Nieuw dashboard en temperatuursensor

RE: Nieuw dashboard en temperatuursensor

Ik had gezocht naar het specifieke probleem maar niet de oplossing/ oorzaak kunnen vinden.

Ik heb een Metro blok in mijn mini en er sinds kort een dashboard (met bijbehorende tellers) van een SPI in de mini. Nu werkt de temperatuurmeter niet helemaal zoals het hoort. Hij blijft behoorlijk onderin bij het blauwe gebied staan. Hij verplaatst dus wel langzaam omhoog wanneer de motor warmer is, maar het lijkt erop alsof hij te weinig spanning krijgt.

Ligt dit aan de sensor? (dus een andere sensor erin)
Of is er veel anders bij een spi tov carburatuer.

Alvast bedankt!

PS: heeft iemand de verlengstukken voor de twee ventilatieroosters liggen de mijne zijn nu te kort en vallen dus binnen het dashboard (omgeving Twente).

RE: Nieuw dashboard en temperatuursensor

verlengstukken zijn lastig te krijgen, ff meten en naar een bouwmarkt voor een flexbuis...

en de klokken van een spi zijn anders dan van een carb, dus ook andere sensoren nodig.

RE: Nieuw dashboard en temperatuursensor

Dan rest mij de vraag of simpelweg bij bijvoorbeeld de Brezan een Temperatuur sensor te halen voor een SPI de oplossing is. Of word de temperatuurmeter geheel anders aangestuurd?

RE: Nieuw dashboard en temperatuursensor

nope volgens mij in de moderne motoren nog steeds hetzelfde, een weerstand die veranderd onder invloed van temperatuur. deze wordt op het dash omgezet in een meteruitslag.

de moderne brezan zou moeten werken.
als ik jou was zou ik nog even een andere sensor regelen en die erin draaien.
maak ook je contacten schoon (zowel sensor als achterkant dash..

RE: Nieuw dashboard en temperatuursensor

Ik heb een andere sensor geplaatst (van een injectie mini uit 1995) maar het werkt dus niet.

Nog ideen?

RE: Nieuw dashboard en temperatuursensor

Wordt de temperatuur in de auto wel hoger?
Anders is misschien je thermostaat defect.

RE: Nieuw dashboard en temperatuursensor

Op dit moment zit er geen thermostaat in maar een blankin sleeve. Dus daar ligt het niet aan. En aan de verwarming te voelen komt hij zeker wel goed op temperatuur.

Gezien hij met de oude meters wel goed functioneerde denk ik dat de weerstand van de nieuwe meters niet helemaal kloppen. Maar dit zit dus kennelijk niet in de sensoren.

Wat mij verder op valt is dat bij de nieuwere tellers het metertje heel ver onder het blauwe strookje begint en bij normale temperatuur tussen 'normaal' en het blauwe in zit. Ga ik de motor dan echt 'pushen' en dus erg warm laten worden (lees; 160+ op de snelweg :x ) dan komt hij hoogstens tot het streepje 'normaal'. En de verwarming voelt dan goed warm aan.Dus hij komt wel op temperatuur, ook met de blankin sleeve.

RE: Nieuw dashboard en temperatuursensor

Door de blank sleeve heb je een betere koeling.. dus een lagere meterstand bij normaal rijden.
Je geeft het zelf al aan dat je door flink te poken met 160+ de meter normaal aangeeft...
Wellicht hebben de oude meters wel te warm aangegeven in jouw geval....

RE: Nieuw dashboard en temperatuursensor

Verplaatst uit CM: Standaard Techniek

RE: Nieuw dashboard en temperatuursensor

Hallo,

Ik wilde even inhaken op dit probleem (of geen probleem?) want volgens mij heb ik hetzelfde als jou.. :'(

Mijn SPI ('96) teller komt maximaal tot net over het blauwe streepje en blijft daar gerust hangen (er zit tussen het witte streepje en het blauwe een wit puntje, daar zit hij ongeveer).

Is er nu iets mis of is dit normaal? Ik vind het vervelend als hij hierdoor meer 'zuipt'. Moet ik de sensor vervangen of ligt het misschien ergens anders aan, heb ook wel eens iets gelezen over valse lucht... :?

Dankjulliewel alvast

RE: Nieuw dashboard en temperatuursensor

@ Kelly:
In 1e instantie moet je denken aan een thermostaat. Het 'probleem' van tommyboy is wat anders nl.