Mag ik jullie advies?

default

RE: Mag ik jullie advies?

Op mijn Mini Van uit 1979 zitten een paar roestplekjes en een deukje in de achterdeur. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Wat adviseren jullie? Zouden jullie hier op korte termijn mee aan de slag gaan om erger te voorkomen, of kan het nog wel even wachten? Ik ben zelf verre van een pro, dus wellicht beter om uit te besteden?

Foto's van de 'schade'vind je via onderstaande link.

link

RE: Mag ik jullie advies?

Het lijken geen APK afkeur punten, dus zou het nog kunnen wachten.
Echter met wachten weet je ook zeker dat het steeds verder zal gaan en wellicht meer gaat laten roesten.

Als je de mogelijkheid hebt om het aan te laten pakken is dat natuurlijk altijd het beste. De restaurateurs die ik ken hebben een erg volle agenda, dus de kans dat je sowieso nog even moet wachten is groot.

Bereid je wel voor op meer werk dan dat je nu ziet, het zijn overigens wel allemaal 'standaard' plekken (waren bij mij ook aangetast).

Om het voor nu tegen te gaan kun je de plekken altijd behandelen met een roestomvormer of stop roest middeltje. Dat betekent echter niet dat het ook werkelijk stopt, en dat juist eronder het verder zal gaan.

Wat je ermee doet is vooral afhankelijk van tijd/prioriteit/geld. Als je zelf een garage hebt (waar die droog staat) en je zou 'm makkelijk een tijdje kunnen laten staan zou je zelf al wel de plekken met de blaasjes kunnen schuren om te kijken of het echt alleen oppervlakkig is. Daarmee krijg je alvast een idee van de 'schade'.
Dan kan een expert ook beter beoordelen wat er nodig is, en wat dat zou gaan kosten.

default

RE: Mag ik jullie advies?

Hi Arie,
Mini is net APK gekeurd en zijn zeker geen APK afkeurpunten. Mini is ook getaxeerd, daar ook niet als bijzonder aandachtspunt gemeld. Ik wil het zeker laten aanpakken, idd kwestie van tijd en geld. Auto staat binnen en droog, maar kan daar niet sleutelen. Hoe kan ik beste goede restaurateur zoeken/vinden? Liefst een beetje in de buurt zodat ik er eens langs kan rijden en indicatie kan krijgen van kosten.



Arie B schreef:
Het lijken geen APK afkeur punten, dus zou het nog kunnen wachten.
Echter met wachten weet je ook zeker dat het steeds verder zal gaan en wellicht meer gaat laten roesten.

Als je de mogelijkheid hebt om het aan te laten pakken is dat natuurlijk altijd het beste. De restaurateurs die ik ken hebben een erg volle agenda, dus de kans dat je sowieso nog even moet wachten is groot.

Bereid je wel voor op meer werk dan dat je nu ziet, het zijn overigens wel allemaal 'standaard' plekken (waren bij mij ook aangetast).

Om het voor nu tegen te gaan kun je de plekken altijd behandelen met een roestomvormer of stop roest middeltje. Dat betekent echter niet dat het ook werkelijk stopt, en dat juist eronder het verder zal gaan.

Wat je ermee doet is vooral afhankelijk van tijd/prioriteit/geld. Als je zelf een garage hebt (waar die droog staat) en je zou 'm makkelijk een tijdje kunnen laten staan zou je zelf al wel de plekken met de blaasjes kunnen schuren om te kijken of het echt alleen oppervlakkig is. Daarmee krijg je alvast een idee van de 'schade'.
Dan kan een expert ook beter beoordelen wat er nodig is, en wat dat zou gaan kosten.

RE: Mag ik jullie advies?

