preparatie voor spuiten

RE: preparatie voor spuiten

wil m'n mini een nieuw kleurtje geven, maar wat moet ik allemaal doen voordat ie naar de spuiter kan??Wil hem eerst wel kaal maken (alleen de motor wil ik wel laten zitten) omdat hij toch een andere kleur krijgt. Alleen de buitenkant spuiten lijkt me dan niet zo mooi. Hij heeft ook nog wat roest dus is het dan verstandig om hem eerst te laten zandstralen, en zoniet kan ik dan de lak waar wat bobbeltjes op zitten gewoon schuren (welk schuurpapier?). Nadat ie dan gezandstraalt is welke behandelingen moet hij eerst ondergaan voordat hij naar de spuiter kan?? Ja sorry veel vragen ineens maar wil nu toch eindelijk, nu het warmer wordt, beginnen met het opknappen!! ;)

RE: preparatie voor spuiten

als je wilt gaan zandstralen lijkt het me wel verstandiger de motor eruit te halen, just to be sure. Als ie ook nog wat roest heeft (wat is wat? een beetje? kompleet rotte plekken?) lijkt het mij leuker voor een complete restauratie te gaan, maar das afhankelijk van voorkeur en ruimte/tijd/financiën etc. Als je de kale koets dan ook nog na het stralen en lassen laat verzinken (of iets dergelijks) kan ie bijna niet meer roesten. :D

default

RE: preparatie voor spuiten

kijk even bij mini opknappen onder styling en customizing. hier vind je bijna alles wat je wil weten. zoekfunctie is erg makkelijk om dit soort dingen eerst op te zoeken en daarna eventueel pas een nieuw topic aan te maken

groetjes en succes. enne als je hem toch wil spuiten doe het dan gelijk goed dus ook de motor eruit!!!

RE: preparatie voor spuiten

Als je de mini wilt zandstralen dan moet echt alles uit de koest
alleen wat van blik is mag blijven zitten.
deuren motorkap kofferdeksel moet je ook los aanleveren.
Als je dit wilt dan wordt de koets eerst voorgestraald dit zijn alleen alle naden.
Daarna kun je al het nodige laswerk doen dit valt eigenlijk altijd wel tegen bij stralen.
Aan de onderkant moet je dan alle tecteyl verwijderen.
En aan de bovenkant haal je de lak op de grote vlakken eraf bv door schuren of een 3m scotbritte schijf (brezan) pas op met warmte dus niet telang op een plek anders krijg je golfplaat (zonde).
Als je hiermee klaar bent kan de koets en onderdelen terug naar de straler.
Als de straler klaar in een gesloten aanhanger de koets ophalen en gelijk naar de spuiter brengen.
bij de spuiter gelijk in de epoxy laten spuiten.
Epoxy is een kunstof lak soort hier mee sluit je de blanke plaat goed en langdurig af.
Dit is best wel een boel werk en niet echt goedkoop maar wel de goede.
je kan ook alleen de buiten kant spuiten, maar let goed op bij laswerk dat deze wel lichtdicht zijn kontroleren met een looplamp achter de lasnaad.
Anders komt er vocht vanachteren bij het plamuur en wordt dit toch weer dik.
plamuur heeft als vervelende eigenschap dat het vocht aantrekt.
En laat je auto bij een focwa bedrijf spuiten, heb je twee jaar garantie op de lak.
mvgr mischa 8)

RE: preparatie voor spuiten

Bedankt voor de tips, en sorry martin maar ik had wel gekeken bij al bestaande berichten maar waarschijnlijk bij het verkeerde woord(spuiten).Het tectyl weghalen aan de onderkant lijkt me een lekker klusje :x ,hoe kun je dat het beste aanpakken??

RE: preparatie voor spuiten

jwkooiker schreef:
Het tectyl weghalen aan de onderkant lijkt me een lekker klusje :x ,hoe kun je dat het beste aanpakken??


Als je alles uit je Mini haalt kan je 'm op z'n kant leggen, dan wordt t al een stuk handiger van.
Ik heb er een hamer en beiteltje/schroevendraaier voor gebruikt, werkte prima..

RE: preparatie voor spuiten

heb ook eigenlijk vraagje hierover:

kan ik de shell compleet laten stralen daarna met een bepaalde verf het roesten stoppen dan alles gaan lassen (evt. te laten verzinken) en als laatste laten spuiten?
zo zag ik het ook bij die Jag. e-type in Car is Reborn. Die lui lieten em eerst stralen, gingen eraan lassen en na 6 weken gingen ze pas naar de spuiter. lijkt me een handige volgorde, want hoe weet je nu wat er onder de lak zit? daarom lijkt het me handiger om een kale (zonder lak) shell te hebben om aan te lassen.

