ombouwen volgens rdw

RE: ombouwen volgens rdw

bij de rdw de vraag neergelegd over het ombouwen van een mini naar cabrio en/of het verlengen/verkorten van een mini.

het volgende antwoord kwam:

Het ombouwen van een motorvoertuig naar cabriolet is mogelijk.
Het voertuig dient ter keuring te worden aangeboden bij een keuringsstation van de RDW. Hierbij kunnen de volgende situaties zich voor doen:
Bij de ombouw van een gesloten voertuig met zelfdragende carrosserie naar een cabriolet. is de eis van (type)goedkeuring van toepassing. De aanvrager moet een conformiteitsverklaring van de fabrikant/importeur of een beproevingsrapport van ons Test Centrum Lelystad overleggen.

Hiervan zijn de volgende voertuigen uitgezonderd:
Ombouw VW kever naar buggy:
Geen afzonderlijke goedkeuring nodig indien:
–het chassis voor 01-01-1976 in gebruik is genomen en bij de vooras is voorzien van torsievering.
-het chassis meer dan 27 cm is ingekort.
–het chassis niet of minder dan 27 cm is ingekort, doch is versterkt met een koker 30x30x3 mm over de volledige lengte van de zijrand van de bodemplaat.

De constructie wordt visueel beoordeeld op deugdelijkheid. Op de aanvraagkaart wordt vermeld hoe de constructie is uitgevoerd.
Indien de ombouw op een andere wijze is uitgevoerd moet een afzonderlijke goedkeuring van de fabrikant/importeur of een beproevingsrapport van TCL aanwezig zijn.
Ombouw Citroën 2CV naar bijvoorbeeld Lomax:
Dit wordt beoordeeld als een voertuig dat is voorzien van een volledig dragend chassis, dus uitsluitend visuele controle.



dus als ik het goed begrijp betekend dit dat als je een pakket koopt dat je dan een typegoedkeuring moet kunnen overleggen om een kenteken te krijgen.

als je zelf gaat klussen moet je de auto laten keuren in lelystad om een goedkeuring te krijgen.

RE: ombouwen volgens rdw

Zover ik weet kun je Cabrio-sets kopen. Hierbij zit ook de aanvraag voor een nieuw/ander kenteken. Hierbij komt een keuring kijken. Omdat de lassen de volledige stevigheid vormt bij de mini-cabrio worden deze aan een check onderworpen, naast de rest van de auto. Heb hiermee geen ervaring.

Wel weet ik dat de ombouw naar cabrio een "bewandelde" weg is, en dus goed te doen. Hiervoor is als het ware al een type-goedkeuring.

Voor zaken als een mini verlengen is dat niet. Dan bewandel je dus de onbewandelde paden. Voor dit soort zelfbouw projectjen is geen type-goedkeuring (zelfs niet als het al een keer gedaan is), en krijg je dus een "eigen" keuring. Vaak komt dat neer op "kit-car" keuringen. Zover ik weet (correct me if i'm wrong).

Ik kan je aanraden bij de onbewandelde paden alles minstens 2 tot driemaal na te vragen bij de RDW tot je overeenkomende antwoorden hebt. En alle namen/data, ed te noteren van degene die je spreekt. Ik heb daar (veel) ervaring mee en ze maken er een zooitje van. De regels zijn zo vaag en raar dat niemand ze precies weet. Vaak krijg je na 2x bellen totaal afwijkende antwoorden.

Ik heb ervaring met 2x een motorfiets ombouw, en ben er totaal krankjorem van geworden. De eerste ging goed nadat ik uiteindelijk de juiste informatie kreeg. De 2de keer is jammerlijk fout gegaan. Na TIG maal gebeld te hebben en TIG maal gecheckt te hebben dacht ik dat ik de juiste informatie had, echter dat bleek tijdens de keuring niet zo te zijn. De ombouw van mijn motor bleek met betrekking tot type/kenteken/framenr. niet te mogen. Ik had een onmogelijke combinatie gebouwd. En ik had geen namen oid waarmee ik kon bewijzen dat ik echt deze info had gekregen na veel (heel veel) navragen.

Ik kan je vertellen dat als je dat overkomt nadat je helemaal klaar bent voor de keuring na een totale ombouw, dan wordt je niet vrolijk.

Been there, done that... Eigenlijk ben ik daar nog steeds. Nog steeds niet de moeite genomen om de boel legaal te krijgen. Gelukkig geldt er voor motoren geen APK :)" title="Evil" />.

RE: ombouwen volgens rdw

ik heb ook de eisen voor een individuele goedkeuring opgevraagd, dan zet ik deze ook erbij.

zijn we voor eens en voor altijd af van het gediscussieer over het al dan niet keuren van een omgebouwde mini...

ik ben ook erg benieuwd naar de kosten van een individuele keuring, kan ik gaan uittellen wat goedkoper is: een verstevigingset voor 900 euro met typegoedkeuring of eigenbouw met een enkele goedkeuring...

als ik meer weet/hoor dan post ik het hier...

RE: ombouwen volgens rdw

Wat ga je nou maken dan? Een cabrio, of een verkorte/verlengde mini? Of een verkorte/verlengde cabrio? :P

RE: ombouwen volgens rdw

FrostiE_999 schreef:
Wat ga je nou maken dan? Een cabrio, of een verkorte/verlengde mini? Of een verkorte/verlengde cabrio? :P



LOL...

Maar we blijven benieuwd Red Flame. Hou ons op de hoogte. Heb ook nog altijd wat plannen in mijn hoofd zitten om een mini flink te verbouwen. Een van de zaken is inderdaad ook de keuring waar ik tegenaan hik. Dit zou dan inderdaad ook richting de echte "custom" mini's gaan.