Ik welke buurt woon je? Als het gaat over restaurateurs zijn ervaringen voor mij erg belangrijk. Een duidelijke prijsafspraak, en duidelijke omschrijving van de werkzaamheden klinkt logisch maar is vaak erg onderbelicht bij het uitbesteden.
Bij mij heeft JB-classics het werk uitgevoerd (zit in de buurt van Etten-Leur) en heeft hij ook een doorlopende fotoverslag gemaakt zodat duidelijk is welk werk is uitgevoerd, welke behandeling er is toegepast (ook op de later niet meer zichtbare plaatsen) en bij twijfel even gebeld.

default

RE: Mag ik jullie advies?

Inderdaad ik kan overal terecht, maar wil er vertrouwen in hebben dat het goed gebeurd en tegen een faire prijs. Etten-Leur is voor mij te ver weg, ik woon in 020. Iemand een tip?


Arie B schreef:
Ik welke buurt woon je? Als het gaat over restaurateurs zijn ervaringen voor mij erg belangrijk. Een duidelijke prijsafspraak, en duidelijke omschrijving van de werkzaamheden klinkt logisch maar is vaak erg onderbelicht bij het uitbesteden.
Bij mij heeft JB-classics het werk uitgevoerd (zit in de buurt van Etten-Leur) en heeft hij ook een doorlopende fotoverslag gemaakt zodat duidelijk is welk werk is uitgevoerd, welke behandeling er is toegepast (ook op de later niet meer zichtbare plaatsen) en bij twijfel even gebeld.

default

RE: Mag ik jullie advies?

Kent iemand Auto herstel Weesp of Mark van Wijk? Ervaringen mee?

link


JvS schreef:
Inderdaad ik kan overal terecht, maar wil er vertrouwen in hebben dat het goed gebeurd en tegen een faire prijs. Etten-Leur is voor mij te ver weg, ik woon in 020. Iemand een tip?


Arie B":to66b0of]Ik welke buurt woon je? Als het gaat over restaurateurs zijn ervaringen voor mij erg belangrijk. Een duidelijke prijsafspraak, en duidelijke omschrijving van de werkzaamheden klinkt logisch maar is vaak erg onderbelicht bij het uitbesteden.
Bij mij heeft JB-classics het werk uitgevoerd (zit in de buurt van Etten-Leur) en heeft hij ook een doorlopende fotoverslag gemaakt zodat duidelijk is welk werk is uitgevoerd, welke behandeling er is toegepast (ook op de later niet meer zichtbare plaatsen) en bij twijfel even gebeld.

[/quote:to66b0of]

RE: Mag ik jullie advies?

Ben van Leeuwen in Ter Aar, of Jeroen Benrath in Schagen.

default

RE: Mag ik jullie advies?

Hi, Ben paar weken geleden bij BvL geweest, maar daar doen ze dit soort werk niet meer. Ze konden me daar helaas ook niet doorverwijzen naar een vertrouwd adresje. Van Jeroen Benrath kon ik alleen een facebook pagina en youtube filmpje vinden. Volgens mij voornamelijk NewMini en dan onderhoud en service, geen schadeherstel/plaatwerk? Zal desondanks eens een mailtje sturen.

Naast al eerder genoemde adressen kwam ik op internet ook autolasser.nl tegen. Iemand ervaringen mee?


(b)engeltje schreef:
Ben van Leeuwen in Ter Aar, of Jeroen Benrath in Schagen.



link

default

RE: Mag ik jullie advies?

Vandaag bij een schadeherstel bedrijf geweest. Deze vond de huidige roest niet zorgwekkend. Ze adviseerde deze nu niet aan te pakken, want er zou een beperkt kleurverschil zichtbaar blijven tussen de nieuw gespoten delen en rest. Advies was daarom om te wachten (en door te sparen!) en dan over jaartje of zo de hele auto te laten spuiten. Zelf hecht ik ook wel aan de originele lak en vindt helemaal overspuiten (los van de investering!) misschien wel zonde. Is er echt een verschil zichtbaar als je deel (bijvoorbeeld spatbord) auto spuit? Het ging dan geloof ik minder over de kleur, maar meer over de glans.
Verder werd er geadviseerd om de auto van onderen te behandelen met wax. Iemand ervaring mee?


