Er bestaan diverse mogelijkheden:
-in de carterplug
-in de leiding tussen oliepomp en filter
-in de oil-pickup pijp
- Login of registreer om te reageren
Er bestaan diverse mogelijkheden:
-in de carterplug
-in de leiding tussen oliepomp en filter
-in de oil-pickup pijp
Of met een T-stukje, en dan hetzelfde gat als de oliedruksensor gebruiken.. ie T-stukjes zijn denk ik wel te krijgen bij de betere automaterialenzaken..
Tim
Als je de sensor onderin de plug doet is dat niet helemaal je olie temp. De beste plaats is in de moer waarmee de olieleiding die naar je filter toeloopt op het blok wordt geschroefd.
dan zit de sensor midden in hte systeem.
Dus dat wordt boren en lassen.
Lassen? Ik zou je sensor maar niet lassen, kent ie nie zo goe tegu.
Als je hem in je moer zet, door te boren en te tappen, zorg er dan wel voor dat je er kleine sensor voor gebruikt. Auto's hebben vaak erg grote sensoren terwijl wanneer je bij motorhandels gaat vragen, je olietemp.sensoren kunt krijgen met een diameter van 5 mm of zelfs kleiner. Deze zijn meestal wel iets duurder maar zo verzwak je je moer veel minder en belemmer je je oliestroom niet zo. Je kunt de sensor daardoor zelfs beter uit het midden monteren tegenover het oliegat.
Desnoods een verdikking aan de binnenkant van de moer solderen om meer draaddiepte te kunnen tappen. Let er wel op dat wanneer je een andere sensor erbij koopt dat je een juiste NPN waarde koopt. Niet elke sensor is hetzelfde natuurlijk.
Gisteren heb ik mijn olietemp. aangesloten onder bij de carter, maar dat is dus helemaal de verkeerde plaats. Moet het nu weer verplaatsen zonder te veel optie te verliezen
Onder de olie druk meter zit er bij mij nog een bout in het blok die niet gebruikt wordt. Kan ik die daar monteren?
Zou je de olietemp niet eigenlijk in het carter moeten meten? Midden in het systeem klinkt mooi, maar volgens mij geldt bij de meeste auto's dat je het over de temperatuur in het carter hebt.
Het probleem dat ik tegen ben gekomen is dat de olie die temperatuursensor niet haalt. Pas als de auto stil staat en de olie dus kan zakken, dan pas begon de meter op te lopen.
Da's wel lastig ja
Ik zat zelf te denken om, als er t.z.t. ook een temsensor in komt, die ergens in de aansluiting van de oliekoeler te fabrieken. Goed idee of slecht idee, en dan voor of na de koeler?
Ingediend door hans vera op ma, 14-03-2005 13:49
Sebastian schreef:
Onder de olie druk meter zit er bij mij nog een bout in het blok die niet gebruikt wordt. Kan ik die daar monteren?
Afblijven dat is de oliedruk regelaar,er zit een veer met een plunjer onder.
Oke dank je wel. Dan moet ik een T-stuk kopen voor de olie-temp. en de orginele bevestiging.
Je had beter eerst even kunnen zoeken op dit onderwerp, dan had in het oude topic kunnen lezen dat Miniparts een blokje heeft dat je tussen je oliefilter en het blok moet monteren.
Daar kan je de sensor inschroeven. Dit is de oplossing die ze al een paar jaar gebruiken.
gr ben
Eelke schreef:
Da's wel lastig ja
Ik zat zelf te denken om, als er t.z.t. ook een temsensor in komt, die ergens in de aansluiting van de oliekoeler te fabrieken. Goed idee of slecht idee, en dan voor of na de koeler?
ALTIJD VOOR DE KOELER, da's temperatuur die je wilt weten.
hoezo voor de koeler? Ik zet hem er liever na. Zo denk je dat die oververhit raakt maar het blijkt dat ie daarna nog afgekoeld wordt, dus niks aan het handje. Lijkt mij toch meer voor de hand liggen als je hem ernaa monteerd. Dan weet je tenminste dat als ie afgekoeld is door je oliekoeler dat ie dan ook echt die temp heeft. Toch is onderin je carter het beste denk ik....
benzwirs: schreeuwen is niet nodig hoor En je zegt dat dat de temperatuur is die je wil weten, maar waarom dan? Wat Kevski Style zegt klinkt toch ook plausibel.
[Edit: benzwirs bedoeld dit topic: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=5945 ]
Ingediend door hans vera op ma, 14-03-2005 21:21
Eelke schreef:
Ik zat zelf te denken om, als er t.z.t. ook een temsensor in komt, die ergens in de aansluiting van de oliekoeler te fabrieken.
Tenzij je een hoog opgevoerde motor hebt en naargelang laat werken,zul je vermoedelijk tot de conclusie komen dat de olie temperatuur te laag is .
