ik zou hem inderdaad eerst heel goed behandelen tegen roest en netjes afwerken met een kitlaagje. maar wel kans dat de lak daar gaat scheuren.
- Login of registreer om te reageren
ik zou hem inderdaad eerst heel goed behandelen tegen roest en netjes afwerken met een kitlaagje. maar wel kans dat de lak daar gaat scheuren.
Als het niet goed behandeld is en de lak op de kit barst(omdat kit wat flexibel blijft en de paravaan en schermen niet) krijg je heerlijke roest plekken.
Het beste lijkt mij gewoon vanuit de binnenkant van de wielkast te gaan lassen (schijn niet echt praktisch te wezen want er is niet veel ruimte)
Zou het mogelijk zijn om paravaan hoekjes en spatschermen eerst aan elkaar te lassen en dan pas verder vast zetten aan de rest van de paravaan, a panelen ed. ??
Misschien kunnen mensen hun ervaringen hier posten, hoe gelast/gekit. voorbewerking en of het gescheurt is en na hoeveel tijd
groeten Robbert, die zelf deze week ook een mini koopt waar dit gedaan moet worden.
Ingediend door tmftom op do, 02-03-2006 17:28
Als het vast gelast zit dan af kitten zit er toch niet zoveel beweging meer in ik kom aan de binnen kant overal kit tegen waar gewoon overheen gelakt is zonder te knappen
Gr Tom
Als het gelast is, is het idd steviger en zal het minder flexen bij de naad lijkt me.
Bij mijn toekomstige mini is het ooit eens zonder te lassen gekit. Is helemaal rot in die hoeken.
Hopen dat het meevalt als ik de spatschermen er af heb. (meevallen doet het nooit )
Ingediend door tmftom op vr, 03-03-2006 20:11
dat zonder lassen doen ?? dat is toch wachten op problemen lijkt mij ?
ging er ook vanuit dat dit normaal is.
gr Tom
Ingediend door Mini Martin op za, 04-03-2006 19:59
dat er tussen je parvaan en scherm een naadje van 1mm zit is normaal en bij elke mini zo.
de bedoeling is om die gewoon met een kitrandje dicht te zetten.
ouwekwek schreef:
Zou het mogelijk zijn om paravaan hoekjes en spatschermen eerst aan elkaar te lassen en dan pas verder vast zetten aan de rest van de paravaan, a panelen ed. ??
zou dit mogelijk zijn?
Tussen paravan en scherm hoort geen kit te zitten!
Je kan er donder op zeggen dat het gaat scheuren..
En een naad van 1mm is zeer netjes! Er zijn erbij die
dat niet halen. Maar wil je je scherm superstrak tegen
je paravan hebben dan moet beginnen om het scherm eerst
voor te bewerken. De gaatjes ponsen op de plekken waar
je gaat proplassen. De rand bij je front, langs het
binnenscherm omhoog richting paravan en de rand waar
het a-paneel opgezet moet worden. Dan zet je hem eerst
met tangen vast (dan schaf je ze maar aan) en ga je kijken
of het scherm overal een beetje past en of je bij de
motorkap een mooie strakke naat hebt.
Als dit alles ok is, dan haal je de tangen eraf en schuur
je een stukje op de staande kant van je paravan blank. (zoals hier)
Dat doe ook bij de staande kant van het scherm op die
plek. Nu leg je je scherm zoals ie hoort te liggen en
met 1 hand til je hem vanuit de wielrand iets op en
las je de punt van je scherm aan de paravan. Als je
nu het scherm weer naar beneden drukt zul je merken
dat hij zich strak langs de paravan schraapt als het
ware.. nu kun je hem met tangen goed vast zetten op
je a-paneel en aan de voor- binnenkant op het front.
Vergeet niet om afentoe eens je motorkap te passen,
want er is niks zo vervelend als dat je alles vastgelast
hebt en je motorkap heeft scheve naden wie je niet
meer weg kan werken!!
Zo.. en nu eerst een bavaria!
Tussen paravan en scherm hoort geen kit te zitten!
Je kan er donder op zeggen dat het gaat scheuren.
ik heb nog maar weinig mini's gezien die dat niet heben, volgens mij zit er zelfs origineel een kitlaagje in.
maar dan is het waarschijnlijk wel op een aantal plaatsen vast gelast.
als het gelast en gekit is zal de kit minder flexen omdat de naad even groot blijft door de verstevinging van het lassen.
