Plaatjes maken

RE: Plaatjes maken

In de komende weken ga ik weer lekker klussen aan de mini (het duurt wat langer dan verwacht maar ik zie het nog zitten :x ).
Ik heb al een duidelijk voorbeeld gezien op de site van Lowrida
Nu ga vraag ik me af hoe jullie de plaatjes maken die in kleine gaatjes worden gelast. Ik neem aan een gewoon stuk plaat maar hoe krijgen jullie de goede vorm hierin.
En slijpen jullie die stukjes uit een vlakke plaat of gebruiken jullie hiervoor een anders tuk gereedschap?
Maken jullie de plaatjes even groot als het gat of iets groter en maken er dan een verzetje in?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Groeten Jochem

RE: Plaatjes maken

inderdaad gewoon uit een stuk vlakke plaat (ikzelf heb verzinkt plaatstaal) een passend stukje meppen met een hamer en verschillende mallen (tassen). Ikzelf heb ooit een setje bij de kijkshop gekocht voor weinig en er flink plezier van gehad. het nadeel van die hamers is dat ze van gietijzer zijn dus snel breken. de tassen zijn wel goed (massief). een hamer met een bolle kop heb je absoluut nodig, een hamer met een punt en een hamer met een platte kant zijn voor mij de meest gebruikte...

je kan kiezen om een stukje precies op maat te maken en de rande door te lassen, dit vereist veel handigheid met het lasapparaat en enig kunde bij het pasmaken.

ook kan je het wat ruimer maken en met de verzettang omzetten zodat je op de randen kan proplassen.

voor het spuiten een goede primer gebruiken zeker bij verzinkt staal!

RE: Plaatjes maken

Ik zag een tijdje terug bij wheeler dealers dat die jongen een stuk (wit) papier over het gat hield en met een (vieze) duim de randen overnam op het papier. Overnemen op een stukje plaat en presto: perfect passend stukje. (was ook op een mini dacht ik)

RE: Plaatjes maken

Dat van dat papier lijkt me een hele goede oplossing.
Zelf ben ik ook voorstander van passende stukjes in plaats van overlappen omdat het er gewoon strakker uitziet, jammer dat het lastiger lassen is.

Heeft iemand nog meer ideeën?

default

RE: Plaatjes maken

Er zijn een aantal zaken die je goed in ogenschouw moet nemen als je het netjes en vooral goed wilt doen.
Zoals Crispy al opmerkte is een malletje van papier maken een handig hulpmiddel.
Je kan dan passen of het plaatje op de plek past.
Gebruik geen verzinkte plaat.
Dit heeft nl een aantal nadelen zoals:
* je moet die verzonken zooi er eerst weer wegslijpen want anders krijg je nooit een doorgevloeide las.
* de dampen die er af komen tijdens het lassen zijn super giftig en kankerverwekkend.
* bij de afwerking is het een slechte ondergrond om lakken/plamuur/primer te laten hechten.
Gebruik dus gewoon kwaliteitsstaal in dezelfde dikte waarvan de rest ook is.

Wanneer je een plaatje wilt doorlassen moet je rekening houden met de zgn vooropening. Het plaatje mag er dus niet strak inpassen. (plaatje zet nl uit tijdens lassen en naad wordt opgevuld door de lasdraad) Vooropening tussen 0.5 - 1mm, afhangkelijk van de materiaaldikte.
Eerst op diverse plaatsen een hechtpunt geven voorkomt dat de plaat gaat kromtrekken of vervormen.
Andere mogelijkheid is het plaatje laten overlappen (+/- 8mm), verzet maken met een verzettang en in de verzetrand met een ponstang om de 2.5 cm (max) een gaatje ponsen. Hierbij wel even rekening houden dat het plaatje past alvorens de gaatjes te ponsen.
Ponsgaatje mogen niet meer dan 2.5 cm uit elkaar staan. (APK-eis, ze kijken niet zo nauw dus iets afwijken mag)
Wanneer het plaatje op zijn plek zit is het belangrijk om de naad goed af te werken. (schuren enz enz)
Je kan de naden kitten met een flexibele kit, maar eventueel vertinnen kan ook.
Dit laatste vereist wel de nodige ervaring ervaring.

Andere tips die ik je mee wil geven is:
* voordat je een plaatje gaat maken, kijk eerst even of je dit MOET DOORLASSEN of MOET PROP/PUNTLASSEN. Nl niet alle delen van een carrosserie mogen doorgelast of geprop/puntlast worden.
* voordat je gaat lassen er van overtuigt zijn dat alle roest op de plek weg is. Hiermee voorkom je dat je een slechte hechting krijgt en het materiaal niet doorvloeid.
* de gelasde delen niet even snel afkoelen met water oid. Hierdoor wordt de las poreus en bestaat de kans op scheuren en/of breken van de las. Dit merk je pas als het te laat is. Bovendien krijg je vocht onder het materiaal waardoor de boel binnen enkele maanden weer gaat oxideren. (roesten)
* gebruik dezelfde plaatdikte als het originele materiaal. De warmte in en rondom de las wordt dan gelijkmatig verdeeld en je voorkomt dat het dunste materiaal verbrand of wegsmeld. (je krijgt gaten)
* informeer naar de juiste instelling van de lasapparatuur en gebruik voor plaatwerk of een MIG of TIG. Elektrodelassen verbrand het plaatwerk ivm een te hoge stroom.

Over primer/plamuren/spuiten ga ik hier niet verder op in. Daarover is volgens mij al genoeg geschreven.

Succes.

grt Martin

RE: Plaatjes maken

Ik ben zelf ook niet zo kapot van gegalvaniseerde plaat. sommige zijn echt diep gegalvaniseerd en zelfs na een behandeling met een lamellenschijf zit er nog zink op. Dit kun je tijdens het lassen zien aan gele vlekken en witte vlokken.

Beter twee soorten plaat kopen:
*niet gegalvaniseerd voor kleine stukjes tot 4cm^2 (je moet ze anders toch helemaal kaal maken)

*Gegalvaniseerde plaatstaal vind ik wel goed voor grotere stukken. Aangezien het gevoelige punten zijn die verroest zijn, vind ik prettig dat er op die (grotere) delen plaat komt die niet meer kan roesten. Wel de randjes tot 2cm van de rand kaal maken.

Ik vind een passend stuk maken persoonlijk lastiger dan lassen. Ik gebruik daar een dun stukje papier voor en een potlood (net als op de kleuterschool). Als het mooi aansluit (persoonlijk creeer ik wel een naadje van iets minder dan een mm) brand je er veel minder snel doorheen. Ik las het eerst op 4 strategische puntjes vast. Daarna overlap ik elk gelast puntje met 1/3 met circa 1 sec ertussen (niet te lang wachten, dan vloeit het niet meer mooi). Let erop dat je niet op punt A begint en de las afloopt en op het beginpunt eindigt. Beter een stukje van 2 cm lassen en daarna de tegenovergestelde kant. Dit uiteraard tegen kromtrekken....

Al met al is het gewoon een kwestie van ervaring. Al doende leert men.

ps. ik gebruik een dikke zware schaar die eigenlijk bedoeld is voor stofferders om plaatwerk te knippen.