JvS schreef:
Hi, Ben paar weken geleden bij BvL geweest, maar daar doen ze dit soort werk niet meer. Ze konden me daar helaas ook niet doorverwijzen naar een vertrouwd adresje. Van Jeroen Benrath kon ik alleen een facebook pagina en youtube filmpje vinden. Volgens mij voornamelijk NewMini en dan onderhoud en service, geen schadeherstel/plaatwerk? Zal desondanks eens een mailtje sturen.

Naast al eerder genoemde adressen kwam ik op internet ook autolasser.nl tegen. Iemand ervaringen mee?


(b)engeltje":31t8ga0d]Ben van Leeuwen in Ter Aar, of Jeroen Benrath in Schagen.



link[/quote:31t8ga0d]

RE: Mag ik jullie advies?

Niet om je uit de droom te halen, maar op de foto's zie je spuitnevel al op het subframe zitten. Volgens mij is de Van ook nooit in die kleur geleverd. De verf is dus al niet meer origineel. De plekjes die je laat zien, zijn ontstaan van binnenuit, probeer binnenin dan ook de roest op te zoeken en daar te behandelen. Vaak komt het door vuil en stof wat vocht vast houdt.

Sjoerd

default

RE: Mag ik jullie advies?

Dank voor de tip om roest van binnenuit op te zoeken. Van spuitnevel op frame weet ik niet, waar zie je dat op foto's? De Mini Van is origineel in deze kleur geleverd, ik was er destijds zelf bij :-) Volgens mij was dit ook een van de standaardkleuren; wit, zwart, rood en deze kleur blauw volgens mij. Ik heb de verkoopbrochure nog ergens liggen en waarschijnlijk ook de originele aankoopfactuur.

On topic: wat zou je doen plekjes aanpakken of geheel overspuiten? Waxen zinvol, ook om verdere roest te voorkomen?

LimitedSjoerd schreef:
Niet om je uit de droom te halen, maar op de foto's zie je spuitnevel al op het subframe zitten. Volgens mij is de Van ook nooit in die kleur geleverd. De verf is dus al niet meer origineel. De plekjes die je laat zien, zijn ontstaan van binnenuit, probeer binnenin dan ook de roest op te zoeken en daar te behandelen. Vaak komt het door vuil en stof wat vocht vast houdt.

Sjoerd

RE: Mag ik jullie advies?

JvS schreef:
Dank voor de tip om roest van binnenuit op te zoeken. Van spuitnevel op frame weet ik niet, waar zie je dat op foto's?



Ik dacht dat te zien op de foto "right back panel". Maar ik lees net dat de auto altijd in de familie is gebleven dus jij daardoor weet jij het waarschijnlijk wel beter. :P

Ik heb zelf een Clubman Estate met originele lak roestvrij gekocht een aantal jaar geleden. De lak had een paar kleine plekjes en ik heb de keuze gemaakt om hem volledig te laten overspuiten. Dit heb ik gedaan omdat ik meer waarde hecht aan een het originele plaatwerk dan de originele lak. Er is nog nooit laswerk aan de auto verricht wat ik een erg mooi idee vind. Ik zou daarom ook wel de plekjes behandelen en bij laten werken. Om het staal zo goed mogelijk te houden. Als nu volledig overspuiten te kostelijk is, kan dat over een paar jaar natuurlijk. Maar dan rijdt je nu even rond met wat bijgewerkte plekjes.

Dit is wat ik zou doen, maar er wordt niets opgelegd natuurlijk. :D

default

RE: Mag ik jullie advies?

Auto is inderdaad altijd in familie geweest. Mini werd destijds gebruikt als 'boodschappenauto' en stond altijd gestald in verwarmde garage. Van 1995 tot 2019 is de Mini in ondergrondse, dus vorstvrije, garage gestald. Vorig jaar uit winterslaap gehaald en nu staat de auto in ondergrondse parkeergarage in 020. Mini komt in principe alleen naar buiten bij 'mooi' weer.