Ja, oliekoeler mag je eigenlijk rustig vergeten. Olie van tegenwoordig is zo slecht niet meer als vroeger. Scheelt je dus weer geld voor een oliekoeler. Wat nog beter werkt: Valvoline 20E 50 racing olie (NASCAR) samen met een ceramische toevoeging = 20W50 volsynthetische olie!!!!
Ingediend door hans vera op ma, 14-03-2005 21:48
Kevski Style schreef:
Ja, oliekoeler mag je eigenlijk rustig vergeten. Olie van tegenwoordig is zo slecht niet meer als vroeger.Valvoline 20E 50 racing olie (NASCAR) samen met een ceramische toevoeging = 20W50 volsynthetische olie!!!!
Foei foei geen synthetische olie in een Mini.
hans vera schreef:
Tenzij je een hoog opgevoerde motor hebt en naargelang laat werken,zul je vermoedelijk tot de conclusie komen dat de olie temperatuur te laag is .
Ik mag toch hopen van niet. Het is me aangeraden omdat de temperatuur wat hoog werd (wel opgevoerd, maar niet heel heftig, maar heftig genoeg om het op warme zomerdagen een beetje te warm te krijgen). Maar lijkt me niet de plaats om de zin of onzin van een oliekoeler te bespreken.
Geen normale synthetische olie in een mini, dat klopt wel ja. maar das alelen omdat de olie die je dan gebruikt te dun is het nog een 1000Km in je blok zit. Maar nu is het dikke olie minerale olie met een synthetische toevoeging. Ik heb er nu zo'n 15000 km mee geklokt en geen ijzerschraapsel op de carter (magneet) plug. Dus zo slecht kan het niet zijn want anders had die het allang begeven. En wat ook lekker is dat het al bij starten actief is, waar die 20W50 dat echt niet doet als ie zo koud is....
@ Eelke: Met voor een diff rij je rond dan? en wat voor vermogen praten we over? Kwa koelvloeistof wordt de mijne op een warme zomerdag met 140 iets over de helft. Dus dat gaat wel goed. Met een 3.2 diff. Maar je moet toch wel heel gekke dingen doen wil je hem veel warmer krijgen lijkt me. Maar misschien ook een ideetje voor jouw, die toevoeging? Het helpt namelijk wel om de motor een beetje beter te koelen, voornamelijk door de weerstand te verlagen. En doordat het ook isoleerd wordt ie ook een heel klein beetje stiller....
zie ook:
http://www.minimania.com/web/DisplayID/ ... ticleV.cfm
@Eelke: ik zou de temperatuursensor VOOR de oliekoeler plaatsen omdat je wilt weten wat de temperatuur is van de olie die het werk doet (heeft gedaan) en niet het effect van de koeler .. (je kan natuurlijk 2 sensors monteren )
HTH,
Theo van den Bogaard
Kevski: nogmaals, dit lijkt me niet de plaats om koeling te bespreken.
Wat ik bedoel is inderdaad wat in het artikel van KC staat.
Met de moderne (verbeterde) oliesoorten (die beter koelen) is vaak een oliekoeler niet noodzakelijk.
Probeer eerst achter de temperatuur te komen zonder een oliekoeler te gebruiken.
Als je er toch een wil gebruiken zet er dan in ieder geval een thermostaat tussen om te voorkomen dat je olie nooit op temperatuur komt.
Maar we wijken ver af van de beginvraag, waar je de sensor het best kan plaatsen.
Dus nogmaals mijn antwoord tussen je blok en oliefilter d.m.v. adapterblok.
Ja ok, maar is dat dan voor de oliekoeler of erna? Dat was de vraag die wij ons afvroegen? Mij lijkt het toch echt verstandiger om hem erna te zetten. Dit i.v.m. het koelende effect van je oliekoeler. of zij je dat alleen maar om te kunnen testen of je oliekoeler nodig hebt de ja of de nee? Dan heb je gelijk....
De belangrijkste olietemperatuur is die in het blok (de zgn. running temp.)
Dus wil je die zo nauwkeurig mogelijk weten, dus tussen je blok en oliefilter is m.i. de beste plaats en dus niet na je oliekoeler.
Volgens KC is dit dus niet de juiste plaats, dat is toch ipv je magneet in de versnellingsbak.
te warm = schade, te koud = schade.
Die temperatuur is bij 40w of 50w rond de 100 graden. Ik heb eens gelezen dat je bijna een 1/2 uur moet rijden voordat je olie die ideale temperatuur bereikt.
De kans is heel groot dat je hier in Nederland bij de gemiddelde motor t/m 90 pk geen koeler nodig hebt.
Een goede kwaliteit olie is een betere keus.
Voor een adapter die in je bak past, kijk eens op www.hebu.nl of er een vestiging in je buurt zit.
