Lichtverklikker

RE: Lichtverklikker

Weet iemand hoe je een "vergeetjelichtnietuittezettenklootzak"" apparaatje in gebouwd moet worden, en begin niet over het paarswitte draatje, want dat werkt niet

RE: Lichtverklikker

hazerswoude-john schreef:

Weet iemand hoe je een "vergeetjelichtnietuittezettenklootzak"" apparaatje in gebouwd moet worden, en begin niet over het paarswitte draatje, want dat werkt niet



daar ben ik blij mee! anders was mijn accu al 100 x leeggeweest. Sluit hem dan wel op de een af andere manier aan op de deurschakelaar (binnenverlichting), ik heb heb op het contact staan. Dus zodra je de motor uit zet gaat ie loeien, irriteerd soms.
Hoe te meken weet ik niet, de vorige eigenaar heeft hem tijdens een zeer grondige opkapbeurt ingewouwd.

default

RE: Lichtverklikker

hazerswoude-john schreef:

Weet iemand hoe je een "vergeetjelichtnietuittezettenklootzak"" apparaatje in gebouwd moet worden, en begin niet over het paarswitte draatje, want dat werkt niet




Zet je lichten (dimicht) aan en zoek met een multimeter op welk draadje 12 Volt staat. Sluit hier een van de draadje van een zoemer (te koop bij de halfords voor nog geen €2,-). Zoek de 12 V draad van je contact op, en sluit daar de het andere draadje op aan. Op deze manier, als je lichten aan staan, en je contact ook, dan is de netto spanning 0V en doet de zoemer niets, doe je contact uit, dan is de netto spanning 12V en gaat die zoemer loeien. Werkt perfect en zeer goedkoop! Succes :)

RE: Lichtverklikker

Ik heb ook ooit zo'n ding ingebouwd, want ik heb zelfs een accu het hoekje om geholpen door mijn lichten te laten branden (accu was natuurlijk al niet goed, maar toch).

Schakelspanning van de lamp kun je vinden op de schakelaar in het schakelpaneeltje tussen verwamingskraan en choke (die laatste zul je wel niet hebben, SPi, toch?).

Bij mij was de contactspanning op een stekkertje te vinden dat los hing onder het dashboard, in de buurt van de stuurkolom. Vermoedelijk bedoelt voor het aansluiten van een radio. Als je dat niet kan vinden is je radio misschien zowiezo een goeie tip, daar is vaak ook wel een contact geschakeld lijntje te vinden.

Deurschakelaar kan natuurlijk ook, maar ik vind het persoonlijk prettiger als hij gaat loeien als je je contact uit zet. Dan sta je nog niet met 1 been buiten de deur :)

RE: Lichtverklikker

Het grote probleem is dat ik waarscheinlijk niet het goede draadje kan vinden waarscheinlijk paars wit , maar dat werkt niet

Ik heb dus zo'n apparaatje wat tussen deur en licht moet komen, dan heb je dus niet dat 12 volt verschil verhaal .

dau ik snap het niet

default

RE: Lichtverklikker

hazerswoude-john schreef:

Het grote probleem is dat ik waarscheinlijk niet het goede draadje kan vinden waarscheinlijk paars wit , maar dat werkt niet

Ik heb dus zo'n apparaatje wat tussen deur en licht moet komen, dan heb je dus niet dat 12 volt verschil verhaal .

dau ik snap het niet




maakt geen bal uit... je kunt het ook gewoon tussen het contact en het licht doen... werkt ook... via de deur is ook makkelijk: Als je licht aanstaat staat er dus op het ene draadje 12V, en op de andere is geen contact als je deur dicht is... als je deur opengaat, maakt het palletje contact en loopt er 12V door het "doejelichtuitklootzak" apparaatje, ander principe, maar werkt even goed...

RE: Lichtverklikker

Adonias schreef:

maakt geen bal uit... je kunt het ook gewoon tussen het contact en het licht doen... werkt ook... via de deur is ook makkelijk: Als je licht aanstaat staat er dus op het ene draadje 12V, en op de andere is geen contact als je deur dicht is... als je deur opengaat, maakt het palletje contact en loopt er 12V door het "doejelichtuitklootzak" apparaatje, ander principe, maar werkt even goed...





