Restauratie project Mini VAN

default

RE: Restauratie project Mini VAN

Heey
Ik ben dus bezig een Mini Van te restaureren.
Ik wil het Vannetje gaan gebruiken voor woon,- werkverkeer.

Hij moet zo veel mogelijk origineel worden.
Zo ben ik al blij dat me zijkanten en me gril die dus nog origineel dicht zijn.

Ik heb het Vannetje gekocht, gedemonteerd, maar het meeste laswerk is al gebeurd, op wat kleine puntjes na. Plaat werk wat al vervangen is, is o.a. 2x A-paneel, 2x voorspatbord, gril (door een uit een andere mini), motorkap, wat plaatwerk in de bodem, banaan achter, dorpels en wat andere stukjes plaatwerk. Alles wat gelast is hebben ze in de menie gezet.

Als het plaatwerk gebeurd is, is het de bedoeling dat hij naar de straler gaat, en daarna in de epoxy primer gaat. Als dit gebeurd is wil kijken of er geen rotte plekken meer te voorzijn zijn gekomen. Dan wil ik hem naar een spuiter brengen die hem voor me strak maakt en spuit.

Bij de Van heb ik diverse onderdelen gehad, (maar niet genoeg, dus als je wat hebt staan voor een Van laat het even weten, complete Van voor onderdelen mag uiteraard ook) en ook nog een rijdende engelse mini (Saloontje) evt. voor de onderdelen.

Hetgeen wat ik mis bij me Van is o.a. het subframe achter, kabelboom, voorruit. Nu is mijn mijn vraag kan ik dit alles van die engelse Saloon gebruiken? ik twijfel zelf over het achter subframe. Wat dus mijn grootste vraag is.

Tevens heb ik nog enkele vragen wat betreft het plaat werk. Is het wijs om de naad zoals bijvoorbeeld (zie foto) onder het raam dicht te maken. door bijvoorbeeld de naad vol te laten lopen met koper of lood (tin), niet dicht lassen nee, vanwege het kromtrekken.

Ik zie ook wel eens dat deze naad bijvoorbeeld dicht gekit wordt, wat ik er vaak niet uit vindt zien, omdat dan de verf barst na verloop van tijd.

Verder zo ik graag advies willen wat jullie aan het volgende zouden doen (zie foto's)

De rand aan de andere kant is iets beter (daar staat dus iets meer van overeind), maar wat kan je eraan doen? beide kanten evenver wegslijpen (netjes), of vernieuwen?

Met deze foto bedoel ik de plek waar het scharnietje zit, deze is niet helemaal door gerot, zit nog wel materiaal, maar is wel al iets uitgeholt. Is het wijs dit weer vlak uit te vullen met koper of tin of iets dergelijks, (nee ik wil het lieftse geen plamuur gebruiken) of moet ik daar echt nieuwe stukken in lassen. Gaat om alle 4 de scharnier punten.

Als laatste een klein vraagje, weet iemand of er plaatwerk te krijgen is en vooral waar, voor de achter deurtjes.

Alvast vriendelijk bedankt.
Lexxx

RE: Restauratie project Mini VAN

* Subframe's van Saloon en Van zijn hetzelfde!
* Als de voorschermen goed aan het paravanpaneel zijn gelast(checken!) in ieder geval geen kit voor die naden gebruiken!! maar na stralen bijv. epoxy o.i.d in die naden laten lopen
Na 't spuiten wax of tectyl in die naden.

RE: Restauratie project Mini VAN

lexxx schreef:
De rand aan de andere kant is iets beter (daar staat dus iets meer van overeind), maar wat kan je eraan doen? beide kanten evenver wegslijpen (netjes), of vernieuwen?


Het gootje hoort een opening te hebben. Het mooiste is natuurlijk een stukje inlassen zodat het er weer origineel uitziet. Dat is vrij simpel (heb het ook weleens met succes gedaan). Als je toch laat stralen en 'm in de epoxy zet blijft dat wel goed.
lexxx":1pbj6j1v]de plek waar het scharnietje zit, deze is niet helemaal door gerot, zit nog wel materiaal, maar is wel al iets uitgeholt.[/quote:1pbj6j1v]
Er zitten beugeltjes achter voor de versteviging. Waarschijnlijk is de buitenste plaat weggerot (bijna) tot de beugeltjes en is het het beste om de stukjes uit te slijpen (met een dremel o.i.d. met fijn slijpschijfje, zodat je niet teveel weghaalt) en er nieuwe stukjes in te lassen.