Klopt er zit een dun laagje kit, maar dat ligt een stuk
dieper dan de naad die je ziet. Daar ging ik vanuit.
Ik ken er ook die de naad volsmeren en daar overheen
spuiten.. dan heb je 100% kans dat ie gaat scheuren..
Ingediend door HoRiZoN op zo, 26-03-2006 19:56
post dan eens iemand foto's van hoe het WEL moet!
hoe ik het waarschijnlijk ga (laten) doen:
-goed voorbewerken
..tegen de roest
-een zo klein mogelijke naad over houden
..staat netjes
-op verschillende punten vast lassen aan elkaar
..voor de stevigheid zodat het zo weinig mogelijk flext
-goed nabewerken
..tegen de roest
-klein beetje kit er in
..voor de afwerking
-spuiten
..Hopen dat het lang goed blijft
Ingediend door Mini Mart op ma, 27-03-2006 14:22
Zaterdag bij Ben van Leeuwen geweest en tijdens het wachten met een gesprek meegeluisterd (je moet toch wat). Hier kwam ook hetzelfde naadje ter spraken; Ben gaf aan dat dit pertinent niet afgekit mocht worden. Van onder gewoon goed antiroest (laten) behandelen en van boven goed in de INOX/grond/spuitlak....
LowRida schreef:
Klopt er zit een dun laagje kit, maar dat ligt een stuk dieper dan de naad die je ziet.
Mijn ervaring is dat oudere Mini's (jaren '70) wel een klein kitrandje hadden en latere (vanaf '82 ofzo) niet.
De nieuwe carrosserie die ik heb gebruikt had er ook geen kit, terwijl die op de andere gebruikelijke plaatsen wel was afgekit.
Mijn '91-er heb ik bij de nose-job (nieuwe paravan en schermen, origineel plaatwerk, goede aansluiting)niet van kit voorzien (af en toe wel ML Tectyl erin) en die houdt het aardig na 2 jaar in weer en wind (terwijl er op andere plaatsen al wel weer roest tevoorschijn komt).
Ingediend door HoRiZoN op ma, 27-03-2006 20:12
ben ook bezig met restauratie van een mini hle 1000 van '85 maar die heeft dus OOK een kit op deze plaats, heel duidelijk te zien en idd ook geschuurd in de lak!
ik wil dit zo niet meer doen als ik zover ben!
ik laat de kit dan ook maar achterwege hopen dat het een btje knap gaat aansluiten dan..
ik heb net een foto repo gezien van een restauratie,
die persoon gebruikt plamuur.
hoe zit het daarmee? barst ook door flexen zeker?
hallo, bij mij was ie volgekit, nu is dit gaan roesten en ga ik het opknappen, hoe te doen?
eerst schuren en fertannen, en dan?
Meteen primer of eerst iets anders, onderkant uiteraard tectyleren!
En dan denk ik dat ik ga plamuren. niet?
Dan maak ik het naadje wel weer na met plamuur.
LowRida schreef:
Ik ken er ook die de naad volsmeren en daar overheen
spuiten.. dan heb je 100% kans dat ie gaat scheuren..
Check... Had deze thread even een jaar of twee geleden geopend ofzo Ik heb, nadat de auto klaar was (restauratie uitbesteed), ook een tijd lang lopen modderen hiermee (kwam al een scheurtje tegen bij een tankstop bij de eerste rit naar huis ). Paar keer terug geweest, bijgewerkt en overgespoten Zeker als meerdere mensen hier zeggen dat je het niet moet volplamuren en alleen goed behandelen, dan zeg ik, vooral zo doen, want uit ervaring weet ik dat volstoppen in elk geval niet werkt. Wel goed schoonhouden als je het open laat, denk ik, en zowiezo zeker weten dat er bij het spuiten goed verf in gaat.
Eelke schreef:
Wel goed schoonhouden als je het open laat, denk ik, en zowiezo zeker weten dat er bij het spuiten goed verf in gaat.
Als er goed verf in gaat, gaat dat dan ook niet barsten in de naad? Het is plek waar behoorlijk veel stress op komt.
Kan die naad niet gewoon dicht gelast worden?