RE: ombouwen volgens rdw

ik zal jullie het plan maar eens uit de doeken doen... het gaat een korte cabrio worden...

de wlebekende shorty zoals demelza gpost heeft in het roze-mini-topic.

ik wil hem/haar wel op 10 inch voetjes hebben, zonder de sportpack...

motorisch hoeft het ook niet gek te zijn, het zal een standaard 1000cc worden, het wordt een autootje voor de zonnige dagen, zelfs zonder cabriokap (de taartschep zou groter zijn dan de rest van de auto :) )

ik heb eens wat zitten meten, de bedoeling is dat er geen voorstoelen meer zijn (we gaan op de achterbank zitten) dit betekend dat de mini ongeveer 75 cm ingekort gaat worden.
voor de stevigheid kan de dwarsbalk in de vloer blijven zitten...

deuren verdwijnen zodat je er een stevige balk ingelast kan worden aan de onderkant.

ik las een balk vanaf het dashboard naar de hoedenplank. er komen geen ruiten in.

de plannen zijn allemaal leuk, maar de rdw moet toch het apparaat gaan goedkeuren :x , vandaar dat ik nu al informatie aan het verzamelen ben.

ik wil in de zomr beginnen met bouwen... :D

RE: ombouwen volgens rdw

Klinkt als een leuk project. Succes. Ben alleen wel bang dat je hiermee niet meer binnen de type-goedkeuring valt van een "standaard" :? cabrio..

Dat maakt het voor mij extra interesant de keurings-perikelen te blijven volgen...

RE: ombouwen volgens rdw

Bert schreef:
Ben alleen wel bang dat je hiermee niet meer binnen de type-goedkeuring valt van een "standaard" :? cabrio..




tja da's het nadeel van creativiteit :D

ik heb meer uitleg gevraagd bij de rdw, de vraag was derhalve zo technisch dat ze nog een dag of 5 nodig hebben om een stel regels te bedenken :x maar ik krijg alles via de mail (zwart op beeldscherm) en zal alles hier postten...

default

RE: ombouwen volgens rdw

het klinkt wel heel spannend en ik denk ook wel dat het door de leuring komt maar dan moet het wel helemaal goed zijn dan laat je hem toch keuren als "nieuwe" auto zeg maar en nie als mini als da kan
ik weet er heel weinig van maar we horen wel wat de vorderingen zijn :P

RE: ombouwen volgens rdw

dieseltje schreef:
dan laat je hem toch keuren als "nieuwe" auto zeg maar en nie als mini als da kan ik weet er heel weinig van maar we horen wel wat de vorderingen zijn :P



Ehh.. Nieuwe auto, niet als mini?? Dat kan uiteraard wel. Maar is bijna onmogelijk traject. Je komt dan in de keuring terrecht waar nieuwe auto's aan moeten voldoen. Das dezelfde keuring als waar (bijv) de nieuwe astra aan moet voldoen om een type-goedkeuring te krijgen. Trek je portemenee maar vast. Niet te betalen.

Met bovenstaand kom je in de kit-car keuringen terrecht. Op basis van een bestaande basis (en type-goedkeuring) een andere auto neerzetten. Dat lijkt hetzelfde maar is voor het RDW HEEEl anders...

RE: ombouwen volgens rdw

Dit vraag ik me toch af. Volgens mij is een Kit-car-keuring niet gebaseerd op een typegoedkeuring van een fabrikant of iets dergelijks. Dat is nou juist de grap, een typegoedkeuring is te duur voor zo'n fabrikant. Dus is er een afgeslankte keuring waar elke individuele auto gekeurd wordt.

Ik zou eens gaan buurten in het kit-car wereldje.

RE: ombouwen volgens rdw

wat ik tot nu toe weet is dat je van de rdw een contactpersoon aangewezen krijgt die je vragen kan/mag stellen m.b.t. tot je project. deze persoon adviseerd je dan.

als je je auto afgebouwd hebt ( in overleg met je adviseur) moet je de auto ter keuring aanbieden bij de rdw op het testcircuit in lelystad.

hier wordt je wagen grondig onderzocht op degelijkheid van constructie.
bij goedkeuring krijg je een bewijs/certificaat.

met dit certificaat en de auto ga je naar een rdw keuringsstation (o.a. in veldhoven, waar je auto gekeurd wordt op punten als remmen e.d. (staat van de auto) als de wagen dan goedgekeurd wordt heb je 2 bewijzen:

bewijs van het testcentrum m.b.t. constructie
bewijs van keuringsstation m.b.t. staat van auto.

tesamen wordt dit een nieuw kenteken...

voor het restaureren van een auto zonder kenteken geld bijna hetzelfde: er is een typegoedkeuring (vervangt de keuring in lelystad) en je auto moet goedgekeurd worden. ook hier maken die 2 samen een nieuw kenteken.

RE: ombouwen volgens rdw

De vraag is of al die Cabrio's die rond rijden een conformiteits certificaat hebben.
Er is een 'Rover cabrio' geweest en Cabrioni heeft cabrio's gebouwd, maar ik kreeg de indruk dat bij alle andere cabrio's die rondrijden er geen nieuw kenteken is aangevraagd/afgegeven.

De weg via Lelystad is naar ik heb begrepen een dure.

Maar ik ben wel benieuwd wat er uit je kontakt met de rdw komt.