Ben ik het niet mee eens. als het licht aan staat staat daar 12 volt op het snoertje. :P als de deur open gaat staat daar geen 12 volt op. Het apparaatje zou dus pas stoppen met piepen als de deur open gaat. :? O:) 8)

RE: Lichtverklikker

Misschien helpt het als je weet dat de interieurverlichting aarde-geschakeld is :) (De deurschakelaar maakt een verbinding naar aarde. De verbinding met de +12V is permanent op het interieurlampje aanwezig).

Als je dus het "jevergeetjelichtklootzak" apparaatje met de "contact" kant aan de deurschakelaar hangt, dan wordt die kant naar aarde geschakeld als de deur open gaat. Prettig geregeld, toch?

(Beetje minder quoten mag wel trouwens, met zo'n discussie waar het over 1 ding gaat ;))

default

RE: Lichtverklikker

hazerswoude-john schreef:
Ben ik het niet mee eens. als het licht aan staat staat daar 12 volt op het snoertje. :P als de deur open gaat staat daar geen 12 volt op. Het apparaatje zou dus pas stoppen met piepen als de deur open gaat. :? O:) 8)



fout, het schakelaartje maakt contacht op het moment dat de deur open gaat. Het palletje is geisoleerd, en als de deur opengaat, komt het palletje naar buiten. De achterkant van het palletje maakt dan contact met de carroserie. Pas dan loopt er 12V

RE: Lichtverklikker

Hazerswoude-john,

Ik dacht dat je wat technischer was.

Jij heb toch de middelbare school werktuigbouw gedaan.

Of heb je die school alleen gedaan. :D

Het was trouwens erg gezellig bij de vrienden van amstel live in AHOY, gister avond

RE: Lichtverklikker

8) I'll thank you all, ik ben een hoop wijzer geworden O:)

RE: Lichtverklikker

om even op m'n lichtverklikker terug te komen, :P ;)
thank you all 8)
Hij doet het. Ik heb metteen een serie kroonsteentje onder het dashboard gemaakt zodat ik nu vanalles kan aansluiten. :? bijvoiorbeeld, navigatiesysteem, climat control, verwarmde binnenspiegels,dashboardkastverlichting, en ook een sigaretaanstekeraansluiting. :+)
Die zouden we vanavond met Dirk simultaan aansluiten, en natuurlijk was Dirk niet thuis |:(

RE: Lichtverklikker

En dan met z'n allen kijken hoe dat kroonsteentje wegsmelt :+) Of hoe ver je de zekering geschoten krijgt, natuurlijk, als die ervoor zit :P

RE: Lichtverklikker

Die sigaret aansteker was een grapje, de rest gebruikt toch niet zoveel stroom O:)

default

RE: Lichtverklikker

Weet iemand hoe je een "vergeetjelichtnietuittezettenklootzak"" apparaatje in gebouwd moet worden, en begin niet over het paarswitte draatje, want dat werkt niet


yep, je koopt een zoemertje van de praxis. opent de motorkap en gaat op zoek naar de zekeringkast. even op zoek naar de stop waar de binnenverlichting op zit (1 voor 1 de zekeringen trekken) de andere draad mbv trial and error op een andere plek vastzetten, zoemertje ergens tegenaanplakken (schutbord) et voila prêt est kees :D
[/quote]

RE: Lichtverklikker

Jos, het is misschien wel handig om eerst even het hele topic te lezen, het probleem was al lang en breed opgelost ;)

default

RE: Lichtverklikker

Om toch nog even terug te komen op verhaaltje Eelke.
Toen ik mijn zoemertje in ging bouwen was ook mijn plan om die gewoon tussen dimlicht en deurcontact te doen.
Maar dat werkte niet.
Dit omdat het contact in de deur heel vies was en dus geen contact meer kon maken met deur, dus aarde.
Dit schakelaartje is bij mij (en ik denk bij meesten) gewoon kunsstof staafje met metalen ringetje eraan die door een veertje tegen de deurstijl wordt geduwd zodat er een aarde ontstaat. Door vuil tegen dit ringetje werkte dit niet meer.
Zo weer iets meer info.
:O

RE: Lichtverklikker

Dat moet dan wel betekenen dat ook je interieurverlichting het niet doet als de deur aan die kant open gaat. Lijkt me wel even slim om dat eerst te checken als je van plan bent om een zoemertje aan te sluiten op het deurcontact.

default

RE: Lichtverklikker

klopt.
Dat is logisch. Maar omdat in het begin werd gesproken over dat paars/witte draadje dat niet werkte dacht ik: laat ik dit maar even melden.