Ten eerste; ik heb idd geen oliekoeler nodig, het bewijs is wel de Swetterhagerun;
Bloedjeheet, niet veel koeling van rijwind en toch liep de temperatuur niet verder op dan 1/3 rechts van de N
Vette
En over waar de olietemp sensor; in de beschrijving van een versnellingsbak-revisie staat heel casual vermeld dat als je toch je hele bak leeg hebt gehaald dat dat hét moment is om even een extra gat in je bak te maken voor de sensor.
Destijds niet gedaan, nu spijt van, darn...
Maar ik gan nu voor de adapter tussen het filterhuis en het blok.
We hebben alleen wel bij een MCCIO lid gezien dat je dan een stukje van de voorste dwarsbalk moet afslijpen om je oliefilter dan nog normaal te kunnen de/monteren... (@Paul) k dacht dat je daar wat van geschrokken was...
Ik heb het hele topic gelezen en gekeken op www.hebu.nl maar kan daar niet vinden wat ik zoek.
Ik heb een olie temp. meter in mijn mini. Deze zit in de bout van het olie aftappunt. Nou is de sensor die in de bout zit kapot. Dat wil zeggen, het klemmetje waar de kabel op moet om olie temp. te meten is afgebroken.
Wie weet waar ik zo'n nieuw sensortje kan krijgen. Mini Centre Huissen heb ik gevraagd, zij konden het niet leveren.
Dus wat nu????????
Rene schreef:
We hebben alleen wel bij een MCCIO lid gezien dat je dan een stukje van de voorste dwarsbalk moet afslijpen om je oliefilter dan nog normaal te kunnen de/monteren... (@Paul) k dacht dat je daar wat van geschrokken was...
Aangezien ik de spacer bij de carb er niet tussen krijg (motor staat kennelijk verder naar achteren op het subframe dan bij soortgelijke mini's) gok ik dat ik aan de voorkant dus genoeg ruimte heb om die olietempspacer te kunnen monteren zonder slijpwerk
Probleem van de spacer had ik idd ook dus mogelijk dat je gelijk gaat krijgen
Ergo, das dus weer het voordeel van een solid mounted subframe..
vorige week op de clubdag, na lang zoeken, eindelijk het smiths olie temperatuurmetertje gevonden waar ik naar zocht
vandaag maar ff bezig gegaan om hem uit te proberen.
-massa op het beugeltje,
-plus draadje op ene stekkertje,
-draadje vanaf de sensor naar andere stekkertje.
nu helaas met uittesten loopt de temperatuur niet hoger op dan 30 graden
ook na een half uur te hebben gereden, bleef die op 30 graden staan.
nou heb ik misschien nog 1 mogelijkheid;
om er een spannings regelaar tussen te zetten,
helaas heb ik die niet op voorraad ,
dus bij deze hoop ik dat iemand mij kan helpen, misschien doe ik iets fout?
hieronder 2 foto's van het metertje:
o ja , ik heb trouwens een gecombineerde olie druk / temperatuur sensor.
en het onderste "dingetje" is van het lampje.
[size=75:2wn5blbi](op het achteraanzicht)[/size:2wn5blbi]
Ingediend door mini30dude op do, 24-04-2008 17:32
[size=75:2ujradfm][Bedrijfsnaam verwijderd i.v.m. forumregels - Evity][/size:2ujradfm]
bij [bedrijfsnaam] vind ik dat blokje niet direct voor zo een sensor in te monteren. heeft iemand een directe link misschien ?
greetz
Hallo,
In mijn MPI Mini sitten standaard 3 extra klokken
(Olietemperatuur, klokje, voltage)
Volgens het boekje moet bij normaal rijden de meter van de olietemperatuur tussen de 90 en 120 graden aangeven.
De meter geeft echter niets aan, blijft ongeveer op 50 graden staan.
[i:39uzhz5a](bij mijn vorige MPI Mini gaf de meter ook niets aan)[/i:39uzhz5a]
Heeft iemand enig idee?
Het kan zijn dat de sensor het niet meer goed doet.
Wie kan mij verder helpen
Je moet echt een hele rit achter de rug hebben voordat de wijzer los komt! Dit is normaal...
Mini Power schreef:
Je moet echt een hele rit achter de rug hebben voordat de wijzer los komt! Dit is normaal...
Na een rit van 350 km geeft de meter ook niets aan.
Wat heeft de meter dan voor zin als je eerst een hele dag moet rijden voordat hij wat aangeeft
Hallo,
Op mijn blok trof ik de volgende sensor aan, als ik moet gokken dan gaat het hier waarschijnlijk om een gecombineerde olietemp en druk meter, iemand enig idee of dit ook zo is, en wat waar op moet worden aangesloten?
Ik ben er uit, het is een VDO olie temperatuur en druk sensor, rechter aansluiting is voor de tempmeter, de linker voor een drukmeter
RE: olie temperatuur meter
Ingediend door roy op wo, 09-07-2003 12:20
ik wil graag in mijn mini 1000 bj89 olie temperatuur meter in bouwen waar kan ik het beste de voeler plaatsen en is er een bestaand gat of moet ik er 1 boren en waar ???