Nogmaals Flipfront vragen.

RE: Nogmaals Flipfront vragen.

Haai,

Heb al diverse malen de zoekfunctie gebruikt maar steeds niet precies gevonden wat ik zocht. Of het waren dermate oude topics dat er geen foto's meer zichtbaar waren en de links niet meer werkten. Het gaat om het volgende:

Ik heb een polysether flipfront gekocht en die moet gemonteerd worden (ik zoek nog hulp, zie 'gevraagd')
Nu zoek ik uiteraard info en foto's over hoe te werk te gaan. Met name ook m.b.t. het verstevigen van het front (hoe bv het motorkapkruis erin te plakken en waarmee), hoe de scharnieren te bevestigen, welke scharnieren, verstevigen van het front ter hoogte van de scharnieren enz enz...

Hoop dat ik op deze manier nu wel de juiste info kan krijgen.

Dennis

RE: Nogmaals Flipfront vragen.

ik zit met hetzelfde probleem!!

het ik mij ook niet duidelijk wat en waar ik een scharnier moet maken.

zijn weinig foto's van te vinden.

ben btw bezig met plaatwerk front
iemand foto's van scharnier ed

alvast bedankt!!

RE: Nogmaals Flipfront vragen.

default

RE: Nogmaals Flipfront vragen.

zal zo ff foto's maken van de schanieren en van die verstevegings steunen
gr johan

zoals beloofd de foto's van de schanieren en de verstevegings steunen.
link
link
link
link

RE: Nogmaals Flipfront vragen.

Op verzoek mijn vertaling van het duitse/oostenrijkse artikeltje (uit de link die ik hierboven gaf):

Er staan nog een paar vraagtekens bij de ~laatste alinea; ik neem aan dat er in Duitsland een soort goedkeuring voor de ombouw verkregen moet worden of dat het op kenteken bijgeschreven moet zijn?!

"Flipfront ombouw - is het de moeite waard??

Zeer regelmatig worden er vragen over de ombouw naar een zogenaamd flipfront gesteld.
Meestal is het juist dan aan de orde, wanneer bij oudere mini's -- zijn ze ondertussen niet allemaal 'ouder'? -- de roestduivel aan de voorkant knaagt.

Een ding moet als algemeen antwoord als eerste gezegd worden:
wie de ombouw wil doen, om goedkoper of sneller klaar te zijn, komt bedrogen uit, en kan er beter niet aan beginnen.

Wie er de betere toegankelijkheid van de motor/aandrijving bij meetelt, komt al in de richting.

Flipfrontjes hebben hun oorsprong in de motorsport, waar gewichtsbesparing en snelle service van groot belang zijn.

De meeste van deze projecten ontbreekt het aan een voldoende intelligente oplossing voor het sluitmechanisme.

De daarbij vaak voorkomende oplossingen zijn dan eerder twijfelachtig. Wanneer dan 2 vierkante meter tapijt uit de kofferbak gehaald moet worden, is er sytematisch iets foutgedaan.

Waar moet aan gedacht worden ?
A) Het klapmechaniek moet het front zo ver naar voren uitklappen zodat het front niet tegen het subframe botst bij het uitklappen.

B) Alternatief daarvoor moet het draaipunt voor of onder het voorsubframe verplaatst worden.

-- Daarvoor hebben, zoals verderop wordt verklaard, de Oostenrijkse collega's een interessante oplossing gevonden, als ook voor de bevestiging van het front bij het a-paneel, om vibratie van het gehele front te vermijden.

C) Het front moet, zoals hierboven gezegd, bevestigd worden bij de A-panelen.

D) Zeer vaak worden door de leveranciers of fabrikanten metalen beugels verkocht, die het voorsubframe moeten ondersteunen en stabiliseren. Met alle respect, dat is belachelijk !
Deze worden bevestigd aan het hoogste punt waar het binnenscherm en de dwarsbalk en het schutbord bij elkaar komen. De bovenste bevestiging van het subframe is echter tegelijkertijd het draaipunt van het frame, als dit bij een frontale botsing naar onderen of boven uitwijken wil.
Aangezien de beugels slechts een paar centimeter boven dit draaipunt bevstigd worden, betekent dit dat er zo goed als geen hefboomwerking bestaat.
Ze zijn dus technisch zinloos.

Veel effectiever is het om de achterste bevestiging van het subframe aan de bodem te verstevigen. 2 dikke platen van binnen onder de subframebevestigingsbouten op de vloer ter grootte van ongeveer een half sigarendoosje, en daar heeft de toegevoegde stabiliteit van deze bevestiging op grond van een goede hefboomwerking ten opzichte van het bovenste draaipunt echt zin.

Zo doordacht en met een technische tekening bij de keuring? *voor* de ombouw het project bespreken, en de keuring/aantekening? mag niet veel meer in de weg staan, vooropgesteld dat het om een toonbare? wagen gaat.
Staal is daarbij als materiaal te prefereren boven GRP, maar dat is een kwestie van smaak.

plaatjes..

Met hartelijke dank aan de MINI-vriend René Sprung uit Oostenrijk !"

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Nogmaals Flipfront vragen.

Bij B) gaat het over Schwenkpunkt, niet Schwerpunkt. Dus draaipunt is een betere vertaling dan zwaartepunt (maakt het ook wat logischer... ;) )

RE: Nogmaals Flipfront vragen.

is aangepast
d:)b dank voor het meelezen

(ik vond het al zo'n gekke zin worden |:( )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Nogmaals Flipfront vragen.

zo dat is duidelijk!!
bedankt!!

morgen maar weer eens verder met al het plaatwerk pas maken :P

RE: Nogmaals Flipfront vragen.

En hoe monteer je bv de scharnieren en verstevigingen in- op- of aan- een kunststof flipfront? Zonder dat het gaat scheuren...?

Dennis

RE: Nogmaals Flipfront vragen.

gezien de fotos van mini-johan gewoon bouten, grote ringen eronder om de druk te spreiden; alternatief: inlamineren (glasmat erover en met polyester insmeren, goed alle lucht er uit drukken)

AFAIK,
Theo van den Bogaard

default

RE: Nogmaals Flipfront vragen.

heb nog een foto gevonden
link
gr johan

RE: Nogmaals Flipfront vragen.

Hmm al met al nog een gedoe denk ik om precies af te meten waar de scharnieren moeten komen op het voor subframe!? Eerst maar een setje scharnieren en bracebars vinden.

Dennis

RE: Nogmaals Flipfront vragen.

Die kan je beter zelf maken.

Bracebars: naar de oudijzerhandel een paar buizen halen en een U-profiel dat om de voorkant van het voorsubframe valt.

Dat is een stuk steviger dan die dingen van de bekende minicentra.

Scharnieren kan je gewoon aan dat U-profiel vastlassen.
Ik heb deurscharnieren gebruikt: werkt prima en je kan de pinnen eruit halen als het front eraf moet.

RE: Nogmaals Flipfront vragen.

Ja prima idee Sjoerd. Alleen heb ik 1 probleem...
Ik kan niet lassen en heb er de apparatuur niet voor.
Dus als iemand dat kan en wil maken voor mij.... :x :D

Dennis