RE: Lichtverklikker

[size=75:1hawxgql][Topics samengevoegd - Eelke][/size:1hawxgql]
Gister heb ik als a-technisch persoon op autogebied het zowaar voor elkaar gekregen om een cd-speler in mijn mini te zetten. (Niet té hard lachen aub) Eigenlijk valt het ook best wel mee. En het resultaat is echt lekker, er lagen dan ook al een paar fijne VDO-speakers in de hoedenplank.

Maar goed, nu heb ik dan ook maar bedacht dat ik er zelf een lichtverklikker in ga zetten. Vorige week was het al de 2e keer dat ik met een lege accu stond. (En de keren dat de buurman me gewaarschuwd heeft dat de lichten aan stonden zijn ook al niet meer op één hand te tellen)

Nu wil ik hem zo aansluiten dat hij begint te zoemen als de deur opengaat, dus moet ik de draadjes volgens de beschrijving aansluiten op het snoer van het deurcontact en aan de zekering van het dimlicht. Maar nu de vraag: waar kan ik deze vinden in mijn 93-er cooper.


Ik ben er al achter dat het witte puntje vlak onder het scharnier het deurcontact is, en natuurlijk weet ik het lichtknopje ook wel te vinden (soms niet wanneer ik het licht uit zou moeten doen ;) ), maar waar vind ik de bijbehorende draden? Kan ik deze bereiken zonder het dashboard open te moeten halen? En kan dit simpel met een kroonsteentje gebeuren, of is dit af te raden? En moet je persé de ene draad bij die zekering aansluiten, of mag dat ook gewoon ergens anders aan het dimlichtsnoer?

Als ik domme vragen stel: sorry!

default

RE: Lichtverklikker

Wanneer je een lichtverklikkertje haalt bij de Halfords (heb ik ook gedaan) dan kun je deze of op je contact of op je deurschakelaartje laten reageren. In beide gevallen moet je het verklikkertje aansluiten in je zekerings kastje. Ik het de draadjes tussen de zekeringen ingeklemt maar er zijn vast mooiere manieren!!

RE: Lichtverklikker

Misschien een stomme vraag, maar waar is dit zekeringenkastje te vinden?

De enige zekeringen die ik heb kunnen vinden zaten onder de motorkap, maar dan ga ik het zoemsignaal in de auto toch niet horen?!?

En welke zekering is dan waarvan? Ik kan natuurlijk met mijn spanningzoeker op onderzoek uitgaan, maar misschien heeft iemand hier een beschrijving van?
(betreft: cooper 1.3i uit 93)

default

RE: Lichtverklikker

Toch even met een spanningszoeker nakijken maar volgens mij is je de onderste van je licht!

oh ja, zoek je de draad van de schakelaar? draai het schroefje er ff uit en trek de schakelaar naar voren

succes!

RE: Lichtverklikker

Ik heb m gewoon achter het dashboard zitten. Heb de ene draad op stuurstroom en de andere op de dashboard verichting. Als je nu met brandende verlichting het contact afzet gaat de zoemer. Sta je tenminste nog niet met 1 been buiten :P

Gewoon ff met spanningszoeker aan t werk en je weet welke draden je moet hebben.

default

RE: Lichtverklikker

Er zitten verschillende gaten (tja, dan wel niet geroest :D ) waar je de zoemer door kan leiden. Bij mij komt ie links van de tellers door het schutboard heen.

