Dump het achtersubframe en zet er zo'n speciale achteras onder. Scheelt ook gigantisch in het gewicht.
Maar ik heb geen idee hoe het rijdt met zo'n in verhouding veel te lichte achterkant...
- Login of registreer om te reageren
Dump het achtersubframe en zet er zo'n speciale achteras onder. Scheelt ook gigantisch in het gewicht.
Maar ik heb geen idee hoe het rijdt met zo'n in verhouding veel te lichte achterkant...
hmm dat is ook een idee uiteraard ...maar nee ik weet ook niet hoe dan de rijeigenschappen zijn, maar ik probeer wel de stug en de stijfheid van de mini te behouden maar gewoon zo min mogelijk gewicht en dus d8 ik...de achterbank en wat erachter zit kan er van mij part wel uit :)" title="Evil" /> !
nog bedankt voor je reactie trouwens!
Houdt je er wel rekening mee dat een mini een zelfdragende carresorie heeft en je dus niet zomaar alles eruit kan slijpen???
Als je deel voor deel vervangt, dan zal het niet zon ramp zijn, maar slijp je alles er in 1 keer uit, dan kan het weleens zijn dat je carresorie krom trekt.
Wat betreft de achterbank, je kunt hem ook vol met gaten zagen, maar ik zou het er niet helemaal uit halen. Of je moet iets van een rolkooi maken, die je vast zet aan de carresorie om de stevigheid terug te krijgen.
1 ding is trouwens zeker, als je een hoop weg gaat slijpen, zul je de mini sowieso niet door de keuring heen krijgen, dus voor de straat houdt het dan al vlug op.
Overigens weegt een mini al zeer weinig, kun je naar mijn idee beter alles zo laten en een sneller blok erin gooien.
hmm..thnx voor de tips...en ik was me daar van bewust ja...maar ehm ik zat ook al aan een rolkooi te denken maar ik denk dat dat tog niet garant staat voor de stevigheid die je zoekt!! Dus als er nog mensen zijn met andere opties?? anders moet ik tog maar de achterkant erin laten...niet dat het tonnen scheelt maar tog !
En een snel blok?? die komt er cker in ja!! :)" title="Evil" />
een space frame - mini met polyester koets ??
.. of dat in NL op kenteken te zetten is weet ik niet, maar een Zwitserse deelnemer aan de MER had zoiets 'street legal'.
(en dan maar hopen dat je er niet mee in de file komt te staan )
groetjes,
Theo van den Bogaard
Tsja...het kan ook te gek he!!? En ik heb het niet zo op polyester...liever metaaltjes !
maar evengoed bedankt!
Owja trouwens nog iemand ideeen over me kofferbakbodem?? wat ik daarvoor in de plaats kan doen of dat ik tog beter een nieuwe kan bestellen?
het kan ook te gek he
jij begint dit topic hoor
liever metaaltjes
.. die zitten in je spaceframe !
(in de racerij is kunststof heel gewoon - tegenwoordig wel carbon natuurlijk)
kofferbakbodem: plaat alumellummelum erin popnagelen ?
(als het dan regent houdt je het achterin ook nog een beetje droog)
succes,
Theo van den Bogaard
je kan ook een mini 7 kopen in engeland dan heb je een racer.. en street legal valt i wel te maken..
Ingediend door Mini Martin op do, 16-09-2004 15:20
En houd er ook rekening mee dat je de achterkant niet te licht maakt.
Je verliest dan niet alleen gewicht, maar ook grip.
Als alles van de voorkant moet komen heb je straks een ernstig probleem.
Overigens, misschien moet je eens een cicuitmini van dichtbij bekijken. Daar zit gewoon een achterbanke en kofferbak in. Zoals hier al eerder werd opgemerkt heeft dit te maken met de stevigheid.
Wanneer je de achterbank en/of kofferbak verwijderd kom je ook niet door de APK.
