Nieuw Project

default

RE: Nieuw Project

He hallo, een oud mini rijder hier... d.w.z. ik ben niet oud, had ook niet zo'n oude mini, maar heb mijn mini 2 jaar geleden verkocht (een magic uit 1990).

Nu ben ik toe aan een nieuw project. Na ervaring te hebben opgedaan met de oude mini,weet ik wel ongeveer wat ik nu wil... ongeveer. Het mooie is dat ik nu over wat meer budget als toen in mijn 'studententijd' beschik. Ik heb echter nog een hoop vragen. Wat is wijsheid.

MIJN IDEE:

EXTERIEUR:
- De auto strak maken, opnieuw laten spuiten
- 13" minlites

TECKNIEK:
Dit is het belangrijkste!
- Ik wil meer power (1275GT of 1293)
- Aanpassing remmen
- Aanpassing bak
- Aanpassen koppeling

VRAGEN:
- Wat is de beste 'donormini'???
- Strak maken/spuiten duur?
- Alleen buitenkant laten doen of helemaal uit elkaar en geheel laten spuiten?
- Een gereviseerd 1300 blok, welke is wijsheid?
- Hoe gaat dat met de standaard bak en meer power?
- Moet er veel aan ophanging en remmen aangepast worden?
- Zo ook koppeling...

Ellende is, dat ik geen garage heb om zelf veel voorwerk te doen. Dus ik ben bang dat dit een dure grap gaat worden. Hoe kan ik e.e.a. zo efficient mogelijk doen?

Alvast bedankt,
Peter

RE: Nieuw Project

Donor? Hoezo?
Spuiten? Prijzen divers.
Facial of total? Ligt eraan wat je koopt.
Blok? Revisie is net zo goed als nieuw.
Bak? Een Mini bak kan 180pk aan, met gemak.
Koppeling? Over hoeveel power praat je?
Ophanging+remmen? hoeveel geld wil je kwijt en
wat voor eisen stel je zelf?

RE: Nieuw Project

De beste donor is de hardste Mini. Geen specifiek type ofzo, gewoon je ogen openhouden voor een hard exemplaar.

Alleen de buitenkant vind ik half werk. Als je onder een tapijt een andere kleur tegenkomt vind ik jammer, als je de motorkap of de kofferbak opentrekt en je vind een andere kleur dan vind ik dat puur gepruts.

Verder qua tuning: probeer eens de zoekfunctie, daar is al zoveel over geschreven. Alleen motorinhoud zegt in elk geval niet zo heel veel. 1293 t.o.v. 1275 doe je i.v.m. revisie, niet voor die 18 cc meer.

default

RE: Nieuw Project

He,

Alvast bedankt voor de reacties.

Met donormini bedoelde ik niet meer dan een goede mini om mee te starten. Ik vond zelf ook al dat hij geheel gespoten moest worden niet half 'prutswerk'. Ik heb de hele dag al van alles gelezen op het forum. (Ben er een tijdje uit geweest)
Ik denk dat ik gewoon op zoek ga naar een keiharde mini, waarvan de staat van het blok niet zo belangrijk is.

Bak:
Ik heb met mijn mini magic vroeger bak problemen gehad (na 50dkm.), vandaar dus... moet er (in het geval dat ik een 1000 koop) dan iets met de overbrengingen gedaan worden?

Remmen:
Ook had ik bij mijn magic ongeveer 4 keer kromme schijven! 4 KEER! :? Nooit zelf gedaan, altijd laten doen. Netjes ingeremd, geen voet op de rem houden etc. (wel gratis vervangen overigens)...
Ik vind echter wel dat een 'snelle' auto over goede remmmen moet beschikken. Misschien is een paar geventileerde schijven de oplossing.

Ophanging:
Tja, dit was maar een hersenspinsel. Weet niet of aanpassing logisch/nodig is.

Vermogen:
Ik heb het niet over enorme hoeveelheden pk's. Ik wil gewoon een snelle, betrouwbare (voor zover dit kan ;)) mini met tussen de 70 en 80 pk. Ik neem aan dat dit met een 1300 blok goed te halen is.

Ik begin het licht al enigszins te zien!

RE: Nieuw Project

Ik reken erop dat ik wel zo'n 70-80 ga halen met mijn motortje, als dat af is.
Topic op het forum
Specsheet op mijn site
Het is zeker goed te doen met een 1300. Maar dat is slechts de basis, je hebt wel wat meer nodig dan de cilinderinhoud alleen.

De bak moet zulke vermogens nog wel aankunnen. Pas als je het echt bont gaat maken moet je misschien eens aan een bak/tandwielen voor de racerij gaan denken. Maar dan heb je het wel over vermogens van 100+ PK. Hetzelfde geldt voor de koppeling. Persoonlijk denk ik dat als je het daar gaat zoeken je een Mini krijgt waarmee het in het dagelijks verkeer niet meer leuk rijden is.