Snap dat je de keuze hebt gemaakt voor volledig overspuiten van je Clubman Estate (ook 1979 zie ik!), ziet er vast top uit. Is misschien ook wel het beste. Echter prijs die ik gisteren hoorde (5k) is behoorlijke investering?! Ik ga binnenkort nog bij twee andere bedrijven hier in regio langs om te kijken wat zij adviseren en wat zij rekenen voor bijwerken plekjes en/of volledig overspuiten.


LimitedSjoerd schreef:
JvS":gck33q45]Dank voor de tip om roest van binnenuit op te zoeken. Van spuitnevel op frame weet ik niet, waar zie je dat op foto's?



Ik dacht dat te zien op de foto "right back panel". Maar ik lees net dat de auto altijd in de familie is gebleven dus jij daardoor weet jij het waarschijnlijk wel beter. :P

Ik heb zelf een Clubman Estate met originele lak roestvrij gekocht een aantal jaar geleden. De lak had een paar kleine plekjes en ik heb de keuze gemaakt om hem volledig te laten overspuiten. Dit heb ik gedaan omdat ik meer waarde hecht aan een het originele plaatwerk dan de originele lak. Er is nog nooit laswerk aan de auto verricht wat ik een erg mooi idee vind. Ik zou daarom ook wel de plekjes behandelen en bij laten werken. Om het staal zo goed mogelijk te houden. Als nu volledig overspuiten te kostelijk is, kan dat over een paar jaar natuurlijk. Maar dan rijdt je nu even rond met wat bijgewerkte plekjes.

Dit is wat ik zou doen, maar er wordt niets opgelegd natuurlijk. :D[/quote:gck33q45]

RE: Mag ik jullie advies?

Wanneer na het bijspuiten de glans van de andere delen is een probleem is, is dit is goed op te lossen door je lak te polijsten.

default

RE: Mag ik jullie advies?

Goede tip! Is er dan nog een reden waarom ik gehele auto overspuiten toch zou moeten overwegen? Is 5k voor zo'n kleine auto niet relatief hoge prijs?

Willy1 schreef:
Wanneer na het bijspuiten de glans van de andere delen is een probleem is, is dit is goed op te lossen door je lak te polijsten.

RE: Mag ik jullie advies?

5k lijkt me wat veel, mijn clubman is voor 2400 overgespoten, daarbij zijn de ramen er wel uit geweest maar is de binnenkant niet mee gespoten (deels) onder de motorkap wel. dit is wel alweer 6 jaar geleden

default

RE: Mag ik jullie advies?

Dat klinkt me meer realistisch. Mijne is panel van, dus veel hoeft er niet uit en af. 5k was ook alleen buitenkant (binnen hoeft ook niet, ziet er nog bijna nieuw uit).

Waarom zou ik kiezen voor geheel overspuiten ipv alleen de roestplekken?



LimitedSjoerd schreef:
5k lijkt me wat veel, mijn clubman is voor 2400 overgespoten, daarbij zijn de ramen er wel uit geweest maar is de binnenkant niet mee gespoten (deels) onder de motorkap wel. dit is wel alweer 6 jaar geleden

RE: Mag ik jullie advies?

Wat een bijzondere auto. Kom je echt bijna niet tegen ongerestaureerde mini vans. Ik zou het daarom ook lekker zo laten. Zeker als ie binnen (en droog!) gestald staat.

Als je hier aan gaat beginnen kom je echt nog veel meer tegen. Die roest bellen zijn echt niet ontstaan door een beschadiging in de lak ofzo, dat is van binnenuit. Ga je daar aan pulken dan zit er zomaar een gat in.

RE: Mag ik jullie advies?