Alvast een tip; als het 1e antwoord je niet bevalt, vraag het dan nog een keer aan iemand anders :)
(Het komt uiteindelijk neer op de interpretatie van wetgeving en daar kan nogal eens verschil in zitten)

Tip 2; als je al een antwoord krijgt dat je bevalt, zorg dat je het zwart op wit krijgt, met naam en toenaam (vanwege dezelfde reden als bij tip 1 :)

RE: ombouwen volgens rdw

Eelke schreef:
Dit vraag ik me toch af. Volgens mij is een Kit-car-keuring niet gebaseerd op een typegoedkeuring van een fabrikant of iets dergelijks. Dat is nou juist de grap, een typegoedkeuring is te duur voor zo'n fabrikant. Dus is er een afgeslankte keuring waar elke individuele auto gekeurd wordt.



Ehh ja en nee Eelke. Ja een typegoedkeuring is te duur voor kitcar-fabrikanten, en daarom is een kitcar (zoals ik boven ook schreef) gebaseerd op een huidige auto. Waar ie ook z'n typegoedkeuring vandaan haalt.

En nee zo'n afgeslankte typegoedkeuring bestaat dus niet.. Althans tenzij je een kitcar-keuring zo zou willen noemen. Het verhaal van Red Flame kende ik nog niet, maar het past er wel in. In de vorm dat een kitkar al een typegoedkeuring heeft, en dus de eerste test overslaat.... (Denk ik.. :) )

RE: ombouwen volgens rdw

Nou, het lijkt me erg stug dat het zo in elkaar zit. Kitcars gebruiken welliswaar de techniek van een serieauto, maar een typegoedkeuring gata veel verder dan alleen de motorisatie, aandrijving en remmen (waar het meestal toch wel mee ophoudt).

Met "afgeslankte" keuring bedoelde ik dus een keuring voor auto's die in eigen beheer worden gebouwd en waar geen typegoedkeuring voor is. Het zou een beetje jammer zijn als je daar een volledige typegoedkeuring voor moet hebben, omdat de auto niet echt meer bruikbaar is na voor een typegoedkeuring verplichte botsproeven e.d.

RE: ombouwen volgens rdw

hier een stukje over het keuren van een kitcar.
dit is de weg die kan via de SVA in GB.
het is ook mogelijk vie de TUV in Duitsland, is alleen veel strenger.

Onderstaan verhaal komt van de kitcarclub nederland.

Indien u nu vragen hebt mail ze naar kitcarclubAntwoorden op FAQ betreffende keuring in Engeland. Andere ervaringen zijn welkom.Je eigenbouw autoEen eigenbouw auto kan niet zonder type goedkeuring bij de RDW aangeboden worden. Je zult anders heel veel moeite moeten doen, berekeningen en mogelijk onvoorziene kosten krijgen voor rij, rem- en emissietesten. Indien van het orgineel de donorauto alleen de aandrijflijn gebruikt wordt, is 2/3 van het orgineel gewijzigd, te weten de carrosserie en het chassis. De weg die open staat is de keuring via de SVA (Single Vehicle Approval) in Engeland. In Engeland wordt een kenteken aangevraagd via de DVLA (District Vehicle License Approval). Nadat je de papieren hebt ontvangen ga je naar de RDW, deze keurt de auto middels een APK test en stuurt je naar de douane voor invoer.SVA, Basis uitgangspunten De SVA heeft dezelfde doelstelling als de RDW, het keuren van automobielen. De RDW verstrekt tevens de uitgifte van kentekens. De SVA heeft wat betreft eigenbouw auto's een minder rigide opstelling als de RDW. Dit heeft dan betrekking op de 1/3 , 2/3 regel. In Engeland worden zowel "nieuwe" eigenbouw auto's (niet op basis van een specifieke donor) of kitcars op basis van een donor gekeurd zonder type goedkeuring. De zgn nieuwbouw of kitcars op basis van een donor zelfs, als nieuwe auto's, met bijv gereviseerde hoofd componenten ,worden zonder crash test gekeurd, als deze onder de zgn "low volume" regel vallen, minder dan 50 auto's per jaar. Auto's zoals kitcars zonder type goedkeuring , op basis van een donor worden op kenteken gezet van het jaar van de donor als men een minimum aantal punten scoort. Dit wordt dan een zgn "age related plate". Zie artikel hieronder. In het algemeen moeten de motor, versnellingsbak, remmen, differentieel en stuurinrichting uit de donor komen of aanwijsbaar uit een auto van dat jaar of daarvoor. Dit is dezelfde behandeling als de Lomaxen in Holland krijgen op basis van een 2CV met of zonder nieuw chassis. Door deze regeling in Engeland is het mogelijk een Engels kenteken te verwerven en de auto daarna in te voeren. Dankzij Europa zal de RDW deze auto APK keuren en na betaling BPM bij de douane krijg je een Nederlands kenteken. Ga er wel vanuit dat de Engelsen geen halve keuring uitvoeren, de keuring kan enkele uren in beslag nemen en moet op de essentiele punten aan de gestelde eisen voldoen. Dit is niet moeilijk en of verwarrend, omdat deze eisen en de afkeur duidelijk beschreven zijn en er nauwelijks sprake is van wilekeur, waar de RDW nog al eens van beschuldigd wordt. De Engelsen kennen verschillende soorten kenteken platen voor eigenbouw auto's. In het artikel hieronder " TIPS ON GETTING YOUR KIT ON THE ROAD" staan de details vermeld.Men moet voor een succesvolle SVA test van een kitcar wel aan bepaalde eisen voldoen.
De donor moet aanwijsbaar in je bezit zijn (geweest). Maw je moet de donor op je naam hebben als je de kitcar aanbiedt voor de SVA keuring. De SVA keurmeester neemt het kenteken in. Om problemen met de RDW later te voorkomen, omdat je het kenteken inlevert in Engeland kun je bij de RDW je orginele kenteken en platen in leveren en een kenteken voor export aanvragen. Je hebt dan een document dat je kunt afgeven.
Je auto moet aan de eisen van de SVA voldoen. Hiervoor is een SVA document bij de KitcarClub aanwezig (of kijk op http://www.jpmast.nl/ ) en daarin staan de relevante gegevens van de eisen.
Je moet de maximale asbelastingen opgeven. Als je een kit koopt in Engeland zal de fabriek deze gegevens leveren. Als jezelf het chassis bouwt zul je berekeningen moeten overleggen.
Verder is het van belang te weten dat de meeste kitcar leveranciers je zullen ondersteunen bij de keuring de een meer dan de ander. Bij mij is bekend dat bijv. Tiger en Marlin een service hebben, dat ze de auto vooraf controleren en de keuring voor je kunnen regelen. Marlin Engineering vraagt hiervoor +/- € 250 excl de SVA keuringskosten £ 165 en £ 25 voor een herkeuring. Bij Robin Hood ben je zoals de Engelsen zeggen "on your own".
Verder is van belang te weten dat je in Engeland op weg naar de keuring zonder kenteken platen kunt rijden. Je dient dan wel verzekerd te zijn. Financieel is dit niet zo'n aantrekkelijke optie omdat je na de keuring direct voor een half jaar wegenbelasting dient af te dragen bij de DVLA en er vindt geen "refund" plaats als je na een dag Engeland weer verlaat. Een ander nadeel is als je afgekeurd word je niet meer mag rijden. Als je de auto op een aanhanger aanbiedt hoef je nog niet verzekerd te zijn en je hoeft geen wegenbelasting te betalen in Engeland na de keuring. Voor je eigen risicoafdekking is het wel aan te bevelen de auto voldoende te verzekeren voor het transport en het rijden op het terrein van het SVA keuringsstation.Tevens is de ervaring van een lid dat als je de auto op een aanhanger aanbiedt sommige keurmeesters accepteren dat je niet aan enkele SVA (typische Engelse) eisen hoeft te voldoen. Één daarvan is bijv. de koplampen. Het scheelt in de kosten als je gewoon direct je Nederlandse (Vaste land Europa) goedgekeurde koplampglazen kunt laten zitten. De ander is de kilometer teller. De SVA vereist een mph teller. Ik zelf plaats voor mijn keuring op 14-3-2002 een standaard electronische VDO kilometer teller achter het stuur en op een andere wel goed zichtbare plaats een digitale SPA mph teller. Dit is in wezen een geavancerde fietscomputer, die naast mph en kmh ook de tijd van 0-100 km kan meten en meer van dat soort zaken. In Engeland worden auto,s met alleen deze digitale SPA teller goedgekeurd.
De KCC ondersteund haar leden bij het verkrijgen van een kenteken door informatie in specifieke gevallen ter beschikking te stellen . (red J.P. Mast 24-1-2002)
SVA test of a kitcar article in Which Kit December 2001 Vertaling artikel Nigel Dean Which Kit December 2001