Boor gewoon twee of vier grote gaten in je achterbank. Dit mag niet meer dan een kwart van het totaal oppervlak zijn.
grtzz Martin
Nja ik houd bij nader inzien tog maar me achterkant erin...gezeur met de keuring EN VOORAL de stug en de stevigheid van de mini heb ik dus GEEN zin in!! Het was het proberen waart he!? Dan me blokkie nog maar FF wat harder laten lopen :)" title="Evil" />!!!
Maar evengoed bedankt voor jullie reacties!
Wat zou je denken dat als je een racer wilt maken om eerst eens te zorgen dat je [size=200:1jq7dnse][color=red:1jq7dnse]remmen[/color:1jq7dnse][/size:1jq7dnse] in perfecte staat zijn en het vermogen kunnen stoppen.
haha tsja me remmen...maak je daar maar geen zorgen om. Mijn schijfjes zijn in perfecte staat!! Maar hij rijd voorlopig tog nog niet maar het ging mij ff om het gewicht!
-KAD heeft lightweight remklauwen en schijven.
-Alu kop
-lichtgewicht vliegwiel(niet te licht ivm staitonair)
-alle tectyl eronderuit
-de antidreunmatjes (bitumen) uit de deuren,zijpanelen en van de vloer
-plexiglas ramen
-polyester dakplaat motorkap en kofferdeksel
Die lichtgewicht remklauwen en lichtgewicht vliegwiel komen er ook wel...ik heb me hemel eruit..vind ik nog mooier ook...al die zwarte troep die onder me matjes lag en over me hele bodem verspreid zat erafgeschraapt, ook geen matjes meer.
Alleen dat polyester he..het scheelt een hele hoop maar ik vind het toch net niks...ik heb ook al een metalen flipfront dus dat word ook niks...en me dak laat ik ook maar intakt want dat is nog zon beetje het enigste wat nog mooi is!!
maare anyway thnx voor de tips!
oke. Het volgende Ga niet de achterbank eruit slopen tenzij je een deugdelijke versteviging hebt. Als je de bank eruit haalt is de achterkant erg wiebelig. Hoe ik dat weet nou. Mijn allereerste race mini LK I heb ik destijds zo gebouwd. Dus men een los verkort subframe een schokbrekers met hulpveren. Rijeigenschappen perfect voor racen maar voor straat stukken minder. Vergeet niet dat er ook een tank achterin moet. Die ook weer goed moet vastzitten. Je accu komt op een heel andere plek te zitten wat weer nadeel heeft voor je gewichtsverdeling. Een te lichte auto achter is ook niet fijn. En dan moet ie ook nog straat legaal zijn ???? Ik weet dat er eentje rijd met een golf gti ophanging (gele mini met taartschep) Komt ook door de keuring(waaaaaaarr ??). Maar spaceframe achtige dingen zijn moeilijk door de keuring te krijgen zoniet onmogelijk. Denk alleen via de SVA in Engeland (zie kitcarclub.??) Daar moet zoveel % van de originele auto gebruikt zijn en dan kun je er weer een kenteken opkrijgen mits er een orignineel kenteken aanwezig is (vluchtig gelezen). Dit is ook gebeurd met de look a like van de fastest mini in de world mini van Bill Sollis. Daar rijd er nu in spaceframe vorm door engeland (of is al weer verkocht naar japan).
Anders kijk even op mijn heeel oude site
www.planet.nl/~raker000/home.html
Als ik het nog goed heb. Er word gedacht aan een update (jaja).
Zijn er meer vragen stel ze gerust.
Groeten Roald.
het is trouwens
http://home.planet.nl/~raker000/home.html
deze doet het.
Die taartschep is van mij maar met een golf achteras dan word hij ook een stukje breder
Apk is bij mij nog geen probleem geweest maar heb hem dan ook pas 2 jaar en heb geen idee of de vorige eigenaar er problemen mee heeft gehad.
Uhm nou ik hoorde eerder op het forum dat ik me achtersubframe kon dumpen en er een speciale achteras op kon doen...had het ff nagevraagd maar dan kunnen ze behoorlijk moeilijk gaan doen met de keuring!!
en ehm ladykiller..ik had me achterbank er al uitgeslepen want die was al bijna helemaal weg in verband met gaten en roest! Maar ik heb deze mini blijkbaar gekocht van een plamuur grage gek want overal waar ik prik en of zoek vind ik plamuur met daaronder..jawel..ROEST!! is natuurlijk alweer behoorlijk verder verspreid dan dat hij die plamuur erop had gekwakt ...maarja...we fixxen het wel weer..hoewel je er niet vrolijk van word...