Leuke wagen, maar helaas roest vorming op alle bekende "zichtbare"plaatsen. Bij Mini is het helaas net als een ijsberg, je ziet maar ongeveer 10% van de roestvorming. Als je niet wilt gaan lassen zou ik het zo laten en gewoon zelf opschuren, behandelen en bijspuiten. Een Mini gaat gegarandeerd toch altijd weer roesten. De beste bescherming doe je al, en dat is droog binnen stallen.

default

RE: Mag ik jullie advies?

Dank! Omdat het 'familie-auto' is wil ik 'm niet weg doen en in zo'n goed mogelijke staat houden. Op de roestplekken na is de auto hard, laadvloer is strak en onbeschadigd (behalve wat boodschappen en kinderen heeft er nooit iets op de laadvloer gestaan of gezeten).

Als ik er niets aan doe wordt het toch steeds erger? Kan ik dan niet beter laten lassen? Wellicht alleen plek waar de 'bellen'zijn? Snap dat het roest probleem ooit toch wel weer terugkomt, maar dan zou ik er toch voor een aantal jaren van af moeten zijn?

henkmarius schreef:
Wat een bijzondere auto. Kom je echt bijna niet tegen ongerestaureerde mini vans. Ik zou het daarom ook lekker zo laten. Zeker als ie binnen (en droog!) gestald staat.

Als je hier aan gaat beginnen kom je echt nog veel meer tegen. Die roest bellen zijn echt niet ontstaan door een beschadiging in de lak ofzo, dat is van binnenuit. Ga je daar aan pulken dan zit er zomaar een gat in.

default

RE: Mag ik jullie advies?

Is het juist vanwege de 'ijsberg' niet beter om goed aan te pakken en wel te lassen? Volgens mij is schade nu nog redelijk beperkt, als ik wacht zit ik straks wellicht een 'gat' in Mini. Auto staat idd altijd droog binnen en ik rijd vrijwel alleen bij mooi/droog weer (een onverwachts buitje is nooit uit te sluiten :( ). Ik heb 'm geen hoes of pyjama aangetrokken zodat er maximale ventilatie is.

Ton schreef:
Leuke wagen, maar helaas roest vorming op alle bekende "zichtbare"plaatsen. Bij Mini is het helaas net als een ijsberg, je ziet maar ongeveer 10% van de roestvorming. Als je niet wilt gaan lassen zou ik het zo laten en gewoon zelf opschuren, behandelen en bijspuiten. Een Mini gaat gegarandeerd toch altijd weer roesten. De beste bescherming doe je al, en dat is droog binnen stallen.

RE: Mag ik jullie advies?

Denk daar goed over na, voor je het weet zit je in een bodemloze meer jaren project. Er zijn namelijk meer Mini's op kenteken die niet rijden dan wel rijden. Het begint meestal zoals bij jou met ach een beetje roest valt wel mee, voor je het weet ligt de auto compleet uit elkaar en ben je duizenden euro's verder, zeker als je het laat doen. Bij een Mini valt het nooit mee, en alles wat je eraan laat doen krijg je er nooit meer voor terug. Of je moet het net als ik leuk vinden om juist alles zelf te doen. Het gaat er echt om wat je er zelf voor over heb. Je kunt ook blijven rijden tot je een keer APK afkeur krijgt en dan aanpakken. Roest heb je toch al, en metaal wat er nu door roest niet meer zit komt er ook niet bij. Wat je ook kunt doen is uitstellen door de plekjes bij te werken, kaal maken primer eventueel wat plamuur en lakken. Daarnaast kun je alle holle ruimten in te spuiten of kwasten met lijnolie. Dat kost weinig en werkt prima. Er zijn zelfs mensen die roest blaasjes laten zitten en met een injectienaald inspuiten met lijnolie. Werkt prima voor uitstel van jaren.

default

RE: Mag ik jullie advies?

Schrik hier wel van. Lijkt of er weinig aan te doen is en elke aanpak tot grotere problemen leidt. Dacht juist dat het verstandig was om zo snel mogelijk probleem bij de hoorns te pakken, maar als ik jouw feedback lees dan is probleem groter dan het zich zo laat aanzien en een oplossing niet echt voor handen en/of zeer kostbaar.

