restauratie

RE: restauratie

hallo,

ik heb een vraag aan iedereen wat is het belangrijkste wat je moet vervangen aan een mini
als je hem gaat restaureren? :?
want straks zet ik hem weer in elkaar en dan zijn er met een half jaar weer problemen niet echt zin in |:(

RE: restauratie

de roestige plaatdelen in NIEUWE plaatdelen :D

Maar zoiets dat je ZEKER moet vervangen, dat is er niet echt denk ik, buiten misschien alle pakkingen van de motor of zo :?

Of de remcilinders en nieuwe remschoenen (als die er niet al te slecht uitzien, en de remcilinders niet "vochtig" aanvoelen.

TYP: ALS je je remschoenen vervangt dan moet je ook je remcilinders vervangen, anders gaan die lekken binnen de korste keren.

RE: restauratie

maar zoals lagers van de draagarmen en zulke dingen

RE: restauratie

Vergeet vooral het achtersubframe en de dorpels niet! Zonder die wordt je mini finaal afgekeurd!!!!
Ook wel op zoiets stoms als een accuvasthoudding :? maar goed dat is zo te doen.
Succes verder, ik sta op het punt aan een restauratie te beginnen (al half jaar) maar er komt steeds wat tussen...

RE: restauratie

dorpels zijn er al af :P
dus ik denk dat ik ze al moet vervangen :D
en ja subframe is nog goed maar veel roest maar niet door geroest
maar ik koop denk ik gewoon een nieuwe

RE: restauratie

als het niet is doorgeroest ? waarom dan een nieuwe kopen ? kuis hem gewoon wat op ? een paar UREN met een stalen borstel? of in een HELE grote bak met bio-ontroester of zo :?

RE: restauratie

Tsja, ik zou het subframe toch vervangen. Niet dat ik aan het restaureren ben ofzo, en ik heb er absoluut geen verstand van, maar als ik het zou doen, dan ook goed!!

RE: restauratie

tsja zo van een afstand kan je moeilijk zeggen of een subframe wel of niet vervangen moet worden...

bij mij heb ik een plaatje opgelast van 5 bij 2 cm...

verder vernieuw ik alle remblokken en cilinders, schokdempers, rubbertjes, pakkingen en slangen, alle ontstekingsdelen, filters...

bij een goede restauratie is het zonde om bepaalde dingen niet te vervangen, nu heb je alles los en kan je dus makkelijk actie ondernemen...

RE: restauratie

ff heel kort door de bocht.

Begin met de carrosserie:

1 compleet strippen
2 tektiel eraf halen
3 slechte stukken eruit halen
4 láten stralen
5 nieuwe stukken erin
6 strak maken en láten spuiten

Mechanische onderdelen:

1 strip onderdelen waar nodig en láát ze stralen
2 hammerite erover of poedercoaten/verzinken
3 opbouwen individuele onderdelen met nieuwe pakkingen
4 zoveel mogelijk weer in elkaar zetten van grote onderdelen

Motor:

1 kijken of revisie nodig is
2 reviseren
3 verf erover
4 opbouwen met nieuwe pakkingen

Interieur:

Naar eigen invulling en smaak, fantasie van de kok, etc. etc.

En dan opbouwen......
Als je bovenstaande klaar hebt, ben je wel ff een tijdje verder :)

Tip:

1 koop de Restoration Manual van Haynes
2 koop een algemene Manual voor Mini's van Haynes
3 lees je zoveel mogelijk in in verkrijgbaarheid van nieuwe onderdelen
4 lees veel op het forum!!

RE: restauratie

Bij kopje Motor:

5: keerringen vervangen

Punt 3 van Mechanische onderdelen: ook de plugjes van je draadboom schoonmaken en vervangen waar nodig. zelfde geld voor alle electronische contacten (bv oa je zekeringskast) het vervangen is prijzig maar je hebt er dan ook weer jaren lol van.

en bij het laatste kopje Tips:

5: zorg voor goed gereedschap. oa special tools zijn vaak erg handig en scheeld veel beunerij

verder sluit ik me helemaal aan bij Sjoerd
groetjes
en sterkte met het restaureren :D

oja, neem er de tijd voor. beter er iets langer over doen maar dat je echt goed resultaat hebt dan dat je het nu afraffeld en na 2 jaar opnieuw kan beginnen

RE: restauratie

Ligt voornamelijk aan je budget en de staat van de auto. Er moet aan een mini altijd wel gelast worden, strakzetten en spuiten. Op nieuw spuitwerk altijd nieuwe (raam-deur)rubbers gebruiken en liefst zoveel mogelijk RVS-boutejs en schroefjes. Verder om je budget te beperken: pak alleen die zaken die echt noodzakelijk zijn. Ik zie regelmatig dat ze een goedlopend motorblok helemaal uit elkaar halen alleen om het een kleurtje te geven en/of schoon te maken. Dat vindt ik dus sonde van je geld. Verder vindt ik persoonlijk een complete restauratie van een mini (tot nieuwstaat of beter) alleen interessant als je een zeer zeldzaam modelletje hebt (cooper s uit 65 of zo, of een flatroof miniVan) Het moet wel rendabel blijven. Met alle respect maar het blijft een mini!! Het kost altijd veel geld maar 11d euro vindt ik persoonlijk voor een gewone mini een belachelijk bedrag. Maar nogmaals, afhankelijk van je budget, staat van je auto, en hoeveel je zelf kunt!

suc-6-

EB

Oja voor je carrosserie nieuwstaat:
uitkleden (strippen), laten stralen, laswerk, weer laten stralen, epoxy, strakzetten, spuiten, opbouwen!

RE: restauratie

ik heb nog èèn vraagje de bussen die in de achterste graagarmen zitten beter om ze te vervangen?
en de lagers voor ?

RE: restauratie

die bussen en lagers moet je alleen vervangen als ze rot zijn en speling hebben.
Dit moet je voelen voordat je ze uit elkaar haald.

wat je wel kan doen is ze als ze geen speling hebben ze uit elkaar halen en goed schoon maken (oud vet eruit) en weer vullen met nieuw vet. Als je het uit elkaar hebt dan kun je aan je as zien (die as die door je draagarm steekt of die versleten is). mocht hier een dusdanige gleuf in zitten dan is die versleten en is het wel aan te raden hem meteen te reviseren. dat die geen speling had lag dan meer aan het feit dat de arm "vastgerot" was en zou je dit meteen voelen als je er nieuw vet tussen had gezet.