nix mis mee toch?
ik kon iemand die had ze achterplaat met 2 X 18 inchen volgehangen
dat klonk ook wel ok
- Login of registreer om te reageren
nix mis mee toch?
ik kon iemand die had ze achterplaat met 2 X 18 inchen volgehangen
dat klonk ook wel ok
De achterleuning van de mini zorgt er ook voor dat de mini zijn stijfheid heeft. Als je daar een gat in gaat maken lijkt het me de stijfheid van de mini veranderen.
Dat wil ik compenseren door er een strip of iets dergelijks op te lassen, maar het gaat om subwooferdruk, da's het belangijkste. Dat moet harder!
waarom wil je de kofferbak gebruiken voor de woofer, als je toch de ruimte op de achterbank gebruikt voor de kist ,dan kun je toch net zo goed de woofer binnen in de auto plaatsen want de plaat achter de leuning is ook niet vlak . je krijgt dan heel veel ongewenste resonanties . en anders kan je de kist ook in de kofferbak maken , maar dan zal je bijna heel de hoedenplank eruit moeten knabbelen en met 2 lagen mdf moeten versterken. het is niet de beste oplossing maar het kan wel , plus dat je dan moet zorgen dat je kofferbakrubber echt goed af moet sluiten anders ga je kapot van de uitlaat gassen die dan naar binnen komen .dus als je toch van plan was om de kist op de achterbank te maken zou ik de woofer niet in de kofferbak maken succes
Kijk maar eens op de site van mini-boy. Hij heeft nog een hele behuizing te koop
[Edit: Sorry link is ook wel handig:
http://www.mini-boy.tk ]
[size=75:dmqlx2pj][Edit: twee opeenvolgende postst samengevoegd - Eelke][/size:dmqlx2pj]
Hoi,
Ik weet niet of dit wel een goede opstelling is. Zoiezo gaat dat niet passen zo. Want ik zie geen achterbank in de mini of ga je die er ook uislopen. Ik zou gewoon een goede woofer kopen in een gepoorte kist en dat klinkt zoiezo goed!! Die kan op de achterbank of in de kofferbak maar laat dan wel de speaker hgaten open om de druk af te voeren etc. Die kist die je nu wil gaan maken is lastig te dimensioneren ik denk een goede gepoorte kist met een goede sub makkelijker is. Dus kies een goede sub met versterker uit. En mail dan de waarden door naar een van die gasten van www.showyoursound.nl en bereken even een goede kist uit.
Wat voor een subwoofer en versterker heb je nu?
En wat is je doel, hard knallen of zuiver geluid?
Mvg Cyril
Ff snel een ideetje.... Twee woofers in de plaat van de achterbank lijkt me geen goed idee en wel om de volgende reden: Zoals hier al werd gezegd is die plaat een deel van de constructie van de mini. Als je daar woofers in gaat zetten die erg 'vet' gaan klinken zal je mini gaan resoneren als een gek! Alles zal gaan trillen! Vette bassen in de auto kun je misschien wel zo krijgen.... Maak een gesloten kist welke zo groot kan zijn als je zelf wilt, zolang die maar in de kofferbak past! (deze geven meteen ook meer kick bas) en laat de woofer naar de achterkant van de achterbank wijzen. vervolgens maak je een hoop ronde gater in die plaat waardoor de druk goed de mini in kan komen. Door de ronde gaten verlies je niet zo veel van de stevigheid van de auto.... Kijk maar wat je er mee doet. Dit kwam zomaar ff in me op....
Helaas ook veel chat, maar misschien heb je er toch nog iets aan:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... =7993#7993
cyril schreef:
Wat voor een subwoofer en versterker heb je nu?
En wat is je doel, hard knallen of zuiver geluid?
Mvg Cyril
Afgezien van het feit wat en welke manier van bass je wilt, maar ook de vraag of je kist wel afdoende is voor je sub...
Heeft deze kist wel het juiste volume?
Heb je de juiste dikte bedrading gebruikt? Qua speakerdraad en voedings/massa draad?
Hoe zwaar is je versterker en staat deze wel goed ingesteld?
Woofers ook juist aangesloten( uit fase geeft ook geen strakke bass)
Heb je al een condensator(is een aanrader ivm de spanningsdippen als het wat harder staat)
Ik ben al redelijk ervaren met het BOOM-BOOM maar wil toch wel eens wat experimenteren.