Ton schreef:
Denk daar goed over na, voor je het weet zit je in een bodemloze meer jaren project. Er zijn namelijk meer Mini's op kenteken die niet rijden dan wel rijden. Het begint meestal zoals bij jou met ach een beetje roest valt wel mee, voor je het weet ligt de auto compleet uit elkaar en ben je duizenden euro's verder, zeker als je het laat doen. Bij een Mini valt het nooit mee, en alles wat je eraan laat doen krijg je er nooit meer voor terug. Of je moet het net als ik leuk vinden om juist alles zelf te doen. Het gaat er echt om wat je er zelf voor over heb. Je kunt ook blijven rijden tot je een keer APK afkeur krijgt en dan aanpakken. Roest heb je toch al, en metaal wat er nu door roest niet meer zit komt er ook niet bij. Wat je ook kunt doen is uitstellen door de plekjes bij te werken, kaal maken primer eventueel wat plamuur en lakken. Daarnaast kun je alle holle ruimten in te spuiten of kwasten met lijnolie. Dat kost weinig en werkt prima. Er zijn zelfs mensen die roest blaasjes laten zitten en met een injectienaald inspuiten met lijnolie. Werkt prima voor uitstel van jaren.

RE: Mag ik jullie advies?

Wil je absoluut niet bang maken, maar op je foto's is alleen de oppervlakkige roest zichtbaar. Achterzijde valt op het eerste gezicht wel mee, maar voorzijde lijkt toch wel serieus roest. Kijk ook eens op de andere bekende zwakke plekken van de Mini. Dan bedoel ik de volgende punten.
- onderzijde van de deuren
- buiten dorpels
- onder de spatborden voorzijde
- bodem links en rechts ter hoogte van voeteinde
- achter spatborden aan binnenzijde. Hoewel dat bij dit model meestal wel meevalt.
- voorzijde achter en onder de bumper.
- raamranden
En misschien valt het allemaal echt wel mee, maar mijn ervaring is dat het meestal niet zo is. Zeker als je eens met een schroevendraaier een beetje gaat prikken.
Het is meer dat ik je wil waarschuwen er niet te makkelijk over te denken. Mijn halve schuur staat vol met projecten waar de vorige eigenaar ooit vol enthousiasme aan begonnen is, maar na jaren en vele euro's lichter, en een illusie armer afscheid van heeft genomen. Mini's zijn gewoon oude auto's en nooit gebouwd om lang mee te gaan.

default

RE: Mag ik jullie advies?

Idd toch wat geschrokken van het voorruitzicht van gaten in auto en portemonnee :(

Volgens taxatie (zie link: link ) is de auto 'strak en hard' Bij garage, waar ie na 25 jaar winterslaap weer tot leven is gebracht, is ie uiteraard ook op brug geweest en waren ze positief over de staat van de auto. Vorige week bij plaatwerker geweest en die had "nog nooit zo'n gave en originele Mini Van gezien". Zal vast ook wel deels commercieel praatje geweest zijn, maar zal ook niet geheel gelogen hebben.

De punten die je noemt zal ik (wanneer het weer het weer een keer toelaat) nog eens nakijken en foto's van proberen te maken, maar volgens mij zijn onderzijde deuren, dorpels, bodem, achter en onder bumper en bij ramen allemaal ok. Spatborden voor en achter ben ik minder zeker van want daar zie je de roest en die moet toch ergens vandaan komen :'(

Volgens mij valt het dus echt wel mee, maar wil vooral voorkomen dat het erger wordt en ik over een tijdje met problemen zit die ik had kunnen voorkomen. Ik ga nog bij twee andere plaatwerkers langs om te kijken wat zij er van vinden/voorstellen, maar stel jou en jullie mening (als ervaringsdeskundigen) zeer op prijs!



