Zover ik weet kun je Cabrio-sets kopen. Hierbij zit ook de aanvraag voor een nieuw/ander kenteken. Hierbij komt een keuring kijken. Omdat de lassen de volledige stevigheid vormt bij de mini-cabrio worden deze aan een check onderworpen, naast de rest van de auto. Heb hiermee geen ervaring.
Wel weet ik dat de ombouw naar cabrio een "bewandelde" weg is, en dus goed te doen. Hiervoor is als het ware al een type-goedkeuring.
Voor zaken als een mini verlengen is dat niet. Dan bewandel je dus de onbewandelde paden. Voor dit soort zelfbouw projectjen is geen type-goedkeuring (zelfs niet als het al een keer gedaan is), en krijg je dus een "eigen" keuring. Vaak komt dat neer op "kit-car" keuringen. Zover ik weet (correct me if i'm wrong).
Ik kan je aanraden bij de onbewandelde paden alles minstens 2 tot driemaal na te vragen bij de RDW tot je overeenkomende antwoorden hebt. En alle namen/data, ed te noteren van degene die je spreekt. Ik heb daar (veel) ervaring mee en ze maken er een zooitje van. De regels zijn zo vaag en raar dat niemand ze precies weet. Vaak krijg je na 2x bellen totaal afwijkende antwoorden.
Ik heb ervaring met 2x een motorfiets ombouw, en ben er totaal krankjorem van geworden. De eerste ging goed nadat ik uiteindelijk de juiste informatie kreeg. De 2de keer is jammerlijk fout gegaan. Na TIG maal gebeld te hebben en TIG maal gecheckt te hebben dacht ik dat ik de juiste informatie had, echter dat bleek tijdens de keuring niet zo te zijn. De ombouw van mijn motor bleek met betrekking tot type/kenteken/framenr. niet te mogen. Ik had een onmogelijke combinatie gebouwd. En ik had geen namen oid waarmee ik kon bewijzen dat ik echt deze info had gekregen na veel (heel veel) navragen.
Ik kan je vertellen dat als je dat overkomt nadat je helemaal klaar bent voor de keuring na een totale ombouw, dan wordt je niet vrolijk.
Been there, done that... Eigenlijk ben ik daar nog steeds. Nog steeds niet de moeite genomen om de boel legaal te krijgen. Gelukkig geldt er voor motoren geen APK :)" title="Evil" />.
- Login of registreer om te reageren
RE: ombouwen volgens rdw
Ingediend door Red Flame op wo, 28-01-2004 16:21
bij de rdw de vraag neergelegd over het ombouwen van een mini naar cabrio en/of het verlengen/verkorten van een mini.
het volgende antwoord kwam:
Het ombouwen van een motorvoertuig naar cabriolet is mogelijk.
Het voertuig dient ter keuring te worden aangeboden bij een keuringsstation van de RDW. Hierbij kunnen de volgende situaties zich voor doen:
Bij de ombouw van een gesloten voertuig met zelfdragende carrosserie naar een cabriolet. is de eis van (type)goedkeuring van toepassing. De aanvrager moet een conformiteitsverklaring van de fabrikant/importeur of een beproevingsrapport van ons Test Centrum Lelystad overleggen.
Hiervan zijn de volgende voertuigen uitgezonderd:
Ombouw VW kever naar buggy:
Geen afzonderlijke goedkeuring nodig indien:
–het chassis voor 01-01-1976 in gebruik is genomen en bij de vooras is voorzien van torsievering.
-het chassis meer dan 27 cm is ingekort.
–het chassis niet of minder dan 27 cm is ingekort, doch is versterkt met een koker 30x30x3 mm over de volledige lengte van de zijrand van de bodemplaat.
De constructie wordt visueel beoordeeld op deugdelijkheid. Op de aanvraagkaart wordt vermeld hoe de constructie is uitgevoerd.
Indien de ombouw op een andere wijze is uitgevoerd moet een afzonderlijke goedkeuring van de fabrikant/importeur of een beproevingsrapport van TCL aanwezig zijn.
Ombouw Citroën 2CV naar bijvoorbeeld Lomax:
Dit wordt beoordeeld als een voertuig dat is voorzien van een volledig dragend chassis, dus uitsluitend visuele controle.
dus als ik het goed begrijp betekend dit dat als je een pakket koopt dat je dan een typegoedkeuring moet kunnen overleggen om een kenteken te krijgen.
als je zelf gaat klussen moet je de auto laten keuren in lelystad om een goedkeuring te krijgen.