RE: preparatie voor spuiten

Verzinken is een leuk idee, maar pas op, ze hebben hier bij de verzinkerij jaren geleden ooit een kever in het zinkbad gestopt en toen die eruit kwam bleek het dat deze was gekrompen( ja, echt), niets pastte meer.
Schooperen (spreekuit:skoeperen) is dan beter maar men komt nooit in de kleine hoekjes.

RE: preparatie voor spuiten

is dat schooperen elektrisch galvaniseren?

RE: preparatie voor spuiten

ik ben ook druk bezig om mijn mini kaal te maken en eindelijk is het bijna zover en gaat hij zometeen naar de straler,ik heb even gebeld met een straler die mijn mini gaat doen en dit kwam eruit:

1 De mini moet compleet kaal zijn (alleen plaatwerk)
2 Er mag geen tectyl op de mini zitten
3 De deuren kunnen niet gestraald worden (grote vlakken is moelijk, kies dus een goede straler uit en geen beunhaas!) dit scheelt je op den duur geld!
4 Het word gedaan dmv lage druk straal (ivm kromtrekken)
5 Hoe meer jij er af haalt hoe korter de straler bezig is en dus minder het jouw kost (dus zover jij al aanwezig roest ziet, allemaal weghalen, ook even alle bobbels doorprikken en schuren). gewoon netjes afleveren
6 je mag niet huilen tijdens en na het stralen :)
7 het kost per uur zo`n 80 euro en de beste man is er waarschijnlijk 2 uur mee bezig!
maar je weet dan zeker dat echt al het roest weg is!! heeel belangrijk!

succ6

ik ga morgen weer verder.

RE: preparatie voor spuiten

De mijne is eind december naar de straler geweest, ben nu nog (steeds) aan het lassen. Na het lassen gaat ie weer naar de straler en wordt ie in een coating gezet. De vlakke delen zijn niet gestraalt voor het gevaar van het krom trekken. Ik kreeg wel een gatenkaas terug, wat ik niet echt verwacht had. Weet waar je aan begint.

Giel

RE: preparatie voor spuiten

Ik heb de mijne zelf gestraald! Ik heb wel van te voren de dorpels eraf geslepen zodat je de binnen dorpels ook kunt stralen. Die willen ook nog wel eens door rotten. Eerst je mini kaal maken en daarna op een paar banden op de kant gelegd, zodat je de tectiel er goed af kunt halen.
De tectiel kun je er niet afstralen.

RE: preparatie voor spuiten

Schooperen is vlamverzinken, dwz het zink wordt afgebrand(is smelten) in een vlam en met lucht op de auto geblazen

RE: preparatie voor spuiten

dus als ik een soortgelijk project wil doen moet ik het hele frame kaalhalen van tectyl en daarna laten voorstralen.
hierna het laswerk en weer stralen direct erna de spuiter laten komen.

aardige klus dus, maar ik wil er van het voorjaar mee beginnen. :|
en het helpt erbij als je dicht in de buurt vd straler/spuiter woont

bedankt voor de aanwezige tips(ook al zijn ze een jaar oud :+) )

RE: preparatie voor spuiten

[size=85:yjjm1wjb][topics samengevoegd - Crispy][/size:yjjm1wjb]
Hallo,

als ik m'n mini wil laten spuiten, hoe moet ie dan aangeleverd worden?

moet alle (goede) lak bv dofgeschuurd zijn, of niet?
mag je zelf een grondverf uit spuitbus gebruiken voor plaatwerk wat je vernnieuwd hebt?
mag je plamuur gebruiken?

tips zijn welkom!

Groeten,

Gerrit

RE: preparatie voor spuiten

dat is een afspraak die je met de spuiter moet maken, niet met ons.

hoe meer je zelf doet aan plamuren en strakmaken, hoe goedkoper het wordt.

RE: preparatie voor spuiten

ik heb gehoord dat het beste is om hem helemaal kaal te maken.
en dat vanwege de verf van vroeger en nu.
zitten er deukjes in ?
kan je die zelf helemaal glad maken of wil je dat laten doen?
verder is het gewoon alles goed afspreken met de spuiter ook over de grondverf.

RE: preparatie voor spuiten

Ik heb de vraag aan een bestaand topic gehangen, lees het eens door.