mini staat hoog op wielen achteraan?

default

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

ik heb onder mijn mini het achtersubframe terug geplaats

het is een nieuw achtersubframe en nieuwe bollen heb ik aan die conische buis aan de veren gezet inclusief nieuw potjes in de armen waarin deze scharniert

nu hang ik het het beoltje er terug onder. en mijn mini staat ineens heel wat hoger op poten. heb al alles zitten proberen maar ik krijg hem niet lager.
nu moet ik zeggen dat er nog maar enkel de carroserie er staat met de motor en de ophaning vooraan heb ik ook al in elkaar geknutseld.

ik denk dat er toch niet zoveel gewicht meer moet bijkomen dat hij nog gaat zakken.

iemand dit ook al eens voorgehad???

ik weet geen oplossing meer

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

hoogstwaarschijnlijk is het het subframe (immitatie?)
of de rubberbollen.

Het kan dat het subframe een klein beetje afwijkt, en dus het hoogteverschil veroorzaakt.

Of het zijn de rubber veerbollen, die nog inklinken zodra je er een tijdje mee gereden hebt.

Om er zeker van te zijn dat de Mini omlaag gaat (later of nu meteen) is het mogelijk om een Hi-Lo kit te monteren.
Deze vervangen de conische buizen, zoals je ze noemt.
Het idee van een Hi-Lo kit is dat je de lengte kan instellen (een conische buis kan je niet korter of langer maken) en daarmee de auto hoger of lager 'op de poten' kan zetten.
Een compleet kitje kost ongeveer 50 tot 100 euro, en dan kan je meteen de hele auto (voor én achter) hoger of lager zetten. Dus eigenlijk best betaalbaar en simpel om te installeren. :D

(Meer info over Hi-Lo kits en hoe je ze installeert: zoekfunctie op dit forum, er is al veel over geschreven)

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

hoe is de staat van je voorwielophanging, en dan vooral de plastic cupjes...

in die cupjes 'scharnieren' je kogels die aan je trompetten zitten.

op het moment dat die cupjes doorgesleten zijn schiet je voorwielophanging een centimeter lager, waardoor de achterkant een stuk hoger staat...

bij mijn flame is dit het geval...

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

De onderdelen moeten altijd ff 'zetten'op elkaar dus zodra je een paar dagen ermee hebt gereden en een paar drempels en hobbels hebt gepakt is hij meestal wel wat gezakt...

default

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

ah dan zal ik eerst nog wat wachten en zien tot dat ik ermee ga rondrijden.
vanvoor zitten ook van die nieuw cupjes in dus daar kan het niet aan liggen denk ik

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

(een conische buis kan je niet korter of langer maken)



korter kan wel (afzagen), langer ook (ringen tussen kogel en buis).

Zoals al gezegd: veerbollen zakken altijd nog in, btdt, en dat waren gebruikte bollen. wacht een paar weken en kijk hoe het dan staat.

groeten,
Wouter

default

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

Ik heb precies hetzelfde probleem, maar ik heb volgens mij de draagarmen verwisseld |:( . Ik heb de cupjes nu onder, die horen volgens mij boven.

(Ik had het subframe op de kop liggen toen ik alles weer monteerde :( )

Maar zou iemand even kunnen checken of die cupjes aan de bovenkant horen?

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

.. ze horen onder .. knappe vent als je je draagarmen zo monteert dat ze boven zitten en dan je subframe onder de mini krijgt ..

(zie ook: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/re ... armout.gif )

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

Ik dacht echt dat ik het verkeerd had, de wielen komen nu niet eens in de wielkasten.

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

Wouter schreef:
(een conische buis kan je niet korter of langer maken)



korter kan wel (afzagen), langer ook (ringen tussen kogel en buis).




Afzagen is nogal definitief :)
Met een Hi-Lo kitje kan je het met hetzelfde gemak weer terugdraaien.

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

Afzagen is nogal definitief
Met een Hi-Lo kitje kan je het met hetzelfde gemak weer terugdraaien.



valt mee, want je hoeft er maar een paar mm af te zagen. Ophogen kan altijd weer met een paar ringen, kost een stuk minder geld dan HiLo, en andere trompetten zijn genoeg te krijgen: die dingen gaan nooit stuk :)

Wouter (wel voorzien van HiLo, maar verstellen is toch lastiger dan je denkt)

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

de wielen komen nu niet eens in de wielkasten



?? hoe bedoel je ? als je de mini gewoon op de grond/wielen hebt staan heb je dan veel ruimte tussen bovenkant wiel en wielkast ? of steken ze links/rechts uit ?

Als je mini *niet* op de grond/wielen staat kan het wel een vreemd gezicht zijn:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/van2002/van1.jpg
.. maar deze staat dus op assteunen !!

