Mini verstevigen na inbouw 1300cc

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

Ik heb een mini uit 1988 en daar zit een 1000cc blok in. Mijn mini is voorzien van een rolkooi van achter naar voren. Als ik nou een 1300cc blok ga inbouwen moet ik verstevigingen aanbregen, zodat mijn mini niet uit elkaar getrokken wordt?

Als dit wel het geval is zou ik graag willen weten waar ik dat dan zou moeten doen.

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

maak je geen zorgen... tenzij je een paar honderd pk uit die 1300 gaat halen, hoef je niets te veranderen aan je Mini.

Wouter

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

De reden dat ik dit vraag is omdat de vorige eigenaar van het blok het had ingebouwd in een mini uit 1983 en die was wel aan het scheuren (niet alleen met het blok). Het kan zijn omdat zijn mini niet in top conditie was.

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

Waar scheurde hij dan? Dat moet dan zeker aan de conditie van de Mini gelegen hebben.

Cheers,
Wouter

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

Dat was volgens mij bij de bevestiging van het subframe aan de carroserie.

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

Dat was volgens mij bij de bevestiging van het subframe aan de carroserie.



Dan zal hij daar wel roestig geweest zijn, het is een roestgevoelig punt. Of waren misschien alleen de rubbers gescheurd? Die zijn gewono aan slijtage onderhevig.

Wouter

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

Of de bevestiging van de bovenste motorsteun aan het schutbord, die overleeft het vaak niet. Een extra motorsteun (van thermostaathuis naar schutbord) is bij een 1300 wel aan te raden.

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

CMC schreef:
Een extra motorsteun (van thermostaathuis naar schutbord) is bij een 1300 wel aan te raden.



Dat wil ik wel even wat sterker aantippen; dat is een must.
Zeker als je af en toe flink weg wilt trekken dan houdt de bevestiging van het hondebot op het schutboard het echt niet. En het is een lastig plekje om te lassen als de boel is afgebroken.

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

Ik heb de extra motorsteun op de waterpomp en schutbord zitten... Dan kun je de kop er altijd nog af zonder de steun los te halen, maar of dat nu echt de moeite waard is geweest betwijfel ik! Veel inbouwwerk! (check mijn cooper op m'n site...)

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

Paul schreef:
het is een lastig plekje om te lassen als de boel is afgebroken


Been there, done that...een keer de beugel niet gelast maar een nieuwe dikke beugel gemaakt en met twee bouten door het schutbord vastgezet (lassen was te [i:3lexx73l]las[/i:3lexx73l]tig).
Op m'n witte Mini heb ik de steun gelast toen de motor er een keer uit was, toen een extra steun onder gezet en een maand of wat geleden de extra bovenste steun, dus die staat nu met 4 steunen vast :)
't Komt trouwens niet alleen bij 1300's voor: zelfs op m'n Studio 2 (1000) is de beugel ooit gelast.

Het viel me destijds op toen we met een aantal Mini's bij BCCP op de rollen stonden. De motoren stonden behoorlijk te bewegen bij het schakelen en volgas optrekken.

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

Nu we het toch over motorsteunen hebben: ben zelf niet zo kapot van die extra motorsteun naar het schutbord. Heb er zelf 2 extra vanaf mijn versnellingsbak naar het subframe en die zitten na 10 jaar flink gasgeven nog precies zo. Nooit meer anders.

Heb nl. in het verleden tot 2 keer toe gezien dat die steun bij het schutboard afbreekt.

groenten,

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

Wat Sebastian misschien bedoelt, en ik heb er al eens een Mini voor afgekeurd, is dat de bout die de torens van het subframe vastzet het gat in de carrosserie uitslaat en er zodoende scheuren in de balk waar die gaten zitten komen.
Het is bijna niet te repareren daar.
Ik denk dat je dat kunt voorkomen door daar performancerubbers te zetten , of, zoals ik het bij onze Mini heb gedaan, nylon. Er is tegenwoordig ook aluminium te koop daarvoor. Op die manier is dan wel je subframe massief opgehangen en dat scheelt iets of wat aan comfort maar sturen wordt er wel directer mee.

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

ik haal even een oude topic omhoog om dat ik zeer benieuwd ben naar deze extra motorsteun.


heeft er iemand een foto van deze situatie? kon hem namelijk niet op het forum vinden.

groeten Arno

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

Deze extra motorsteun is geplaats bij de versnellingbak. Die gaat van subframe naar versnellingsbak.

Zie die er bij jou?

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

Maar, we hebben het dus over twee mogelijkheden: een extra steun onderaan bij de versnellingsbak, en 1 bovenaan bij het thermostaathuis.

