Origineel of imitatie plaatdelen?

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Hey,

Ik ben nu aan het twijfelen: de één zegt:origineel is da best en imitatie past niet en roest sneller etc.
de ander: imitatie is ok, goedkoper etc.

Ok, ik zou graag wat reacties zien , ervaring met imitatie?

greetz,

Sjoerd

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Is op het forum ook al wel eens langs gekomen. Ik hoor eigenlijk vrijwel uitsluitend: imitiatie niet aan beginnen. Ook heb ik wel eens een enkele keer gehoord dat sommig imitiatieplaatwerk net zo goed is als origineel. Het is volgens mij een beetje geluk hebben. Met origineel plaatwerk weet je dat het goed is (hoewel, Mischa liet me laats een origineel A-paneeltje zien, waar nog een gaatje in zat waaraan het in de dompelbak heeft gehangen. Mocht je zelf dichtlassen :r)

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

het moeilijke met imitatie plaatwerk is dat je nooit zeker bent van een goede pasvorm.
met orgineel past het zoals orgineel dus ook niet echt.
wij hebben zelf een goede evaring met plaatwerk van minisport
niet duur maar wel redelijk passend.
mijn advies is als je het NIET vaker hebt gedaan neem dan orgineel rover of heritage plaatwerk.
mvgr mischa

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

We hebben nu ook een imitatie frontpaneel voor coopy gekocht. Het ziet er goed uit hoor, maar passen.... tja niet echt goed. Maar ik weet ook niet hoe origineel past hoor.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Ik denk dat we even in de gaten moeten houden dat de kwalificering "immitatie" veel algemener is dan "origineel". Eigenlijk is origineel gewoon een van de vele merken, nl. BMH. Om vervolgens alles wat over blijft onder de noemer "immitatie" te schuiven en daar een waardering aan te hangen lijkt me niet zo zinvol.

Pas als je het ook daar over merken gaat hebben, zoals Mischa zegt met MiniSport, dan gaat het weer ergens over. Het zal alleen zo zijn dat het bij immitatie plaatwerk vaak moeilijker is om het merk te achterhalen.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Ok, ik heb ff gekeken. Op het frontpaneel stond niks, maar op het voorscherm staat Maxi Car made in Italy. Ik neem aan dat het van hetzelfde merk is.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

ik heb laatst met plaatwerk van klokkelholm (brezan) gewerkt
dit had zo een beroerde pasvorm dat ik de schermen er weer hebt afgehaald.
en verder ben gegaan met heritage plaatwerk.
het kost zoveel meer werk als je slecht imitatie plaatwerk gebruikt.
Van Klokkelholm was bekend dat zij in een grijs verleden ook plaatwerk voor Rover produceren.
Dit was denk ik meer in de crisis tijd van de mini.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

bauman schreef:
ik heb laatst met plaatwerk van klokkelholm (brezan) gewerkt dit had zo een beroerde pasvorm dat ik de schermen er weer hebt afgehaald.



Die ervaring had ik ook. Had een Banaan van de Brezan. Was zo krom als een hoepel (Dat hoort :) ) O, ja maar niet in 3 Dimensies... ;)

Heb het er overigens wel netjes opgekregen na veel hangen en wurgen.

Denk dat Eelke wel een punt heeft. Maar in mijn opinie is alles wat niet Orgineel rover of BH is, Imitatie. Helaas zijn tussen de imitatie wel kwaliteits verschillen. Want de bodem die in mijn mini is gegaan was ook imitatie, maar paste heel netjes. Geen problemen...

Maar niet orgineel is imitatie. En aangezien de kwaliteit van imitatie nou eenmaal niet vooraf te meten is, zal ik iedereen Orgineel aanraden.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Maar in mijn opinie is alles wat niet Orgineel rover of BH is, Imitatie.



Ik heb ook nooit bedoeld dat dat niet zo is. :) Alleen is het op het moment dat je over kwaliteit gaat praten een ongelijke verdeling, omdat je het aan de ene kant over 1 fabrikant hebt, en aan de andere kant over een heel stel.

En aangezien de kwaliteit van imitatie nou eenmaal niet vooraf te meten is, zal ik iedereen Orgineel aanraden.