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

Let wel, als je achterwielen niet de grond halen terwijl de auto [i:1qe5fjhy]niet[/i:1qe5fjhy] op assteunen staat is het [i:1qe5fjhy]niet[/i:1qe5fjhy] goed...

...

Misschien dat een foto van de auto in kwestie helpt. En anders inderdaad even geduld, als het allemaal vers gemonteerd is dan heeft het nog veel ruimte, moet nog een beetje op elkaar in werken. Daarnaast staan sommige Mini's achter zowiezo hoger dan andere. Waar het doorkomt weet ik niet, dikkere veerbollen, misschien iets andere maatvoering subframe, geen idee. Tot aan de restauratie (toen er Hi-Los onder zijn gegaan) stond mijn Mini zo hoog achter:

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

Mijn PL staat na het monteren van een nieuw subframe (5 jaar, ~3500 km geleden) abnormaal hoog.
Bij Ugly is er een 2e hands subframe onder gekomen en sinds dien staat die ook iets hoger dan eerst.
Ik heb het vermoeden dat er een x aantal verschillende maatvoeringen gebruikt zijn bij fabricage van die dingen.



Nou vind ik het opzich niet zo erg, maar ik kan me voorstellen dat het je stoort. Ik persoonlijk zou voor Hi-Lo's gaan (die moet ik ook nog voor de PL hebben, maar goed, die rijdt de eerste tijd toch nog niet).

default

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

De bovenkant van het wiel is gelijk met de onderkant van de bodem van de kofferbak.

Ik heb geen nieuwe onderdelen gebruikt, dit omdat alles nog in goede staat verkeerde. Ik heb alleen alle roest verwijderd en alles weer inelkaar gezet.

Wel heb ik natuurlijk nieuwe wiellagers, remdruk-cylinders en remschoenen gemonteerd, maar dat heeft er verder niks mee te maken toch?

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

Ik heb alleen alle roest verwijderd en alles weer inelkaar gezet.



het lijkt mij dat er dan iets niet goed aansluit: veerbol op subframe of trompet op veerbol of kogel in trompet of kogel/cupje in draagarm.
Als dat allemaal goed zit zou het hooguit zoals op de foto van Tincu moeten zitten ? anders is er bij montage misschien iets anders fout gegaan .. hoe zit je handremkabel ? (en de kwadrantjes waar die over loopt ? en/of de bout waar die kwadrantjes weer op vastzitten) check desnoods de bewegingsvrijheid van de draagarm door de trompet er weer uit te halen ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

Wel heb ik natuurlijk nieuwe wiellagers, remdruk-cylinders en remschoenen gemonteerd, maar dat heeft er verder niks mee te maken toch?



heeft er niets mee te maken idd. Waar zitten de cilinders, boven of onder in de ankerplaat?

Zoals Eelke al zei, stuur eens een foto, liefst closeup hoe de draagarm gemonteerd zit.

Heb je de schokbreker er wel tussen kunnen krijgen?

Wouter

default

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

Ik heb exact hetzelfde probleem, na het monteren van een nieuw subframe staat de achterkant veel hoger als normaal. Waarschijnlijk (enige mogelijkheid) is een afwijkende maar in het subframe. De volgende keer wordt het dus weer een beter fabrikaat. Deze week maar hi-lo's monteren...

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

was het niet zo dat de nieuwe subframe's iets hoger op de poten stonden dan de ouwere. eea om de bodemvrijheid te verhogen?
Maar dan was het niet om een halve wiel/velg hoogte...

default

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

Geen idee, ik heb een '91 Cooper met carburatuur (en oorspronkelijk een CAT. die uiteraard verwijderd is)
Het vervangingssubframe was volgens mij van Veng.
Origineel stond de Cooper een heel stuk lager.
Morgen een Hilo kit bestellen met nog wat andere onderdelen. Kan ik de vacantie weer nuttig besteden.

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

Het kan goed kloppen dat er verschillende maatvoeringen zijn voor de subframes, er zijn namelijk ook verschillende lengtes trompetten. Ik weet uit ervaring dat er in elk geval twee verschillende modellen zijn met in lengte een verschil van een millimeter of 3. Ik zou mooi een stukje van m'n trompet afzagen om m'n Mini te verlagen, Hi-Lo's kopen kan altijd nog.

default

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

Hi-Lo's zijn binnen (ben eigenwijs) nu nog monteren.
Wordt vervolgd...

RE: mini staat hoog op wielen achteraan?

Ik had ook dat mijn mini achter nogal hoog stond.. alles
standaard, zelfs het orginele sub er nog onder.
Maar heb er nu een mm of 3 afgehaald en hij ligt een
stuk beter, ook op het wegdek!