RE: Lichtverklikker

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 2Alicht%2A
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 2Alicht%2A

Ik heb er zelf laatst 1 ingebouwd van Hella (aangesloten op de lichtschakelaar en de contactgeschakelde tak van het zekeringenkastje), omdat ik inmiddels wat mindere ervaring met die prutsdingen van Halfords heb (binnen de kortste keren nog nauwelijks te horen, tot twee keer toe: 1 keer in de MG B van pa, 1 keer in de Brooklands van ma). Deze heb ik in de motorruimte ondergebracht, omdat dit het makkelijkste uitkwam en omdat het qua geluidsproductie makkelijk kan bij dat ding (mijn vader klaagde al dat mijn lichtverklikker meer herrie maakt dan de claxon in de Brooklands ;)) Je btaald wat meer voor dat Hella-spul, maar dat krijg je dubbel en dwars terug op het gebied van kwaliteit.

RE: Lichtverklikker

Met dank aan alle reageerders: het is gelukt...

Een mooi irritant geluid wordt nu ten gehore gebracht wanneer ik de lichten aan laat en de auto van het contact af zet.

default

RE: Lichtverklikker

[size=75:fos9o3sk][Topics samengevoegd - Eelke][/size:fos9o3sk]
Ik heb een Mini uit 1985 en wil een lichtverklikker op de lichten zetten zodat ik weet dat de lichten nog branden als de sleutel uit het contact is. Hoe kan ik deze het beste aansluiten?

Ik heb in mijn mini namelijk geen zekering voor de lampen....

Paul

RE: Lichtverklikker

heb er bij mij ookeen inzitten. is als ik me niet vergis aangeslotenop de deur schakelaar in combinatie met de licht schakelaar

dus licht aan en deur open => geluid

RE: Lichtverklikker

Als je wilt dat de verklikker gaat als je het contact uitzet moet je de + van de verklikker aansluiten op bijv. de dashboardverlichting en de - op een kabel waar stuurstroom op staat (dus geen constante stroom. Als je de auto op contact hebt met de lampen aan staat op beide draadjes spanning, zodra je de auto van het contact zet is 1 draad - en zal de zoemer afgaan

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo/.

RE: Lichtverklikker

Hoi,
Er zitten aan de voorkant boven je grille zekeringen voor de koplampen. Even voelen... ze zitten er echt!

Ik had bij mijn exmini daaro de universele verklikker aangesloten. werkt perfect! wel even de kabels verlengen.

groeten.
darkmini

RE: Lichtverklikker

Ja ik vroeg mij ook al af hoe ik dit het beste kon aansluiten. Heb namelijk ook laats maar zo`n verklikker gekocht bij heuts voor 2euro, nadat ik mijn lampen de hele nacht had aan laten staan.

Eens kijken of dat een beetje gaat lukken met de 'gebruikaanwijzing' van Patrick

RE: Lichtverklikker

DarkMini schreef:
Hoi,
Er zitten aan de voorkant boven je grille zekeringen voor de koplampen. Even voelen... ze zitten er echt!




Ow jah? :? Dit is niet standaard... Normaal horen er gewoon kabelverbinders te zitten. De koplampen zijn op het zekering kastje gezekerd.

RE: Lichtverklikker

ongelooflijk makkelijk... net ook ff zo'n ding geïnstalleerd. Ik vond het namelijk helemaal niet zo'n slecht idee zo'n verklikkertje. T was weliswaar op de suzuki alto van mn zus, maar blijft hetzelfde principe.

Heb de rode draad gewoon aangesloten op de kabel van de lichten, en de zwarte bij de zekering van het contact ingestoken (gewoon aan de bovenkant), maar die kun je natuurlijk ook gewoon aan de draad van het contact vast maken.

Als nu de lichten aan zijn en contact is uit word je doof (maar je accu loopt iig niet leeg).

RE: Lichtverklikker

kijk even achterop (of voorop) de verpakking van zo'n ding bij Halfords ! :P

RE: Lichtverklikker

En welke draad heb je dan bij je contact nodig???

RE: Lichtverklikker

ukkie schreef:
En welke draad heb je dan bij je contact nodig???



