Kruimelpad
Restauratie Mini 1000 '81
RE: Restauratie Mini 1000 '81
Ingediend door voederbiet op ma, 20-03-2006 21:09
goed werk ziet er weer gaaf uit
met hoeveel man hebbe jullie die 8 weken gewerkt?
want ik heb nog 9 weken en ben eigelijk in me eentje bezig dan heb ik mischien een id of ik het red
- Login of registreer om te reageren
Een vader en twee zoons. Met z'n drieen dus . En een paar dagen is opa nog komen helpen.
- Login of registreer om te reageren
RE: Restauratie Mini 1000 '81
Ingediend door FerdyS op di, 21-03-2006 21:44
en wat heeft het je gekost als ik vragen mag ?
- Login of registreer om te reageren
Aan onderdelen, a-panelen, spatborden, voorfront, banaan en overzetdorpels ongeveer 400 euro. Voor de grondlak die we zelf hebben gespoten waren we ongeveer 60 euro kwijt. Het laten spuiten kostte 450 euro. Alles totaal waren we ongeveer 1000 euro kwijt.
- Login of registreer om te reageren
ouwekwek schreef:
Erikje":3fl1mr50] overzetdorpels
foei! [/quote:3fl1mr50]
Als je de foto's kijkt zie je dat we de dorpels hebben gebruikt om stukjes de vervangen (voor de vorm), en om de onderkanten van de deuren mee te maken, de dorpels zijn namelijk mooi omgezet.
[size=59:3fl1mr50]edit: typvout[/size:3fl1mr50]
- Login of registreer om te reageren
Idd, kan niet meer zeggen dan dat je die weer lekker strak gemaakt hebt!
Complimentjes, ziet er erg netjes uit, en dat ook in die korte tijd!
- Login of registreer om te reageren
Erikje schreef:
Als je de foto's kijkt zie je dat we de dorpels hebben gebruikt om stukjes de vervangen (voor de vorm), en om de onderkanten van de deuren mee te maken, de dorpels zijn namelijk mooi omgezet.
Dan neem ik het terug
zijn wel erg veel foto's heb ze niet allemaal bekeken.
[size=75:3m2ifrmi][Edit: Quote ingekort, graag alleen het noodzakelijke quoten-Demelza][/size:3m2ifrmi]
- Login of registreer om te reageren
Wat een prachtige auto hebben jullie er weer van gemaakt.
Maar wat een werk. Al die plotselinge gaten en gaatjes. Steeds maar weer plaatjes op maat "knippen en vouwen".
Enorm.
- Login of registreer om te reageren
In het begin denk je dat het nog wel mee valt, alleen even de voorkant, maar bijvoorbeeld bij die wielkast was een flinke tegenvaller en ook achter in de kofferruimte viel tegen . Maarja je moet natuurlijk ook een beetje gek zijn om een Mini te hebben .
Maar je krijgt wel enorm veel eer van je werk als de auto er weer als nieuw uit ziet!
- Login of registreer om te reageren
Ff snel de fotoreportage doorgescrolled..
Hoop werk maar mooi resultaat.
1 vraag, waarom heb je een rood onderblok en gele kop?
- Login of registreer om te reageren
We hebben het blok een tijdje gewisseld voor een door ons gereviseerd blok. En we vonden dat dat blok ook wel een leuk kleurtje kon gebruiken, we hebben toen het onderblok rood gespoten, en de kop geel. Ook hebben we alle pullies rood gespoten. Alles is gewoon standaard van een Mini 1000.
Antwoord: Gewoon omdat we het er leuk uit vinden zien.
- Login of registreer om te reageren
Alle foto's bekeken.
Ziet er erg strak uit.
Gelukkig ben ik niet de enige die onderdelen
mee het huis in sleept om te behandelen.
- Login of registreer om te reageren
Sampdoria schreef:
Gelukkig ben ik niet de enige die onderdelen
mee het huis in sleept om te behandelen.
Je zou mn kamer moeten zien 3/4 van de mini ligt hier...
maargoed, knap werk heren, dit schiet tenminste op
- Login of registreer om te reageren
Ik vind knap hoor
en dat in 8 weken na alle foto's
gezien te hebben krijg ik ook wel
weer zin om opteknappen goed gedaan
- Login of registreer om te reageren
ziet er klasse uit!! netjes gedaan!! veel plezier ermee!!
Thijmen
- Login of registreer om te reageren
RE: Restauratie Mini 1000 '81
Ingediend door Erikje op ma, 20-03-2006 20:17
Na een aantal jaren ergeren aan de roest in de spatborden van onze Mini bedachten we dat we er toch eens iets aan moesten doen. De roestplekken waren al flinke gaten geworden. Begin januari zijn we dan ook echt begonnen.
Onze planning was:
Dag 1+2 Spatborden, A panelen en voorfront demonteren
Dag 3+4 Nieuwe delen (A panelen, voorfront, spatborden) erop lassen.