Zoals elders beschreven is de Westfield SEiGHT nu van een kenteken voorzien. Het heeft enkele weken geduurd voordat ik de kentekenplaten kreeg maar ik heb naar aanleiding van de SVA keuring een aantal handige tips om probleemloos te slagen voor de keuring. Dien tengevolge , heb ik deze maand besloten diegenen van dienst te zijn die de wettelijke horde nog moeten nemen.


Waar gaat het om?
Als je kit gereed is moet deze van een kenteken en belastingdocumenten worden voorzien voordat je de weg op kunt. Om dit doel te bereiken moet je nog een paar hordes nemen. Enkele zijn eenvoudige administratieve zaken maar andere zijn dieper gravend. De enige overeenkomst is dat ze allemaal geld kosten en verplicht zijn.


THE SVA TEST

De SVA keuring
We hebben allemaal gehoord van de SVA en voor degenen die dat niet hebben is het een niets verbloemende keuring. Kan tot 5 uur in beslag nemen en alles wordt gecontroleerd van emissie tot radius van de instrumentranden Het is en zware keuring met als resultaat dat je auto aan alle belangrijke eisen voldoet gesteld voor het rijden (scheuren) op s’heren wegen. Mijn persoonlijke ervaring van deze keuring kende enige vooroordelen gebaseerd op vele spook verhalen die de ronde deden van bouwers op kitcar shows. Dien ten gevolge, toen ik op weg ging naar DVLA keuringsstation in Taunton voelde ik me onzeker voor deze laatsts stap. In de voorbereiding, had ik adviezen verzameld van verschillende experts en ik ben blij te zeggen dat de inspanningen hun resultaat brachten. De hele ervaring was minder ongrijpbaar dan verwacht. Als iets in het proces me vertrouwen gaf was het feit dat een onafhankelijke technicus mijn eigenbouw auto zorgvuldig gecontroleerd had.


TIPS ON PASSING SVA FIRST TIME

Stuur je aanvraag vroeg in omdat er 6 tot 7 weken verlopen tot de keuring. Vraag ook aan de fabrikant van de kit om de belangrijke gegevens te complementeren. Je antwoord bepaalt de eisen van zaken als emissie en banden etc.

Boek altijd voor een ochtend sessie. Deze start waarschijnlijk om 8 uur, maar geeft je genoeg tijd voor een mogelijke hertest als je kleine zaken moet herstellen.

Vooraf aan de keuring, bel de technische hulplijn van de fabrikant en vraag een volledig overzicht van de delen van je auto dat problemen kan opleveren. Zij zijn uitemate goed op de hoogte van de kleine voorzorgen die je moet maken, in het bijzonder voor oudere kits.

