ik heb zelf ook gewoon een standaart 12"(145/75) achter in liggen. volgens mij wast het verschil in diameter niet zo heel gek veel.
- Login of registreer om te reageren
ik heb zelf ook gewoon een standaart 12"(145/75) achter in liggen. volgens mij wast het verschil in diameter niet zo heel gek veel.
Mijn thuiskomertje in de slopel is volgens mij ook iets kleiner dan de rest.....
No problems als je er maar niet mee blijft rijden natuurlijk.....
lol!
ik heb vandaag bij een audi S5 een thuiskomer gemonteerd.... stond met pech naast de weg! ging van 20" naar 15" en van 235 naar 165 breed!
maarja het is er voor gemaakt om er mee thuis te komen... (of de garage)
GEEEEN GEZICHT!
gr Fred
Thanx voor de ervaringen!
Ik ga dan toch gewoon een 12 inch velgje achterin leggen. Het is idd alleen om thuis te komen!
Hallo,
Het maakt wel degelijk uit wat voor reserve wiel er achterin ligt.
We moeten alleen 2 dingen onderscheiden van elkaar en dat zijn de volgende:
- Als je een reservewiel achterin hebt liggen waarvan de totale diameter(band + velg) anders is dan de normale wielen dan moet er bij het monteren van het reservewiel opgelet worden dat deze NIET op de aangedreven as gezet wordt. Bij de mini dus altijd op de achteras. Dit i.v.m. het differentieel. Als er namelijk op de vooras een wiel gemonteerd wordt met een kleinere diameter dan het andere wiel dan zullen de tandwielen(satellieten) in het differentieel gaan draaien. Dit is onwenselijk omdat deze niet gelagerd zijn en zal er dus enorme slijtage optreden in het differentieel.
- Als je een reservewiel achterin hebt liggen waarvan de totale diameter gelijk is aan de wielen die je onder de auto hebt dan maakt het niet uit waar deze gemonteerd wordt. Het verschil in breedte is alleen van effect op het rijgedrag en niet op de onderdelen.
Het is als volgt uit te rekenen. Je banden maat is 165/55 R13 Dit betekent dat de breedte van je band 165 mm is en de hoogte is daar weer 55% van. Dit betekent dat de hoogte van je wang(zijkant van de band) 0,55x165 = 91 mm is. Verder heb je 13 inch velgen en dat betekent dat de diameter van je velg 13x25,4 = 330 mm is.
Voor de totale diameter van je wiel pak je dus 1x de velgdiameter en 2x de wangdiameter. Dit betekent dat de totale diameter van je normale wielen 330+(2x91)= 512 mm is.
Als je als reservewiel dezelfde hebt als G-force dan betekent dit dat je reserve wiel een diameter heeft van (12x25,4)+(2x(145x0,75)) = 522 mm
Het verschil is niet groot tussen het reserve wiel en de normale wielen maar het is raadzaam om in dit geval bij een lekke voorband een van de achterbanden naar voren te verplaatsen en het reserve wiel op de achteras te zetten.
Als je altijd het reservewiel op de achteras zet kan er nooit iets fout gaan!
Ik ga er van uit dat je zo genoeg informatie hebt om een keuze te kunnen maken welk reserve wiel je achterin gaat leggen.
Groetjes,
Rocco
Ingediend door Gjalt op vr, 06-11-2009 07:37
Waar ik proefondervindelijk achter kwam, was dat mijn stalen reservewiel dunner is dan mijn normale minilite. Ik kon de wielmoeren dus niet ver genoeg aandraaien. Een spacer moest uitkomst bieden.
Groetjes, gjalt
Rocco,
Echt super bedankt! hier heb ik echt wat aan! Ik zal is ff berekenen wat er achterin gaat!
Groetjes!
G-force schreef:
ik heb zelf ook gewoon een standaart 12"(145/75) achter in liggen.
Zal wel 145/70 zijn en geen 75...
Berekening van Rocco wordt dus anders. M.a.w. je kan 12" gewoon gebruiken.
Je zou ook een 10" als reservewiel kunnen gebruiken alleen ben je dan verplicht, niet alleen vanwege de diff (zoals in Rocco zn verhaal te lezen is) maar ook vanwege de ruimte van schijfremmen.
Ik heb dit vanwege mn kofferbakbekleding gedaan...
ik heb me vergist het is 145/70R12 idd.
dan heb je een diameter van 406.3 mm
ik heb als gewone banden 175/50R13
diameter is dan 417.7mm
je satalietwielen zullen dus gaan draaien en zullen dus je achterwiel voor moeten leggen en reserve wiel achter.
