RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Hey Mede Mini'ers
Ik ben van plan mijn mini met rx5/rx7/rx10 te behandelen omdat ik er goede dingen over gehoord heb.

Nu vroeg ik me af hoe het zit met de combinatie van rx5 met grondlak/spuitplamuur/kleurlak..
Heb ik grondlak nodig of neemt de rx5 die taak op zich?

Las op het internet al wel het volgende:
"syntetiche verfsoort op alkydharsbasis"

Is normale grondlak op alkydharsbasis of moet ik iets speciaals hebben?
Als het speciaal is is er dan ook een speciale spuitplamuur/kleurlak nodig?

Als ik geen grond verf nodig heb kan je dan gewoon normale spuitplamuur er over spuiten?
[edit: titel wat veelzijdiger gemaakt]

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

De zelfde vraag naar rustbuster gestuurd en binnen 2 minuten antwoord gehad :)
Ik zou Rx5 niet gebruiken als je nog moet plamuren en voor plaatwerk dat
daarna gspoten wordt. Dan kun je beter Fertan gebruiken. Dat is zonder
beperking overschilderbaar.

Voor holle ruimtes, draagarmen, bodems is Rx5/7/10 uitstekend toepasbaar
maar dan hoef je niet verder te behandelen met andere producten.




Na wat zoeken/lezen lijkt Fertan op de zelfde manier te werken als rx5. Maar dan wel overschilder/spuitbaar.Nog even uitzoeken hoe het zit met grondverf ed...

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Ik gebruik gewoon dinitrol ML, 1000 en roestconverter. Ik denk dat dit beter werkt dan andere producten omdat specialistische roestbestrijdingsbedrijven dit ook gebruiken...rustbuster lult je met fertan (imho) mooi in zijn eigen straatje

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Dat had ik ook door ja, ze raden wel aan om nog te gronden na de fertan.
Wat ik over dinitrol lees is dat het ook niet overspuitbaar is.. of heb ik het nou verkeerd? meer voor bodem en dorpels..

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Nou je hebt gelijk in het feit dat dinitrol ML en dinitrol 1000 niet geschikt zijn om na te behandelen. Dinitrol rc 800 of rc 900 zet gecorrodeerd staal (FeO3) om in een stabiele variant (FeO4) en kan daarna worden gespoten. Volgens mij doen alle middeltjes op dit gebied exact hetzelfde (omzetten van O3 naar O4) maar omdat Dinitrol zo'n goede naam geeft hoop ik dat het dieper penetreert. Misschien gooi ik mijn geld daarmee wel over de balk maar dat is schering en inslag als het mijn mini betreft O+ ...

Roestomvormer RC800 [Dinitrol]
Euro42,25 Plaats in winkelmandjeMandje

Zet gecorrodeerd (verroest) staal om in een harde primerlaag.

Afwerkcoatinglagen (o.a. lakken) hechten goed.

Is lood-, zink- en chroomvrij.

Inhoud: 1 liter

Kleur: wit

Verpakking: Blik
________________________________________________

Rust off RC 900 [Dinitrol] 400 ml
Euro17,30 Plaats in winkelmandjeMandje

Roest omvormer.

Rost-off primer voor het ontroesten tot in het plaatstaal. Als voorberwerking voor het spuiten van diep gecorrodeerd staal.

Inhoud: 400 ml

Verpakking: Spuitbus

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Hoi,
ik heb hier al wel wat over geschreven in een ander topic.

bovendien heb ik over de ik meen RX 5 dat blanke gewoon grondverf gespoten.
. gr Henk

link

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Heb mijn mini helemaal kaal gemaakt met een staalborstel op de flex
Daarna behandeld met fertan en met een goede grondverf gespoten
Nu na vier :o (winterstop)maanden is er nog geen putje roest weer te zien
En als je een beetje voorzichtig bent met schuren valt het met de krassen in het metaal best mee
Niets wat met spuitplamuur niet valt op te vullen

default

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

[size=75:2h4sv7dw][Topics samengevoegd-Demelza][/size:2h4sv7dw]
Wat is het beste middel tegen roest? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel aanbieders van het "beste middel". mijn mini is ooit gerestaureerd. Alles is nog goed hard maar her en der laat de tectyl los en komt er roest te voorschijn. Hoe kan ik dit het beste behandelen. Er zijn zoveel middelen op de markt en er is ook op dit forum al veel over geschreven. Vaak gaat het over pas behandeld auto's het gaat mij echter meer over de lange termijn. Welk middel van welke leverancier werkt het langst/best; waxoil, valvoline, tectyl, fluid film, fertan, owatrol, dinitrol, RX...., por, etc, etc??? Kunnen de kokers e.d. met het zelfde middel behandeld worden als de bodem, wielkasten e.d. alvast bedankt