Overtuig je dat de auto voorbereid is op de keuring. Als je weet dat iets niet geheel in orde is repareer het voor je vertrekt.

Controleer alles voor de keuring, dit inclusief verlichting, instrumentatie, autoruit, ruitenwissers en sproeiers etc. Dit voorkomt de teleurstelling van afkeur van eenvoudige vergeten zaken zoals geen water in de ruitensproeiertank.

Overtuig je dat je verzekerd bent. Het is wettelijk toegestaan de auto naar een SVA keuring te rijden, maar zelfs met een trailer kan een ongeluk altijd plaatsvinden.

Neem een grote hoeveelheid moerbeschermdoppen, rubber slang en zacht schuim rubber mee, als je afgekeurd wordt voor de eerste keer kun je gelijk dezelfde dag weer herkeuren. Neem alle voorzorgsmaatregelen vooraf. Neem zoveel mogelijk gereedschappen en bindbandjes mee. Gedurende de keuring kun je niet aan de auto werken, maar daarna wel.

Zorg voor een bewijs betreffende de ouderdom van de motor. Deze is nodig voor de bepaling van de emissie niveau’s tijdens de keuring. Hou ook in gedachten dat motoren van na juli 1995 uitgevoerd moeten zijn met katalysatoren.

Neem een mobiele telefoon mee voor het geval je advies nodig hebt van de kit leverancier.

Als je auto een sperdifferentieel heeft, meldt dit aan op de keuring omdat hierdoor de remmentest aangepast wordt.

Sommige keurmeesters vereisen een bewijs, dus zorg voor een zichtbaar indentificatienummer op het differentieel en dat je een bewijs hebt om het bovenstaande aan te tonen..

Nieuwe remmen zijn altijd wat zachter en kunnen tot een afkeur zorgen. Dien ten gevolge meldt de keurmeester dat je auto nog niet gereden hebt tot aan de keuring. Enkele bouwers werd toegestaan enkele rondjes te rijden op het keuringsstation om de remmen wat in te laten slijten.

Zorg dat je de auto tip-top aanbiedt. Het eerste aanzicht kan een groot verschil uitmaken.


MOT

MOT (APK)
Heb je een MOT keuring nodig? Dit is nog een vraag. Goed, enkele DVLA (kenteken registratie) bureaus vereisen een MOT certificaat en andere niet. Echter, afgezien wie gelijk heeft en wie niet, adviseren we om de auto ook MOT te keuren. Het lijkt onzin na een SVA keuring van 5 uur, maar bedenk het volgende en je verandert mogelijk van mening. De SVA keuring bewijst of je auto voldoet aan alle wettelijke eisen. Het bepaalt niet auto of de auto veilig op de weg kan rijden. Voor de registratie overhandig je je SVA certificaat en je ziet het nooit meer terug. Als je gestopt wordt door de politie ben je niet instaat een geldig MOT te laten zien. Jammer danI ndien je een ongeluk krijgt kan de verzekering vragen naar een MOT (Opmerking: in Engeland mag je ook van het keuringsstation naar huis rijden als je goedgekeurd bent. MOT is dan niet strikt nodig als je de auto op een aanhanger aanlevert.

Als de keuring voorspoedig verlopen is krijg je een MAC (Minister’s Approval Certificate) dat aangeeft dat je auto aan alle wettelijke eisen voldoet.


REGISTRATION
Registratie
Je hebt bijna een kenteken. De laatste fase is om de auto geregistrrd te krijgen en dit gaat recht toe recht aan. Bel de locale DVLA voor de registratieformulieren en vraag naar de V55-5 en V6271 formulieren. Bel de kitleverancier en vraag hoe het formulier in te vullen. De reden is dat je zorgvuldig moet zijn, wat je invult zal bepalen wat voor type kenteken je krijgt.

Alle delen nieuw betekent nieuw nummer
Alle delen nieuw behalve een hoofd component gereviseerd naar een als nieuw standaard betekent ook een nieuw nummer.
Gebruik van de hoofd componenten van één donor, kenteken datum van de donor.
In alle andere gevallen krijg je een Q-plate
Voor meer informatie bezoek de DVLA website. Zelfs als je chassis- en motornummer gecontroleerd is bij de SVA keuring, zullen ze nogmaals bij de DVLA visueel controleren. Dat betekent dat je auto naar de dichtsbij-

-zijnde kenteken registratiekantoor moet brengen. Vergezeld van de ingevulde formulieren anders wordt je terug verwezen. Formulieren met info van de hoofdcomponenten.

Ingevulde V55-5 en V6271 formulieren

Bewijs van verzekering en chassisnummer

VA certificaat

MOT certificaat

Wegenbelastig

Registratiekosten

Als alles in orde is word je een belastingschijf en kenteken nummer overhandigd. De V5 valt binnen enkele weken op de deurmat. Als laatste, vergeet niet je verzekering te informeren over je nieuwe kenteken.

Pjoe!

Je hebt nu een kenteken, tegen welke kosten. Als een leidraad heb ik alle kosten opgesomd, voordat mijn Westie legaal op kenteken stond.

Huur aanhanger Fl. 106

Benzine Fl. 72

SVA keuring Fl. 600

SVA herkeuring Fl. 72

Huur aanhanger Fl. 106

Benzine Fl. 72

Registratiekosten Fl. 90

Belastingschijf Fl. 580

Verzekering Fl.1020

Totaal Fl.2700

Was ik vergeten in mijn budget.

