Ik zou eerder voor 1000 euro meer (die je voor die klus minstens kwijt bent) op zoek gaan naar een andere mini...
Er zijn er zat te koop...
- Login of registreer om te reageren
Ik zou eerder voor 1000 euro meer (die je voor die klus minstens kwijt bent) op zoek gaan naar een andere mini...
Er zijn er zat te koop...
hmm Birdy heeft een punt, maar we weten natuurlijk niet wat er voor die 93'er gevraagd wordt.
Zelf denk ik bij zo'n reparatie eerder aan zo'n 1500 euro, alles bij elkaar. Als de Mini nu al meer dan 1500 euro kost, zou ik misschien eerder op zoek gaan naar een goede mini voor 3000 euro.
Kost de Mini nu 500 euro, dan kun je het in overweging nemen. Voor 2000 euro moet je al goed zoeken naar een mini waar alles net nieuw opgezet is.
Daarbij komt nog eens kijken, welke accesoires zitten op die 93'er?
Een cooper interieur en een paar stevige sporvelgen kunnen de prijs ook beïnvloeden.
kortom, tel voor de reparatie 1000/1500 euro.
Of het verstandig is is om er aan te beginnen is toch per situatie verschillend. (aanschafprijs, accesoires, toekomst-plannen etc...)
Ingediend door Potentieeltje op wo, 22-08-2007 09:55
De mini zal niet meer kosten dan €1000,- met het nadeel dat er geen leren interieur inzit, geen notenhouten dashboard maar wel mooie velgjes...
Ik had zelf berekend dat ik de auto inclusief wat kleine vervangingen als remblokjes, bougies etc voor maximaal 2500 euro weer in goeie nieuw gespoten staat zou krijgen. Ik reken dan op 500euro voor spuiten (goed zoeken maar is te doen weet ik), 500euro voor laswerk en kleine reparaties en 500euro voor een ander dashboard en een ander leren interieur.
Het doel is eigenlijk om minstens een jaar te genieten van de mini en te leren hoe je een auto kunt / moet opknappen, om daarna de mini met een kleine winst te kunnen verkopen (want dan moet er een huis gekocht worden )...En het mooiste zou natuurlijk zijn om daarna de voor mij ultieme mini te kunnen kopen....
Potentieeltje schreef:
De mini zal niet meer kosten dan €1000,- met het nadeel dat er geen leren interieur inzit, geen notenhouten dashboard maar wel mooie velgjes...
Op dat soort extra's zou ik nu nog niet al te veel letten. Dat zijn van die dingen die je vaak na goed zoeken voor weinig kan vinden
Potentieeltje":3oeos5u5]Ik had zelf berekend dat ik de auto inclusief wat kleine vervangingen als remblokjes, bougies etc voor maximaal 2500 euro weer in goeie nieuw gespoten staat zou krijgen. Ik reken dan op 500euro voor spuiten (goed zoeken maar is te doen weet ik), 500euro voor laswerk en kleine reparaties en 500euro voor een ander dashboard en een ander leren interieur. [/quote:3oeos5u5]
Dat worden dure remblokjes en bougies voor 1000 euro
500 euro voor spuiten zou kunnen maar dat is dan zonder strak maken e.d.
500 euro voor laswerk is een mooi bedrag maar je weet nooit wat je tegenkomt.
500 euro voor een leren interieurtje is niet veel maar kan wel.
Potentieeltje":3oeos5u5]Het doel is eigenlijk om minstens een jaar te genieten van de mini en te leren hoe je een auto kunt / moet opknappen, om daarna de mini met een kleine winst te kunnen verkopen (want dan moet er een huis gekocht worden )...En het mooiste zou natuurlijk zijn om daarna de voor mij ultieme mini te kunnen kopen....[/quote:3oeos5u5]
Als je wilt leren hoe je moet opknappen dan zou ik een projectje met wat klein laswerk enzo zoeken, een lasapparaat kopen en gewoon beginnen.
