Schakelaar claxon MK1

RE: Schakelaar claxon MK1

Hallo allemaal,

De electronica voor mijn Mini is bijna helemaal af maar ik zit nog helemaal met het realiseren / aansluiten van een claxon druk schakelaar.

Ik heb veel gezocht maar ben geen stap verder gekomen.

De knipperlicht schakelmodule is van MK1 (met oplichtend groen uiteinde). Hier zit niet een claxon drukknop mechanisme op en zal er een andere methode gezocht moeten worden.

In theorie is het mogelijk om de drukschakelaar in het midden van het stuur te plaatsen. Het lastige van deze realisatie is de bekabeling en het ronddraaien van het stuur. Hierdoor rolt de bekabeling rond het stuurkolom op en is er een behoorlijke overlengte nodig om de volledige stuuruitslag vanaf midden naar max links of rechts te kunnen overbruggen.

Is er iemand met een MK1 die informatie wilt delen hoe de claxon daar nu in gedaan is? Zelf heb ik een aantal mid-caps voor het stuur gezien speciaal voor MK1 waarin de claxonschakelaar zit en hier zal dus ook bedrading naartoe gaan om zo de claxon van stroom te kunnen voorzien.

Alvast bedankt.

RE: Schakelaar claxon MK1

de claxon van een mk1 werkt via een sleepcontact
dat is een messing ring welke om de stuurkolom onder het stuur zit
daar glijdt een messing lipje over door een gat in het stuurstang loopt een draad
welke massa maakt via de stuurkolom via de knop midden op het stuur (moet je wel even kijken of de massa via het stuurhuis goed is)
http://i241.photobucket.com/albums/ff21 ... claxon.jpg
dit is het enige plaatje wat ik kon vinden en is helaas niet al te duidelijk

RE: Schakelaar claxon MK1

hallo

ik heb nog wel een stuurkolom liggen voor een mk1 met de toeter op de midden knop op het stuur, hieraan zit ok nog de knipperlicht schakelaar met groen lampje en de draadboom.

wellicht iets voor jou??

groetjes erik

RE: Schakelaar claxon MK1

Aahhhh, zit dat zo. Nu snap ik direct waarom het gebogen stukje koper/messing op de knipperlicht schakelaar zat. Ik ga er zelf nu 2 ringen etsen voor etsen zodat ik er een gescheiden + en - is. Dat werkt dan veel makkelijker ipv het gepruts met bekabeling het stuur zelf in laten gaan.

Dank je wel voor de info!

RE: Schakelaar claxon MK1

geen plaatje van het geheel, alleen van de drukknop:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/toeter1.jpg
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/toeter2.jpg

volgens mij was de schakeling zo dat de toeter zelf 2 draden heeft en de stuurschakelaar 1 daarvan doorverbind op de massa, en de andere heeft dus constant stroom ...
ja, dus; zie ook schema: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/pre64-2.gif
toeter nr 11; drukknop op stuur nr 44

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Schakelaar claxon MK1

Klopt, Massa wordt geschakeld. Zo werken volgens mij de meeste toeters.
Is makkelijker, hoef je maar 1 draad te leggen, stuurkolom doet de rest. En als de draad nu door b.v. slijtage contact maakt, blijft alleen de toeter toeteren, Anders krijg je gewoon sluiting waardoor de zekering het zal begeven en je het laplazers blijft zoeken naar de sluiting :+) .

Groeten Miniauto.