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Ik werk op dit moment met RX-5 en RX-10.
RX-5 is een soort lichte spray die heel vloeibaar is, en dus ideaal is om de kokerbalk en dorpels te behandelen.
RX-10 is een zwarte undercoatingverf: het is heel makkelijk te verwerken met kwast en roller(viscositeit van normale verf).

Tektiel ben ik niet fan van omdat het na verloop van tijd uitdroogt en dan gaat scheuren. Tussen de scheuren en het plaatwerk blijft water staan en than all hell breaks loose... kortom het gaat roesten :P

Om de kokerbalk, dorpels en holle ruimten van de subframes te beschermen heb ik dus tot nu toe alleen RX-5 spuitbussen met een 'rietje' met verneveluiteinde gebruikt. Het zet roest om in de stabiele variant en laat dus dat laagje op het metaal achter. Als de mini weer rijdt ben ik van plan een bus Dynitrol te halen en dan de holle ruimten vol te pompen met dat spul. Het blijft kleverig en loopt in alle gaatjes hoekjes en naadjes. Lijkt me een goed produkt.

Het is trouwens een goed idee om er tijdens het plaatwerken en carroseriewerk rekening te houden met roestpreventie: de doorskins die ik heb gemonteerd staan aan de binnenkant in oranje loodmenie, net als de binnenkant van de dorpels, die dus ook zijn vervangen. voorbeeldfoto's

Maar roest moet je heel rigoreus aanpakken! Halve maatregelen zorgen voor uitstel van executie, want het komt terug als je het niet volledig weghaalt. Oppervlakteroest onder de tektiel op de bodem zou ik eerst weghalen met een slijptol met lamellenschijf. Daarna een undercoating erop (rx10 misschien?) en dan eventueel een afwerklaag.

Om even antwoord te geven op je laatste vraag:
wielkasten en bodem zou ik behandelen met een antisteenslag laag.

De holle ruimtes:
- dorpels
- kokerbalk dwars op de bodem (onder de voorstoelen)
- deurbakken achter de portieren
- achterklep
- binnenkant deuren (vooral tussen skin en frame!!)
- hoekjes tussen achterwielkasten en achterbank
- Subframe voor (dubbele stukken plaatwerk)
- Subframe achter (ophangingspunten, achter de veerbollen etc)
- banaan/rear valance (onder en tussen de aanhechtingsnaad van de bumper)
- ?? (wat ik nog vergeten ben)

Die zou ik behandelen met een produkt dat niet opdroogt maar vloeibaar/plakkerig blijft.

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Sjoerd zou een boek moeten schrijven ;-). Duidelijk en correct!

default

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

ik hoorde dat [een bedrijf] in friesland auto's behandeld met Dinitrol en dat dit wel aardig goed werkt, ook op de lange termijn. heeft iemand hier ervaring mee en wat zijn de kosten ongeveer?

[size=75:16iarl98][Bedrijfsnaam verwijderd-Demelza][/size:16iarl98]

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Toen ik mijn mini kocht in januari 2001 heeft hij direkt een dinitrol behandeling gekregen (ca 750 [i:1bqek5hu]gulden[/i:1bqek5hu] geloof ik). Ik heb er sindsdien 65000 km gereden waarvan de eerste 60000 als dagelijks vervoermiddel, dus ook 's winters.

Tot op heden nog geen roest van betekenis kunnen ontdekken op de plaatsen die hiermee behandeld zijn. Subframes, bodem, deuren, a-panelen etc. allemaal keihard en roestvrij. Alle holle ruimtes en panelen worden met een doorzichtige vettige vloeistof ingespoten. De bodemplaat en ophanging worden met een messingkleurig goedje ingespoten.

Ik heb alleen wat roest gehad op de onderste rand van het frame van de voorruit (parafaan). Maar dat heeft meer te maken met een lek voorruitrubber dan met de antiroestbehandeling

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

hh schreef:
ik hoorde dat [een bedrijf] in friesland auto's behandeld met Dinitrol en dat dit wel aardig goed werkt, ook op de lange termijn. heeft iemand hier ervaring mee en wat zijn de kosten ongeveer?



