oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

default

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

Ik wil een 3-tal metertjes in mijn mini aanbrengen. Wie kan mij uitleggen waar je de oliedruk en olietempmeter moet aansluiten en wat voor t-stukje je daar voor nodig hebt??

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

Wie kan mij uitleggen waar je de oliedruk en olietempmeter moet aansluiten en wat voor t-stukje je daar voor nodig hebt??



Je hebt in ieder geval 1 T-stukje nodig om je oliedrukmeter aan te sluiten op hetzelfde punt als waar nu je oliedruklampje zit (als je voor de Mini staat, links net onder de bougie van de 4e cylinder).
Als je tenminste het oliedruklampje wilt behouden, zoniet dan kan de oliedrukmeter met een adaptortje rechtstreeks in het blok geschroefd worden.

De olietemperatuurmeter wordt een ander verhaal aangezien de daarbij geleverde sensor waarschijnlijk een heel stuk groter is. Dan zou je met diverse adaptors moeten gaan werken maar dat is geen gezicht en moeilijk lekvrij te krijgen. Een mogelijkheid is om de stalen leiding die vanaf je blok naar het oliefilterhuis loopt, te vervangen voor een flexibele leiding, hierin kun je dan een soort buisje aanbrengen waar de temperatuursensor in past.

Als je naar een willekeurig Mini centre in NL gaat, kunnen ze je daar ongetwijfeld helpen aan alle benodigde onderdelen.

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

wil ik ook nog steeds ,dus hou m3e even op de hoogte hoe je je olie temp meter aan de praat hebt gekregen

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

z0rr0 schreef:
wil ik ook nog steeds ,dus hou m3e even op de hoogte hoe je je olie temp meter aan de praat hebt gekregen



Check, ook van deze kant graag op de hoogte houden.. :)

default

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

en mij ook want ik ga binnenkort me dashboard zelf maken en daar ook wat meters op aansluiten. ik denk dat je inderdaad gewoon wat moet gaan knutselen met leidingen en buisjes ed.

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

ik wil een alluminium dashboard voor de driekloks dashboardversie met ook aansluiting voor die extra 3 metertjes en mijn autoradio gat .....
dus 6 ronde en een rechthoekig gat is dat kant en klaar te koop ergens?

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

z0rr0 schreef:
ik wil een alluminium dashboard voor de driekloks dashboardversie met ook aansluiting voor die extra 3 metertjes en mijn autoradio gat .....
dus 6 ronde en een rechthoekig gat is dat kant en klaar te koop ergens?


d'r is een mailinglister die platen mdf in de goede maat verkoopt, gaten moet je er dan zelf ff in zagen of boren. Is makkelijk te doen.
Als je trouwens de 3-teller-set van de Mini (Rover) fabrieken gebruikt moet je niet 6 gaten hebben maar 1 groot voor de toerenteller, km-teller en de bezine/temp meter en kleine gaten voor de overige tellers. Deze kun je, op de toerentelller soms na, niet los inbouwen maar die zitten in een soort console die in het dashboard verzonken is alla de standaard fabrieksdashboards (zie ook de site van van winand) Als je ze echt direct in het dashboard wil hebben (dus 6 gaten) moet je andere tellers komen, Smith ofzo, errug duur.

default

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

heeft iemand tips waar je de meters goedkoop kan kopen? Hoeft niet perse Smith of VDO te zijn. Bijv. Equus schijnt alweer goedkoper te zijn.
GA binnenkort ff [een automaterialenhandel] checken.

default

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

Ik ben even wezen kijken bij [een accessoire shop] voor metertjes. De amperemeter was daar 13 euro o.i.d. De oliedrukmeter enzo waren 39 euro. hmm, toch maar even wachten. ik maak in mijn aluminium dashboard wel vast de gaten, maar fix voorlopig even wat rubbertjes erin. Eerst eens even sparen.

