plaatwerk solderen

default

RE: plaatwerk solderen

hallo,


Ben bezig met plaatwerk aan het vervangen (banaan dorpels front enz)en nu wil ik na het proplassen de naden vol met tin laten lopen om roest tegen te gaan.Hoe denken jullie daar over?En wat is jullie ervaring daar mee?



mvg dennis

RE: plaatwerk solderen

Hoe kan je lasnaden laten vollopen? O.o

RE: plaatwerk solderen

@ dusky, niet lasnaden, maar de naad tussen het plaatwerk na proplassen...

@ dennis, dit is een optie, echter moeilijk, duur en nog geen garantie op roestvrij, echter geen eigen ervaring.
Lasprimer, die je voor het lassen op de te lassen platen aanbrengt, is een betere optie m.i.

RE: plaatwerk solderen

Ik heb dit laatst gedaan met de randjes onder de koplampen. Het probleem is dat na het lassen het oppervlak niet meer schoon is en dus de tin niet goed pakt. Bij poging 2 heb ik eerst vertint en daarna gelast. Dat ging beter. Ware het niet dat het wel iets meer spettert bij het lassen.

default

RE: plaatwerk solderen

dankje voor de tip! d:)b
zal volgende week eens een proef stukje maken :D

RE: plaatwerk solderen

Vind dit wel interessant voor mijn flipfront. Wilde de naden tussen motorkap en schermen dichtlassen en glad slijpen, maar zou tin ook blijven zitten of langere termijn?

RE: plaatwerk solderen

Tin blijft juist heel goed zitten omdat het enigszins flexibel blijft. Gebruik wel speciale carrosserie tin. Die heeft een andere verhouding tussen lood en tin dan soldeertin. Als je vloeimiddel gebruikt, zorg dan dat alle resten er af zijn voor je verder gaat.

RE: plaatwerk solderen

Mmm denk dat ik hier ook is naar ga kijken.
Of dit wat is voor mijn minitje.
ik vind die naden ook niet mooi.

RE: plaatwerk solderen

@Dennis,

Wat je beschrijft heb ik bij het vervangen van het plaatwerk in mijn Mini gedaan met carrosserietin.

Het metaal [u:1ug1r6l2]goed[/u:1ug1r6l2] schoonmaken over de gehele lengte van het plaatwerk dat je wilt gaan puntlassen of proplassen, is maar net wat voor gereedschap en skills je in huis hebt.
S-39(tinpasta) uitsmeren over het gehele oppervlakte en dit verwarmen met een brander, het oppervlak is nu in principe vertint.
Punt of proplas je plaatwerk.
Voeg vervolgens extra tin toe met tinstaven en de brander om de ruimte tussen het gelaste plaatwerk op te vullen.

Zoals "The Puritan" al aangeeft, goed schoonmaken na het vertinnen (!!!) , het vloeimiddel komt er uitzetten bij het verwarmen.

Ps. Laat je niets wijsmaken over galvanische corrosie ten gevolge van vertinnen :9

Succes!

RE: plaatwerk solderen

Als je gaat puntlassen want met proplassen gaat het niet of moeilijk zou je het ook kunnen lijmen. Als je de goede lijm hebt zit hier ook epoxy in. Hij zal niet meer gaan roesten tussen de plaatdelen. Vertinnen is wel heel mooi maar echt een vak apart.

Melvin

RE: plaatwerk solderen

@Melvin

Mag, kan en zou je dragende delen van de carrosserie wel gaan lijmen?
En kun je een las zomaar vervangen door lijm t.b.v. de veiligheid? Cosmetische delen die geen bijdrage aan de constructie leveren, daarvan zou ik me wel kunnen voorstellen om die te gaan lijmen.

Gr.

RE: plaatwerk solderen

Daarom moet je het lijmen en puntlassen cobineren. Na het lijmen als de lijm nog niet hard is puntlas je het dit kan nog na ongeveer 80min (verschilt per lijm). Ikzelf gebruik die van teroson(terokal 5055). Zo heb je een hele sterke verbinding en zit er gelijk bescherming tussen de plaatdelen. In mijn topic heb ik alleen lijm gebruikt. Deze platen heb ik verwijdert en ga nu puntlas en lijmen combineren.

Melvin

RE: plaatwerk solderen

Mocht je willen vertinnen wel goed ventileren. Looddamp is nogal giftig.