Als je een auto koopt om hem met winst te verkopen zou ik niet gaan voor een uit '93 maar een iets specialere versie en die in de originele staat herstellen.
Ik kan je misschien wel als tip meegeven dat badbert nu een aardig en goedkoper projectje heeft waar je met dezelfde moeite een hele goeie mini aan hebt. En nee daar heb ik geen aandelen in.
-500 voor laswerk lijkt me reeel
-500 voor het complete front spuiten niet. Heb het voor 750 laten doen, en dat was al een vriendenprijsje.
-500 voor accesoires lijkt me ook niet reeel
Dashboard kost ongeveer 100 euro en een leren interieurtje ben je zo minimaal 700 euro voor kwijt.
ik zou er toch goed over nadenken, omdat je er een jaartje in wilt rijden. Let wel, een mini met 1000 euro aan accesoires is geen 1000 euro extra waard
Ik zou die accesoires nog even weglaten.
De mini opknappen, waarbij ik nog steeds denk dat het lassen duurder is, maar ja.
Als je je huis gekocht heb, houd je deze, rijd er een tijdje mee en maak er daarna je ultieme mini van.
Verkopen van een '93 met winst, je zou de eerste zijn.
Groet ron
Oei, en dat alles om hem over een jaar weer te verkopen... Dan kom je misschien nog wel in tijdnood ook...
Ingediend door Potentieeltje op wo, 22-08-2007 10:49
Kijk, heerlijk snel de nodige kritische blikken!
samenvattend moet ik me enkel richten op het grote werk, het wegwerken van slechte lasdelen. En dat kost waarschijnlijk inderdaad iets van 500euro maar beter is een post van 250 daarbovenop voor laswerk onvoorzien...
En het spuiten van de hele auto kost dus meer dan 500euro (wat me niet gek klinkt) dus al met al is het opknappen van een '93-er voor een jaartje lol en een kleine winst een leuke uitdaging maar enigszins onrealistisch?
Dus 2750euro totaal nog zonder een leren interieur of houten dash? Naast het ddagelijks onderhoud van een XM en een cabriolet...
Klopt deze samenvatting een beetje?
Laat dat enigzins maar weg.
Het is nog niemand echt gelukt om op zo'n auto echt winst te maken. De dealers en enkele uitzonderingen daar gelaten.
Groet ron
Ingediend door Potentieeltje op wo, 22-08-2007 11:23
Tja,
als je ziet voor hoeveel geld ze langs komen op marktplaats bijvoorbeeld, dan is gemiddeld 3,5 a 4 mille een goeie prijs. Dus als je voor 3000 euro een auto kunt 'restaureren' of in ieder geval een duw in de juiste richting kunt geven, zou je 500 euro kunnen verdienen.....
Niet veel maar voldoende voor een leerzaam project!
Moest er nog maar eens goed over nadenken...
Die van 3500 a 4000 staan ook wel wat langer op MP. En de vraagprijs is geen verkoopprijs is mijn ervaring
Groet ron
Ingediend door Potentieeltje op wo, 22-08-2007 11:59
ayla schreef:
Die van 3500 a 4000 staan ook wel wat langer op MP. En de vraagprijs is geen verkoopprijs is mijn ervaring
Groet ron
Exact, het is uiteraard een vraagprijs. Vandaar ook dat ik de aanschafprijs van deze 1.3 op 1000euro stel, en niet op de vraagprijs van de verkoper
Misschien moet ik ook eerst maar eens gaan kijken dit weekend, om een beter beeld te krijgen hoeveel werk er nog aan zit naast h et laswerk.
en een winst marge van 500 euro? de ondernemer in mij zegt dat dat onverantwoord is.
denk eens aan overschrijven, wegenbelasting, verzekering of schorsingskosten, dan je eigen uren (okeej hobby/leergeld) plus vervoer van en naar de spuiterij. benzinegeld voor onderdelen halen cq verzendkosten.