Dag 5+6 Afwerken en schuren
Dag 7 Voorkant laten spuiten
Dag 8 afmonteren en klaar!
Helaas!
Vol goede moed begonnen we aan ons kleine project. De voorkant demonteren was niet zo'n probleem, de grote delen waren er in een avondje af. Echter, toen begon het. Toen we het voorfront eraf haalde, bleken de uiteinden van de binnenspatborden rot te zijn. Bij de A panelen aangekomen, bleek de rand waar het A paneel omheen zat gevouwen, rechts verdwenen. De dorpels konden we goed aan de binnenkant bekijken en bij de paravaan rechts was het verticale randje verdwenen. Ook zat er een gat binnen in de linkerdeurstijl naar de paravaan toe.
Na anderhalve week hadden we de paravaan, de binnenspatborden en de dorpels gerepareerd door er nieuwe stukken in te lassen. Voor de grap kneep een van ons onder in de deur: "Krrrrrkrrrk, dat klinkt niet goed!". De deur uit elkaar gehaald en eens van de onder en binnenkant bekeken. Na wat passen en meten een rechthoek eruit geslepen en een nieuw stuk, er pas in gemaakt, vastgelast, 6 gaten geboord en geplamuurd.
Na weer 1 week lassen, plamuren slijpen en schuren, waren de deuren klaar. Toen de spatborden, voorfront en A panelen erop gezet. Overal goed veel zink-spray ertussen en daarna een goede dikke laag bitumen aan de binnenkant. We hadden al door dat we nog lang niet klaar waren en de illusie dat alleen de voorkant gespoten moest worden was ook al verdwenen.
Omdat we nu toch bezig waren, ook maar een nieuwe banaan voor achter gekocht. Toen we de oude eraf halden, bleek tot onze grote schrik links de verstevigingsplaatjes bijna helemaal verdwenen te zijn. Vanuit de kofferruimte keken we in de hoeken zo naar de straat. Links en rechts in de hoeken nieuw plaatwerk erin gezet. Ook aan de achterrand in de kofferruimte de kit eruit gehaald. Hier zaten ook nog wat gaatjes, dus dat ook maar meteen gerepareerd. Het plaatwerk achter de banaan hebben we links en rechts ook maar een vernieuwd met zelfgemaakt plaatwerk en er tegenaan gelast. Omdat we hier niet meer bij kunt hier ook alvast bitumen tegenaan gesmeerd. Nadat de banaan er tegenaan zat, alles maar weer goed ingespoten met zinkspray en bitumen (let wel op: met bitume+lassen=vuur).
Het enige wat nu nog dicht moest was een onschuldig gaatje in het zijpaneel rechts bij de wielkast. Na eerst een mooi plaatje te hebben gebogen (krom), toch maar een gelast (spiegelbeeld grrrrr). Na even met een beitel de roest weg te hebben gestoken bleek het gat toch iets groter te zijn, een flink deel van de wielkast ontbrak. Na veel passen en meten was het uiteindelijk toch dicht. Overal netjes polyester en bitume ertegenaan en schuren maar.
Omdat de auto nu nog gespoten moest worden, eens gaan informeren bij een aantal spuiters in noord Eindhoven. De prijs viel nogal tegen. Na het voorstel om hem zelf in de primer te spuiten, bleek het ook voor de helft te kunnen. Eerst alles netjes met 240 droog geschuurd, en daarna onze kleine garage omgebouwd tot spuitcabine. Primer gehaald en met onze 15 euro verfspuit alles gespoten. En toen kon het echte schuurwerk beginnen (1000 nat). Nog een tip gekregen: nevel zwarte lak uit een spuitbus over de primer, dan zie je zwarte puntjes zitten in de primer als het niet goed geschuurd is. Na ongeveer 2 weken schuren, spuiten en weer schuren, op naar de spuiter voor een controle. Laatste foutjes eruit geschuurd en de volgende dag bij de spuiter achtergelaten. Volgende dag weer terug om de losse delen nog te brengen en daar stond ie, het witte dakje zat er al op (NCF). Even meegeholpen met afplakken en toen ging hij de spuitcabine in, om er een uurtje later helemaal glimmend uit te komen. Helemaal strak JNN blauw.
Na 8 weken hard werken staat hij dan weer helemaal gespoten in de garage, als nieuw! Zelf hebben we nog even de grille en de bumpers mat zwart gespoten zodat die er ook weer als nieuw uit zien. Dan nog het chrome oppoetsen en alles afmonteren. Maar nu is hij toch eindelijk (bijna) helemaal klaar. Onze mini 1000HL uit 1981.
Hier staat de fotoreportage van het hele avontuur, helaas geen foto's hoe het was.
http://lemmen.mine.nu/~fotoboek/?mode=a ... spsize=640