan tegen hogere temperaturen, volgens mij.( Ik heb er de ballen verstand van, maar het is zo maar een vraag)
Ik moet bij mij (ooit) ook een spatbord vervangen en ben benieuwd hoe je zoiets nou aanpakt.
Zinkspray (die Motip zinkprimer-types) wil ook best fikken. Als je aan het lassen bent (proplas met MIG/MAG) dan brandt het gewoon weg.
Voor je iets gaat proplassen is het beter om er zogenaamde 'INOX-spay' (moeilijk aan te komen, soms bij lasgas leveranciers) op te spuiten. Deze is speciaal voor puntlassen en blijft ook bij proplassen nog redelijk zitten.
Zo heb ik het zelf gedaan en na die tijd oranje Owatrol (RLS) in de naden laten lopen. Kruipt er lekker tussen en beschermt hopelijk een beetje goed tegen roest.
Ik heb op de site van rustbuster gelezen dat in de inoxspray andere bestanddelen zaten die beter op je puntlas blijven zitten.
Is dat zo?
En kun je nou beter eerst het zaakje inspuiten met zinkprimer ( of inoxspray) en dan lassen of eerst lassen en dan die spray er overheen?
Het lkijkt me dat als je eerst die spray erop mikt en dan gaat lassen, je lasnaden vervuilt raken.
Ik heb eerst de plekken schoongeborsteld, en toen met INOX-spay (dus niet de zink) ingespoten en pas daarna de proplassen gemaakt. Het brandt wel een beetje kapot op de lasplek zelf, maar vlak ernaast bijft het goed.
Het probleem is dat als je de twee platen tegen elkaar aangelast hebt, je er niet meer met de spuit bij kan om er een goede verflaag op aan te brengen. Je kunt dus beter zorgen dat het voor die tijd goed schoon en beschermd is.
Voor het maken van continue lasnaden is het wat minder geschikt, hoogstens om aan de achterkant van een plaat te spuiten waar je later niet meer bij kunt.
Het deel waar je zo bij kunt na het laswerk laat ik tijdens het lassen schoon, en na evt slijpwerkzaamheden spuit ik er gewone zink op (wordt immers toch niet meer heet dan).
Het spatbord is zwart als het binnen komt. Het zwarte is transport-primer.
Deze primer heb ik ruw gemaakt met waterproef schuurpapier en daarna gespoten met autolak primer.
Omdat de vaste lak kleur (kleur van de Mini) rood-achtig wordt, heb ik gekozen voor een autolak primer in de kleur rood. Dan dekt de toplak beter, dan bij een witte of grijze kleur!!!
Wat voorwerken dus. Daarna de boel gelast.
Dan weet ik zeker, dat alles aan de binnenzijde goed is afgedekt en niet meer gaat roesten!
Na het lassen is de binnenzijn bijgewerkt met die primer en daarna is alles in de tectyl gezet. Daarna de buitenzijde in de autolak primer gezet.
De Mini staat buiten en met dit regenachtige weer heb je er zo weer roest op zitten.
Daar ik niet zoveel zit heb aan veel schuurwerk, heb ik alles al in een dekkende laag gezet.
Tijdens het lassen brandt je de primer weg; alleen op de plek waar gelast is.
Nee, daar zit het niet gelast.
De kop van het Mig-las-apparaat kreeg ik daar niet tussen aan de onderkant.
Het is echter wel gekit.
Wat evt. nog kan is popnagelen!
Het paneel onder de voorruit waar de ruitenwissers doorheen steken wordt parafaan of paravan genoemd.
Ik heb mijn spatborden daar wel aan vastgelast, maar of ze daar ook oorspronkelijk aanzaten weet ik niet. De Mini is namelijk naar een plaatwerker geweest, die de originele spatborden vervangen heeft, maar die had er een ontzettende rotzooi van gemaakt. Je keek zo door die naad naar de stenen van de straat. Veel gezeik mee gehad en toen uiteindelijk nog eens zelf gedaan.
Het is wel een hele klotenklus om hem daar vast te lassen. Eerst de panelen onder de parafaan verwijderd omdat anders het spatbord niet goed genoeg aangeknepen kan worden, en als 'ie daar dan met griptangen vasthangt, kun je met je lasapparaat er bijna niet bij. Ik had toen wat graag een puntlasapparaat gehad. Verschillende malen hogere machten aangeroepen uit ergernis....
