normale prijzen?

default

RE: normale prijzen?

Hallo mensen

M'n mini cooper uit '91 begint te roesten op de (heb ik me laten vertellen) bekende plekken. Namenlijk onderaan de deuren, een plekje op de rand van de motorkap, raampjes enz.
De mensen om me heen (anti-mini-mensen) proberen me over te halen hem te verkopen 'nu ie er nog redelijk uit ziet' maar daar wil ik niks van weten! Wil m'n lieve autootje gewoon niet kwijt :) .

Zelf heb ik geen enkele ervaring met klussen aan auto's dus ga ik op zoek naar een garage die hem op kan knappen. Heb de 'bekende' minibedrijven al gebeld en kreeg bedragen te horen variërend van 4000 tot wel 7000 euro...(voor kleine stukjes lassen en helemaal overspuiten)
Schrok wel van de bedragen maar misschien zijn ze wel 'normaal', ik heb echt geen idee.

Dus mijn vragen: zijn dat de normale prijzen en, zo nee, kent iemand toevallig bedrijven of mensen die dit goedkoper (maar wel goed natuurlijk :D ) doen?

groetjes!

RE: normale prijzen?

Als je ze gebeld hebt dan krijg je een inschatting zonder dat ze je auto hebben gezien. Die zal altijd hoger uitvallen dan je uiteindelijk moet betalen. Tenzij hij rotter is dan van de buitenkant te zien is.

Dat is het lullige aan restaureren. Het is nooit alleen wat aan de buitenkant te zien is. Er zit altijd meer achter. Dus krijg je een lage inschatting dan heb je weer kans dat je uiteindelijk meer moet betalen omdat ze toch allemaal dingen tegen komen die ze van te voren niet hadden verwacht...

Bij een van de bekendere Mini garages weet je iig dat je goed werk geleverd krijgt. Des te goedkoper, des te kleiner de kans op goed werk. Het kan, maar ja, zekerheid heb je niet.

RE: normale prijzen?

4000 t/m 7000 euro vind ik wel erg veel...

Ik zou bij een aantal bedrijven langsgaan en je daar goed laten adviseren.
Aan de buitenkant is vaak niet te zien waar de roest al heeft toegeslagen, laat staan dat mensen dat over de telefoon kunnen zien ;)

default

RE: normale prijzen?

Wat een snelle reacties!
Ik ben zeker van plan om met de mini naar een garage toe te gaan voor een meer gedetailleerde inspectie. Ik had alleen geen flauw idee van de kosten en als t 10.000 euro zou zijn dan kon ik het uit m'n hoofd zetten, vandaar eerst de telefoon. :D

RE: normale prijzen?

(zoals ik een keer gedaan heb) ..ga naar een garagebedrijf die ook voldoende kennis van mini's heeft, laat ter plekke je mini zien nadat je ze gevraagd hebt dat je van plan bent je mini op te knappen en dat je een offerte door hen wilt laten opmaken.

De monteur/kenner zal er dan uitgebreid omheen lopen en in detail kijken wat de staat van door jou aangewezen plekjes is (vaak ziet hij er meer) en zo goed mogelijk inschatten of elk afzonderlijk plekje licht behandeld moet worden tot compleet vervangen van een stuk plaatwerk.

Als je vervolgens een paar dagen later een offerte in huis hebt zal hier staan wat waar naar beste inschatting moet gebeuren, welke materialen hij gaat inkopen voor deze klus en hoeveel uren hij aan jouw mini denkt te gaan besteden. Vraag ook een bereik aan van wat je minimaal wel kwijtbent en wat het kost als de staat van roest die je niet meteen ziet in het slechtste geval kost. Bijvoorbeeld dat het zeker 2000 gaat kosten maar mogelijk tot 3000.

Het is slim als iemand die je goed kent / vertrouwt met een beetje kennis van zaken met jou naar die offerte kijt en naar jouw mini.

Als het er goed uitziet en je hebt voldoende geld beschikbaar, dan kun je met de oferte in de hand afspraken maken over wanneer die opknapbeurt kan starten en spreek dan meteen een opleverdatum af. Vergeet niet af te spreken dat je direct gebelt wordt bij onverwachte situaties als bijvoorbeeld dat er een grote rotte plek is gevonden tijdens het opknappen als dat bij het opmaken vna de offerte niet zichtbaar was, dat je dan meteen gebeld wordt voor overleg, als dit een noodzakelijke ingreep is en je laat het uitvoeren, gaan natuurlijk de totaalkosten ook omhoog (meerwerk), dus vraag de meerkosten van dit meerwerk en overleg eventueel met een kenner of dit reëel is.

Als het opknappen klaar is, neem altijd een kenner mee, die goed kan zien of er netjes gespoten is (bijwerkplekken, blaasjes, montageschades,etc), het plaatwerk netjes afgewerkt (bramen, ribbels,etc), etc. Alleen als er netjes werk afgeleverd is en de afspraken over en weer (offerte geheel uitgevoerd!) nagekomen zijn, wil je pas betalen, niet eerder!

Goed communiceren en duidelijke afspraken maken!

RE: normale prijzen?

Voor een goede spuitbeurt met strak maken tellen ze al vlug 2000euro plaat materiaal om te lassen is niet duur het is de uurloon die het duur maakt.
Als je vanplan bent om zoveel geld uittegeven let dan wel goed op het werk dat ze leveren.
Er zijn hobbyisten met heel veel las ervaring als je zoeen te pakken krijgt kan het je veel geld schelen er zitten er genoeg op het forum :)

groet,

leon

RE: normale prijzen?

heb je geen bekende in de autowereld? dat scheelt al gauw een hoop centen ;)

RE: normale prijzen?

Wat een goede uitleg Bijou!
Inderdaad kost een complete spuitbeurt bij een goede spuiter al gauw 2000 euro. Je mag voor dat geld wel verwachten dat het goed gebeurt. Niet goed (blaasjes, kleurverschil etc) = pech voor de spuiter. Ook als je dit pas na een paar weken ontdekt, bijvoorbeeld bij de eerste keer dat je je auto wast & poetst nadat ie weer is opgebouwd. Laat een dergelijke garantie op het spuitwerk (en uiteraard ook op het laswerk) opnemen in je overeenkomst.
Op het moment van opleveren zie je namelijk in eerste instantie je Mini weer terug in een hele mooie, glimmende toestand. Waarschijnlijk ben je op dat moment erg blij, waardoor kleine 'foutjes' in het werk misschien niet direct opvallen.
Voor krasjes kan zo'n garantie natuurlijk nooit opgaan. Het is immers nooit te bewijzen dat krasjes er al opzaten voordat jij de Mini mee naar huis nam. Die kunnen net zo goed ontstaan zijn in de paar weken dat jij er dan al weer mee hebt rondgereden.

RE: normale prijzen?

met zo'n verhaal een tegen offerte laten maken bij andere bedirjven is ook nooit een slecht idee.
it's all about the money :)