De voorruit in elke Mini is altijd hetzelfde formaat. De verschillen zijn alleen: wel/niet getint/gelaagd.
De kabelboom van een Van is van voren in principe hetzelfde als een saloon (als die ook een middenklok en het contactslot op dezelfde plaats heeft), maar het achterste deel is langer en iets anders vanwege de plaatsing van de kentekenplaatverlichting, de achterlichten en de tankvlotter. Met wat creativiteit en het electrisch schema kom je er wel :)

default

RE: Restauratie project Mini VAN

east7 schreef:
* Subframe's van Saloon en Van zijn hetzelfde!
* Als de voorschermen goed aan het paravanpaneel zijn gelast(checken!) in ieder geval geen kit voor die naden gebruiken!! maar na stralen bijv. epoxy o.i.d in die naden laten lopen
Na 't spuiten wax of tectyl in die naden.



Zit er in de subframe's ook geen verschil qua uitlaad ophanging? of iets dergelijks.

Maar epoxy er in laten lopen lijkt me wel wat ja, ik neem aan de dat je gewoon de epoxy primer bedoeld he?

CMC":2454g8fv]
lexxx schreef:
.......

Het gootje hoort een opening te hebben. Het mooiste is natuurlijk een stukje inlassen zodat het er weer origineel uitziet. Dat is vrij simpel (heb het ook weleens met succes gedaan). Als je toch laat stralen en 'm in de epoxy zet blijft dat wel goed.
lexxx schreef:
.....

Er zitten beugeltjes achter voor de versteviging. Waarschijnlijk is de buitenste plaat weggerot (bijna) tot de beugeltjes en is het het beste om de stukjes uit te slijpen (met een dremel o.i.d. met fijn slijpschijfje, zodat je niet teveel weghaalt) en er nieuwe stukjes in te lassen.

De voorruit in elke Mini is altijd hetzelfde formaat. De verschillen zijn alleen: wel/niet getint/gelaagd.
De kabelboom van een Van is van voren in principe hetzelfde als een saloon (als die ook een middenklok en het contactslot op dezelfde plaats heeft), maar het achterste deel is langer en iets anders vanwege de plaatsing van de kentekenplaatverlichting, de achterlichten en de tankvlotter. Met wat creativiteit en het electrisch schema kom je er wel :) [/quote:2454g8fv]

Hoort het gootje eigenlijk net zo'n opening te hebben als voor? Of een gehele uitsparing van de goot?
Verders alvast bedankt voor de informatie.

RE: Restauratie project Mini VAN

maar het achterste deel is langer en iets anders vanwege de plaatsing van de kentekenplaatverlichting, de achterlichten en de tankvlotter. Met wat creativiteit en het electrisch schema kom je er wel


deze is ook kant en klaar te koop voor 50 euro, scheelt een hoop gepruts en is meteen netjes

RE: Restauratie project Mini VAN

He Lexxx,

Is er niet iemand in de buurt waar je het plaatwerk kan afkijken??
Anders weet ik nog wel een te staan dan kan je op je gemak even kijken hoe het zit.

Groet R

default

RE: Restauratie project Mini VAN

ayla schreef:
He Lexxx,

Is er niet iemand in de buurt waar je het plaatwerk kan afkijken??
Anders weet ik nog wel een te staan dan kan je op je gemak even kijken hoe het zit.

Groet R



Is goed kom vanaaf, ff bij je kijken.
Moest toch al die kant op komen geloof ik.

grtz Lexxx

RE: Restauratie project Mini VAN

lexxx schreef:
Zit er in de subframe's ook geen verschil qua uitlaad ophanging? of iets dergelijks.