De spatborden zijn zeer zeker aan het parafanpaneel
vastgelast!!
Bij alle Mini's waar ik tot nu toe de spatborden van vervangen heb was dat nl. het geval.
Moet ook wel om het Mini koetswerk nu eenmaal flink
"tordeert"
Of ze aan de parafaan gelast zijn of niet....je hoeft ze niet vast te lassen aan de parafaan. Ik weet een pickup die 15 jaar geleden opgeknapt is, maar de voorschermen en het front (niet de binnenschermen!) zijn vargezet med plaatschroeven. Tussen spatbord en parafaan zit een lijst die deze zaak afdicht.
Errug makelijk om even een motor te verwisselen...frontje eraf en eventueel spatborden eraf om lackschade te voorkomen.
Bij mij zit momenteel de boel ook met boutjes en moertjes aan elkaar (Mecano) maar dit is toch alleen om de boel op zijn plek te krijgen voor ik de boel gaat lassen...
Morgen de bijrijderszijde van de Clubman in orde maken en dan de A-panelen nog...
Een paar jaar terug was ik blij dat ik nog schermen vond al waren deze immitatie.....maar wat een pasvorm zeg...lijkt helemaal nergens op en dus kloppen en meppen..
Maar hoe krijg je het randje van de A-panelen mooi omgevouwen eigenlijk ??
Als ik dit met een tang gaat doen krijg je happen..
de voorspatborden moeten om de 2cm vast gelast worden ik heb zelf na het spuiten er nog puntjes bij moeten lassen omdat hij niet door de apk kwam ik had om de 4cm gepuntlast
Bij mijn weten is die eis van 2 cm alleen van belang voor de "dragende" delen m.a.w rond de dorpelstructuur.
Als een voorscherm nou via prop/puntlassen met onderlinge afstand van 2 of 4 cm vastgelast worden lijkt me niet echt een APK punt.
Overijverige keurmeester misschien??
Zins dat ik mijn mini had gekocht zat er een gat in het voor spatbord aan de bijrijders kant:
(boven op bij de motorkap )
(Rond de koplamp)
Dus logies wil ik heel het spatbord gaan vervangen, hij roest al op verschilde plekken dus lijkt mij dat de beste oplossing.
Het los krijgen lijkt het probleem niet, rondom alle puntlassen uit boren.
Alleen het vast krijgen weet ik niet hoe ik dat ga doen.
Ik denk dat iemand hier op het forum dit wel ooit zal hebben gedaan.
Kan iemand mij uitleggen wat de makkelijkste manier is om het bord er af te krijgen er er weer terug op de krijgen
[size=75:1zrxn7gi][Topics samengevoegd - Crispy][/size:1zrxn7gi]
Mijn mini is net terug van de lasser. Hij heeft hem super netjes opgeknapt. Nieuw voorfront en beide spatborden zijn vervangen. Nu heeft hij de naad waar het spatbord aansluit op de rand onder de voorruit open gelaten (dus niet opgevuld met kit). Volgens hem hoort dit origineel zo te zijn en zat de oude naad bij mij vol met kit.
Is dit zo origineel? Zijn er meer mensen die dit zo hebben of zitten deze naden over het algemeen dicht?
Ik kan me namelijk geen mini bedenken waar ik het zo wel eens gezien heb.
Het ziet er niet vreemd uit... maar toch ben ik benieuwd! Origineel of eigen idee?
Een van de garage houders in Limburg heeft mij een keer verteld dat je daar geen kit tussen moet duwen.
Omdat die 2 platen altijd "werken", en de kit dus ook, zal de verf die erop gespoten gaan schuren.
Een lelijk gezicht dus.
Of je moet de panelen "hoog" lassen, zodat de platen niet zo erg "werken". Maar dat is origineel niet gedaan.
Ingediend door (b)engeltje op wo, 29-08-2007 21:26
Origineel hoort het open te zijn. Ik kan je alleen wel vertellen dat je daar de platen goed moet laten voorbewerken. Is dat niet zo, dan bestaat de kans dat hij daar gaat roesten het grootst.
voorbewerken.... het zit er net op!
Maar er blijft inderdaad wel makkelijk water in staan zo. Ik ga het gewoon eens aankijken en dan kan ik altijd nog beslissen het dicht te maken... maar voor nu ga ik eerst even genieten!