Nu heb ik nog wel hier een opmerking over, dat we het hier over statische banddiameter hebben, dit zal nders zijn wanneer je de wielen onder de auto heb en rijd, je breedte en druk is dus ook belangrijk. ik heb nu mijn achterbanden 2 bar in zitten en voor 2.5 bar. Wanneer ik nu een achterband voor ga leggen zal ik dus de achterband verder indrukken en dus een kleinere dynamische bandstraal hebben. en de satalietwielen zullen dus weer constant gaan draaien.
let wel even op dat je misschien andere moeren nodig heb voor je stalen velg vergeleken met je aluminium velgen. ik heb dus maar even er 4 welmoeren met een ijzerdradje aan het reserve wiel gedaan.
Ik heb ook een 12' reserve wiel en 13' velgen is niks mis mee, het is uiteindelijk ook maar om tot tuis of om tot de autogarage te rijden,
Het verhaal van Rocco klopt inderdaad, maar is niet zo heel erg van belang als je alleen praat over een reservewiel, zolang je er maar geen 10.000km op blijft rijden. Als je een reservewiel gebruikt waar je 'm eigenlijk altijd voor meesleept: als reserve, is er weinig aan de hand. Zo snel mogelijk weer je orignele wiel-band combinatie terug monteren dan kan een korte tijd rijden met een (klein) verschil in diameter niet zoveel kwaad.
Een differentieel zit er tenslotte in om draaiverschil tussen links en rechts op te vangen bij het nemen van bochten, dus dat kan best wel wat hebben.
[size=85:86ixomvv][topics samengevoegd - Crispy][/size:86ixomvv]
Hallo,
Tot mijn groote verbazing past er geen 13 inch reservewiel in de houder in de kofferbak??
Heeft iemand hier oplossingen voor?
Gewoon 12" nemen. De bandomtrek van een 12" wiel met 145/70R12 band is nagenoeg gelijk aan een 175/50R13 band. 't Ziet er alleen niet zo mooi uit, maar daar is een reservewiel oorspronkelijk ook niet voor bedoelt.
Ik meen dat ook een oude 25 liter benzinetank uitkomst kan bieden. Deze is wat smaller dan de nieuwere 34 liter benzinetanks en volgens mij ligt daar het reservewiel niet half onder.
Wees blij dat je geen Estate hebt. Daar past geen groter reservewiel in dan een 10 inch met 145mm breed bandje.
Ingediend door Minatsu op do, 27-05-2010 12:16
ik heb gewoon zo`n spuitbusje erin, zo`n wiel is alleen maar gewicht. als je dan thuis bent moet je wel een nieuw wiel erom leggen.
Ik heb de vraag aan een bestaand topic toegevoegd zodat de informatie bijelkaar blijft.
7J breed?
Onder mijn grote MINI heb 18", ook 7J breed met 205 banden.
Zijn dit de standaard sportpack 13" wielen? Kan me niet voorstellen dat die wielen 7J breed zijn! De banden die er omheen liggen zijn 175 breed en liggen er niet getrokken op.
Let ook op, dat je voor een stalen velg soms andere moeren nodig hebt dan voor een lichtmetalen velg. Voor lichtmetalen velgen onderling kunnen de moeren ook verschillen.
Ik heb dus achterin mijn auto ook nog een paar originele wielmoeren liggen. Een moersleutel schijnt ook geen overbodige luxe te zijn.
Inderdaad, mijn originele moeren hebben ook net een andere maat dan die chromen moeren die ik voor mijn ATS velgen heb
RE: Reserve wiel en 13" wielen
Ingediend door snieuwenhuize op wo, 04-11-2009 20:39
hoi allemaal,
ik heb gezocht op het forum maar kon het antwoord niet vinden.
ik ben mijn mini aan het opbouwen en heb hem voorzien van 13"7J velgen met bandenmaat: 165x55x13.
Nu zat er bij de mini toen ik hem kocht een reserve wiel: een stalen velg 12" alleen deze was meer vierkant dan rond... ik moet dus een andere hebben.
mijn vraag is dus:
kan ik met mijn 13 inch velgen een stalen velg van 12 inch gebruiken als reserve wiel en zoja welke maat band moet er dan omliggen? of gaat dit niet en geeft het problemen i.v.m. de andere maat?
alvast bedankt en gr. Stefan