Roest. Oppervlakkig of ernstig ? Hoe testen ?

RE: Roest. Oppervlakkig of ernstig ? Hoe testen ?

Beste,

https://picasaweb.google.com/Dimitri210 ... directlink

Ben aan het denken om eventueel deze mooie en zeldzame Mini te kopen, en hem dan beetje bij beetje terug volledig in orde te brengen met de hulp en raad van Mini-specialisten :-) . (En waar het kan zelf het nodige doen. Al doende leert men hé.)
Alleen vrees ik een beetje voor de roest op de bodem. (En daar waar je het niet ziet.)

Hoe kan de ernst hiervan te weten komen ? Hoe testen als ik zou gaan kijken ?

En de prijs van € 3500 vind ik persoonlijk wat hoog voor de staat van de wagen. Al is het natuurlijk een zeer zeldzaam exemplaar aan het worden natuurlijk.

Nog extra info die ik van de verkoper kreeg:

Is er momenteel reeds ergens roestvorming? "Heel licht, maar nog niks heftigs allemaal nog oppervlakkig. Krijg veel positieve reacties van Mini-mensen over de staat van het autootje. Hij schijnt nog uit het juiste staal gesneden te zijn. Bodem en dorpels zijn zeer goed."


Wat denk jij hiervan ? De moeite om eens te gaan kijken ?

RE: Roest. Oppervlakkig of ernstig ? Hoe testen ?

Het is inderdaad een apart ding en inderdaad redelijk zeldzaam. De body ziet er redelijk solide uit al lijkt er wel aan de dorpels gelast te zijn.

Die 3500 euro is een hoop geld en daar zal het niet bij blijven, want er zijn toch wel een aantal zaken die aangepakt moeten worden om hem echt mooi te krijgen zoals de diverse deukjes.

Grootste minpunt is eigenlijk dat het een Innocenti is en geen Engelse Mini. Dat klinkt raar, maar ik heb de ervaring dat dat voor een hoop mensen meetelt.

Dennis

RE: Roest. Oppervlakkig of ernstig ? Hoe testen ?

Dennis schreef:
Grootste minpunt is eigenlijk dat het een Innocenti is en geen Engelse Mini. Dat klinkt raar, maar ik heb de ervaring dat dat voor een hoop mensen meetelt.

Dennis



Waarom is dit het grootste minpunt ?

RE: Roest. Oppervlakkig of ernstig ? Hoe testen ?

de zeldzaamheid valt denk ik wel mee
http://www.inno-mini-world.com/Innocent ... igures.htm
van de: mini minor mk2 zijn er 56,365 gemaakt
van de: mini minor mk3 zijn er 58,233 gemaakt
... hoeveel er dan nog rondrijden ??!

aan de deur te zien zou dit een mk3 moeten zijn, maar ik mis het (voor de Inno kenmerkende) tochtraampje ?!

de moeilijkheid is denk ik eerder dat je hier wat moeilijker aan specifieke Inno-spullen kan komen 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Roest. Oppervlakkig of ernstig ? Hoe testen ?

Terug even over naar het onderwerp.
Wat met de roest. (Vloer, dorpels,...) Hoe de ernst testen ?

RE: Roest. Oppervlakkig of ernstig ? Hoe testen ?

Roest testen: alle vloermatten optillen en bij de geijkte Mini roestplekken kijken (eigenlijk overal). Zo te zien is de auto wel redelijk netjes.

Terugkomend op het minpunt: het is geen Mini maar een Innocenti. Vraag mij niet naar de psychologie daarachter maar voor sommige mensen is dat een reden om dat niet te willen.

Ik heb zelf een Mk2 te koop staan en die vergelijken sommigen ook met een latere Mk2, ook krom maar het gebeurd.

Dennis

RE: Roest. Oppervlakkig of ernstig ? Hoe testen ?