RE: ombouwen volgens rdw

Goeiemiddag, wat een verhaal. Maar die "afgeslankte" keuring die ik in gedachten had was volgens mij de Engelse keuring |:(

RE: ombouwen volgens rdw

Ja, Engeland, dat is heel wat anders Eelke. Dat is ook een weg inderdaad. Daar in Engeland krijgen ze alles goedgekeurd. Rijden daar zelfs rijdende bankstellen, en 2pers. bedden rond. Helemaal goedgekeurd.

Heb bovenstaand verhaal niet gelezen (niet zolang geleden wel, maar dan op de kitcar-site), maar het kwam er toch op neer, dat als het in engeland een goedkeuring had, de weg naar de rest van europa (NL) ook "vrij" is??

Echter tijdens de recordpoging (en ook eerdere meetings) was die trekker/aanhangwagen ("vrachtwagen") combinatie op mini basis er. Van hem weet ik dat hij z'n mini, en aanhanger volledig goedgekeurd heeft gekregen bij de RDW in nederland. Hier is toch ook meer dan 1/3 veranderd. Subframes (oftewel chassis), en carroserie...?? Het kan dus wel ook gewoon in NL..??

RE: ombouwen volgens rdw

mijn vraag was volgens de rdw te vaag, heb nu een meer gedetailleerde vraag neergelegd bij hun.

ik kreeg ook een stukje terug van ze m.b.t. kitcars. hoogstwaarschijnlijk is dit niet van toepassing bij het inkorten van de mini. je veranderd niets aan de aandrijvig als je een mini inkort, het enige waarvoor hij gekeurd moet worden is de manier van verstevigen van de koets...

RE: ombouwen volgens rdw

ze zijn nog altijd aan het zoeken bij de rdw :)

ik heb ondertussen contact met iemand van de minilimo, aangezien zijn en mijn project elkaar toch raken. belangrijk om te weten is dat de rdw niet van one-off's houden en dus weinig moeite doen om je te helpen met de goedkeuring. de mannen van minilimo hebben hun hulp/advies aangeboden :)\\_ :)\\_

zucht, wat heb ik toch een rare kronkel in munne hoofd, waarom wil ik altijd iets onconventioneels |:( :x |:(

RE: ombouwen volgens rdw

red flame schreef:
Je veranderd niets aan de aandrijvig als je een mini inkort, het enige waarvoor hij gekeurd moet worden is de manier van verstevigen van de koets...



Volgens het 1/3 verhaal hierboven zou je inderdaad gelijk hebben. Je veranderd niets aan aandrijving, en chassis (oftewel subframes??) wel aan de koets. Dat is maar een 1/3 verandering.

Ik zit net te denken (aangezien in mijn custom-idee wel 2/3 zou veranderen, namelijk chassis, en aandrijflijn), in geval van inbouw van een custom motorblok (swift, gti, crx, enz enz) veranderd ook EN aandrijflijn En chassis... Of neem ik chassis nou te ruim door daar de subframes onder te verstaan??

RE: ombouwen volgens rdw

iemand enig idee of Bart al verder is of dat er al iemand verder is met een shorty?

RE: ombouwen volgens rdw

hoe ver ben ik tsja....

ik ben begonnen aan de bouw van een speedster met normale lengte, maar voor maar 2 personen. in 1e instantie om gebruik te kunnen maken van de goedkeuring van de 'normale' cabrio-ombouwsetjes.

aangezien ook daar geen typegoedkeuring voor te verkrijgen zijn moet ik richting engeland voor een kenteken.

de typegoedkeuring hoef ik nu niet meer te kopen dus kan ik die 1000 euro uitsparen en van dat geld heen en weer naar engeland...

eerst maar die mini afbouwen. en de tussendoorklusjes :|

RE: ombouwen volgens rdw

[size=75:32dzkmft][topic gesplitst van dit topicen samengevoegd - Crispy][/size:32dzkmft]
ik heb gehoord dat er weer een manier is om een cabrio op kenteken te krijgen na ombouw vanaf saloon...

RE: ombouwen volgens rdw

Het kan wel, maar dan moet je de mini de complete keuring bij de RDW laten ondergaan. Joost Gijzel heeft dat hele traject gehad met zijn cabrio.

default

RE: ombouwen volgens rdw

Maar dan moet de auto volledig aan de nieuwe huidige eisen voldoen.

Red Flame schreef:
ik heb gehoord dat er weer een manier is om een cabrio op kenteken te krijgen na ombouw vanaf saloon...


Ben wel benieuwd van wie je dit gehoord hebt en wat je gehoord hebt.

RE: ombouwen volgens rdw

Martin, zie de post van Bram. Joost z'n cabrio is in 2006 gekeurd, ondanks dat het toen al volgens velen onmogelijk was.

Voor het hoe en wat precies moet je bij Joost of bij Wouter (Minilimo) zijn.

De zak geld die je mee moet nemen naar de RDW-keuring, is overigens wel veel groter dan 400 euro.

default

RE: ombouwen volgens rdw

Makkelijkste en goedkoopste manier is het kenteken laten inslapen en vervolgens uitvoeren als export kenteken en dan vervolgen als je cabrio klaar is opnieuw invoeren.
Laten keuren, de BPM afrekenen en klaar is Clara.
Zo wordt het de laatste jaar vrij vel gedaan.
Daarmee krijg je bijna alles op kenteken.

Kosten bij een motorfiets liggen dan al rond de 650 euro.

RE: ombouwen volgens rdw

Even voor alle ongelovigen die helaas blijven herhalen dat Cabrioconversie allemaal neit meer mogelijk is:

Er zijn meerdere wegen die leiden naar je cabrio.
-Of je exporteert de auto naar Engeland, en importeert hem weer naar Nederland.
-Of je laat de auto als voertuigkeuring door de rdw gaan.