Ik heb inderdaad ook meerdere keren last gehad van kromme schijven. Op zich is de standaard remmerij goed, maar er is inderdaad een neiging tot kromtrekken.

Ophanging is op zich al heel goed. Je kunt evt. denken aan een Hi-Lo set en andere schokbrekers. Daarnaast is er van alles instelbaar te maken, voor niet heel erg veel geld. Zelf krijg ik er instelbare achterwielophanging op, waardoor je ook achter de sporing en camber helemaal goed kunt instellen. Voorwielophanging was bij mij al grotendeels instelbaar, via de standaard spoorstangen en sinds enige tijd ook instelbare trekstangen (castor instelbaar).

Het allerbelangrijkste als je aan zo'n project begint: vraag je af wat je wil. En dan niet wat er leuk staat op je Internetpagina of in MiniWorld , maar gewoon wat voor jou prettig rijdt.

RE: Nieuw Project

Maarten van den Akker schreef:
.
Bak? Een Mini bak kan 180pk aan, met gemak.




Ik geloof dat dat toch wel eenmalig wordt dan. Een SSCR (Straight Cut Close Ratio) kan dit vermogen aan, een standaard bak echt niet (lang). Ik geloof dat het veilige advies is max 100 pk voor een standaard 1275 bak, en hierna over te gaan op een SSCR. Kosten als ruilbak zijn niet veel hoger als een nieuwe versnellingsbak. En minder vermogensverlies tussen krukas en wielen.

RE: Nieuw Project

Dat Close Ratio heeft daar dan niet zoveel mee te maken :) Dat is eigenlijk een beetje onzinterm, die betrekking heeft op de gekozen verhoudingen. Als die een beetje dicht bij elkaar liggen spreek je van close ratio. Waar het om gaat is het "Straight Cut", d.w.z. met rechte vertanding. Normaal hebben de tandwielen in versnellingsbak schuine vertanding, wat de geluidsproductie tegengaat. Als de tanden echter recht staan kunnen ze wel grotere krachten aan. [De rechte tanden veroorzaken het karakteristieke gierende geluid dat je kunt horen bij in-car beelden van toerwagens en rally-auto's - en daar zul je dus ook mee moeten leven als je dat in je Mini monteert].

RE: Nieuw Project

De "veilige" grens bij de A+ versnellingsbakken ligt ergens tussen de 90 en 100 pk, dus voor wat jij wilt is een standaard bak meer dan voldoende. Qua remmen is geventileerd onzin, maar klinkt wel leuk en ziet er wel racy uit. Maar goede standaard schijven met goede kwaliteit blokken remt ook uitstekend. Nog een laatste advies. Koop een mini met zoveel mogelijk toeters en bellen die je wilt hebben. De carrosserie blijft altijd een heikel punt, maar als je hem toch helemaal wilt aanpakken moet dat niet een al te groot probleem zijn.

Dennis

RE: Nieuw Project

De bak voor een turbo was alleen al een probleem bij het ontwikkelen... Maarja dan wordt er ook extreem met getrapt!

RE: Nieuw Project

Eelke schreef:
[De rechte tanden veroorzaken het karakteristieke gierende geluid dat je kunt horen bij in-car beelden van toerwagens en rally-auto's - en daar zul je dus ook mee moeten leven als je dat in je Mini monteert].



Gaaaaf he?
(Dit is een persoonlijke mening ;) )

RE: Nieuw Project

Om eventjes mee te rijden? Inderdaad. Om elke dag op- en neer naar je werk te rijden? Nee, bedankt.

default

RE: Nieuw Project

Tja, je kunt het natuurlijk zo gek (en zo duur!) maken als je het hebben wilt!
Waar ik wel achter ben gekomen is dat voor veel 2ehands mini's tegenwoordig de hoofdprijs wordt gevraagd. :( Even goed zoeken dus...

Ben nu een garage aan het zoeken die ik voor een maand of 3/4 kan huren. Ga toch een hoop zelf (proberen te) doen, heb gemerkt dat het anders onbetaalbaar wordt...

MINI:
Ben er nog niet helemaal uit. In ieder geval moet 'ie hard zijn!
Of een die zeer standaard is (en dus gunstig in prijs)
Of een die heeeel erg compleet is (dus duur)

Wat een luxe probleem zeg... deze keer is hij echt voor erbij! :P

RE: Nieuw Project

Een harde mini voor weinig? Die zullen er wel zijn, maar dan moet je heel veel geluk hebben. Ga uit van een goede basis, plaatwerk vervangen is bijna altijd noodzakelijk. Voor een een redelijk mini betaal je toch al snel tussen de 500 en 1000 euro en dan zit er heel weinig bijzonders aan (qua accessoires dan).