Ik ben trots !
Ingediend door (b)engeltje op wo, 29-08-2007 21:44
Ik bedoelde eigenlijk voorbewerken voor hij naar de spuiter gaat. Zorgen voor een goede aansluiting van de onderlagen van de verf. Dit kan ook door de spuiter gedaan worden.
Kan niet aanraden dit met plamuur op te laten vullen. Ook dat gaat scheuren, evenals de kit.
dat heeft hij wel gedaan en hij heeft de platen ingesmeerd met iets. Wil nog wel de onderkant in de textiel (?) zetten, maar daar heeft die naad geen baat bij! Maar hij zit nu goed in de verf... dus hoop dat het roestmonster redelijk bedwongen is (voor nu).
Ingediend door (b)engeltje op wo, 29-08-2007 21:49
Margo schreef: onderkant in de textiel (?) zetten
Dat spul heet Tektiel. Is iets anders als stof.
Je kunt ook bitak gebruiken, maar ik kan je aanraden dat alleen in een dunne laag aan te brengen. Dat wil na verloop van tijd een beetje gaan scheuren, als het teveel uitdroogt. Tektiel heeft die eigenschap niet.
Ingediend door dimphy+maikel op wo, 29-08-2007 22:07
Ik heb van een ervaren plaatwerker gehoord dat je het open moet laten daarna laten spuiten en doorzichtige tectiel erin te laten lopen. Zou heel goed zijn
Deze discussie is (natuurlijk) al eens gevoerd op het forum, dus ik heb 'm even aan het betreffende topic gehangen zodat de informatie bijelkaar blijft...
bij mij zijn de panelen waar de koplampen in zitten verroest, en er moeten nieuwe op.
Wie weet wat die panelen normaal gesproken kosten, en hoe moet je ze bevestigen?
Met name de "naad" tussen paravaan en dit paneel, en de naad tussen "voorpaneel" (zeg maar net onder de koplamp).
ik weet niet of dit gelast wordt, of gekit???
iemand tips?
Ik heb al op het forum gezocht, maar echt een goed antwoord vind ik niet
Dat zijn de zijkanten van je front. Die moeten er inderdaad ingelast worden.. Aan plaatwerk kost het nooit zoveel (100 euro?) maar de arbeidsuren zijn het duurst. Tenzij je iemand kent die dat goedkoop voor je kan doen..
Ik raad je voor het voorscherm ook aan om een origineel plaatdeel te gebruiken, en niet een gare imitatie. Ik (nouja, mijn vader) heeft wel eens een dergelijk imitatiedeel met obscure achtergrond gebruikt, en heeft er ontzetend veel werk aan gehad het netjes krijgen. Ik koop bij deze shop [u:3bhk93g4]nooit[/u:3bhk93g4] meer mijn plaatwerk, want het zou een Hadrain zijn en dat was het niet (stickers er half af getrokken enzo, jaja...)
[u:3bhk93g4]Goedkoop is meestal echt duurkoop.[/u:3bhk93g4]
Mijn vader is redelijk handig met plaatwerk, hij zegt dat hij het bijna net zo goed uit zelf uit een vlakke plaat kunnen kloppen i.p.v. een imitatie-deel.
Laat eens zien hoe ernstig de schade is. Wij hebben wel eens gewoon een klein plaatje erin gelast, om zo de originele lasnaden aan b.v. paravaan, voorfront, en binnenscherm te behouden. Dit is soms veel netter dan geheel vervangen, mits deze naden nog goed zijn en het scherm nooit vervangen is geweest.
Bij de restauratie ben ik toe aan de montage van de nieuwe spatborden en het front.
Nu heb ik al verschillende verhalen gelezen en dit draadje opgezocht maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit.
Zal ik de naad tussen paravan en spatborden nu kitten of openlaten?
Zoals ik begrijp uit verschillende reacties is de naad origineel gewoon open, maar daar is ook weer niet iedereen het over eens.
Nu is origineel laten natuurlijk het mooist, maar het moet wel praktisch en goed uitvoerbaar zijn.
Als je de naad open laat moeten de naden natuurlijk wel heel netjes zijn.
Afkitten is wel netjes voor de afwerking en er komt geen water en vuil meer in, maar als dat later gaat scheuren ziet het er weer minder uit.