Voor mijn eigen cabrioproject heb ik voor het laatste gekozen omdat het qua kosten weinig scheelt, en ik zeker weet dat ik ook iets redelijk veilig rijdt.
Helaas kost het wel een zak geld; Tussen de 1400 tot 1800 euro


Wat te doen:

Informeer eerst voordat je begint jezelf bij een Minidealer en bij de RDW, of haal er een expert bij.

Koop een (erkende)ombouwkit en verbouw je mini zoals het moet: Goed, deugdelijk en volgens de eisen. Lasrapporten en tekeningen zijn daarbij altijd een extra steuntje in de rug.

Maak een afspraak bij een keuringscenter om een wijziging op je kenteken aan te laten brengen, namelijk dat het cabrio is. Hierbij voert de RDW een voertuigkeuring uit.


1 stevigheid(ze gooien hem vol met gewicht, krikken 1 wiel op en kijken of de deuren nog goed open en dicht gaan)

2 rijvaardigheid( spreekt vanzelf)

3 bouwtekeningen( hierbij is het verstandig om een pakket te kopen aangezien de tekeningen daarbij zitten. Ga je zelf aan de slag vergeet dan niet nauwkeurig te noteren/tekenen wat je bouwt)

Is alles in orde dan krijg je de papieren mee en staat de cabrio officieel op je oude kenteken.

Dan moet je je auto nog apk laten keuren en kan je genieten van een open dak.

succes

gr Joost

Succes!

RE: ombouwen volgens rdw

Hi Joost,

dank je wel om het nog eens op papier te zetten, ik heb het uitgeprint en ben nu aan het rekenen....

ff kijke of het te budgetteren valt... :D

groeten !

guido

RE: ombouwen volgens rdw

Houdt er wel even rekening mee dat sinds dat Joost heeft gekeurd de tarieven van de RDW weer veranderd zijn.

Wel leuk om alle verhalen die in de vorm van "van horen zeggen zijn geschreven".

Concreet is de vraag:
Is een Speedster ombouw keuringsplichtig en kan dat in NL.

Antwoord: Ja dat kan en is keuringsplichtig.
Alle typegoedkeuringen op cabrio ombouwpakketten zijn vervallen, dus je zal altijd individueel een ombouwkeuring als joost moeten uitvoeren.
Als je het via een bureau laat lopen kunnen alle keuringen op 1 dag en ben je tussen de 1750,- en 2000,- Euro kwijt(Tarieven 2007 = 728,- + 282,- + 110,- p/u + extra kosten RDW).

Voor meer info en exacte prijsopgave stuur mij een e-mail via wouter@autograaf.info

RE: ombouwen volgens rdw

Hallo Wouter,Joost en rest.
Is het bij jullie bekend hoe de RDW omgaat met Mini's
die verbouwd zijn tot Coupe uitvoering?
Dus inhoudelijk niet verkort zijn e.d maar puur een andere "daklijn" en "achterpartij" hebben gekregen.

RE: ombouwen volgens rdw

Van Saloon naar estate? Dak verlagen? Wat zijn de plannen?

RE: ombouwen volgens rdw

Plannen zijn er (nog) niet.
Volg alleen deze postings en was dus benieuwd hoe de RDW een ombouw van Saloon naar Coupe beoordeeld of dat een dergelijke ombouw gewoon ongestraft gedaan kan worden.

RE: ombouwen volgens rdw

Mensen,

Zoeken op het forum leverde niks op dus ik vraag het hier eens...
Het is bij iedereen denk ik wel bekend dat er zelf in Nederland vreemde Mini's zijn. Neem nou de 4x4 op een Suzuki Samurai onderstel en een Mini Limo. Deze zijn ook nog gekeurd ook en mogen gewoon de weg op. Nou zou ik zoiets ook wel willen, ware het niet dat het niet in de garage past :(
Daarom dacht ik aan een verkorte Mini. Naar mijn idee minder lastig om de stevigheid en torsiestijfheid te behouden/verbeteren dan bij een Limo.

Weet iemand echter of dit überhaupt door de keuring komt? Wat zijn de eventuele problemen waar je tegenaan kan lopen?

Dennis

RE: ombouwen volgens rdw

Een shorty?

RE: ombouwen volgens rdw

Ik denk dat hij idd een Shorty bedoeld. Er staat er op de Markt momenteel 1 te koop. In het topic waar Demelza je bericht aan gehangen heeft staat wat meer informatie. Verder denk ik dat je bij de verkoper van de Shorty ook wat meer informatie kunt krijgen. En als laatste kun je misschien wat meer te weten komen via MiniLimo.

p.s. de 4x4 mini, op basis van de Suzuki staat volgens mij niet als mini op kenteken, maar dat weet ik niet zeker.

RE: ombouwen volgens rdw

Yep, ik bedoel inderdaad een shorty en ben mij aan het oriënteren op de (on)mogelijkheden en de valstrikken. Dus alle info is welkom.
Iemand een idee waar ik binnen de RDW terecht kan met vragen?

Dennis

RE: ombouwen volgens rdw

MiniLimo schijnt aardig de weg te weten binnen de RDW. Hij kan je wellicht verder helpen.

RE: ombouwen volgens rdw

Het is idd gedeeltelijk zijn werk :)

RE: ombouwen volgens rdw

Gedeeltelijk? Nou ik ben bang dat ik niet veel anders doe ;)
Zie ook mijn zakelijke website.