Hey HH, ik sprak de mensen van een Citroën Garage (verkooppunt van RX-producten) en die vertelden me dat ik daar niet mn auto heen moest brengen.
Het produkt zelf werkt zeer goed, de werkwijze van [dat bedrijf] is soms niet zo goed: veel onderdelen van ophanging en motor etc. zitten ook onder de Dynitrol na de behandeling.. Dat vind ik dan jammer.
Ik ga denk ik wel Dynitrol gebruiken, maar dan koop ik zelf zo'n bus en spuit het er zelf wel op/in.
Met een Mini is dat goed te doen lijkt me.

[size=75:2d0453oz][Bedrijfsnamen verwijderd-Demelza][/size:2d0453oz]

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Ik zelf ben een Fertan persoon.
Het heeft niet voor niets veel prijzen bij klassieke clubs gewonnen.
Ik behandel alles 2x plaats van 1x.
Het makkelijke aan fertan is dat het water nodig heeft dus vocht maakt niks uit en tast verder niet je rubbers e.d. aan.
Voor kokerbalken e.d. (holle ruimtes) spuit je met een hoge drukspuit schoon. Daarna fertan met water aanmengen en met een plantenspuit erin jassen.
24 uurtjes later weer de hogedrukspuit erin en met compressor na blazen.
Dan een busje ambertectyl erdoorheen (of rx7) en je kunt er vrolijk tegen aan.

(of je komt er zoals mij te laat achter en vervangt beide dorpels)

(edit 4-11-07)
Ik heb nu fertan op alle mogelijke manier gebruikt en ben er echt niet tevrede over. Het vormt een filmlaag waaronde direct gaat roesten. Voor dorpelklussen zou ik het niet gebruiken dus. Het is ook redelijk geprijst voor de werking naar mijn ervaring

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Peter_Vazed, in dit topic, schreef:
Ik adviseer je Owatrol toe te passen na het lassen.
Dit "kruipt" en beschermt goed.
Na drie dagen kun je een grondlaag aanbrengen.
Bij voorkeur met roestwerende eigenschappen.

Owatrol haal je in de scheepvaartbenodigdheden winkel.
Kost E 18,-- per liter.
Ook ideaal om de dorpels mee in te spuiten.
Klein gaatje boren en met tectyl spuit met slang van 75 cm kun je het spul inspuiten.
Het is niet nodig alles roestvrij te maken.

Heb ik de mini mee gedaan, voor de rest er nog niks op. Ben nog niet aan afwerken toegekomen, maar na 6 maanden nog geen roest op het "blanke" metaal te zien.

8)



neeeeeeeeeeeeeeeeeeee geen owatrol!!!

in basis is het erg goed spul, alleen als je het wilt gaan overspuiten met thinnerhoudende lakken (autolak dus) krijg je problemen, been there, done that...

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Owatrol ook niet voor de buitenkant gebruiken waar de autolak op moet.
Doch voor onderzijde en wielkasten, en natuurlijk om IN de dorpels te spuiten.
En daarna kun je voor onderkant en wielkasten gewone alkhydhars (terpetine of wasbenzine-verdunbaar) erop zetten.
Dan eventueel afwerken met bodysafe als bodembescherming.

link

8)

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

ja dat ben ik zeker wel vanplan, alleen nu zit ik zowieso met het idee, ik kijk nu de balk in die tegen het schutbord zit, waar je koppelings reservoir aan vast zit, nu zit daat bij het begin veel roest op maar is alleen vliegroest, als ik straks natuurlijk plaatwerk koop las ik het netjes dicht, maar dan kan de straler helaas niet dat roest ook weghalen :? zelf met een dremel doen is mischien een optie, maar zijn er meer mensen die tegen dit probleem zijn opgelopen?

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Maar als je last moet je toch eerst het materiaal schoonschuren?
Zou je ook met een gritstraal apparaat kunnen doen, met glasparel.
Er zijn gritstraal apparaten voor spots, materiaal komt weer terug in je reservoir.


Als het lassen gedaan is bescherming aanbrengen.
Zou dus met Owatrol kunnen, en dan primer erop.

Wil je ook de binnenkant (motorcompartiment) laten stralen?

Stralen kan deuken en golvingen in je plaatwerk tengevolge hebben.
Dus wel en goede straler zoeken, niet eentje die boten straalt, want dan blijft er niet veel van je mini over.