Owja nog ff een tweetal vraagjes..om nou die achterkant nieuw te kopen is nog vrij prijzig..heb jij nog een goeie oplossing eventueel qua zelf een plaatje kopen ofzo??..EN heb je misschien een oplossing voor de kofferbak wat ik daar eventueel kan doen??
alvast bedankt he!
greetz dennis
IK had opgevangen dat het een gti ophanging was maar oke dat van de golf had ik goed. En jij hebt geen achterbank als ik het goed heb.
Over de achterkant van je mini en een goeie oplossing voor je kofferbak. Eeeuuuhhhmmmmm is een moeilijke ik dacht zelf eeennnn eeeuuuuhhhh ander kopen ?? Leuk spaceframe minitje van deoude maken (doe ik ook van Mad Black) die is ook erg verroest. Ga wel met stalen carrosserie werken omdat ik zelf dus ook niet zo'n voorstander ben van kevlar (prijs). Echt een goeie reden om geen kunstof te gebruiken heb ik niet maar meer de prijs keuze is voor mij belangrijk. Alhoewel er wel plannen zijn om er kunstof delen in te plaatsen zoals deuren en dak.
Groetjes roald
ja ik stel leuke vraagjes he!? maarja dan houd ik het tog maar bij nieuwe achterkant en kofferbak bestellen...die poly dingen zijn mij ff te duur! Achja was het proberen waard he!?
evengoed bedankt!
Had trouwens ook van horen zeggen dat zon polyester flipfront gaat vervormen als je er erg hard mee rijd!!?? Vandaar dat ik ook maar me eigen voorkantje heb gebruikt voor het ckere!
Heb inderdaad geen achterbank maar hoop op de 3de miniclubdag er ook te zijn kun je ff kijken mocht je intresse hebben
En je hebt ook geen achterkant meer waar je achterbank tegenaanleunde of dat weer wel?? Anders zou ik wel willen weten hoe je dat heb opgelost!?
Voor de vervanging van het achtersubframe, zoals eerder in deze thread was langsgekomen:
dit topic
Tis dus een rear axle beam.
Ja ok...maar ik bedoelde eigenlijk de achterkant van de achterbank...dat heb ik er namelijk uitgeslepen en wou ik vervangen...maar als er andere (simpelere en lichtere) oplossingen voor zijn!!??
Ingediend door Mini Martin op za, 18-09-2004 12:23
Misschien was het verstandiger om eerst een plan te trekken.
Kijken wat je mogelijkheden zijn
Vervolgens te informeren.
En dan pas beginnen met werkzaamheden.
Ik heb nl sterk het gevoel dat je maar wat aan het doen bent zonder eerst te weten wat je nu eigenlijk wil en weet wat wel of niet mag.
Ik ben zelf een rallymini aan het bouwen, maar dan volgens het al oude Monte Carlo concept.
Ben er nu twee jaar mee bezig en het vergt nogal veel tijd aan waar je de juiste info vandaan haalt.
Indien je interresse hebt om eens een real rally mini te bekijken en hierover wat info te willen hebben, laat dit dan even weten.
Er zit hier nl een bedrijf waarvan de eigenaar twee Cooper S rallymonsters heeft.
Met hem valt altijd te praten over het hoe en/of wat.
Het een en ander kan je ook vinden via:
http://rally.pagina.nl/
grtzz Martin
Ik doe niet iets zonder er eerst over na te denken...eerst (en nog steeds) was mijn plan namelijk gewoon om de achterkant er nieuw in te lassen want het oude was verroest en onbruikbaar...maar ik ging hier ff polsen of er nog andere opties waren!!
Zo niet...dan ga ik gewoon door met mijn plan! Maar vragen kan geen kwaad tog??