Groeten Robbert
ouwekwek schreef:
Kan die naad niet gewoon dicht gelast worden?
als je toch bezig bent, heel voorzichtig aflassen is een optie. Maar dan ook heeeel rustig, anders komt er veel te veel warmte in het plaatwerk.
steeds een stukje van 2 cm bijvoorbeeld?
dan om de wagen heen, andere kant 2 cm doen.
enz enz..
of is 2 cm alweer te veel?
Goed topic dit
Je moet iig geen lassen gaan trekken van 2 cm lang onafgebroken. Een paar lasjes om de zoveel centimeter. Iig zodat er zo min mogelijk warmte in je spatbord trekt, daar moet je voor oppassen.
Links een paar lasjes en dan rechts een paar.
En anders maar ff een bakje thee drinken als je geduld op is, das goedkoper dan golven of deuken eruit laten halen door een plaatwerker oid.
Voorwaarde is wel dat het strak tegen elkaar aan zit.
Ok eelke je punt is duidelijk, geen kit en plamuur, ik g je heilig beloven dat ik er van af zal blijven,
Maar hoe moet ik nou die naad (die ik helemaal moet bijschuren omdat ie roest vorming heeft) netjes afwerken?
tectyl erin smeren en daarover heen aan?
Geheel vol spuiten met auto lak?
of een gleuf laten waar de politie mijn parkeerbonnen in kunnen steken (handig blijven ze van mn rvsjes af)
ik zal dit weekend fotos maken
ik heb er gezien waar zelfs die dicht gelast waren , waar ie gewoon weer ging scheuren, er komt toch wel erg veel kracht op. gewoon goed bijhouden.
ok goed bij houden snap ik, maar het moet toch gedaan worden, maar HOE HOE HOE??
even ouwe koeien uit de sloot halen hier,
is hier nu iemand die weet hoe dit fatsoenlijk opgelost kan worden want iedereen zegt hier iets anders,
ik denk dat je het best op een paar plaatsjes vast kunt punten en dan afwerken?
mvg seffens
Ik heb het gewoon gedaan op de "ouderwetse"manier; lood/tin
Is wel even wat werk, maar zit er nu al enkele jaren op en geen scheurtje of zo te zien.
Als er behoefte is aan een foto, hoor ik het wel.
Hoi Seffens,
Ik heb een mini uit 1977 waarbij de vorige eigenaar reeds enkele jaren geleden dit probleem aan de bestuurderszijde heeft aangepakt.
Hij heeft de beide plaatdelen via proplassen aan elkaar verbonden, zowel aan de linker als aan de rechterzijde. Om de naden af te werken heeft hij echter aan de bestuurderszijde geen kit gebruikt en aan de bijrijders kant wel. Na deze behandeling is auto opnieuw gespoten.
Nu enige jaren later is de bestuurderszijde nog steeds netjes en roestvrij.
Aan de bijrijderszijde is de lak op de kit gescheurd en is er roestvorming.
Mijn advies en ervaring is dat je de kit in dit soort gevallen beter achterwege kunt laten om een betere en op langere termijn een mooier/roestvrij resultaat te behouden.
Groet,
Edwin
Deze naden worden bij restauraties inderdaad vaak af/dichtgekit en daarna overgespoten. Er blijft dan inderdaad geen water meer in de naad staan, maar het is niet origineel en het ziet er ook niet mooi uit. Wanneer het front vervangen wordt de boel goed primeren en spuiten in de juiste lagen zoals rest van carosserie. Goed het naadje in de was houden is zeer bevordelijk voor lange blijvende roestvrije staat.
heb bij een mini de naad dichtgelast van boven uit en daarna weer met de slijptol een gleufje erin geflext. Ziet eruit alsof er kit inzit maar scheurd niet en roest niet.
RE: naatje tussen paravan en voorspat scherm
Ingediend door tmftom op do, 02-03-2006 08:15
Hallo,
Ik ben gisteren bezig geweest om het paravan passend te maken maar nu blijft er een naatje zitten tussen het spatscherm en het paravan.
volgense mij zijn er 2 opties:
optie 1:
zo goed mogen lijk passen maken en dan straks met een beetje kit de naat weg werken.
optie 2:
hopen dat het naatje kleiner wordt als ik er nog langer me bezig ga wat ik betwijfel.
het naatje is trouwens een 1 mm ongeveer en is wel zo goed als overal even breed.
Gr Tom