Dit bedoelde ik ook een beetje met "bij origineel weet je waar je aantoe bent". Maar zou er wel een kanttekening bij plaatsen. Mocht je nou goede ervaring hebben met een bepaald merk immitatie, dan is er op zich natuurlijk niets op tegen dat te gebruiken; bovenstaand gaat er een beetje vanuit dat je met immitatie niet weet wat je krijgt. Weet je dat wel, dan wordt het alweer helemaal anders.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Eelke schreef:
Dit bedoelde ik ook een beetje met "bij origineel weet je waar je aantoe bent".



Inderdaad daarom schreef ik het ook. Weet helaas niet meer het merk imitatie bodem welke ik gebruikt heb....

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Ik had alle delen origineel gekocht op de motorkap na. Eén keer raden wat er nu niet paste.
Dus gelijk maar even geruild voor een originele en die paste perfect.

Greetz Pieter

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

coopy schreef:
We hebben nu ook een imitatie frontpaneel voor coopy gekocht. Het ziet er goed uit hoor, maar passen.... tja niet echt goed. Maar ik weet ook niet hoe origineel past hoor.



Het probleem is opgelost. Het geval was namelijk dat de onderdelen voor een mini tot 1984 waren en dat past logischerwijze niet op een '92.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

:? Zo logischerwijs vind ik dat niet. De vorm van plaatdelen is maar heel weinig veranderd. Het gaat om details als wel of geen bevestigingsgaten, en de wat voor uitsparingen er precies in zitten (bevestigingsgaten voor verstralers, ruimte voor de achter de grille geplaatste radiateur voor MPi's, etc). Dat het echt niet past, dat verbaast me wel een beetje.

Wat was precies het struikelpunt, dan? Eenvoudig de verklaring "het was voor een 84-er dus dan past het niet op een 92-er", daar zou ik geen genoegen mee nemen.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Het scheelde ook niet echt veel hoor, maar het paste gewoon niet echt lekker.

Het was eerst de bedoeling dat het linkerscherm en het frontpaneel vervangen zou worden. Nu hebben we ook het rechter scherm vervangen (hadden we toch al nieuw).

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Ja, dat geloof ik wel, dat het niet lekker paste. Wat ik niet geloof is dat het ook maar het minste te maken heeft met de jaargang van de Mini (kletspraatje van een verkoper die niet wil toegeven dat hij troep heeft verkocht) en het er gewoon aan ligt dat het bewuste plaatdeel waardeloos is. Als iemand nou kan zeggen, ja, dat klopt wel, want in 1984 ...., terwijl in 1992 .... (fill in the dots), dan wil ik die mening wel bijstellen. Maar vooralsnog vind ik het een raar verhaal.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Eelke schreef:
Ja, dat geloof ik wel, dat het niet lekker paste. Wat ik niet geloof is dat het ook maar het minste te maken heeft met de jaargang van de Mini (kletspraatje van een verkoper die niet wil toegeven dat hij troep heeft verkocht) en het er gewoon aan ligt dat het bewuste plaatdeel waardeloos is. Als iemand nou kan zeggen, ja, dat klopt wel, want in 1984 ...., terwijl in 1992 .... (fill in the dots), dan wil ik die mening wel bijstellen. Maar vooralsnog vind ik het een raar verhaal.



We hebben het van iemand overgenomen hier op het forum.

Toen het niet paste hebben we de sticker iets beter oncijferd en daar stond <1984 op. Ik neem aan dat ze dat niet zelf hebben verzonnen bij de fabriek.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Ah, op die manier. Nou ja, ik blijf het vaag vinden en ben dan wel nieuwsgierig naar de reden dat het voor 1984 anders zou zijn dan na 1984 en met name waarom het dan niet zou passen.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Iemand toevallig ervaring met het gebruiken van "imitatie" deurplaten. (doel op de buiten skin van de deuren)

Ben nl. van plan om beide deuren te voorzien van een nieuw buitenkantje. Maar nu zach ik dat er wel heel veel verschil is tussen zogenaamd orgineel en imitatie.

Frans

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Het antwoord begint eigenlijk met de vraag. Waarom heb je ander plaatwerk nodig?.... Omdat het originele is verrot!