Wiknie, heb zelf namelijk geen mini (moet nog komen ;)), ff in usermanual kijken welke zekering van de ignition is en em daar gewoon induwen...

to red baron: zou idd handig zijn, maar bij mijn zoemertje (ook van halfords) ontbrak de handleiding |:( , en had geen zin om weer terug te gaan... maar met internet kom je al een heel eind ;)

RE: Lichtverklikker

ik heb net zo'n dingetje in de mini gezet, nadat ik weer eens de lampen aan had laten staan en de hele buurt belde of bij de deur stond dat ik ze uit moest doen als ik nog weer verder wilde rijden vandaag....

ik heb het alsvolgt gedaan:

en ik heb gezocht naar de witte draden die van het stuur komen. de ene witte draad is de continu stroom die er op zit en de andere gaat alleen stroom door als je het contact er op zet.

toen ik heb de schakelaar van het licht er af gehaald, hier ziten drie draadjes aan.

toen was het eigenlijk alleen ff proberen welke combinatie het gewenste resultaat gaf...

nu heb ik de rode draad van het apparaatje aangesloten op de rode draad achter de lichtschkelaar, en de zwarte draad op één van de witte draden achter het stuur :P

en voilá, als ik het contact er af zet, gaat 'ie heeeeel irritant piepen!!!

RE: Lichtverklikker

Ja ik heb ook zo`n ding,handig.
Ik heb ze gewoon tussen de zekeringen geduwd tot het gewenste resultaatje kwam.

RE: Lichtverklikker

he zo een heb ik ook op mini (die van halfords bedoel ik) maar als ik de lampen uit heb maar de motor loopt zoemt hij heel zachtjes
ach vergeet ik ze ook niet aan te doen.
gr mir

RE: Lichtverklikker

Dan heb je het verkeerde draadje achter de lichtschakelaar zitten...

Dus, je heb em niet aangesloten op de onderbroken stroom, maar op de continu stroom (minder voltage?)

RE: Lichtverklikker

hij werkt wel goed bedoel hier mee datals ik de deur open doe en de lampen branden dan gaat hij harder piepen
gr mir

RE: Lichtverklikker

Off-topic discussie verwijderd, enkele topics over lichtverklikkers samengevoegd. Ook nog een relevant topic: Lichtverklikker in MPi (niet ook hier aan toegevoegd omdat dat toch een beetje een apart verhaal is).

RE: Lichtverklikker

[size=75:v447invw][topics samengevoegd - Crispy][/size:v447invw]
Ten eerste, een goedemorgen!

Zal meteen met de deur in huis vallen, heb een mini uit 1986, hiermee heb ik al eens stil gestaan omdat ik vergeten was de verlichting uit te schakelen, ik weet het dom.

Nu wil ik dus iets inbouwen zodat er iets gaat piepen bij het uitschakelen van de motor als de verlichting nog aanstaat, wat tegenwoordig standaard is in auto's.

Iemand enig idee wat ik daarvoor moet hebben, wat dit me gaat kosten en hoe ik dit zal moeten aansluiten?

Alvast bedankt!

:D

RE: Lichtverklikker

Kost practisch niets (10 Euro) en is zo geinstalleerd.
Vraag maar na bij je lokale automaterialenzaak.
Signaal bij openen deur vind ikzelf het prettigst.


Kortom een goede investering. ;)

RE: Lichtverklikker

Dan dalijk maar eens langs de autozaak op :P

bedankt iig :)

RE: Lichtverklikker

Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door

een volgende keer eerst even de zoekfunctie proberen? ;)

RE: Lichtverklikker

Bedankt voor het verplaatsen, ik had al gezocht, maar kon niet echt wat vinden, ben bang dat ik dr overheen gelezen heb, sorry!

Maar ik heb nu dus een verklikker gekocht, alleen kom er nu dus achter dat mijn lampen niet via het zekeringenkastje lopen, tenminste, heb ze dr allemaal al uitgetrokken en nog steeds verlichting :P

En, ik heb geen deurportier schakelaar.

Vervolgens het knopje eruit getrokken van de verlichting, daar valt ook niks bij te knuppen, en een kroonsteentje tussen de bedrading achter de schakelaar word ook niks, aangezien ik hem dr niet ver genoeg uit kan trekken.

Iemand nog een oplossing of iets anders waar ik hem op aan kan sluiten.

Alvast bedankt :)

RE: Lichtverklikker

Je can hem op contact zetten. Bij lopende motor piept het niet maar zodra die op contact staat wel.

RE: Lichtverklikker

Dan moet je hem toch alsnog aansluiten op de verlichting?

Heb al 1 draadje verbonden met het contact.