RE: ombouwen volgens rdw

Heeft er toevallig iemand ervaring met het invoeren van een Q-plate auto/kitcar ?
Krijg je een kitcar met Q plate uberhaupt door de rdw keuring en hoe bepalen ze de waarde bij een zelfbouw kitcar ?

RE: ombouwen volgens rdw

Het was zover gisteren met mijn Shorty naar de RDW voor de 2de keer.
Hij was de vorige keer afgekeurd op 4 kleine dingetjes.
en nu .......goed gekeurd d:)b
Nu nog even wachten op de nieuwe kenteken papieren die komen via de post en we kunnen de weg op

Ik had hem gebouwd voor de crazy cross in Renswoude, maar vond het zonde om hem weer te strippen en voor onderdelen te gebruiken.

dus opgebouwd met alles wat er op zou moeten zitten en naar de RDW

URL=http://imageshack.us/photo/my-images/412/p111107130927.jpg/][/URL]

URL=http://imageshack.us/photo/my-images/100/p111107130910.jpg/][/URL]


voor een klein overzicht van de bouw en filmpjes van de cross kijk onderaan de pagina op deze site

http://www.mini-styling.nl/Foto'sKlante ... sAndre.htm

RE: ombouwen volgens rdw

HMMMMMMMM intressant..
Paar vraagjes:
Zelf bouw ? of ingevoerd met al een [buitenlands] kenteken erop?
Of omgekeurd met huidig/al bestaand NL kenteken?
Heb je ook een rij of rem test gehad bij de rdw?
Hebben ze gekeken naar de constructie van het geheel?
Graag wat meer info over dit project.Mijn vader wil dit al jaren voor zichzelf bouwen voor achter de camper..en hij komt nu richting de pensioen-leeftijd [lees als meer hobby-tijd voor de hobby van z'n zonen.. d:)b ]

RE: ombouwen volgens rdw

Hoi , zoals je kunt zien op de site is het een eigenbouw van een mini met orgineel Nederlands kenteken van 1990

ik ben alleen bij de RDW in Nieuwegein geweest en daar hebben ze alle standaard dingen gecontroleerd , wel wilde ze zoveel mogelijk van het laswerk zien maar dat ging moeilijk omdat de auto helemaal was opgebouwd,

Ik ben dus niet in lelystad geweest voor een remtest of welke andere test dan ook.

Shorty's heb in in het algemeen in 2 maten,de korte( zoals die van mij) heeft een wielbasis van 117cm hij is dus korter als dat hij breed is. ik heb de deuren er uit gehhalt en de voorte deurpost aan de achterste gelast. het nadeel hier van is dat de achterbank(waar je op zit) ook naar achter moet anders zit je met je knieen in je nek, je komt dan te zitten op het gat van het reservewiel. ik heb de kofferbakvloer eruit gehaalt en er een nieuwe vlakke vloer ingelast. maar hierdoor past de benzinetank niet meer , ik heb hiervoor een race/rallytank van 15 liter geplaatst

Bij de lange versie laten ze de bank op zijn plaats en zetten ze een stuk van 20 cm tussen de deurposten, hij wordt dus 20cm langer als de korte

je ziet een korte is veel meer werk als een lange. maar ja als je een mini mini bouwt dan zo kort mogelijk, hij is nu zonder bumpers 2meter dus 1 meter korter als een normale

je hebt nog een aantal bijkomende problemen: wat doe je met de schakelstangen waar laat je de handrem en waar zet je de gordels zodat je bij hard remmen niet gelijk je sleutelbeen breekt enz...

vaak ben je te bang om zo'n project te beginnen maar je moet het gewoon doen

RE: ombouwen volgens rdw

andredewit schreef:
vaak ben je te bang om zo'n project te beginnen maar je moet het gewoon doen



ik denk dat de meeste niet bang zijn voor de bouw, maar meer voor de keuring...
Ik vind het dus ook erg vreemd dat jij dit zo door de RDW heb goedgekeurd gekregen.

Een cabrio ombouw zou dus al helemaal niet lastig meer moeten zijn. Dit heb jij in principe ook gedaan...

is de aangepaste wielbasis ook op het kenteken aangepast?

RE: ombouwen volgens rdw

Heey, Die auto ken ik..

Ik was ook bij de Crazycross in renswoude. Ik heb na afloop ook nog even naar de auto gekeken. Je ging er toen net mee weg.

Maar mooi dat hij goedgekeurd is.
Hij is dus alleen gekeurd op de 'standaard' dingen en voornamelijk laswerk? Niet eens rijgedrag? Daar zou ik wel naar benieuwd zijn als keurmeester!

En het dubbele stuur? :+)

RE: ombouwen volgens rdw

klopt een cabrio bouwen kan dus ook op deze manier, als het er maar solide uitziet komt het goed bij de keuring,

Ik vind het ook vreemd dat er verder geen testen mee zijn gedaan, maar vorig jaar zijn de regels aangepast (door europa denk ik).
en het rijgedraag is inderdaad maf , als je een bocht maakt gaat voor je gevoel de hele auto naar links of naar rechts dat komt omdat je boven of zelfs achter de achter wielen zit

de wielbasis en het gewicht wordt veranderd op het kenteken.

De 2 sturen was voor de cross, Want dan had Sven mijn passagier iets om zich aan vast te houden als we over die bulten heen stuiterde.
en was wel een leuk gezicht mr Bean boven op en de auto bestuurt door 2 knuffelberen geen geen idee wie er nu werkelijk stuurde.

RE: ombouwen volgens rdw

hallo nog een paar foto's.











gr. Andre

RE: ombouwen volgens rdw

likt me niet een cabrio die last heeft van torsie :-)