Natuurlijk heb je metaal kwaliteit en kwaliteit. Nu kun je dat van buiten toch niet direct zien dus denk ik dat het gaat om wat je doet om het metaal te beschermen. Of het nu A of Z kwaliteit metaal is, onder invloed van water en zuurstof roest alles. Afschermen van deze invloeden is dus het succes van lang plezier van je plaatwerk. Denk ik dan. O:)

Pasvorm is natuurlijk een belangrijke zaak. Als after-market producent moet je toch wel iets van een goede persvorm hebben lijkt me. Ik heb zelf goede (pasvorm) ervaring met niet originele overdorpels. Die ik trouwens niet over een verotte originele dorpelheb laten zetten. Maar ik wilde de boel geheel afgesloten hebben. Voor overig plaatwerk zou ik naar een bedrijf gaan die toch enige Mini kennis heeft. Mijn spul kwam van MiniSpares.

Ik zelf zet dus in op de bescherming van welke kwaliteit metaal ik dan ook gekregen heb.

Erwin 8)

default

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Ben in december bij Minispares in London geweest voor een hoop onderdelen. Ook een deurplaat, heb aan de medewerker gevragd of het nog uitmaakte qua pasvorm en kwaliteit (ik was van plan om een heritage te kopen) en hij zei dat het totaal niets uitmaakte.

Hij heeft me vervolgens gewoon een 'imitatie' skin verkocht voor ongeveer de helft van een orgineel. Hij zei overigens dat het bij subframes ed. niet aan te raden was om imitatie parts te nemen.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Blue schreef:
Natuurlijk heb je metaal kwaliteit en kwaliteit.



Denk niet dat dat een probleem is hoor. Het grootste probleem met imitatie is de pasvorm en niet de kwaliteit van het metaal.

Dus mijn vraag was dan ook op de pasvorm gericht. Deurpanelen hebben niet zo'n speciale vorm dus dat leek me imitatie wel te doen. Iemand ervaring met spatborden, a-panelen, en buitendorpels?

Frans

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Voor pasvorm zou ik dan toch via de Mini centra in Nederland of direct vanaf de leveranciers als MiniSpares en Minisport kopen. Immitatie of heritage origineel metaal uitvoering is dus het probleem niet. Namen als Kokkelholm of Brezan ben ik nog niet tegengekomen in Mini land.
Mogelijk halen ze bij dezelfde bron hun plaatwerk maar getuige het verhaal over de 3D kromme Banaan mankeert het in ieder geval aan transport en/of opslag.

Erwin 8)

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Om dit topicje maar eens opnieuw onder de aandacht te brengen....

Heb vandaag geinformeerd voor het één en ander. Ook plaatwerk. De beste man vertelde me dat een heel front circa 200 E kostte. Ik zei dat ik liever geen imitatie plaatwerk wilde waarop hij reageerde met dat imitatie dikker is dan origineel. Ook de pasvorm zou niet veel uitmaken. Nu vraag ik me af of mensen kunnen bevestigen dat imitatieplaatwerk van DCM prima pas te maken is en "steviger" dan origineel, of dat ik wat meer geld uit moet geven voor origineel materiaal

groeten Daan

nb het hele front heb ik weggedonderd dus om vanuit (een niet goed passsend) A paneel het hele (imitatie)front verder te bouwen is extra arbeidsintensief (heb immers geen "rechte" referentie meer.

default

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Om op jouw vraag antwoord te geven.

Zelf heb ik alles compleet van mijn mini bij [...] gekocht zoals o.a, spatborden, A-panelen, voorfront, deurdorpels, bodem kofferbak, banaan, enz, enz.
Op geen enkele wijze heb ik ingrijpende aanpassingen moeten verrichten om het plaatwerk van DCM passend te krijgen, alles paste volgens de normen en waarden waarin ik mij kon vinden. Tevens heb ik diverse mini freaks aanbevolen om bij [...] het plaatwerk aan te schaffen zowel in prijs als ook de pasvorm van het plaatwerk.
Ik pas liever imitatie plaatwerk aan dan dat ik een origineel stuk moet gaan aanpassen gezien de prijs van het origineel. Origineel wil echter niet zeggen dat het een perfekte pasvorm heeft, wie o wie kan je vertellen dat de a panelen origineel zijn of van imitatie bij wijze van spreken. Of het nu origineel is of imitatie men zal altijd moeten aanpassen, dan pas ik liever imitatie aan dan origineel, men weet nimmer of er origineel of imitatie plaatwerk is gebruikt het gaat tenslotte om de euro's die men ervoor betaalt, en laten we eerlijk zijn ik geef liever mijn euro's weg aan imitatie gezien de prijs dan aan origineel. Dan durf ik nog iets aan te halen de harde schreeuwers die zeggen begin niet met imitatie plaatwerk je hebt of krijgt problemen ermee, hebben zelf imitatie gebruikt of gekocht en dit niet zelf gemonteerd maar laten monteren door derden omdat ze zelf niet de no how hebben hoe of wat. Er zijn menig mensen die zeggen heb ik zelf gerestaureerd terwijl ze nog niet ééns weten hoe een lastoorts eruit ziet.