Nee, behalve als je een later subframe hebt. Na '91 ofzo (injectie-Mini's) zitten er extra beugels aan voor de uitlaatrubbers, maar die kunnen eraf geslepen worden).
lexxx":2kxm2sok]Hoort het gootje eigenlijk net zo'n opening te hebben als voor? Of een gehele uitsparing van de goot? [/quote:2kxm2sok]
Bij een Van/Estate zit er achter niet zo'n smal 'gleufje' als voor, maar is de goot helemaal onderbroken. Bij mijn Estate zit dat in de zijkant, net voor de hoek. De achterste gootrand loopt iets af, de zijgootrand is recht/verticaal. Nu ik jouw foto nog eens bekijk zie ik dat dat bij jou nog net zo is.

RE: Restauratie project Mini VAN

Bij mij zit de gootrand dicht en heb ik wel zo'n klein sleufje in de goot, net als voor.
Echter mijn Van is van '79.

groet ron

RE: Restauratie project Mini VAN

Bij mijn van uit 80 zit er achter net zoon opening in de dakgoot als op bovenstaande foto.

RE: Restauratie project Mini VAN

mijn 84er heeft ook zo`n sleufie bij de dakgoot
maar ja die heeft ook weer van die kleine halfe zijraampie`s :?
Ik ga d` r een Samba bus van maken ;)

RE: Restauratie project Mini VAN

mijn estate van '78 heeft ook alleen maar sleufjes

:)

default

RE: Restauratie project Mini VAN

Bedankt voor alle reactie's, ik ga er dus maar een stukje in lassen zodat het weer een strakke opening wordt. geen gleufje.

Updatetje..
Ondertussen al een redelijke lijst samengesteld met spul wat ik nieuw moet hebben, dus ben lekker bezig, alleen nog niks aan de body gedaan eigenlijk, eerst maar is een beetje oriënteren.

Ik heb trouwens die engelse saloon te koop staan op marktplaats. Als iemand intresse heeft stuur ff een PM of mail ffies. Linkje http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/mini/7706128.html

Ik zit eigenlijk ook nog met de volgende vraag, ik heb wat kleine pitjes/deukjes in de body zitten. Nu zit ik te denken om die strak te krijgen doormiddel van terug tikken.
Maar ik zou ze ook strak kunnen plamuren nadat de body gestraalt en in de primer gezet is.

En stel ik ga voor plamuren, wat is dan de beste plamuur (eventueel merk?). Ik hoor ook wel is wat over alluminium plamuur is dat wat? En heb je ook de kans op droogte scheurtjes zoals bij gewone plamuur?

Lexxx

RE: Restauratie project Mini VAN

alluminium plamuur is een veel en veel sterkere plamuur dan alle andere plamuur, deze is o.a. te halen bij de Brezan.
Wel goed de mengverhoudingen aanhouden en met kleine beetjes uitsmeren en zeker niet meteen een dikke laag opsmeren!
Als de putjes niet te dik zijn zou je ook kunnen uittikken en vervolgens met spuitplamuur de boel rechtrekken maar dat kan alleen bij miniscule putjes.

RE: Restauratie project Mini VAN

Voor een total body restauratie van een Van, kijk eens op de site van Thimo;

link

RE: Restauratie project Mini VAN

Is er ondertussen al iets gedaan aan de Van? :?

Groet hein en ron

default

RE: Restauratie project Mini VAN

ayla schreef:
Is er ondertussen al iets gedaan aan de Van? :?

Groet hein en ron



nee, erg weinig, heb ondertussen wel al plaatwerk binnen voor me achterdeurtjes, en plaatwerk voor me dakrandje, nu nog tijd.....

default

RE: Restauratie project Mini VAN

even ter info,

ik ga stoppen met mijn VAN project,
o.a. vanwege tijd en ruimte gebrek.

het project staat inmiddels op marktplaats en als het goed is ook snel op de markt afdeling hier op minisevenclub.nl.

RE: Restauratie project Mini VAN

ja kan die kleine deukjes laten uitdeuken zonder spuiten en anders kun je ze plamuren of vertinnen dat doen ze wel vaker bij oldtimers alleen die kan niet op een plat vlak. Als je gaat plamuren moet je dat gewoon op de bestaandel lak doen of op blank metaal primer stoot namelijk gauw plamuur af. Vooral wash primers. veel succes