Dat is teveel beschadigen. Die puntlassen zijn best stevig en felsnaden zijn er bijna niet (tenzij ook gelast).
Gewoon ordinair de slijptol erin.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
Dat is teveel beschadigen. Die puntlassen zijn best stevig en felsnaden zijn er bijna niet (tenzij ook gelast).
Gewoon ordinair de slijptol erin.
Groet ron
De plaats waar de plaatdelen samenkomen goed schoonmaken zodat je de puntlassen (een cirkelachtig kuiltje) ziet liggen en ze dan losboren met een puntlasfrees:
Rustig boren totdat je ongeveer door de bovenste laag zit en dan komt het normaal wel makkelijk los na beetje wrikken en trekken.
Als de puntlassen niet meer zichtbaar zijn door roest ofzo pak ik de slijpschijf, voorzichtig slijpen op de plaat die je wil wegdoen tot het staal blauw begint te kleuren en dan kun je de plaat gemakkelijk losbreken rond de puntlas.
Dit is hoe ik het doe, om het onderliggende plaatwerk zo weinig mogelijk te beschadigen en het nieuwe plaatwerk er weer mooi tegenaan te kunnen lassen maar er zullen waarschijnlijk ook nog andere methodes zijn.
Gr!
Heb zo'n boor niet direct liggen maar ben nogal handig met dat soort dingen te slijpen dus ik ga morgen eens proberen er eentje in die vorm te slijpen en eens kijken wat dat voor effect geeft.
bedankt!
Dat wrikken en trekken, zou ik verrekte goed mee uitkijken.
Mijn ervaring daarmee is dat je soms de pasvorm van je blijvende plaatdeel wel nodig hebt.
Groet ron
Er stonden een setje verstralers op en toen ik ze wilde losdraaien brak gewoon de kop van de bout af. Heb ze er toch af gewrikt en trok ze gewoon met de rondel door de het metaal heen zo rot... Maar geen nood want heb toch een nieuw front
Met wrikken en trekken bedoel ik wel niet rukken aan het hele plaatdeel. Gewoon een beetje heen en weer bewegen zodat het losbreekt rond de puntlas .
link
Zo een beetje wegslijpen op de puntlas en dan springt het gemakkelijk los.
En wat betreft die puntlasboortjes zijn niet zo moeilijk te vinden hoor mocht je er een willen kopen en geven wel een goed resultaat vind ik, zolang je de puntlassen nog kan zien zo weet waar je moet boren .
Gr!
Ingediend door tjuupje op wo, 14-12-2011 09:32
met dat boortje doe je wonderen en het helpt ook weer als je hem in mekaar zet de over gebleven plaat werk vervormd niet zoo
RE: Plaatwerk demonteren
Ingediend door Jul3s op di, 06-12-2011 19:24
Ben bezig aan de opmaak van een mini 1000cc van '92 maar als ik sommige delen bekijk zou ie zonder problemen 8 jaar op de bodem van de Maas hebben gelegen. Heb een hoop nieuw plaatwerk gekocht en die staan nu in de menie (sommige dingen hoefden eigenlijk nauwelijks vervangen te worden maar ik heb zoiets van hup alles van de eerste terug netjes maken en niet liggen klooien en oplappen ).
Dit is de eerste mini wat ik doe en nu was mijn vraag "hoe krijg ik dat plaatwerk van elkaar?" Ik heb gezien dat de meeste delen gewoon met een flens tegen elkaar zijn gepuntlast ofwel zijn gefelst... Dus ik dacht van gewoon even een scherpe beitel tussen die laspuntjes? Goed bezig of ga ik teveel beschadigen?