Ton schreef:
Wil je absoluut niet bang maken, maar op je foto's is alleen de oppervlakkige roest zichtbaar. Achterzijde valt op het eerste gezicht wel mee, maar voorzijde lijkt toch wel serieus roest. Kijk ook eens op de andere bekende zwakke plekken van de Mini. Dan bedoel ik de volgende punten.
- onderzijde van de deuren
- buiten dorpels
- onder de spatborden voorzijde
- bodem links en rechts ter hoogte van voeteinde
- achter spatborden aan binnenzijde. Hoewel dat bij dit model meestal wel meevalt.
- voorzijde achter en onder de bumper.
- raamranden
En misschien valt het allemaal echt wel mee, maar mijn ervaring is dat het meestal niet zo is. Zeker als je eens met een schroevendraaier een beetje gaat prikken.
Het is meer dat ik je wil waarschuwen er niet te makkelijk over te denken. Mijn halve schuur staat vol met projecten waar de vorige eigenaar ooit vol enthousiasme aan begonnen is, maar na jaren en vele euro's lichter, en een illusie armer afscheid van heeft genomen. Mini's zijn gewoon oude auto's en nooit gebouwd om lang mee te gaan.

default

RE: Mag ik jullie advies?

Heb paar foto's gemaakt (zie link) van de wielkasten en onderkant auto (voor, zij en achter). Foto's zijn niet perfect, maar geven wel een goede indruk. Als het mooi weer is zal ik nog eens wat betere foto's maken.

https://sites.google.com/view/minivan10 ... ercarriage



JvS schreef:
Idd toch wat geschrokken van het voorruitzicht van gaten in auto en portemonnee :(

Volgens taxatie (zie link: link ) is de auto 'strak en hard' Bij garage, waar ie na 25 jaar winterslaap weer tot leven is gebracht, is ie uiteraard ook op brug geweest en waren ze positief over de staat van de auto. Vorige week bij plaatwerker geweest en die had "nog nooit zo'n gave en originele Mini Van gezien". Zal vast ook wel deels commercieel praatje geweest zijn, maar zal ook niet geheel gelogen hebben.

De punten die je noemt zal ik (wanneer het weer het weer een keer toelaat) nog eens nakijken en foto's van proberen te maken, maar volgens mij zijn onderzijde deuren, dorpels, bodem, achter en onder bumper en bij ramen allemaal ok. Spatborden voor en achter ben ik minder zeker van want daar zie je de roest en die moet toch ergens vandaan komen :'(

Volgens mij valt het dus echt wel mee, maar wil vooral voorkomen dat het erger wordt en ik over een tijdje met problemen zit die ik had kunnen voorkomen. Ik ga nog bij twee andere plaatwerkers langs om te kijken wat zij er van vinden/voorstellen, maar stel jou en jullie mening (als ervaringsdeskundigen) zeer op prijs!



Ton":wgsslci2]Wil je absoluut niet bang maken, maar op je foto's is alleen de oppervlakkige roest zichtbaar. Achterzijde valt op het eerste gezicht wel mee, maar voorzijde lijkt toch wel serieus roest. Kijk ook eens op de andere bekende zwakke plekken van de Mini. Dan bedoel ik de volgende punten.
- onderzijde van de deuren
- buiten dorpels
- onder de spatborden voorzijde
- bodem links en rechts ter hoogte van voeteinde
- achter spatborden aan binnenzijde. Hoewel dat bij dit model meestal wel meevalt.
- voorzijde achter en onder de bumper.
- raamranden
En misschien valt het allemaal echt wel mee, maar mijn ervaring is dat het meestal niet zo is. Zeker als je eens met een schroevendraaier een beetje gaat prikken.
Het is meer dat ik je wil waarschuwen er niet te makkelijk over te denken. Mijn halve schuur staat vol met projecten waar de vorige eigenaar ooit vol enthousiasme aan begonnen is, maar na jaren en vele euro's lichter, en een illusie armer afscheid van heeft genomen. Mini's zijn gewoon oude auto's en nooit gebouwd om lang mee te gaan.

[/quote:wgsslci2]