8)

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Om even weer een oud topic leven in te 'typen'.

Zijn er mensen die na enige tijd na het gebruik van FERTAN de ervaringen willen uitwisselen. Waar het er nu langere tijd (zeg min. één jaar) op zit?

@MiniJoey
Hoe is het nu ca. een jaar na het behandelen van roest?

MiniJoey schreef:
(edit 4-11-07)
Ik heb nu fertan op alle mogelijke manier gebruikt en ben er echt niet tevrede over. Het vormt een filmlaag waaronde direct gaat roesten. Voor dorpelklussen zou ik het niet gebruiken dus. Het is ook redelijk geprijst voor de werking naar mijn ervaring

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Ja ik kan melden dat ik zeer ontevreden was over Fertan. Hoewel ik het laatst heb toegepast en er over te spreken was. Ik gebruike fertan op aangeroeste plaatdelen.

Hier heeft het echt slecht gewerkt. Zoals ik al eerder zei maakt fertan een film laag die er met water af gespoeld moet worden.
Nu heb ik laatst na een deel gestraald te hebben en als nog miniscuul kleine bruine puntjes te zien fertan gebruikt om deze aan te pakken. Tot heden zijn deze niet gaan aanroesten. Maar fertan moet echt zeer goed gespoeld worden met liters liters water en echt boenen. Dit zou nooit mogelijk zijn in je dorpels b.v.
Het stukje wat grijs is is de fertan vanaf gekomen na een goed uur boenen.

Ik slijp/straal liever maar soms is het wel fijn om het op kleine stukje te gebruiken die bijvoorbeeld gestraald zijn. Maar het gebruiken in plaats van stralen zal niet werken.
Alles wat ik toendertijd met fertan behandeld heb is er inmiddels uitgeslepen geweest.

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Bedankt voor je antwoord en foto's! Heb je nog tips voor het aanbrengen ervan, gebruikt je een kwast en meng je het nog met water o.i.d. een plantenspuit met water bijv. ?

Ik denk dat ik het ga toepassen op kleine delen of niet zichtbare, benzinetank gat, kofferbak, evt vloerdelen...

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

ik zou sowieso een spotstraler kopen. die zijn niet zo duur. daarna kun je nog altijd kijken of je het wilt nabehandelen met fertan oid

default

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Hallo

Ik was op de mini site aan het lezen over dinitrol en de voor behandeling, iemand had het over een staalborstel op de haakse slijper, daar wou ik even op reageren:
Zo,n borstel rond 115 mm werkt het beste omdat daar de staaldraden niet zo gauw ombuigen! ERVARING!!!!!!! Ook de vlakke uitvoering (dus niet de schroefkom) werkt het beste deze kun je na enige tijd omgekeerd op de slijper zetten, dan is hij echt even agressief LET OP GEBRUIK ALTIJD BRIL!!!

Een kennis van mij is hierdoor al een oog kwijt geraakt!
Zet de borstel altijd haaks op het materiaal en kijk uit dat het niet te warm word!
Dit is na op stralen na de beste manier om de meeste roest weg te krijgen!

Ik ben trouwens totaal geen mini lief hebber (wel mooie karretjes) maaar hoop toch dat jullie hier wat aan hebben!

C Aaltink Hellendoorn Ford granada en escort 1 taunus 1coupe bezitter

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Hierbij dus zoals belooft de foto's van de bodem met rx5 en rx10 (ook te zien in mijn showcase)

De bodem helemaal kaal gemaakt en 24 uur laten aanroesten.



Goed ontvet en in de rx5 gespoten. 2 lagen



Eerste laag rx 10 vermengt met rx5 (50% - 50%)



En daarna rx10 met 5% rx5

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

1. Hoe krijg je tectiel er goed af, om vervoglens die RX behandeling goed te kunnen doen?

2. Hoeveel kost het als je het een firma vraagt een RX behandeling / holle ruimten behandeling te laten doen? Iemand ervaring?

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

De kosten van een firma durf ik niet te zeggen maar denk wel heel erg duur.
zeker aangezien de auto een dag moet aanroesten ben je m toch ff kwijt.
En het is zeer gemakkelijk zelf te doen.
De tectyl moet je er gewoon afkrabben met een verfbranden en plamuurmessen. Het stinkt-plakt-rookt maar t gaat er wel vanaf.

good luck

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Kuch kuch, ff een oud topic onder het stof vandaan halen.