om nog maar te zwijgen als er iets vervangen moet worden wat je nu niet meetelt. een achtersubframe verwisselen kost je aan materiaal snel 200 euro, ik noem maar iets...
plus dat je gedurende het project het je toch in je bol schiet en er toch maar nieuwe chromen bumpertjes moeten komen, logotje, chromen kentekenverlichting, ik noem maar wat, het is maar een paar euro iedere keer, maar tel ze eens op...
les 1 in restauratie/ opknappen : neem een budget en een tijdsplanning in gedachte en verdubbel die, pas dan zit je aan de uiteindelijke tijd en kostten...
ik spreek absoluut uit ervaring, de klussen die ik aanneem vallen uiteindelijk toch vaak duurder uit door onverwacht extra werk, maar dan heb je wel iets goeds. van bezuinigen krijg je uiteindelijk spijt, ook als het voor een ander is...
Ingediend door Potentieeltje op wo, 22-08-2007 13:21
Red Flame schreef:
en een winst marge van 500 euro? de ondernemer in mij zegt dat dat onverantwoord is.
denk eens aan overschrijven, wegenbelasting, verzekering of schorsingskosten, dan je eigen uren (okeej hobby/leergeld) plus vervoer van en naar de spuiterij. benzinegeld voor onderdelen halen cq verzendkosten.
om nog maar te zwijgen als er iets vervangen moet worden wat je nu niet meetelt. een achtersubframe verwisselen kost je aan materiaal snel 200 euro, ik noem maar iets...
plus dat je gedurende het project het je toch in je bol schiet en er toch maar nieuwe chromen bumpertjes moeten komen, logotje, chromen kentekenverlichting, ik noem maar wat, het is maar een paar euro iedere keer, maar tel ze eens op...
les 1 in restauratie/ opknappen : neem een budget en een tijdsplanning in gedachte en verdubbel die, pas dan zit je aan de uiteindelijke tijd en kostten...
ik spreek absoluut uit ervaring, de klussen die ik aanneem vallen uiteindelijk toch vaak duurder uit door onverwacht extra werk, maar dan heb je wel iets goeds. van bezuinigen krijg je uiteindelijk spijt, ook als het voor een ander is...
Dat zijn inderdaad wijze lessen! daarvoor neem ik altijd een grote post onvoorzien op, maar zoals je zelf al aangeeft, door het budget te verdubbelen was die post onvoorzien direct op! Met andere woorden, het wordt zo langzamerhand een wel hele grote post onvoorzien! En dat lag niet in de lijn der bedoelingen!
Eén ding moet ik jullie wel toegeven, dit forum heeft een uitermate efficiente, doelgerichte en realistische manier om licht ontvlambare ideetjes hardhandig de grond in te boren!!!
En das voor mijn financiele situatie maar goed ook
Nu, in ieder geval hartelijk dank voor de goede adviezen, ik hou het nu voorlopig maar bij goed nadenken over of ik wel of niet ga kijken!
Als je gewoon een jaartje wil rijden, koop dan een goedkope met een jaar apk.
Groet ron
je kan natuurlijk wel beginnen aan het project van je dromen, koop een sloper voor 500 euri van bouwjaar 78-87 die zijn goed betaalbaar en qua koets redelijk hard te noemen, oudere koetsen zijn ook goed van kwaliteit maar door het kenteken weer duurder.
begin met strippen, schoonmaken van onderdelen enzovoorts, dit kost niets en je bent lekker aan de hobby. ondertussen kan je een mooie lijst bijhouden van dingen die je moet vernieuwen en wensen die je hebt voor je mini. op het moment dat je wilt investeren dan kan je bijvoorbeeld je laswerk door een beunhaas laten doen. of je koets in de grondlak/spuitplamuur laten blazen. je kan dan zelf redelijk kostenloos vele uren hobby-en door te schuren en te schuren en te schuren, pas als jij hem helemaal strak vind breng je hem naar een spuiter die hem voor een laag bedrag kan spuiten, juist omdat je zelf het dure schuurwerk al gedaan hebt.
