MPI dashboard in ouder type, top rail

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Ik heb een probleem met het monteren van een MPI dashboard in mijn 1991er mini.

Top-rail
Ik heb destijds (tijdens de restauratie) de voorruit erin gezet, een daarna pas de top rail er opnieuw ingezet gemaakt. We hebben toen de bouten in moeten korten om het erin te zetten. Ik heb het idee dat hij toch niet helemaal goed zit en dat ik daarom niet goed uitkom qua passing.

Is het aan te raden om de voorruit er opnieuw uit te halen, om de top rail er helemaal strak in te krijgen? Dit heeft niet echt mijn voorkeur omdat het ontzettend veel werk is en een voorruit-rubber kost.

Bevestigings-gaten
Ook vind ik de bevestigings-gaten voor het dashboard niet terug in mijn body. Ik vind wel een gat in het midden ongeveer op de plek waar de midden-beugel van het dash komt, maar voor de 2 beugels links en rechts is geen gat te bespeuren waar de draadeindjes doorheen passen.

En de ratel aan de bovenkant - klikt deze aan de top rail, of aan het oude asbakje?

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Hoi,

Voor zover ik weet moet om de toprail te plaatsen je ruit eruit... :x

Het dashboard komt dacht ik niet aan je body vast te zitten maar wordt geklemd met grote beugels. Hiermee trek je als het ware enerzijds de dash en anderzijds de beugel klem tegen respectievelijk de voor en achterzijde van de top- en bottom rail.

Echter weet ik niet zeker of dit ook geldt voor een later dash...

Dennis

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Sommige aftermarket dashboard hebben heb inderdaad met zo een beugel en vleugelmoertjes, deze had ik eerst ook. Een origineel MPI dashboard werkt anders.

Een MPI dashboard heeft in het midden een strip die naar 'voren' wijst met een gat erin, en aan de zijkanten ook een strip, met een draadeindje eraan. Voor dit draadeindje heeft mijn auto geen gat. Nu is een gat boren leuk en aardig maar ik kan er heel erg moeilijk bij met een boormachine en aftekenen is ook drama, niet te doen. :?

Mijn eerste plan was dan ook om alleen de midden-strip te gebruiken om het dash vast te zetten, maar deze komt op het moment veel te hoog uit?? |:(

default

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

[size=85:2g4dbpju][topics samengevoegd - Crispy][/size:2g4dbpju]
Wie weet of het mogelijk is om een mpi dashboard in een 84'er mini te krijgen?
We willen namelijk ipv zwart een mooi houten dashboard erin,
En een mpi dashboard ziet er een stuk gelikter uit.

Moet er heel veel gebeuren?
Of is het redelijk simpel te doen?
En zijn de teller aansluitingen ook hetzelfde gewoon?

En hoe zit het met de bovenste en onderste delen?

Bedankt vast

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Lees de volgende topics eens;

MPI dashboard In ouder type, top rail
viewtopic.php?p=507247

MPi klokken in een carb model
viewtopic.php?p=538338

Hoe demonteer ik mijn dashboard??
viewtopic.php?p=159067

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Er zijn ook aftermarket dashboarden te krijgen die lijken op die van een Mpi. Die hebben een bevestiging die specifiek gemaakt is voor jongere mini's.

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Ik heb de vraag aan het bestaande topic gehangen zodat de informatie bijelkaar blijft.

Miniminded, bedankt voor de link(s)!

originele topic verplaatst uit Standaard Techniek

default

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Bedankt voor de links,
helaas na alles doorgelezen te hebben snap ik er nog niet veel van haha.

Vragen die open blijven bij me:

1/ Als ik een dash van een mpi in mijn 84'er wil plaatsen moet ik dan ook de bottom en top delen hebben van die mpi? of kan ik die laten zitten en alleen het dash zelf plaatsen op de oude delen?

2/ Indien die delen toch vervangen moeten worden, moet dan toch het raam eruit?

3/ En is het te doen voor iemand die niet super technisch is?