Dennis

default

RE: Nieuw Project

Jaja, daar reken ik ook wel op... ik hoop echter dat ik voor een leuk prijsje en ruimte in de buurt kan vinden. Hoe meer ik zelf kan, hoe meer ruimte er is voor andere zaken... ik hou julllie op de hoogte! ;)

RE: Nieuw Project

Hoeveel kan een originele versnellingsbak nu hebben?
Men spreekt hier van 90-100pk om safe te blijven en de ERA is ook vernoemd.
Als ik echter bij ERA ga kijken is hun bevinding dat het teveel aan koppel in de lagere toeren het hem doet.... hogerin is het niet zo erg (de pk'tjes dan)

Kan er iemand dit bevestigen?

Project dat op stapel staat nu is een 1000cc met 1100cc kop en nokkenas (cooper) en lage druk compressor (minder verhitting maar toch betere vulling en zuiniger dan turbo,voor alledaagse mini)

vliegwiel en krukas worden normaal ook uitgebalanceerd maar voor de rest blijf ik liever gewoon.
Die cilinderkop wordt wel zoveel mogelijk bewerkt met oa ook groterinlaatkleppen.

Zijn gekoelde uitlaatkleppen een aanrader of niet echt nodig?

Kleppen heb ik nog niet liggen en denk van de drijfstangen ook bij te werken.

Toerental naar de 7500 indien mogelijk (dubbele veren)en een 3.44 eind.


Kwestie van customizing ;)

oja ik weet van een :x boit dat je eventueel grotere of zwaardere lagers kan steken in je versnellingsbak.

In hoeverre kun je dit ook bij een mini bak doen (indien nodig)?

En weet er iemand wat er eigenlijk begeeft bij teveel power op de arme bak? :?

thanks

default

RE: Nieuw Project

Gaaaaf he?
(Dit is een persoonlijke mening )



het klinkt idd wel heel erg stoer maar als het je woon werk auto is word hje er helemaal gek van denk ik
Toerental naar de 7500 indien mogelijk


die haal je toch zoiezo wel
mijn ouwe mini haalde dat al met een ori 1000 motortje (als mn toerenteller goed was)
hij jankt dan wel als een achterlijke maar das normaal dan he :P

RE: Nieuw Project

De bak demonteren en goed in elkaar zetten (de fabriek flanst de bakken in elkaar) helpt al een heleboel. Ze moeten zeker 100 pk aankunnen.

Let wel op, de pin in het differentieel is standaard van een soort metaal-boter legering gemaakt en is niet erg stevig. Als je een beetje vermogen door de bak wilt sturen is het zeker niet onverstandig deze door wat beters te vervangen.

RE: Nieuw Project

Sander-T schreef:
Let wel op, de pin in het differentieel is standaard van een soort metaal-boter legering gemaakt en is niet erg stevig.



Klinkt als zelfsmerende brons, of toch een bronslegering, ga eens navragen op mijn werk of er daarvoor een doeltreffende vervanging is.

Greetz en thanks

RE: Nieuw Project

IteCa schreef:
Klinkt als zelfsmerende brons, of toch een bronslegering


Nee, hij bedoelde juist dat het standaard materiaal te zacht is voor de toepassing. Diverse pennen die ik uit differentieels heb gehaald waren licht tot zwaar ingelopen (een zelfs tot ongeveer de helft van de diameter !). De tandwieltjes hebben wel een bronsachtige lagerbus, maar de pen niet. Minispares verkoopt de upgraded versie, dus je hoeft niet moeilijk te doen om er zelf een te laten maken.

RE: Nieuw Project

Hardened Pin toch?

Ik ben zelf nu aan het zoeken voor een vervanging van mijn Inno Cooper bak. Er zit nogal wat spelling op namelijk.

Ik heb een site gevonden http://www.withyengineering.com waarop een aantal SC bakken staan die best wel goedkoop zijn! Iemand hier toevallig ervaring mee?
Ik weet dat SC heel irritant als je er dagelijks mee moet rijden.. maar dat neem ik maar voor lief, want ik wil toch iets speciaals!
Heb overigens ook al geinformeerd voor een 7-port in Denemarken :)" title="Evil" /> Maar die hebben ze pas weer over 12 weken.. Hopen dat m'n budget dan weer op peil is :D

Weet iemand ook hoe duur het reviseren van een versnellingsbak bij hem/haar was?
Ik wil overigens geen 2ehands metro bak want dan weet ik nog niet wat ik krijg.

Alvast bedankt O:)