Ik denk dat diep kitten ook wel mooi lijkt, maar het gevaar is wel dat er dan weer water in de rand blijft staan.
Mijn dilemma en vraag aan jullie medeforummers:
Wat heeft jullie voorkeur en waarom, en wat blijkt in de praktijk het mooist te zijn?
Bij open laten, hoe groot moet de naad dan zijn, ongeveer 2 mm?
Toen ik mijn spatborden vervangen had, zat er maar een hele kleine naad tussen de parafaan en de spatborden. Deze heb ik toen afgewerkt met een dun laagje carosseriekit. Ik denk dat het scheuren wel mee zal vallen tenzij je die naad natuurlijk helemaal dichtplakt.
Toen ik mijn Mini kocht waren ze afgekit en glad geplamuurd... dat moet je dus [u:1mbu418s]NIET[/u:1mbu418s] doen, want dat gaat zeker scheuren.
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Sprite op ma, 07-02-2005 14:11
Van het weekend mijn spatbord rechtsvoor losgehaald. Het spatbord zat maar op vier plekken affabriek, in de richel waar de motorkap overheen valt, gepuntlast. Nu ik er een nieuwe op ga zetten vraag ik me af of vier plekken wel voldoende is. Normaal proplas ik om de 2 cm een gaatje van 6mm dicht. Iemand een idee?
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Mr.mini op ma, 07-02-2005 22:20
Je spatbord zorgt voor sterkte in de constructie van de mini-neus.
Dus hij moet wel goed gelast zijn,dus op een viertal
puntjes is niet voldoende.
Als ik jou was dan zou ik inderdaad om de 2 cm een proplas maken.( dit heb ik bij mijn eigen mini ook gedaan).
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Stijn2000 op di, 10-05-2005 10:38
zit een spatbord ook niet tussen het vastgelast tussen het paneeltje onder de voorruit(ik ben niet zo goed in al die specifieke termen) en het het spatbord zelf?
ik dacht van wel toen ik die bij mij heb vervangen. ik heb het dan daar ook gelast en ik kan zeggen dat het een zeer vervelende plaats was
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Meester op di, 10-05-2005 10:43
Het spatbord moet je lassen om de 2 cm (ongeveer).
En waar de kromming zit (bij de koplamp) moet je ongeveer om de 1 a 1,5cm een lasje zetten.
Anders loop je de kans dat de lasjes op den duur los-springen door het sluiten van je motorkap.
In een bocht zitten altijd meer laspunten.
Ik ben net klaar met het lassen van het linker spatbord.
De foto's staan in mijn album; zie onderstaande link!
(foto 201-Mini)
Gr. de Meester...
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Fazerray op di, 10-05-2005 20:30
Meester, even een vraagje; je hebt een spatbord gekocht, je spuit de binnenkant in met ijzermenie (denk ik), last h`m erop en en spuit daarna de buitenkant in met dezelfde ijzermenie.
Heb ik het goed zo?
Waarom heb je geen zinkspray gebruikt?
Zinkspray kan tegen hogere temperaturen, volgens mij.( Ik heb er de ballen verstand van, maar het is zo maar een vraag)
Ik moet bij mij (ooit) ook een spatbord vervangen en ben benieuwd hoe je zoiets nou aanpakt.
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Dr.Who op di, 10-05-2005 20:46
Zinkspray (die Motip zinkprimer-types) wil ook best fikken. Als je aan het lassen bent (proplas met MIG/MAG) dan brandt het gewoon weg.
Voor je iets gaat proplassen is het beter om er zogenaamde 'INOX-spay' (moeilijk aan te komen, soms bij lasgas leveranciers) op te spuiten. Deze is speciaal voor puntlassen en blijft ook bij proplassen nog redelijk zitten.
Zo heb ik het zelf gedaan en na die tijd oranje Owatrol (RLS) in de naden laten lopen. Kruipt er lekker tussen en beschermt hopelijk een beetje goed tegen roest.
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Fazerray op di, 10-05-2005 20:51
Ik heb op de site van rustbuster gelezen dat in de inoxspray andere bestanddelen zaten die beter op je puntlas blijven zitten.
Is dat zo?
En kun je nou beter eerst het zaakje inspuiten met zinkprimer ( of inoxspray) en dan lassen of eerst lassen en dan die spray er overheen?