Ik zal er binnenkort ook aan moeten, zie de episode met het gescheurde uitlaatspruitstuk. Ik heb me alleen kortgeleden laten vertellen dat zo'n ultimate engine steady (dat is de variant die bovenop komt, vanaf het thermostaathuis naar het schutbord) anders is voor links- en rechtsgestuurde auto's (i.v.m. koppelings- en evt. remcilinder). Daarnaast lijkt het erop dat ik nou net pech heb volgens deze link, want volgens mij heb ik zo'n PEQ10019 thermostaathuis.

Het alternatief voor onderaan naar de versnellingsbak ben ik ook wel benieuwd naar.

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

CMC schreef:

Het viel me destijds op toen we met een aantal Mini's bij BCCP op de rollen stonden. De motoren stonden behoorlijk te bewegen bij het schakelen en volgas optrekken.



Idd! Een heleboel motoren die wel zo op het oog 1 cm naar voren- en achterkantelden.
Die van mij zit gelukkig wel stevig vast; geen zin in afbrekende LCB ed! (fingers crossed)

Eelke":170b92b9]Ik heb me alleen kortgeleden laten vertellen dat zo'n ultimate engine steady (dat is de variant die bovenop komt, vanaf het thermostaathuis naar het schutbord) anders is voor links- en rechtsgestuurde auto's....[/quote:170b92b9]

Links en rechts verschillen zeker, ik heb mijn schutbord-bevestiging zelf in elkaar gefabriekt van een rechtsgestuurde Mini bevestigingsbeugel. Bij mijn kop zit hij vast op de 3 tapeinden van je thermosstaathuis én aan de achterkant op het uiterste tapeind waar je LCB mee vastzit.

Ben niet echt tevreden met de huidige beugel, ik zag laatst ergens op een forum een mooie pic van een in lengte verstelbare Wood&Picket, die ga ik zeker kopen. Kan ik eindelijk eens de motor naar voren kantelen zodat ik de carburateurstack eens kan plaatsen, is nu gewoon niet genoeg ruimte voor nml.

[edit]

[/edit]

Eelke":170b92b9]....Het alternatief voor onderaan naar de versnellingsbak ben ik ook wel benieuwd naar.....
[/quote:170b92b9]

En dan 3 x zo'n W&P, want om ook op je laatste vraag in te gaan; de onderste motorsteun is ook een hondebotje maar dan staan de uiteinden waar de bout doorheen gaat niet haaks op elkaar maar onder een andere hoek. Zit vast op je diff-deksel en het subframe.

Als ik niet te lui ben zal ik nog wel even foto's van mijn huidige motorstabilisors maken.

Altijd behulpzaam ;)

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

Eelke schreef:
dat ik nou net pech heb volgens deze link, want volgens mij heb ik zo'n PEQ10019 thermostaathuis.



Dat is idd een 'hoekig' Metro-/carb-Cooper-type thermostaathuis. Van de beugel van de engine steady en het thermostaathuis kun je -denk ik- genoeg metaal weghalen om het passend te maken (maar dan wordt het wat zwakker), en anders zet je er een standaard Mini-thermostaathuis op. Tenslotte zitten die ook (weer) op de Spi's.
Zo'n W&P steady lijkt me trouwens iets minder degelijk (1 bout per eind) dan een conventionele steady.

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

Dan eerst maar eens kijken of er een normaal thermostaathuis op past.
Links en rechts verschillen zeker, ik heb mijn schutbord-bevestiging zelf in elkaar gefabriekt van een rechtsgestuurde Mini bevestigingsbeugel.


Maar op MiniSpares vind ik maar 1 type en wordt er geen onderscheid gemaakt. Verschilt misschien ook per fabrikant?

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

Die W&P steady had ik op mijn cooper carb zitten. Het was wel ff wat meer werk qua inbouwen, op mijn site is er het een en ander over te vinden...

Steady's boven aan je blok zullen het meeste effect hebben, kracht x arm...

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

CMC schreef:

Zo'n W&P steady lijkt me trouwens iets minder degelijk (1 bout per eind) dan een conventionele steady.



Dat zie ik toch anders, normaliter heb je rechts geen motorsteun maar alleen het hondebotje dat ook met 1 bout vastzit en het is niet die bout die het eerste kapot gaat, je scheurt eerder de bracket op je schutbord los.

Dus een extra engine-steady rechts ook gemonteerd met een bout in het blok moet toch geen problemen geven lijkt me zo.

default

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

zijn er ook foto's van kan namelijk niets van vinden.

RE: Mini verstevigen na inbouw 1300cc

Zie de laatste pagina van dit topic.