De verkoper had het over het juiste staal
In die periode stond het Italiaanse staal bekend om zijn roest
Alfa Romeo Sud en Fiat
Aankoop tips en een schroevendraaier meenemen
Dat is mijn advies
Wat betreft Innocenti en Mini
Besef wel dat veel onderdelen van het plaatwerk en het interieur
Verschillen van de Engelse uitvoering
Alleen de motor kwam uit Engeland
Ik heb wat Foto's van een Innocenti MKIII bekeken maar de deur is
niet uit een Innocenti
Alle op de foto's getoonde Innocenties hebben een tochtraampje
Wat betreft deze Innocenti
Probleem kan zijn
Het deukje in de omranding van de gril
Dit is een speciaal Innocenti onderdeel
Stoel bekleding in originele staat is bijna niet te vinden dus moet bij een stoffeerder worden na gemaakt
Achterklep met de vierkante uitsparing voor de kenteken plaat is ook moeilijk te vinden

RE: Roest. Oppervlakkig of ernstig ? Hoe testen ?

Blijkbaar zouden ze niet allemaal een tochtraampje hebben.

http://www.miniminor.com/dcm/stampa/automark3_4_70.pdf

Alvast bedankt voor jullie reactie.

RE: Roest. Oppervlakkig of ernstig ? Hoe testen ?

Volgens mij moet je deze niet kopen met het oogpunt dat het een zeldzaam model is of wordt. Ziet er redelijk uit voor een Mini van die leeftijd, op een heel aantal deukjes en plekjes na. Er is ook wel al zichtbaar aan gelast, maar op zich is dat geen probleem.
Ik denk dat het grootste probleem je beschikbaar budget is, om deze met de juiste onderdelen en spuitwerk weer echt mooi te krijgen moet je er nog 2x het aankoop bedrag bijtellen verwacht ik.

Succes 8)

RE: Roest. Oppervlakkig of ernstig ? Hoe testen ?

Oeps. :?

RE: Roest. Oppervlakkig of ernstig ? Hoe testen ?

Hoe de ernst testen ?



zoals al gezegd, met een schroevedraaier (net als bij de APK) prikken en/of krabben.

Budget kan wel meevallen, afhankelijk van hoever je wilt gaan met originaliteit e.d.
wat betreft de deuren .. het zou een overgangsmodel kunnen zijn, weet je de preciese datum op het kenteken (m.n. de maand) ?

zit er APK op? bekijk de eventuele opmerkingen

verder: een Mini is een Mini, en er zijn er geen 2 gelijk

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Roest. Oppervlakkig of ernstig ? Hoe testen ?

Ik zou best wel een nette Innocenti willen hebben. Componenten zien er toch wel ietsje verfijnder uit dan de Engelse counterpart toendertijd. Ze schijnen ook beter in elkaar te zetten.

Punt is, voor 7000-8000 koop je een puntgave en oudere Innocenti. Is toch nog iets meer de moeite waard.

RE: Roest. Oppervlakkig of ernstig ? Hoe testen ?

inmiddels heb ik de bewuste Inno gekocht en zie bij toeval dit onderwerp! De prijs heb ik naar beneden kunnen krijgen tot 2400 euro. (taxatiewaarde eind mei 2011 = 5.000 euro)

Ik heb de inno 30/8 opgehaald. Hij had een lekke koppakking en 2 verbrande kleppen :( , maar dit is inmiddels na 2 avonden klussen (met dank aan m'n broer :) ) weer gemaakt. Afgelopen zondag de grote vuurdoop,namelijk de NMM gereden. Moet zeggen dat de auto heerlijk rijdt !

Inderdaad heeft de inno wat aandachtspunten (interieur, deukjes). Belangrijkste is dat de body voor zijn leeftijd in echt goede staat is. Waarschijnlijk is de auto regelmatig getectyleerd en ook het zonnige Italiaanse klimaat (auto is in 2006 naar NL gekomen)zal meegeholpen hebben.

Al met al een goede basis om de auto weer strak te krijgen.

1 ding zat mij niet lekker en dat was de MK2 aanduiding op de achterklep. Alle kenmerken wezen nl. op een MK3 uitvoering. Eerste afgifte was maart 1970 dus dat gaf nog geen uitsluitsel, wel het chassinummer. Volgens het schema op link is het een MK3 met een productie aantal van 25.000. Waarom er een MK2 aanduiding opzit weet ik niet (misschien is deze 1:1 overgezet na schade ?! ) Ook de originele kleur stond op deze site, met mengverhoudingen. Echt super, want origineel zal de inno weer worden :)

Anyway, voor nu droog stallen, lekker rijden en sparen voor onderdelen, spuitwerk e.d..

O ja, heeft iemand nog een tip waar ik een MK3 badge kan kopen ? Heb al gezocht maar tot nu toe vergeefs.

groet,
Erwin