Gr

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

De onder- en bovenrand zijn praktisch hetzelfde. Deze hoeven er dus niet uit.

Als je de bovenste eruit wilt halen, dan kan dat (vaak) zonder het verwijderen van het raam.

Het is te doen voor iemand die A-technisch is.

default

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Oke, dus het is een kwestie om alleen het dashboard gedeelte te plaatsen ?
Verder zijn de aansluitingen hetzelfde?

En ik zie nergens op dit forum specifiek staan een tutorial om het dashbaord te verwijderen met misschien fotos? of is die er niet?

En zijn de montage punten van beide dashbaords hetzelfde dan?

Groet

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Je zult goed moeten kijken naar de bevestiging van de klokken. Bij een aftermarket dash zitten deze nog in de originele bevestigingsbeugels. Bij een echt MPI-dash zitten de klokken tegen het dash aan.

Het plaatsen van het dash zou zichzelf moeten wijzen. De aftermarket zitten met 3 beugels aan de achterzijde.
Een origineel MPI-dash heeft 3 moeren onder het dash-board (goed zoeken) en 1 kartelrand aan de bovenzijde.

default

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Is er ergens een how to of iets te vinden?
Want echt duidelijk wordt het hier niet van .. sorry

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Nope, helaas. De meeste mensen gaan proefondervindelijk te werk.

Je zou ook bij de sponsoren na kunnen vragen. Die hebben de aftermarket dashboarden liggen en kunnen dus ook vrij makkelijk uitleggen hoe deze te monteren zijn.

Ik zou zeggen, probeer het en schrijf zelf de handleiding. :P ;)

default

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Zijn er nog andere mensen met ervaring of tips??
Want niet echt iemand laat zich horen buiten (b)engeltje) ????????

Op zijn minst wil ik weten waar ik moet beginnen met losmaken,
waar zitten alle bevestigingspunten enz? en met welke kan je het beste beginnen?
scheelt een dag zoeken als iemand me dit kan vertellen.

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Om je huidige dashboard/klokkenset los te maken, zie hier: viewtopic.php?p=582731#p582731

Nieuwe dashboard monteren wijst zich vanzelf als je zo'n aftermarket dash hebt. montagebeugels zitten erbij en wellicht kun je van de verkoper nog wat tips krijgen. Van wat ik hier lees is een echt dashboard van een MPI (een 2e handse die dus in een MPI gezeten heeft) niet aan te raden om te monteren in een oudere mini, gezien de verschillen in montage/aanpassing aan de body.

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

links en rechts van het dash zit aan de onderkant een moertje (als je in de auto zit met je benen in de wijde stand.... Links boven je linker knie... rechts boven je rechter knie) en in het midden onder de auto radio... (deze eerst verwijderen) dan zie je hem zitten. dash vanboven naar je toekantelen om hem eruit te pakken.

default

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Thnx.. dan kunnen we eindelijk eens beginnen :)

Crispy, goed dat je het zegt dat een mpi nieuwe dash niet past in een oude model.
Was net van plan deze te kopen......
Ik dacht dat meerdere mensen dit al gedaan hadden?

Heb je misschien een link waar je de problemen gevonden waar ze tegen aan liepen?

thnx!

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Ik weet niet meer dan wat er in dit topic staat - ik zou zeggen lees het nog eens vanaf bericht 1

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Mpi dash past in alle mini's gewoon boven en onderkant overzetten.

default

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

ik heb een Compleet mpi dash gekocht heel mooi maar ik heb geen mpi maar spi
ik heb begrepen dat ik twee gaten moet boren maar waar?
wie kan dit opmeten bij zijn mpi?
en wat moet ik nog meet doen of hebben om het dashboard er mooi in te krijgen?

RE: MPI dashboard in ouder type, top rail

Eigenlijk zijn het 3 gaten, maar met de buitenste 2 blijft het dashboard ook zitten.

Deze gaten zitten in de buurt van je ventilatieopeningen. Ik kan zo alleen niet precies aangeven op welke afstand deze van de voorzijde zitten en van de h.o.h. afstand is.