Het lkijkt me dat als je eerst die spray erop mikt en dan gaat lassen, je lasnaden vervuilt raken.
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Dr.Who op di, 10-05-2005 22:22
Ik heb eerst de plekken schoongeborsteld, en toen met INOX-spay (dus niet de zink) ingespoten en pas daarna de proplassen gemaakt. Het brandt wel een beetje kapot op de lasplek zelf, maar vlak ernaast bijft het goed.
Het probleem is dat als je de twee platen tegen elkaar aangelast hebt, je er niet meer met de spuit bij kan om er een goede verflaag op aan te brengen. Je kunt dus beter zorgen dat het voor die tijd goed schoon en beschermd is.
Voor het maken van continue lasnaden is het wat minder geschikt, hoogstens om aan de achterkant van een plaat te spuiten waar je later niet meer bij kunt.
Het deel waar je zo bij kunt na het laswerk laat ik tijdens het lassen schoon, en na evt slijpwerkzaamheden spuit ik er gewone zink op (wordt immers toch niet meer heet dan).
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Meester op di, 10-05-2005 22:51
Het spatbord is zwart als het binnen komt. Het zwarte is transport-primer.
Deze primer heb ik ruw gemaakt met waterproef schuurpapier en daarna gespoten met autolak primer.
Omdat de vaste lak kleur (kleur van de Mini) rood-achtig wordt, heb ik gekozen voor een autolak primer in de kleur rood. Dan dekt de toplak beter, dan bij een witte of grijze kleur!!!
Wat voorwerken dus. Daarna de boel gelast.
Dan weet ik zeker, dat alles aan de binnenzijde goed is afgedekt en niet meer gaat roesten!
Na het lassen is de binnenzijn bijgewerkt met die primer en daarna is alles in de tectyl gezet. Daarna de buitenzijde in de autolak primer gezet.
De Mini staat buiten en met dit regenachtige weer heb je er zo weer roest op zitten.
Daar ik niet zoveel zit heb aan veel schuurwerk, heb ik alles al in een dekkende laag gezet.
Tijdens het lassen brandt je de primer weg; alleen op de plek waar gelast is.
Vandaar mijn keuze voor deze werkwijze!
Gr. de Meester...
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Stijn2000 op wo, 11-05-2005 00:34
mhhhh
dat was eigenlijk niet wat ik bedoelde
zit het spatbord vastgelast aan het paneeltje onder de vooruit (ook het paneel waar je ruitenwissens uitkomen)
ik heb dit namelijk eraan vastgelast toen en het was een verdorie moeilijk plek om dat te puntlassen
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Meester op wo, 11-05-2005 02:25
Nee, daar zit het niet gelast.
De kop van het Mig-las-apparaat kreeg ik daar niet tussen aan de onderkant.
Het is echter wel gekit.
Wat evt. nog kan is popnagelen!
Gr. de Meester...
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Dr.Who op wo, 11-05-2005 11:54
Het paneel onder de voorruit waar de ruitenwissers doorheen steken wordt parafaan of paravan genoemd.
Ik heb mijn spatborden daar wel aan vastgelast, maar of ze daar ook oorspronkelijk aanzaten weet ik niet. De Mini is namelijk naar een plaatwerker geweest, die de originele spatborden vervangen heeft, maar die had er een ontzettende rotzooi van gemaakt. Je keek zo door die naad naar de stenen van de straat. Veel gezeik mee gehad en toen uiteindelijk nog eens zelf gedaan.
Het is wel een hele klotenklus om hem daar vast te lassen. Eerst de panelen onder de parafaan verwijderd omdat anders het spatbord niet goed genoeg aangeknepen kan worden, en als 'ie daar dan met griptangen vasthangt, kun je met je lasapparaat er bijna niet bij. Ik had toen wat graag een puntlasapparaat gehad. Verschillende malen hogere machten aangeroepen uit ergernis....
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door east7 op wo, 11-05-2005 12:16
De spatborden zijn zeer zeker aan het parafanpaneel
vastgelast!!
Bij alle Mini's waar ik tot nu toe de spatborden van vervangen heb was dat nl. het geval.
Moet ook wel om het Mini koetswerk nu eenmaal flink
"tordeert"
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Meester op do, 12-05-2005 11:49
Ik kreeg de laskop er echt niet onder, om het vast te zetten...