Kort gezegd kan ik je [...] aanbevelen.

[size=75:1onti1qt][Bedrijfsnaam verwijdert - Demelza][/size:1onti1qt]

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

De dikte van imitatie plaatwerk (van Wezel) scheelt volgens mij niks, ik heb alleen wel gezien dat het originele wat beter in de lak is gezet. En het originele plaatwerk is helemaal niet altijd zo overdreven duur, je moet alleen niet bij een minicentre kopen! Het scheelt een hoop als je het bij de Rover dealer koopt. En het originele plaatwerk moet ook gewoon passend gemaakt worden.
Ik heb trouwens een origineel front voor 122 euro gekocht, dus waar dat bedrag van 200 euro vandaan komt snap ik niet helemaal.

Alco

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Thnx!

De man van [...] zei tegen me dat origineel plaatwerk in India wordt gemaakt. Het is misschien een vooroordeel maar volgens mij nemen ze het daar ook niet zo precies met de maatvoeringen. Ik verwachtte zelf ook niet dat er veel verschil tussen imi. of ori. zou zitten. Iig bedankt voor het antwoord. Imitatie wordt het dan, spaart me een hoop centjes

edit
met front bedoel ik de voorkant, 2 A panelen, zijscherm, front en motorkap

[size=75:c451qx6d][Bedrijfsnaam verwijdert - Demelza][/size:c451qx6d]

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Ik persoonlijk zou toch wel voor orgineel plaatwerk gaan, behalve de bodem misschien. Alles past toch beter, naar mijn mening!

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

De eeuwige discussie... Bij origineel weet je wat je hebt. Ik heb me laten vertellen dat het middelmatige pasvorm heeft. Bij immitatie weet je niet altijd wat je hebt en kun je bedrogen uitkomen. Opnieuw "hear-say", maar als er anderhalve centimeter ergens mist dan ben je nergens mee bezig.

MAAR er wordt altijd net gedaan of je twee soorten plaatwerk hebt, origineel en immitatie. In werkelijkheid heb je vele soorten, waarvan origineel er 1 is. Dus vind je een type "immitatie" waarvan je wel weet wat je eraan hebt, waarom niet?

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Ik had idd al gelezen dat er meerdere fabrikanten zijn die imitatie maken. Ik heb van die man begrepen dat het materiaal wat hij levert prima is, op een aantal fronten zelfs beter dan origineel (prijs en dikte op sommige plaatsten). Helaas heb ik in het verleden geleerd niet meer op 1 mening of stelling af te gaan vandaar dat ik vroeg of iemand op de list positieve danwel negatieve ervaring had met hun materiaal. Ik ga de gok gewoon wagen, mocht er iets echt niet passen is er vast wel wat te regelen.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

ach wat betreft het subframe..

Bij Hadrian zit het frame standaard in de underseal op blank metaal. tot zover is de pasvorm eigelijk best OK .. zeker geen cm's verschil

bij BMH zit het geloof in de Ecoat.

kost wel dik 100% meer , maar als je het geld hebt is het wel makkelijk omdat je daarover direct met de behandeling kan beginnen.

ik zag overigens dat je in Engeland je ook verzinkte subframes kan krijgen ( ben je echt van het gezeur af)


ik heb na eerst met een plamuurmes en een brander de dikke lagen er af te hebben gestoken, met een 3M sponsje en thinner de underseal van het subframe afgepoets ( buiten !!! anders ga je dood schat ik |:( )..

is wel een werkje maar je kijgt behoorlijk snel blank metaal. vooral op de liggen delen waar het altijd begint te roesten gaat het best snel..

alles wegkrijgen gaat wel moeilijk maar ik heb de kritische delen nu dik in de koudverzink spray staan en daarover komen weer een paar lagen met underseal

default

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

ik ga het er ook op wagen, hadrian plaatwerk bestellen ik hoor hier genoeg positieve reactie's over. veel verschil zal het niet uitmaken en met wat voorbereiding geduld en beetje kennis en vertrouwen, lukt het evengoed met hadrian plaatwerk ipv met het originele plaatwerk.
ik moet volgende bestellen... banaan, links en rechts sparbord, deel van binnenspatbord waar de verwarmings buis aan zit, beide buitendorpels en that's it.