je bent dan misschien langer bezig, maar je hebt na een tijd je eigen droommini en je hebt een hele hoop geleerd.
zeker dit forum kan je heel veel tips en zelf handjes geven om te helpen. behalve kennis geven zijn er hier vele mensen die best eens een dagje willen komen lassen of jou het lassen willen leren...
ikzelf heb mijn mini zo goed als klaar en ben 10 maanden beziggeweest, ik heb alles zelf gedaan, van bekleding naaien tot spuiten, maar hier zitten jaren van planning en oefening voor. ik had een spaarpot en heb gewoon door kunnen bouwen en kunnen kopen wat ik wilde hebben, mede doordat ik wist wat ik wilde gaan bouwen en de bijbehorende kosten.
je hoeft pas bij het spuiten echt te beslissen wat je wilt, als ie gespoten is kan je niet meer je wielkuipen aanpassen voor 13 inch velgen of een schuifdak, maar tot die tijd kan je je plannen wijzigen. als je weinig of geen ervaring hebt dan duurt het spuitmoment wel ff, dus kan je al aan de koets beginnen voordat je weet welke kleur en verbreders je bijvoorbeeld wilt...
laat je niet afremmen door de ervaringen van de doorgewinterde mini-isten, ben lekker eigenwijs en durf ervoor te gaan. laat je helpen en bouw een super mini!!!
Ik kreeg vanmorgen nog een mailtje van iemand die 2 mini's in onderdelen aanbood...
Succes met je zoektocht!
Ingediend door Potentieeltje op wo, 22-08-2007 16:26
Dank voor deze oppeppende woorden!
Het is natuurlijk een kwestie van overwegen wat het doel is. Voor mezelf lijkt het me super om een leuke mini te kopen, een jaar te rijden en zo nu en dan wat te repareren, mooi te maken en dan te verkopen.
Misschien is de mini die ik op het oog heb wel een goede om een tijdje mee te rijden, er weer apk op te zetten en een en ander mooier te maken dan het was, om daarna zonder grote investeringen weer van de hand te doen.
Lange klusprojecten zoals Red Flame beschrijft passen nu nog niet in mijn dagelijkse beeld, zonder vaste klusplaats, werkbank of uberhaupt ruimte. Uiteindelijk is dat natuurlijk wel het doel, maar dat zal ik m oeten vooruitschuiven....
RE: Pijnlijke vraag
Ingediend door Potentieeltje op di, 21-08-2007 16:22
Als liefhebber van Franse auto's, in eigendom een citroen xm en een peugeot 205 cabriolet, heb ik nu het idee opgevat te gaan kijken naar een mini cooper, waarin ik (stiekum) leerde autorijden.
Ik vond er eentje uit 1993, een 1.3i waarvan een deel al gelast en bewerkt was, maar waarvan nog in ieder geval de linker dorpel, A-paneel, parafan en koplamp moeten worden gelast.
Zelf onderhoud ik mn eigen auto's als het gaat om mechanische en electrische klussen, plaatwerk of uberhaupt lassen heb ik nooit gedaan.
Nu kom ik op mijn vraag, wat ongetwijfeld een harde en pijnlijke zal zijn voor een ieder die ooit uitrekende hoeveel het onderhoud uiteindelijk kostte,
hoeveel kost het om zelf het plaatwerk zoals hierboven genoemd, origineel, te kopen en te lassen en daarna de auto voorbereid en al te laten spuiten? Uiteraard slechts een schatting, exact is niet mogelijk.
Dit alles zal moeten bepalen of het haalbaar is een/de mini te kopen! Nog afgezien van de technische staat waarin hij verkeert!
Alvast bedankt van een potentiele mini rijder!
Groet Frank