Met puntlassen was het wel gelukt! maar die heb ik niet tot mijn beschikking...
Ik had er geen naad tussen zitten; het sloot perfect aan! De naad voor het plaatsen van het spatbord even opgevuld met kid.
Gr. de Meester...
(weer nieuwe foto's in mijn album)
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Stijn2000 op do, 12-05-2005 19:39
ik ben ook niet zeker dat het spatbord is vastgelast.
ik heb het in elk geval wel gedaan met een gewoon half automaat een paar puntlasjes gezet.
zijn er soms meerdere mensen die het spatbord hebben verandert en die weten of het orgineel zit vastgelast?
vriendelijke groeten,
stijn
(het lijkt zo een stomme vraag maar toch is niemand precies echt zeker)
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door east7 op do, 12-05-2005 20:00
Hoe duidelijker moet het nog!! de voorschemen zijn af
fabriek vastgelast aan binnenscherm,paravanpaneel en A-panelen !!
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door miggel op do, 12-05-2005 21:24
Of ze aan de parafaan gelast zijn of niet....je hoeft ze niet vast te lassen aan de parafaan. Ik weet een pickup die 15 jaar geleden opgeknapt is, maar de voorschermen en het front (niet de binnenschermen!) zijn vargezet med plaatschroeven. Tussen spatbord en parafaan zit een lijst die deze zaak afdicht.
Errug makelijk om even een motor te verwisselen...frontje eraf en eventueel spatborden eraf om lackschade te voorkomen.
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Rich op vr, 13-05-2005 22:41
Bij mij zit momenteel de boel ook met boutjes en moertjes aan elkaar (Mecano) maar dit is toch alleen om de boel op zijn plek te krijgen voor ik de boel gaat lassen...
Morgen de bijrijderszijde van de Clubman in orde maken en dan de A-panelen nog...
Een paar jaar terug was ik blij dat ik nog schermen vond al waren deze immitatie.....maar wat een pasvorm zeg...lijkt helemaal nergens op en dus kloppen en meppen..
Maar hoe krijg je het randje van de A-panelen mooi omgevouwen eigenlijk ??
Als ik dit met een tang gaat doen krijg je happen..
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door rik esther op vr, 20-05-2005 20:34
de voorspatborden moeten om de 2cm vast gelast worden ik heb zelf na het spuiten er nog puntjes bij moeten lassen omdat hij niet door de apk kwam ik had om de 4cm gepuntlast
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door east7 op vr, 20-05-2005 23:55
Bij mijn weten is die eis van 2 cm alleen van belang voor de "dragende" delen m.a.w rond de dorpelstructuur.
Als een voorscherm nou via prop/puntlassen met onderlinge afstand van 2 of 4 cm vastgelast worden lijkt me niet echt een APK punt.
Overijverige keurmeester misschien??
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Brambo op zo, 12-08-2007 22:59
[size=75:38asgph8][Topics samengevoegd - Demelza][/size:38asgph8]
Hallo
Zins dat ik mijn mini had gekocht zat er een gat in het voor spatbord aan de bijrijders kant:
(boven op bij de motorkap )
(Rond de koplamp)
Dus logies wil ik heel het spatbord gaan vervangen, hij roest al op verschilde plekken dus lijkt mij dat de beste oplossing.
Het los krijgen lijkt het probleem niet, rondom alle puntlassen uit boren.
Alleen het vast krijgen weet ik niet hoe ik dat ga doen.
Ik denk dat iemand hier op het forum dit wel ooit zal hebben gedaan.
Kan iemand mij uitleggen wat de makkelijkste manier is om het bord er af te krijgen er er weer terug op de krijgen
Alvast bedankt
Brambo
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Margo op wo, 29-08-2007 20:40
[size=75:1zrxn7gi][Topics samengevoegd - Crispy][/size:1zrxn7gi]
Mijn mini is net terug van de lasser. Hij heeft hem super netjes opgeknapt. Nieuw voorfront en beide spatborden zijn vervangen. Nu heeft hij de naad waar het spatbord aansluit op de rand onder de voorruit open gelaten (dus niet opgevuld met kit). Volgens hem hoort dit origineel zo te zijn en zat de oude naad bij mij vol met kit.