Ik ga het er op wagen

default

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

[size=75:z58bqy4g][Topics samengevoegd - Demelza][/size:z58bqy4g]

Ten eerste: Ik heb al een search uitgevoerd, maar kwam niet bij een topic met de antwoorden waarnaar ik op zoek was.
Ik kwam wel op antwoorden over de pasvorm en kwaliteit van het metaal.

Ik ga binnenkort nieuwe plaatdelen kopen voor mijn Van. Na prijs opgevraagd te hebben kom ik op een 500 euro voor het totaal met imitatie plaatdelen. Voor de originele plaatdelen moest ik dat bedrag maal 3 of 4 doen ongeveer.

Nu vraag ik me dus af of het die meerprijs waard is.

Roesten zal het toch wel doen als je het metaal niet goed behandeld, en als je het wel goed behandeld roest het imitatie ook niet lijkt me.

De pasvorm, kan die zo bar slecht zijn dat het er niet uit gaat zien, of valt dit mee? (is het zelf wat beter op maat te maken zonder al teveel tijd kwijt te zijn)

Dan nog even een vraagje mbt de uiteindelijke waarde van de auto..
Stel dat mijn mini met de imitatieplaatdelen op €4000,- getaxeerd wordt. Gaat dit hetzelfde, meer of heel veel meer zijn met originele delen?
Zijn er ook mensen die erop letten of het origineel is of imitatie?

Denk dat ik zo even genoeg gevraagd heb over het plaatwerk :D
Als me nog iets ten binnen schiet post ik het hier wel bij.

Bij voorbaat dank allemaal!

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Als ik een mini koop, let ik op hoe hij er uitziet, niet of er originele onderdelen zijn gebruikt. Zoals je zegt, roesten gaat ie toch wel weer...
Ook al zeggen mensen bij verkoop dat ie 100% origineel is, dan wil dat nog niet zeggen dat het de waarheid is toch?

Doorslag geeft bij ons de hoeveelheid roest en hoe ermee om is gegaan. Maar een mooie mini levert natuurlijk wel veeeeeel meer op dan een lelijke...
Heb je hier wat aan?

Gewoon gaan opknappen die mini's, gewoon doen! Imitatie hoef je niet altijd aan te passen. en trouwens een monteur bij ons had een origineel en een imitatie liggen en heeft uiteindelijk na het bewerken van het originele de imitatatie genomen omdat die beter paste... dus...

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

er is al een hoop over geschreven, maargoed:

imitatie past net zo slecht als origineel. origineel komt regelmatig uit dezelfde fabriek als imi.

imi is vaak net iets dikker, maar dat wil niets zeggen...

op maat maken moet je toch, verschil in prijs is bekend. een taxateur let niet hierop bij een mini, het enige waar op gelet wordt is of de pasvorm goed is voor het lassen, maar dat is je eigen verantwoordelijkheid, neem de tijd, beetje buigen wil vaak helpen...

voor een goede restauratie maakt het niet uit waar het metaal vandaan komt als het maar netjes zit. let bij het inlassen op de echte details. een goede taxateur weet dat de breedte van de a-panelen gelijk moet zijn aan beide kanten, de gemiddelde bouwer weet dat niet.

default

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Red Flame schreef:
er is al een hoop over geschreven, maargoed:



Ik heb even kort gezocht op origineel AND plaatwerk. Daarbij kreeg ik 4 topics, waar geen direct antwoord op mijn vragen in stond. Ik geloof ook meteen dat er al honderden, zoniet duizenden topics over geweest zijn.

Ik heb nu antwoord op mijn vragen. Echt veel verschil zit er niet in het plaatwerk, behalve de prijs.

Bedankt voor de snelle reacties beide!

Wat mij betreft mag er een slotje op :)

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Misschien kunnen we van dit topic dan [i:b89d859y]het topic [/i:b89d859y]maken...

Ik blijf sterk van mening dat je beter origineel plaatwerk kunt gebruiken voor een mini waar je nog jaren plezier van wilt hebben.