Al is het nu hoog zomer :x het najaar komt eraan; de classic moet een preventief roestbehandeling krijgen. :|

Ik begin een beetje de weg kwijt te raken lijkt het... iets met bos en bomen. :?
De auto verkeert niet in een gerestaureerde staat, maar ziet er nu heel goed uit met her en der kleine plekjes.
Onderzijde deuren beginnen roestplekken te vertonen en bij een dorpel zit een plek waarbij met een schroefdraaier een gat geslagen kan worden indien er hard op getikt wordt.
Bedoeling is auto een drietal jaar te conserveren en dan volledig te restaureren. Auto staat zowel thuis als op werk binnen (respectievelijk garage en parkeertoren waar wind doorheen waait).

Tectyl kan ik beter niet gebruiken, schijnt, omdat dit spul hard wordt.
Nu denk ik erover om -deze- set NT10 aan te schaffen met Fertan.
Ook lees ik veel over Carpotech RX5 / RX10, maar is naar mijn idee meer voor auto's in beginfase van restauratieproject (geheel kaal). :? Ook lees ik veel over de term Dinitrol. Is dit hetzelfde idee als die NT10 van Fertan?

Wat betreft die NT10; op dezelfde site kom ik ook -HT Was- tegen. Welke kan ik dan beter gebruiken?

Binnenkant van kokers kan ik mij voorstellen, maar hoe onderkant en draagarmen etc behandelen?
Insprayen met Body-schutz spul? Ik wil een beschermlaag, maar geen laag dat ik straks bij een restauratie eeuwen bezig ben om alles eraf te krijgen of bouten, moeren en schroeven niet te bereiken zijn. De naden en accubak ga ik insmeren met Dinitrol Cavitiwax.

Iemand tips en ideeën? Uiteraard heb ik de zoekfunctie al meerdere malen gebruikt. ;)

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

[size=85:36k1zrsl][topics samengevoegd - Crispy][/size:36k1zrsl]
Hoi

Ik doe al enige jaren een roest test met verschillende antie roest middelen, nu ben ik benieuwd welke antie roest middelen jullie gebruiken om roest te bestrijden, tegenwoordig heb je zo veel antie roest middelen dat je bijna niet meer weet welke je moet kopen, graag jullie ervaring met antie roest middelen

Gr Morpheus

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Ik heb 2 producten geprobeerd.. eerst heb ik zoveel mogelijk roest verwijderd dmv een Roloc Disc van 3M (aanrader) Deze halen namelijk alleen de roest weg en geen staal zoals een staalborstel of schuurpapier vaak wel doen!

Vervolgens het oppervlak heel grondig gereinigd met ontvetter

1: Fertan, ik vond dit product veels te dun en dit vormde ook een zeer slechte laag op het oppervlak. De Fertan die bleef zitten op het staal kon na een dag drogen zeer gemakkelijk eraf gekrabt worden.. Misschien iets verkeerd gegaan tijdens et appliceren maar dit heb ik maar gelijk weg gelazerd!

2: Een topper: Dinitrol! dit word professioneel gezien ook veel gebruikt. Het leuke is dat de Dinitrol blank erop gespoten word en donderpaars word tijdens het uitharden. De Dinitrol was zeer makkelijk verwerkbaar en zorgde voor een mooi gesloten film over de roest plek heen. Volgens de informatie die ik heb, kapseld de Dinitrol de overgebleven roest of aangetaste plek in en stopt het roest proces. ook bied het een goede basis voor verdere behandeling.

Dus 2 getest, en 1 voor t leven! :)\\_

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Ik heb de vraag aan een bestaand topic toegevoegd waar al eea besproken wordt. Lees het eens door!

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Waar is de link naar de roesttest nu gebleven? Die vond ik juist wel interessant, maar heb hem vergeten op te slaan.

Dennis

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Thanx :)

Dennis

default

RE: RX5/Fertan/Dinitrol vs Spuiten

Ik had besloten om de holle ruimtes van de mini te gaan behandelen met Dinitrol. Nu wilde ik een compressor gaan halen aangezien ik die toch al lang wilde hebben. Maar de verkoper raadde mij aan als ik iets met verf ging doen zou ik gelijk een redelijk zware compressor moets hebben. Wat is jullie ervaring hiermee? Met wat voor een compressor hebben jullie dat gedaan?

Met vriendelijke groeten
Jurriaan