Het vervormen van een kunstof flipfront ja dat kan. Maar dat ligt ook aan het flipfront zelf en natuurlijk de manier van bevestiging. Een goedekope niet passende flipfront gaat echt wel vervormen zijn meestal van dun kunststof gemaakt. Zelf heb ik al meer dan 10 jaar geleden een duurdere glasvezel front gekocht. De pasvorm is stukken beter (al worden ze te snel uit de mal gehaald waardoor ze iets krimpen). En ze zijn een stuk sterker. Regelmatig heb ik in het begin van mijn slalom/stv/race leven pilonnen geraakt enzo. En nog steeds is hij niet stuk. En wordt deze dus wel als een van de weinige kunststof(glasvezel)onderdelen aan Mad Black toegevoegd. Gewichts besparing t.o.v. een stalen front is een paar kilo. Maarja dat kun je ook afvallen(sommigen dan) Gewichts besparing is er trouwens ook te verdienen op het ramen front. En wel een kilooootje(almeloo's) of 15. En dat is echt veel. Ik heb zelf plexiglas gebruikt. Maar lexaan is het beste en krast niet. Dan kun je de deuren nog verlichten door ook het draai systeem uit de deur te halen (4kg). Maar voor apk eis moet je je spiegel kunnen bereiken door een raam te openen. Of een gat in je raam en dan is dat ook goed. En niet de voorruit en de achterruit vervangen door kunststof is ook verboden voor het racen trouwens. EEn goeie gelaagde voorruit is wel een eis. Ja natuurlijk de deuren van kunststof maken scheelt ook een 5 kilo per deur. Kunststof kofferklep scheelt 2 kilo. En ga zo maar door. Het kan ook andersom berekend worden. 150 kg weegt een motor blok. En ik wil 450 kg over houden hoe doen we dat?
Zo kunnen jullie mooi aan het werk met verlichten van de auto. Een paar dingen heb ik zelf dus toegepast een spreek voor die dingen uit ervaring. Andere dingetjes is van horen zeggen en veel vragen aan veel bekende mensen (Bill Sollis Miglia. Ben Edwards eurosport commentator en mini racer tijdens fastest mini in de world. Martin Short Safety device en racer van spaceframe mini's in de begin jaren. En uit Japan Narrita Back Yard builder de beroemde witte 16v mini gereden door Ben Edwards. Gewoon met een plaat voor je kop en maar vragen, meestal geven ze je antwoord. (ik niet ik zwijg !!!!!!
Groetjes Roald.
Ingediend door Mini Martin op zo, 19-09-2004 10:06
Orange Arrow schreef:
Zo niet...dan ga ik gewoon door met mijn plan! Maar vragen kan geen kwaad tog??
Daar is dit forum natuurlijk voor.
grtzz Martin
Ik zat ook al te denken aan plexiglas of lexaan raampjes. In ieder geval de 2 achterraampjes...en waarschijnlek ook de 2 voor...maar ik laat wel het draaimechanisme erin...want het kan ook TE extreem he...als het dan ff te warm is zit ik in zon sauna!!
Maar bedankt voor alle info...hier kan ik in iig wel wat mee ja!!
En anders bekijk je tijdens de clubdag LK IV even. Misschien voor wat ideetjes.
Roald.
Zo'n polyester kofferdeksel, ziet dat er en beetje uit en past dat goed?
K zat dit topic nog eens door te lezen, zo te zien is er niet zo veel van gekomen gezien de laatste post uit 2004 stamt, maargoed.
Wat ik vaak erg grappig vind om te zien is dat mensen altijd letten op die paar kilo's. Ze proberen ze weg te halen door lichtere remklauwen, lichtgewicht achterklepjes (scheelt je maar 1 kg oid)... en dan vervolgens gewoon in die mini gaan zitten...
Wat vergeet je dan: JEZELF te 'strippen'
Ik denk dat je ook een aardig eind met lichter maken van je Mini komt door op dieet te gaan!