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

[size=85:acpwfeku][topics samengevoegd - Crispy][/size:acpwfeku]
Hallo

ik zit met volgende vraag, ik heb al even gezocht op het forum, maar niet direct een antwoord gevonden:

Ik heb een mini 850, waarin ik een 'eitje' wil installeren met dus temperatuurmeter, kilometerteller en oliedrukmeter. Temp-meter en kilometerteller zijn zonder problemen aangesloten, maar ik vraag me af hoe ik de oliedrukmeter (elektrisch) moet aansluiten?

Ik weet ondertussen al dat deze moet aangesloten worden op dezelfde plaats als het waarschuwingslampje van de oliedruk is aangesloten. Maar moet ik daar een andere sensor opzetten (eentje met 2 aansluitingen, dus voor het lampje van de oliedruk en eentje voor de meter)? En zoja, waar vind ik zo'n ding? Of zit ik helemaal mis en moet de aansluiting op een andere manier gebeuren?

groetjes
Paddy

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

Ja, je hebt of een T-stuk nodig zodat je zowel oliedrukmeter als waarschuwingslampje in je klok kunt aansluiten (middels de al gemonteerde oliedrukschakelaar) of je demonteert de oliedrukschakelaar (waarmee de lampjes-functie komt te vervallen) en draait in het ontstane gat in je blok de aansluiting voor je oliedrukmeter.

Zie ook: viewtopic.php?p=486792#p486792

Het T-stukje komt van 'LotusHenk' en is een T-stuk van je remsysteem ergens.
Hij zal er zelf wel een beter antwoord op hebben...

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

voor een elektrische meter, zal je een andere sensor moeten plaatsen. zoals Tweety zecht kan je de oude sensor er uit halen (dit is een soort van drukschakelaar) en er een andere in zetten.
heb je mechanische meter dan moet je een leiding leggen naar je dash.

hier heb je nog een verloop,

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

Als je een originele mechanische Smith's oliedrukmeter gaat inbouwen in het eitje rechts naast je grote klok, dan moet je een koperleiding (remleiding) laten persen.
Op de oliedrukmeter zit een aansluiting, vandaaruit ongeveer 30 cm koperleiding, dan een stuk rubberleiding en dan weer +/- 20 cm koperleiding naar het blok.
Zoals gezegd; je kunt gewoon een T-stuk van je remleiding gebruiken, daar zit net als in je blok 1/8 gasdraad in (standaard remleidingnippels).
Kun je bij elke automaterialenzaak even laten persen, kost geen drol.
Bovendien behoud je op deze manier de originele oliedrukschakelaar, zie fotoverwijzing van mijn vorige post.

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

bedankt voor de reacties! ik zag net dat een bepaalde Engelse onderdelenleverancier op zijn site een braided hose aanbiedt waardoor je helemaal van je klokje naar het blok kan zonder dat je gebruik hoeft te maken van rubberen en koperen leidingen. Zou het risico op lekkage uiteraard ook verminderen als je een leiding gebruikt uit 1 stuk.

groetjes
Paddy

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

Ik heb de vraag aan een bestaand topic toegevoegd zodat de informatie bijelkaar blijft.

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

Even heel snel een samenvattend fotoverslag dan.

1) je draait de oliedrukschakelaar (links voor de ontsteking) uit het blok...



2) je draait in het ontstane gat een T-stuk met dubbele nippel (1/8 gas) en sluit
op een aansluiting de oliedrukschakelaar aan...



3) in de andere aansluiting op het T-stuk draai je een stukkie remleiding (+/- 20cm)....



4)..en de leiding buig je zonder knikken naar het dashboard en sluit je aan op je Smith's (of andere) mechanische oliedrukmeter...



That's it
;)

default

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

Nog mooier:

ik heb van Equus een oliedrukmeter + sensor met 2 uitgangen gekocht:

1 digitale die het contact opent als de druk goed is (voor je waarschuwingslampje)

1 analoge die een electrisch signaal voor de meter afgeeft.

Werkt perfect....

RE: oliedrukmeter, olietempmeter, voltmeter

ik heb ook zo'n equus oliedrukmeter op de sensor zitten 2 aansluitingen 1 voor naar de meter en 1 waar je het draadje van je olielampje opzet werkt allemaal elektrisch en perfect.