Is dit zo origineel? Zijn er meer mensen die dit zo hebben of zitten deze naden over het algemeen dicht?
Ik kan me namelijk geen mini bedenken waar ik het zo wel eens gezien heb.
Het ziet er niet vreemd uit... maar toch ben ik benieuwd! Origineel of eigen idee?
wie helpt mij!
groetjes Margo
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Donkie op wo, 29-08-2007 20:47
Hoort inderdaad open te zijn.
Sommiggen kitten hem netjes dicht om roest te voorkomen....
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Margo op wo, 29-08-2007 21:00
is het dan slimmer om ze dicht te maken of zo te laten? Ik vind het eigenlijk wel een mooi gezicht!
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Peter op wo, 29-08-2007 21:10
Een van de garage houders in Limburg heeft mij een keer verteld dat je daar geen kit tussen moet duwen.
Omdat die 2 platen altijd "werken", en de kit dus ook, zal de verf die erop gespoten gaan schuren.
Een lelijk gezicht dus.
Of je moet de panelen "hoog" lassen, zodat de platen niet zo erg "werken". Maar dat is origineel niet gedaan.
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door MEANY op wo, 29-08-2007 21:15
Klopt, dit is bij mij het geval. Tzt zal deze naad dus gewoon open blijven.
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door (b)engeltje op wo, 29-08-2007 21:26
Origineel hoort het open te zijn. Ik kan je alleen wel vertellen dat je daar de platen goed moet laten voorbewerken. Is dat niet zo, dan bestaat de kans dat hij daar gaat roesten het grootst.
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Margo op wo, 29-08-2007 21:41
voorbewerken.... het zit er net op!
Maar er blijft inderdaad wel makkelijk water in staan zo. Ik ga het gewoon eens aankijken en dan kan ik altijd nog beslissen het dicht te maken... maar voor nu ga ik eerst even genieten!
Ik ben trots !
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door (b)engeltje op wo, 29-08-2007 21:44
Ik bedoelde eigenlijk voorbewerken voor hij naar de spuiter gaat. Zorgen voor een goede aansluiting van de onderlagen van de verf. Dit kan ook door de spuiter gedaan worden.
Kan niet aanraden dit met plamuur op te laten vullen. Ook dat gaat scheuren, evenals de kit.
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Margo op wo, 29-08-2007 21:45
dat heeft hij wel gedaan en hij heeft de platen ingesmeerd met iets. Wil nog wel de onderkant in de textiel (?) zetten, maar daar heeft die naad geen baat bij! Maar hij zit nu goed in de verf... dus hoop dat het roestmonster redelijk bedwongen is (voor nu).
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door (b)engeltje op wo, 29-08-2007 21:49
Dat spul heet Tektiel. Is iets anders als stof.
Je kunt ook bitak gebruiken, maar ik kan je aanraden dat alleen in een dunne laag aan te brengen. Dat wil na verloop van tijd een beetje gaan scheuren, als het teveel uitdroogt. Tektiel heeft die eigenschap niet.
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Margo op wo, 29-08-2007 21:53
oke... dank je voor de tip!
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door dimphy+maikel op wo, 29-08-2007 22:07
Ik heb van een ervaren plaatwerker gehoord dat je het open moet laten daarna laten spuiten en doorzichtige tectiel erin te laten lopen. Zou heel goed zijn
Groete
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Red Flame op wo, 29-08-2007 22:14
aflassen, en met een frees de naad er weer in maken...
tis veel werk, ik begin er niet aan, maar je bent wel van het breken van lak af...
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Mini Power op wo, 29-08-2007 22:48
Das ook niet zo goede oplossing hoor! Begint toch te scheuren omdat het daar dan niet meer kan bewegen, en naast de lasnaad wel.
Vroeger waren ze wel gekit. De latere mini's niet meer. Goed behandelen is het belangrijkste, en als je hem afkit. Kitten met goede kit!
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Crispy op do, 30-08-2007 13:39
Deze discussie is (natuurlijk) al eens gevoerd op het forum, dus ik heb 'm even aan het betreffende topic gehangen zodat de informatie bijelkaar blijft...
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door lemans3 op do, 28-01-2010 11:07
[size=85:1oela527][topics samengevoegd - Crispy][/size:1oela527]
Hallo,
bij mij zijn de panelen waar de koplampen in zitten verroest, en er moeten nieuwe op.