Ik vraag me af of het verhaal van sub's op de achterbank wel hard genoeg gaat omdat je dan geen druk opbouw hebt in de kofferbak. Het is dat alles van stalen plaat gemaakt is en dat je daardoor minder druk bij de voorstoelen hebt.
Zelfs de experts bevestigen het, Als je bijv een Nissan primera hebt valt het basgeluid ook tegen, puur omdat die ook een stalen plaat tegen de achterbank heeft.
Qua bedrading en aansluiting zit het wel goed.
Ik heb 2 versterkers en 2 accu's
Huidige setup:
2x jbl gt4 250rms 1000wmax
13cm axton composet 100wmax in voordeuren
16cm axton coaxiaal 120wmax hoedenplank.
Hoedeplank is tevens gepoort.
De voedingskabels hebben een lengte van een meter en heb voor beide versterkers 2 keer 10mm2 liggen massakabels even dik, enz enz
jbl's krijgen ieder 400wrms te verduren
en de speakers krijgen ieder 75wrms
dit alles door 2 usblaster versterkers.
Tegen spanningsdippen heb ik 2 normale accu's parralel staan en heb nu dus 90aH. + 1 Farad condensator van necom.
De hele kofferbak is gedempt, bodemplaat verstevigd, achterbank verstevigd door er 3mm alu plaat tegenaan te poppen, dat tegen het kraken en resoneren. Het is best goed gelukt.
De woofers zitten is en gesloten kist precies volgens de parameters en door mij berekend.
Ik zal weleens foto's knippen en posten
Het bonkt best goed, de kofferklep heeft een uitwijking van een dikke cm puur door de druk, en ie zit dan zelfs op slot nota bene, alleen weinig van de druk komt naar voren,...
Maar ik wil eens een andere setup proberen of een keertje bij iemand luisten die de subs op de achterbank heeft,...
Zodra mijn versterker uit het ziekenhuis is, mag je bij mij komen luisteren. Heb 2x300WRms dubbelspoels op de achterbank, in een gepoorte kist.
p.s. zou toch echt ff die voedingskabels vervangen.. 10mm2 is echt te dun. Heb zelfs voor een meter 50mm2 gepakt (mag mijn ampje ook wel hebben... ). Prijsverschil voor 1 meter is bijna niks.
Let er wel ff op, welke klemmen er op je versterker passen qua grootte. Dit bepaald ook de dikte van de kabel.
artfull_devlin schreef:
2x jbl gt4 250rms 1000wmax
13cm axton composet 100wmax in voordeuren
16cm axton coaxiaal 120wmax hoedenplank.
Ik zal weleens foto's knippen en posten
hehe laat de foto's maar zitten en geef ons de dB druk in je mini :)" title="Evil" />
klinkt vast erg hard en laag, maar dimmen je koplampen niet mee met de basbonk met zoveel stroom?
en kan je dynamo het wel bijladen?
Het dimmen van de koplampen wordt opgevangen worden door de condensator.
Dynamo zal het best zwaar hebben gok ik zo... :)" title="Evil" />
Ik denk dat als je de sub op jouw tekening gaat plaatsen, je een hoop loudness effect zal krijgen (een te volle bass dus)
Dat de achterwand van de bank als demper zorgt kan wel kloppen, echter als je de sub's zonder kist zou gaan gebruiken ipv de achterbank zit je weer dat ze geen tegendruk hebben(immers ze 'drukken' dan in de passagiers ruimte... of je zou ze beide uit fase moeten zetten zodat ze in de kofferbak ( en daar dan de kist in maken) blazen... maar of dat een significant voordeel opleverd vraag ik me dan ook wel af.
Ook moet je er dan weer rekening mee houden dat de conus niet in de kist zit en geen volume inneemt en je de kist dus kleiner moet maken...
RE: Nieuwe setup voor subwoofers
Ingediend door artfull_devlin op zo, 11-09-2005 20:19
Mijn huidige opstelling is 2 subwoofers in gesloten kist in de achterbak, deze is nagenoeg helemaal vol, daardoor denk ik dat er te weinig druk opbouw is.
Ik wil mee bas, Maar de stalen achterbank houdt denk ik teveel tegen.
Daarom zat ik aan zo'n opstelling te denken, wat denken jullie?