Immitatie plaatwerk heeft een minder goede pasvorm, en rot eerder weg, vooral als je het niet behandeld. Ik heb laatst een immi front staan te bekijken, het was gewoon te triest om aan te zien. Randen die op elkaar aan horen te liggen, die gewoon mm's open stonden. De lip waarop de bumper gemonteerd zit leek wel een banaan.

imitatie past net zo slecht als origineel. origineel komt regelmatig uit dezelfde fabriek als imi.

Dat heeft heeft ook zeker te maken of er al van te voren immi plaatwerk is gebruikt Het is gewoon veel sneller passend te maken.

Ik kijk er wel naar hoe een mini opgeknapt is. Ik zal altijd meer uitgeven voor een mini die met origineel plaatwerk goed gerestaureerd is.

Maar voor een Van, zou ik zeker orgineel plaatwerk gebruiken...

default

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Mini Power schreef:
Immitatie plaatwerk heeft een minder goede pasvorm, en rot eerder weg, vooral als je het niet behandeld. Ik heb laatst een immi front staan te bekijken, het was gewoon te triest om aan te zien. Randen die op elkaar aan horen te liggen, die gewoon mm's open stonden. De lip waarop de bumper gemonteerd zit leek wel een banaan.



Origineel plaatwerk roest toch net zo snel weg als je het niet behandeld?

Dit is gewoon een kwestie van je tijd erin stoppen om het netjes en strak te krijgen. Ik wil ook geen half werk afleveren aan dit project!


Mini Power":mi6hjizw]
Ik kijk er wel naar hoe een mini opgeknapt is. Ik zal altijd meer uitgeven voor een mini die met origineel plaatwerk goed gerestaureerd is.

Maar voor een Van, zou ik zeker orgineel plaatwerk gebruiken...[/quote:mi6hjizw]

Is er verschil te zien dan tussen origineel en imitatie?
Zoals ik al zei: ik wil geen half werk leveren, maar als er toch vrijwel geen verschil zit tussen imitatie of origineel ga ik toch voor imitatie aangezien ik studeer en alleen op zaterdag wat bij kan verdienen :x

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

ik volg Red Flame. Heb nu zelf ook al een hoop imititatie onderdelen in mijn mini ingelast, en tot hiertoe gaat alles goed.

Vooral geduld en tijd heb je nodig. Origineel of niet, het past nooit 100%

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Mini Power schreef:
Dat heeft heeft ook zeker te maken of er al van te voren immi plaatwerk is gebruikt Het is gewoon veel sneller passend te maken


Ben vorige/deze week bezig geweest met m'n Estate. Heb originele binnenschermen, paravan, frontpaneel (new old stock uit 1974 :)), koplampplaten, grilleplaat, a-panelen, schermen, bovendorpels/deurstijlen (Heritage delen) etc. gebruikt en dat gaat eigenlijk rechttoe rechtaan. Je weet welke delen op welke plaatsen op elkaar horen aan te sluiten en dat werkt erg makkelijk en relatief snel. Wat je aan een gerestaureerde Mini ziet zijn bijv. de motorkapnaden, de deurnaden, de aansluiting van de schermen op de paravan etc. Dat is met origineel plaatwerk een stuk beter voor elkaar te krijgen en dat heeft dus mijn voorkeur.
Bij eerdere plaatwerk-klussen heb ik wel imitatie gebruikt (hoekstukken paravan, deurstijl/binnenscherm reparatiedelen, a-panelen, dorpels, bodemplaten (voorste delen), banaan) en dat paste ook prima. Soms is imitatie dikker dan origineel en daar is ook wat voor te zeggen.
Aan de andere kant heb ik ook weleens een imitatie (Clubman) scherm en a-paneel geprobeerd en toen besloten origineel te gebruiken omdat de pasvorm echt slecht was (a-paneel 1 cm te kort).

Goede voorbewerking (zoals zinkspray of inoxspray tussen de te lassen randen) en roestbescherming (tectyl/waxoyl) is altijd nodig, of je origineel of imitatie plaatwerk gebruikt.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Red Flame schreef:
imi is vaak net iets dikker, maar dat wil niets zeggen...



Imi dikker? Ik dacht juist dunner, vooral als je een imi voorschermen en motorkap neemt, ze deuken makkelijker in als je maar even op leunt.