Die bierbuik zorgt voor een kilo of 10 extra! Daar gaat al je winst
Hier ook nog een leuke tip
Laatst las ik in een blad over een race toer wagen dan men gewicht hier en daar weggehaald, door gaten uit te boren zeg maar op stukken waar het kon. Om toch aan het verreiste gewicht te komen, heeft men dit weer als gewicht op de vloer gedaan, zodat dit gewicht onder de assen kwam en weer ten gunste kwam van de wegligging.
less is more
Sjoerd schreef:
Ze proberen ze weg te halen door lichtere remklauwen
Lichtgewicht remklauwen doen idd niet zoveel voor het totale gewicht van de auto. Echter: alles aan massa dat [u:35k1jtkm]voor [/u:35k1jtkm] het veerdemper systeem zit wordt gerekend tot het zgn 'onafgeveerde' gewicht. Een besparing van een halve kilo op dit onafgeveerd gewicht geeft een drastisch anders (verbeterd) veergedrag!
Ingediend door mr horsepower op di, 06-04-2010 00:47
Ik voeg me ook even in dit topic.
Ik heb paar jaar geleden mijn driftsierra op een gigazwaar dieet gezet. ik heb toen zelfs de tijd genomen om 100 jawel 100 gaten in mn binnenschermen van mn portieren te boren, 50 per deur. aangezien ik wel mijn greep voor de deur te openen wilde behouden kon niet alles eruit. na ongeveer de helft van mijn zaterdag geboord heb. ik meen gaten van 38 mm. en ieder hart wat ik wegboorde in een bakje had gedaan en ff op een weegschaal had gezet was ik anderhalve kilo opgeschoten, tectyl van onder de auto raad ik voor 200% af aangezien je de auto ook voor straatgebruik wil behouden. komt echt niet goed. onze rally 205 was ook ontdaan van tectyl en na een half jaar begon de bodem al te roesten terwijl deze ook gewoon was meegespoten.
ik las ook nog iets dat een rolkooi weinig stevigheid zou geven. als je een goeie kooi bouwt heb je daar superveel stevigheid van. kruizen werken heel goed! in mn driftauto had ik 33 meter aan pijp gebruikt en deze ging nog niet eens door tot in de motorruimte. kruis in de deuropeningen, een v achter de stoelen die vastzet op 3 plekken. kruis in het dak. kruis van boven tot de veerporten achter, daaronder nog een v, nog van dezelfde soort pijp een veerpootbrug gemaakt. mijn dashboard eruit gehaald en in alu en met suede overtrokken dashboardje in het midden zodat mijn kooi nog 2 keer horizontaal kon boven en onder mijn stuur. wees gerust dan is ie stevig! en deze ging zelfs nog door de keuring, met de v6 cosworth en 100% sper en dat klimrek en zwitserse kaas deuren erin.
enige nadeel is dat je 4 maanden sonja bakker en zagen slijpen en boren om je mini zo licht mogelijk te maken weer netjes terug aangevuld is met de hoeveelheid pijp die je in je auto hebt gelast.
maar goed dan is het een stevig geheel geworden en inderdaad een dikke motor erin goeie remmen, superbanden en je kunt gaan.
RE: Racer for road use
Ingediend door Orange Arrow op do, 16-09-2004 11:33
Hoi ik ben NET nieuw hier maar laat ik gelijk maar met een klein vraagje komen:
Ik heb een zwarte '85er mini gekocht aan half jaar geleden maar er waren nogal wat dingen verrot en verroest..geen probleem, valt wel te lassen. MAAR nu wou ik een stapje verder en me hele mini ombouwen gezien dat ik tog wel tijd zat heb...en min of meer geld
Ik wou van mijn mini namelijk een soort straatracertje maken. Mijn idee was om het stuk achter de achterbank en de hoedenplank eruit te slijpen en om er vervolgens andere "lichtere" versteveging voor in de plaats te doen...om de mini zo licht mogelijk te maken..en ik heb de bodemplaat van de kofferbak er ook al uitgeslepen want die was he le maal verrot...maar wat kan ik daar nou het beste voor in de plaats doen?? of gewoon weer een nieuwe bodemplaat bestellen of een andere plaat...het reservewiel hoef ik ook niet mee...scheelt weer gewicht
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!!