Wie weet wat die panelen normaal gesproken kosten, en hoe moet je ze bevestigen?
Met name de "naad" tussen paravaan en dit paneel, en de naad tussen "voorpaneel" (zeg maar net onder de koplamp).
ik weet niet of dit gelast wordt, of gekit???
iemand tips?
Ik heb al op het forum gezocht, maar echt een goed antwoord vind ik niet
groeten,
Gerrit
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door dennisvdh op do, 28-01-2010 11:18
Dat zijn de zijkanten van je front. Die moeten er inderdaad ingelast worden.. Aan plaatwerk kost het nooit zoveel (100 euro?) maar de arbeidsuren zijn het duurst. Tenzij je iemand kent die dat goedkoop voor je kan doen..
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Sjoerd24 op do, 28-01-2010 14:28
Ik raad je voor het voorscherm ook aan om een origineel plaatdeel te gebruiken, en niet een gare imitatie. Ik (nouja, mijn vader) heeft wel eens een dergelijk imitatiedeel met obscure achtergrond gebruikt, en heeft er ontzetend veel werk aan gehad het netjes krijgen. Ik koop bij deze shop [u:3bhk93g4]nooit[/u:3bhk93g4] meer mijn plaatwerk, want het zou een Hadrain zijn en dat was het niet (stickers er half af getrokken enzo, jaja...)
[u:3bhk93g4]Goedkoop is meestal echt duurkoop.[/u:3bhk93g4]
Mijn vader is redelijk handig met plaatwerk, hij zegt dat hij het bijna net zo goed uit zelf uit een vlakke plaat kunnen kloppen i.p.v. een imitatie-deel.
Laat eens zien hoe ernstig de schade is. Wij hebben wel eens gewoon een klein plaatje erin gelast, om zo de originele lasnaden aan b.v. paravaan, voorfront, en binnenscherm te behouden. Dit is soms veel netter dan geheel vervangen, mits deze naden nog goed zijn en het scherm nooit vervangen is geweest.
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door miniminded op do, 28-01-2010 15:56
Kijk eens in de forum rubriek 'Mini showcase'. Hier staan vele projecten met foto's en is goed te zien hoe het in elkaar steekt!
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Crispy op vr, 29-01-2010 11:53
Ik heb toch een topic kunnen vinden, lees het eens door.
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Mr.Bean op ma, 20-04-2015 17:54
Bij de restauratie ben ik toe aan de montage van de nieuwe spatborden en het front.
Nu heb ik al verschillende verhalen gelezen en dit draadje opgezocht maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit.
Zal ik de naad tussen paravan en spatborden nu kitten of openlaten?
Zoals ik begrijp uit verschillende reacties is de naad origineel gewoon open, maar daar is ook weer niet iedereen het over eens.
Nu is origineel laten natuurlijk het mooist, maar het moet wel praktisch en goed uitvoerbaar zijn.
Als je de naad open laat moeten de naden natuurlijk wel heel netjes zijn.
Afkitten is wel netjes voor de afwerking en er komt geen water en vuil meer in, maar als dat later gaat scheuren ziet het er weer minder uit.
Ik denk dat diep kitten ook wel mooi lijkt, maar het gevaar is wel dat er dan weer water in de rand blijft staan.
Mijn dilemma en vraag aan jullie medeforummers:
Wat heeft jullie voorkeur en waarom, en wat blijkt in de praktijk het mooist te zijn?
Bij open laten, hoe groot moet de naad dan zijn, ongeveer 2 mm?
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Risky op di, 21-04-2015 07:16
Toen ik mijn spatborden vervangen had, zat er maar een hele kleine naad tussen de parafaan en de spatborden. Deze heb ik toen afgewerkt met een dun laagje carosseriekit. Ik denk dat het scheuren wel mee zal vallen tenzij je die naad natuurlijk helemaal dichtplakt.
Toen ik mijn Mini kocht waren ze afgekit en glad geplamuurd... dat moet je dus [u:1mbu418s]NIET[/u:1mbu418s] doen, want dat gaat zeker scheuren.
RE: Lassen voorspatbord
Ingediend door Ceaceles op di, 21-04-2015 19:55
Ik heb die naad helemaal dicht gelast en vlak geschuurd (geslepen) Dat werkt wel geen scheuren of gedoe!