Originele plaatwerk heeft mijn voorkeur, voor stevigheid en pasvorm, maar sommige plaatwerk zijn origineel niet te verkrijgen, imi wel.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Mijn mening


Als je een hele mini aan het restaureren bent zou ik gewoon immi gebruiken,
Je moet toch al het plaatwerk op elkaar afstemmen .
Stel je hebt een schade mini waar alleen een nieuw voorscherm op moet dan zou ik misschien orgineel gebruiken op voorwaarde dat het orgineel beter past,

De verhalen gaan vaak over en weer.
Het schijnt uit de zelfde fabriek te komen,
Het schijnt vaak een mal van het orgineel te zijn,
vandaar de pas kwaliteit,

Volgens mij zit het ook een beetje tussen de oren,

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Ik heb er net een nieuwe zijpaneelen banaan in laten zetten met immi plaatwerk en het enigste dat niet goed paste was de deurstijl van het zijpaneel was iets te breed bovenaan.

off topic: O:)

Zie topic achterschade voor resultaat

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

ik heb alles even doorgelezen en er wordt veel over immi of origineel plaatwerk gepraat. nu moet ik ook plaatwerk gaan verzamelen, maar waar kan ik aan zien dat het ori of immi is? staat er een naam in? het is voor mij de eerste keer dat ik aan zo'n project begonnen ben en ik neig naar origineel omdat ik twijfel en bang ben dat het een zooitje wordt als ik immi koop. maar ja het is wel 3x zo duur.
groet

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Red Hot 1988 schreef:
ik heb alles even doorgelezen en er wordt veel over immi of origineel plaatwerk gepraat. nu moet ik ook plaatwerk gaan verzamelen, maar waar kan ik aan zien dat het ori of immi is? staat er een naam in? het is voor mij de eerste keer dat ik aan zo'n project begonnen ben en ik neig naar origineel omdat ik twijfel en bang ben dat het een zooitje wordt als ik immi koop. maar ja het is wel 3x zo duur.
groet



Origineel MG Rover



Origineel Heritage


Voor de rest, zonder sticker = oppassen, aan het materiaal zie je er niets van! Ze zijn allemaal mat zwart.

groet,

Rishi[/b]

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Ik geef dit topic ook eens een KICK :)

na het te hebben doorgelezen ben ik bij verschillende zaken eens gaan kijken, maar nu komt toch de vraag waar kan ik het beste dat benodigde plaatwerk kopen?

ik ben van plan aan mijn mini bijna alles te vervangen, het is nog niet nodig maarja ik wil hem stralen enz. enz. en dan kan ik beter alles in een keer goed doen als dat ik over een jaar weer opnieuw kan beginnen

ik heb tot nu toe gekeken bij bladiebla, die andere en eentje waar ik ff de naam van kwijt ben :) bij bladibla en die andere verkopen beide spul van Hadrian..

om het concreet te houden waar is het prijs/kwaliteit verschil het beste......

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Ik bestel het gewoon online :)
In Engeland zitten een paar zeer nette online shops en de prijzen zijn minder hoog dan onze kikkerlandje :)

rishi

(Sorry Sponsors maar dit is een feit!)

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

gafif schreef:
?

ik ben van plan aan mijn mini bijna alles te vervangen, het is nog niet nodig maarja ik wil hem stralen enz. enz. en dan kan ik beter alles in een keer goed doen als dat ik over een jaar weer opnieuw kan beginnen




side note:

Weet waar je aan begint met stralen!
Lees hiervoor ook het topic waarin staat hoe míjn Mini een leuk straalbeurtje heeft overleeft... |:( :x
Zoeken op 'stralen' en 'dak' levert vast wel een hit op.

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

klopt wat Sjoerd zegt, maar je moet er ook geen angst voor hebben. rustig te werk gaan, en het komt goed!

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

[size=75:21j9zjpz][Topics samengevoegd - Demelza][/size:21j9zjpz]

Allemaal een heeeel gelukkig 2008 met de MINI gewenst.

ivm geen reclame maken probeer ik het zo.
Ik zag op ****** Dat ze plaatwerk in de orginele vorm aanbieden (nieuw)
Mijn vraag aan jullie is: Is dit orgineel of namaak dus past het meteen of moet het nog passend gemaakt worden
het gaat mij om het plaatwerk van de spatborden,front,a-panelen en onderkant van het voorraam

of zijn er mensen met andere (goedkope) ideen
Als ik uitreken wat het plaatwerk me kaal kost zit ik op ongeveer €200,-

RE: Origineel of imitatie plaatdelen?

Ik heb je vraag aan een bestaand topic geplakt. Lees het door en ik denk dat je je antwoord hebt ;)